Hvis VO2-max, pulszoner og hårde intervaller er noget for dig, kan Scott Spark RC900 kun anbefales!

Tekst af Esben Juste. Fotos Henrik Jappe.

Cyklen blev testet under tre forskellige scenarier: En turborunde på det lokale og bumlede spor i Boserup Skov ved Roskilde (11 km), en længere tur (60 km) mest bestående af grustons gennem skovene syd for Roskilde, samt en enkelt runde på det suveræne spor ved Avnstrup, også kendt som det ”Hvide Spor” og så hjem på asfalt. Sidste testtur var sammen med de hurtige, slanke og lycraklædte ryttere fra Roskilde Mountainbike klub. Vores træner testede os med hårde intervaller på flad grusvej, hurtige opkørsler og tekniske singletracks i Hedeland.

Anders Laustsen fra Team Amaton Sponz har vist gode takter i 2018, på sin version af Scotten. Anders specialtuner sine dæmpere, kører med superlette Amaton hjul og ses her med Shimano sko, Lazer hjelm og GripGrab sokker og handsker. Foto Mikkel Bech.

Cyklen var sat op med Shimano XT geargruppe 1×11 speed 11-46 kassette, krank og bremser. Rammen er fuld carbon, med Fox’ gaffel og bagdæmper fra deres Performance Series og som en lille fræk bonus, var cyklen udstyret med et helt suverænt carbonhjulsæt fra Amaton. Grundet de tørre forhold var cyklen udstyret med Specialized Renegade 1,95” bagpå og Michelin Wild Racer Ultimate 2.25” foran. De ruller ekstremt godt og har fint greb i det tørre grus/jord.

 

Det er en helt fantastisk god mountainbike, hvis du er til XCM og XCO – punktum! Man kommer lynhurtigt op i fart, flyver opad bakkerne og drøner rundt i svingene med stor tryghed.

Testkørsel

Efter 15 minutters kort opvarmning tog jeg en runde på mit lokale spor i Roskilde, som jeg har kørt på virkelig mange gange. Det resulterede i en ny personlig rekord, som blev forbedret med cirka 7%. Det er faktisk en hel del, så man kan åbenbart godt købe sig til lidt ekstra fart. Den lette carbonramme kombineret med det super fede hjulsæt og FOX bagdæmper/forgaffel, fik cyklen til at flyve henover alle ujævnheder, gennem sving og op ad bakke. Med andre ord – Scott Spark 900 RC er klar til at køre dig øverst på skamlen til dit næste XC-løb, hvis du altså har husket at træne dine intervaller, VO2-max og dine pulszoner.

Smart indvendig kabelføring til bagdæmperen
Fox´nye 100mm XCO forgaffel – Stepcast – er meget let men ikke videre stiv
Et klart højdepunkt på Scotten er deres Twinlock system. Her åbner og lukker du dæmperne synkront. Der er tre indstillinger: helt låst, trail mode og down hill mode. Der fås også en model hvor dropper knappen er integreret.

Næste testtur var konstrueret for at teste cyklens evne til langtur/XCM-løb. Det smarte twinlock-system gør cyklen meget alsidig. På de lange lige grusstykker låses affjedringen (både bagdæmper og forgaffel) og der kan gives fuld gas. Når man så rammer det skønne spor ved Avnstrup – Det Hvide Spor – udløser man affjedringen igen med et enkelt tryk, og der kan nu køres singletrack med fuld gas. Det fungerer virkelig godt. Turen hjem på asfalt var meget sigende for cyklens kvaliteter. En enkelt landevejsrytter blev sat op ad bakke!

Meget velfungerende Shimano XT gruppe. 1×11 speed med 30 tands klinge foran, kombineret med 11-46 kassette. Det er ikke helt så alsidigt som SRAMs 10-50 kassette, men det skifter vildt godt.
30 tands kassette er i den lille ende til flade Danmark, særligt kombineret med 11-46 kassetten. 32-34 tands vil passer bedre til div. XCO løb.

Det sidste testtur var som nævnt med de hurtige folk fra Roskilde Mountainbike Klub. Jeg har normalt lidt svært ved følge med de store dieseldrevne tonser gutter, når det går ligeud, det var så ikke tilfældet, når man er ombord på Scott’en. Endnu engang topkarakter til hjulsættet og cyklen som helhed.

10,50 kg med lette Amaton hjul og dæk fra Michelin (555 gram) og Specialized (400 gram)

Opsætning

Hvis jeg skulle vælge, ville jeg ændre tre ting på cyklen. Kranksættet var sat op med en 30 tands klinge – lidt for lidt til grustons og XC-løb. Der er plads til en 36t klinge, men mon ikke 32 eller 34 kunne gøre det. På de tekniske nedkørsler savnede jeg en dropperpost og lidt kraftigere dæk. Førstnævnte kunne gøre køreoplevelsen endnu sjovere og de kraftigere dæk kunne give endnu mere tillid og tryghed igennem svingene.

Lav stand over højde kan med fordel kombineres med en dropper seat post, så får du virkelig kontrol og masser af sjov.

Min kørestil er nok mere til Scott Spark uden RC – altså den lidt mere trail-opsatte udgave med 120mm vandring. Den er ikke helt så alvorlig…

 

 

 

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.