Gennem hele vinterne har jeg kørt på Vittoria Corsa Control 28mm. Corsa versionen, den uden punkteringsbeskyttelse, er testet på fem ture på Lanzarote i februar. De er begge de nye versioner med Graphene ver. 2.0, som er en opgradering på både greb, rullemodstand og slidstyrke.

Bikings har testet flere dæk fra Vittoria; graveldæk med Graphene ver. 1.0 og Terreno MTB dæk med ver. 2.0. Vi tester p.t. deres Mezcal MTB dæk med var. 2.0.

Tekst og fotos af Henrik Jappe, fotos klippet fra Vittorias hjemmeside.

En fællesnævner for alle testene er, at Vittoria leverer top kvalitet i dæk og at graphene er en komponent, som forbedrer dæk på mange områder. Graphene udfylder alle “huller” mellem gummien og forbedrer dækkets rullemodstand, greb og slidstyrke. Flere andre brands arbejder med graphene eller lignende blandinger i deres dæk. Vittoria bruger også 4C teknologi, hvilket vil sige, at de kan arbejde med fire forskellige gummiblandinger i deres dæk. På et MTB dæk betyder det f.eks., at man kan have en blød gummi til kantknopper for bedre greb, en hårdere gummi på midtem, for lavere rullemodstand og bedre slidstyrke, samt et gummilag til punkteringsbeskyttelse.

Nu var turen så kommet til Vittorias racedæk i 28mm, som er den størrelse vi kan se brugt til forårsklassikkerne. Måske vil nogen gå op i 30mm, det følger vi med i om 1½ uge, når E3 Harelbeke starter sæsonen op.

Tubeless

Begge dæk i denne test er til tubeless (TLR), som vi ser mere og mere udbredt i profeltet. Personligt vil jeg mene det giver mest mening til forårsklassikkere, med dårligt underlag, gruspartier og svær tilgang til følgebiler. Når andre skriver om tubeless til f.eks. enkeltstarter i profeltet, giver det ikke mening. I enkeltstarter bruges ofte meget smalle dæk til fint underlag og man søger måske også laveste vægt. Derfor er lukkede ringe eller dæk med latexslanger mere brugt.

Jeg brugte bl.a. Muc Offs sealant til dækkene. Det virker fint.

En central fordel ved tubeless er netop, at man kan køre lavere tryk og dermed få bedre greb og mindre rullemodstand på dårlige veje, grus og brosten. De fordele fås bedst ud af dækket ved en bredde på 28 eller 30 mm, som er mest anvendt til klassikkere. Optimalt dæktryk er en kombination af vægt for rytter plus cykel, samt bredden af dækket. Prøv f.eks. Silca´s dæktryks kalkulator her.

Her ses mit resultet fra Silca´s kalkulator. Så er jeg klar til Paris-Rubaix.

Rullemodstand defineres som den varme/energi der udvikles i dækket, når dækket deformeres ved kørsel. Altså vil et perfekt dæktryk, hvor dækket ruller hen over underlaget, minimere rullemodstanden og dermed rytterens energitab. Køres på for smalle dæk, med for højt tryk, vil cykel og rytter hoppe rundt på brostenene, hvilket svarer til tabt energi.

Dæktryk anvendt til den blandede asfalt kvalitet på Lanzarote.

En anden fordel er, at mindre punkteringer lukkes af den sealant som lægges ind i dækket. Typisk bruges der 30 ml. sealant i dækket, hvilket giver en vægtforøgelse på ca. 30 gram. Et tubeless dæk er i forvejen tungere end et traditionelt dæk og samlet set kan tubeless godt være lidt tungere end tilsvarende 28 mm dæk og slange kombi. Vittoria opgiver selv vægten på deres Corsa dæk som følger:

  • Corsa 28 mm tubeless 310 gram + sealant 30 gram = 340 gram
  • Corsa 28 mm Tubular 360 gram = 360 gram
  • Corsa 28 mm foldable 270 gram + latexslange 50 gram = 320 gram

 

 

 

 

 

 

Altså en minimal forskel på 20 gram i begge retninger, hvilket er meget lidt på relativt flade klassikker ruter og en minimal forskel, hvis tubeless kan redde rytteren fra 1-2 punkteringer. Minus ved tubeless og dæk/slange ift. lukkede ringe (tubular) er, at man kan køre ret langt på en flad lukket ring, hvorimod det kan være svært på både tubeless og almindelig dæk/slange set up. Limen holder den lukkede ring på plads, hvorimod både tubeless og dæk/slange vil blive kørt af på dårligt underlag og i sving.

Kom i gang med tubeless

Mange kan ikke rigtig komme i gang med tubeless til landevejs race og det forstår jeg godt. Industrien har endnu ikke fundet deres ISO standard, som vil gøre det lettere at finde det rigtige dæk til netop din fælgbredde. Det er dog blevet meget bedre de sidste to år og det afspejles i de to testede dæk, samt i de mange graveldæk vi har testet. Det er klart lettere med tubeless ved lave dæktryk, både at få det sat op, men ikke mindst at få lukket punkteringer. Højt tryk har en tendens til, at gøre det sværere at lukke et lille hul med sealant og af og til giver det et spray af sealant på både stel og tøj.,og det er ikke så fedt.

Corsa har en meget simpelt mønster
Control har fiskeskel mønster i siderne for bedre greb i vådt vejr. Det er dog minimalt.

 

 

 

 

 

Der er dog flere gode tricks vi kan anbefale og du kan skrive til os og få anbefalinger, eller læse vores artikel om “Tubeless set up på den nemme måde“.

Vittorias Corsa dæk er lette at sætte op og begge har jeg brugt på mine DT Swiss CR1600 alu-fælge, med tilhørende DT Swiss tubeless ventiler. Fælgen er 21-22 mm indvendig og passer perfekt til dækkene på 28mm. Det er en væsentlig detalje at de to ting passer sammen. For smal fælg giver problemer med at få dækket på. For bred fælg giver en dårlig runding på dækket og det kører mærkeligt i svingene. Tjek f.eks. Mavics App MyMavic.

Dæktesten

Corsa dækkene har en fin afslutning i kanten, som får dem til at glide let op på fælgens skulder og lukke tæt med det samme. En af de ting som virkelig imponerende mig var, at tryktabet var forsvindende lille hen over flere dage.

Da Vittoria oprindelig udviklede Corsa dækket til tubeless, blev det hurtigt populært blandt proryttere til klassikkere, så populært at det ikke var til at få fat i.

Vittoria planlagte en hurtig lancering til os alle, men den blev udskudt, da de ønskede at udvikle en bedre indvendig belægning, der bedre holdt på dæktrykket. Det må siges at være ret vellykket for både Corsa og Corsa Control.

 

 

 

 

 

 

Corsa Control har jeg kørt med i længst tid og i det grimme danske vintervejr. Rundt om Storkøbenhavn, hvor jeg kører mest, har vi en del flint og dækkene imponerede med kun to punkteringer, på bagdækket, som sealanten lukkede, efter flinten blev fjernet. Da jeg skiftede dæk til Corsa modellen i februar, var der yderligere to mindre huller, som sealanten også havde lukket, uden jeg observerede det. Det samme var tilfældet på fordækket. Ialt seks små punkteringer som sealanten lukkede. De to punkteringer som jeg opdagede, ved sealant spray, krævede lidt CO2 og jeg var lynhurtigt kørende igen. Jeg har efterfyldt ca. 10 ml. sealant to gange i både for- og bagdæk.

Flint sår som sealanten lukkede, efter flinten blev fjernet.

Det er skønt at undgå alle de slangeskift og udover den luksus, så er komforten og køreegenskaberne helt i top. Det at kunne køre rundt med c.a 5.0 bar i dækkene og svæve henover dårlig asfalt er fedt. Svinggrebet er meget bedre end stive punkteringsforstærkede dæk og en svingtur ind på en grusvej går fint an.

Sealanten holder sig fint flydende efter længere tid, hvilket skyldes dækkets tæthed og gode inderside belægning.
DT Swiss fælgbunden med de gode skuldre til anlæg af dækkant, samt en tubeless ventil der passer perfekt. Vigtige detaljer.

 

 

 

 

 

 

Corsa dækket er kun kørt fem ture på Lanzarote og ialt ca. 450 km. Det er ikke meget og derfor ikke så solid en test som testen af Control. På Lanzarote er der stærkt varieret asfalt. Lige fra silke til den groveste type jeg nogensinde har set, på surfervejen ved Famara. Så med et dæktryk på ca. 5.0 bar passede det okay til det hele. Resultatet af turene blev nul punkteringer og en masse fede ture på øens op- og nedkørsler. Erfaringen blev som med Corsa Contril; et dæk der bare kører lækkert, komfortabelt og som klæber sig til svingene på de hurtige nedkørsler – langt bedre end med dæk og slange.

Der er meget lækkert på Lanzarote, hvis du kan lide sol og vind.

Dækkets opbygning

Vægten på Corsa er vist ovenfor og her kommer Corsa Control:

  • Corsa Control 28 mm tubeless 315 gram
  • Corsa Control 28 mm Tubular 350 gram (det må være forkert, skal nok være ca. 370 gram, de kan jo ikke være lettere end Corsa)
  • Corsa Control 28 mm foldable 280 gram

Corsa Control er opbygget med et lille ekstra punkteringslag på midten af dækket. Begge dæk er opbygget med 4C gummiblandinger og med ikke mindre end 320 tpi (treads per inch), meget eksklusivt med 320 tpi, der gør dækket meget fleksibelt. Det er bygget op med bomuldstråde og så fås dækket i både sort og med lyse sider. Meget lækket og klassisk med lyse sider.

Konklusion

Corsa Control er dækket du skal have til den danske vinter, hvis du vil give dig i kast med tubeless set up. Vil du ikke det og venter på industriens ISO standard – som vi har til bildæk, der også kører tubeless – så kan jeg godt forstå det. Du må så lide lidt endnu med f.eks. Schwalbe Durano Plus o.lign. stive og ufølsomme vinterdæk, som de fleste af os har kørt med flere vintersæsoner. Vælger du tubeless så sørg for, at dækkets bredde passer til fælgens bredde; f.eks. 21 mm til 28 mm dæk er fint. Vælg en tubeless ventil der passer perfekt til fælgbunden og skulle dækket ikke springe ordentligt på, så er løsningen IKKE 10 bar, da det ødelægger dækket. Giv det heller lidt sulfo på kanten og vups, det springer på.

Corsa er dækket du skal bruge til din næste granfondo. Du vil opleve de mange timer mere komfortable og ikke mindst vil du føle svinggrebet på nedkørslerne langt bedre. Er det lækker asfalt går du ned i 25mm, er det noget halvdårligt syditaliensk, er 28 mm svaret og skal du prøve dig med Paris-Rubaix eller Flandern Rundt, så nap 30mm i Corsa eller Corsa Control.

Vejl. uds. priser:

  • Corsa TLR kr. 599,00
  • Corsa Control TLR 599,00

Klar til en reklamevideo? Læn dig tilbager og fjern dit filter 🙂 Hit GO!

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.