Af Kristian Pedersen og Henrik Jappe, fotos Kristian Pedersen og Henrik Jappe

Bike packing The Colorado Trail. Ca. 850 km trail fra Denver til Durango på toppen af Rocky Mountains.

Vi zoomer ind

Vi har fået leveret vores to Fatbikes Canyon Dude, alt andet udstyr er også på plads og vi har været på to testture. Tur 1 med kun en enkelt overnatning, derefter justeringer, derefter tur 2 med to overnatninger og kun få justeringer. Formålet med testturene er at sikre alt virker. Det gælder både udstyr og ikke mindst tøj, bukser, greb, sko, pedaler, klamper ja alle de ting som kan genere kroppen over længere tid. Desuden lære at pakke tingene ned i vores cykeltasker. Idet vi ikke har ret meget plads, skal det bare virke og rutinen skal på plads, så vi ikke bruger for meget tid på det hver dag.

Canyon Dude.

Vi har modtaget én Dude CF 9.0 SL og én Dude 9.0 CF Unlimited. Førstnævnte med Rock Shox Bluto dæmperforgaffel og 9.0 Unlimited med stiv Canyon Rude forgaffel.

Fuld pakket Dude

Derudover er cyklerne udstyret med hhv. Shimano XT 2×10 speed gruppe, som virker 100% og SRAM X01 1×11 speed gruppe. SRAM´s X01 er forholdsvis ny på markedet og efter lidt justering og tilvænning fungerer den også godt, selv om jeg nok vil foretrække 2×10 speed til vores eventyr. SRAM X01 er parret med de nye SRAM Guide RS trail bremser, som bare stopper 80 kg rytter, 12,5 kg cykel og 12 kg bagage uden tøven.  En kort kraftig frempind og et mega bredt styr, begge fra Canyon, passer perfekt til et lidt langt stel og giver følelsen af at køre lastbil.

Sadlerne var Fizik Tundra og passer ikke i mine øjne til denne type cykel og langturs eventyr, så vi skiftede straks til hhv. Specialized Phenom/Power Expert og Ergon SME30, sadler som vi ved virker. Greb var fra Ergon og virker fint i udfordrende terræn, men på distancen giver de ikke komfort nok, så der har vi skiftet til hhv. Supacaz Siliconez XL og ESI grips, som vi også har gode erfaringer med.

Kristians Dude med stiv gaffel

Canyon har stillet cyklerne til vores rådighed i godt 3 måneder, så vi har allerede haft 1½ måned til test og tilvænning. Det er Canyons første fatbike og den har kun været på markedet i godt et års tid. I det år har den vakt en hel del opmærksomhed, idet det er en full carbon cykel, med meget lette hjul og ganske gode komponenter.Klassiske Canyon dyder. Således vejer cyklen ca. 12,5 kg, hvilket er imponerende let ift. andre fatbikes jeg har prøvet.

Det som Canyon klogt har gennemskuet er, at hjulene, dækkene og slangerne har meget stor betydning for køreoplevelsen. Cyklen er derfor blevet udstyret med DT Swiss BR 2250 hjul med Schwalbe Jumbo Jim og lette slanger. Hjulene er blandt markedets letteste alu hjul og Jumbo Jim dækkene er også blandt de letteste dæk. Et 4.0” dæk vejer lige under 1 kg, hvilket er lidt over dobbelt op ift. mine normale MTB racedæk. Hjulene er i alu og fælgene er fræset ud, så vægten kan holdes nede. Det er helt normalt på alu fatbike hjul og de huller som opstår dækkes af fælgbåndet, der let kan holde slangen inde, når dæktrykket kun er 0,5 til 0,8 bar. Eneste minus er, at de ikke umiddelbart kan sættes op til tubeless, da der ikke medfølger ventiler og vejledning. Fælgene ser ud til at være formet til tubeless, så f.eks. kunne der godt følge et tubeless fælgbånd med, eller en konverteringsvejledning. Det er ret vigtigt at kunne køre tubeless på vores langtur, da vi vil støde på både kaktusser og tornebuske. Vi satser på få punkteringer, Lezyne selvklæbende lapper, Gorillatape ved større revner i dæk/slange og er uheldet virkelig ude, så bruger vi strips og hvad vi nu har, til næste by dukker op.

Vi tog den mindste med

Udstyr til cyklen.

Punkteringer på fatbikes er en langsommelig affære, med utallige pumpeslag til følge. Det er let nok at få dækket af, slangen ud og at lappe med selvklæbende lapper er helt uproblematisk, når trykket er så lavt som 0,5 – 0,8 bar. Men så skal der jo pumpes op og en fimset lille håndpumpe går slet ikke, så vi søgte efter løsninger. Peakbike med import af Lezyne hjalp os med to forskellige typer pumper med stort luftkammer. Den ene almindelige er lavet til 29” MTB dæk og den anden er en mini fodpumpe, med ca. 1/3 større luftkammer, men som både vejer og fylder en del mere. Vi vælger at medbringe den almindelige af hensyn til bagagepladsen og så overlever vi nok ca. 250 ift. 175 pumpeslag.

Værktøjet skal også passe til alle cyklernes skruer og bolte og da er det vigtigt at nøglerne kan komme ind til alle skruer og bolte. Vi har testet en masse forskellige minitools der kan opfylde disse krav. Indtil nu er vi 90% på plads, idet vores tool kun mangler en 14 nippelnøgle og en 30 torx. 30 torx bolten kan let skiftes til en 5er bolt, så er det løst. Alternativ til et minitool er at samle det som stumper og rulle det ind i en pudseklud. Ofte er minitools jo også fyldt med nøgler som ikke skal bruges.

Pedalerne skal være solide og pålidelige, så vi havde valget mellem Shimano XT trail eller Look Quartz, den gamle model. Vi valgte Look Quarts, som vi har kørt med i årevis og aldrig haft problemer med.

Listen ser sådan ud:

  • Løse kædeled
  • Ekstra bremse klodser
  • Selvklæbende lapper – Lezyne
  • Håndpumpe – Lezyne
  • Gorillatape viklet om en blyant
  • Strips af den kraftige type
  • Ringeklokke – til at skræmme bjørne og pumaer væk med
  • Look Quartz pedaler og ekstra klamper

Revelate tasker

  • Styrtaske til under styret
  • Rammetaske – fylder hele rammen ud
  • Saddeltaske som er meget stor
  • Gastank – lille taske bag frempinden monteret på overrøret
  • Jerrycan – lille taske foran saddelpinden monteret på overrøret
Hydrering er vigtigt

Tøj

Her blev vi jo udfordret en del, da ingen af os har prøvet 3 ugers bike packing i højderne før. Vores research viste at merinould er sagen fra yderst til inderst når vi kører. Merino er fantastisk til temperatur regulering, holder kroppen tør og lugter ikke efter en svedetur. Desuden kan det fås i forskellige tykkelser. Når vi camper og solen går ned bliver det koldt, så vi har købt en meget let dunjakke med hætte der kan komprimeres. Mavic har støttet os med en hel del produkter, bla. med deres vindtætte og åndbare jakke Stratos, som passer fint ud over dunjakken. Stratos jakken kan også bruges til at køre i, hvis det er en kold morgen eller det regner.  Den kan lynes helt op foran uden at åbnes, så der opstår fuld udluftning. Ærmerne kan lynes af så den kan bruges som vindvest på lange nedkørsler. Supersmart konstruktion. Baggybukser er også Mavic´s Stratos, hvor vi kan vælge deres egne indlæg eller vi kan knappe dem ud og bruge almindelige cykelbukser med seler. Vi vælger sidstnævnte, da vi ved hvilke bukser som virker og hvilke skind der passer. Handsker med god støtte og aflastning er Mavic´s Crossmax.  Vi tager to par merinosokker med, en tyk og en tynd, begge sponseret af DeFeet i Danmark. De leverer bare et kvalitetsprodukt, som vi har brugt rigtig meget til de danske vintre. Løse knæ og ærmer er også i merino, med lidt stræk i materialet.

Mavic pakken

Sko, hjelm og briller.

Hjelme er fra Mavic, deres all mountain hjelm Notch, som kendetegnes ved at den er lidt kraftigere og går længere ned i nakken. Skoene er også Mavic og vi gik efter nogle som ikke er for stive i sålen, der kan bruges til at gå i når sporet kræver det, samt som camp sko aften og morgen. Vi har fået to forskellige modeller, Alpine og Alpine XL, hvor sidstnævnte har mere ankelstøtte og et cover til snørebåndene. Det som er vigtigt ved skoene er, at de holder til belastningen når vi går og klatrer. Sålen skal derfor have et godt greb, være lavet af blød gummi og flekse. Bespændingen skal være simpel og let at reparere, så BOA lignende lukninger er udelukket og snørebånd med velcrobånd er det sikre valg. Det opfylder begge sko.

Briller har vi fået fra Adidas og det er den nye Evil Eye Evo Pro med alle typer glas. I Colorado er vi højt oppe, der er meget klar luft og UV strålingen er høj, så vi har nu glas til alle typer vejr.

Adidas Evil Eye Evo

Listen ser sådan ud:

  • Mavic
    • All mountain hjelme Notch
    • All mountain sko Alpine og Alpine XL
    • Crossmax handsker
    • Stratos jakker
    • Stratos baggybukser

 

  • DeFeet tykke og tynde merinould sokker

 

  • Merinould fra Icebreaker, OnOne, Devold, Sombrio
    • Lange underhylere til campen
    • Tyk og tynd langærmet undertrøje
    • Jersey
    • Løse knæ og ærmer
    • Halsedisse til campen

 

  • Dunjakke fra Uniqlo, som kan komprimeres
  • Briller Adidas Evil Eye Evo Pro pakken
Tøjet til turen er for det meste i uld, bortset fra dunjakken til de kolde aftener og morgener
“Så lidt som muligt” testen er gennemført

Campingudstyr

Med Friluftsland i Roskilde som rådgiver og supporter, kom vi frem til følgende udstyr til vores daglige camping og madlavning.

  • MSR Hubba NX topersoners telt på 1800 gram. Særdeles gennemtestet gennem mange år, plus reparationskit.
  • Thermarest Neoair liggeunderlag, let og optimal isolering, plus reparationskit.
  • North Face Lynx fibersovepose til ca. 3-10 grader, så ved koldere nætter tager vi merino på kroppen
  • Drybag – til sovepose og tørt tøj
  • Titanium spork (kombineret gaffel og ske) og kop. Koppen bruges til alle måltider.
  • Vaskemiddel til tøj og spritgel til hænder
  • Minihåndklæde
  • Toiletpapir
  • Platypus drikkesystem på 2 x 3 liter, til rammetasken
  • Tabletter til rengøring af drikkevand
  • Stormtændstikker
  • Jetboil Flash, vandkoger baseret på Jetpower brændsel, som indeholder en blanding af propan og isobutan. Propan giver højere damptryk til brændstoffet, hvilket betyder bedre ydeevne i koldt vejr og i højden. Iso-butan giver mere konstant pres efterhånden som brændstofniveauet bliver lavt.
  • 2 gasbeholdere, nok til 7-8 dage
  • Snake bite kit
  • Peberspray – mod bjørn, puma og vilde hunde, sandsynligheden er dog meget lille
  • Myggebalsam – Colorado kan byde på den kedelige Nile Virus
  • Solcreme
  • Foldbar minitandbørste/pasta

Teknik

  • Garmin 1000 – med hele ruten
  • iPhone6 – med The Colorado Trail app, som er en god hjælp til løbende opdateringer om sporets tilstand
  • Sony Alpha 6000 camera
  • To ekstra power banks
Fra Colorado Trail app´en
Fra Ridewithgps.com, hvor ruten er lagt ind og derefter overført til Garmin 1000. Første del af vores tur.

Kortmateriale mv.

  • The Colorado Trail Guide Book – med en masse god info om hvad turen indeholder
  • The Colorado Trail databook – det eneste man behøver for at finde vej. Sluk for GPSén og tænd kun i nødstilfælde.
  • Taletidskort til mobilen
  • COSAR kort – Colorado Search and rescue – købes på nettet

Vi passerer tre større byer hvor vi fylder depoterne op igen, både i kroppen og på cyklen. Der vil vi også carbo/fedt loade på de lokale diners.

I Colorado kan der blive meget varmt og særdeles tørt. Hydrering er derfor ekstremt vigtigt og vi påregner at drikke 6 liter pr. person om dag. Proteinindtagelse, som er nødvendigt for god restitution, kan være en udfordring via frysetørret mad og havregrød, så derfor vælger vi at medbringe en masse nødder af forskellig art, samt nyde den gode men dyre amerikanske Beef Jerkey.

Mad

  • Kaffe, vand og energidrik
  • Frysetørret mad og havregrød til aftensmad og morgenmad
  • Trailmix til hele dagen, en blanding af nødder og tørret frugt giver både fedt og protein
  • Knuste chips, som giver salt og fedt
  • Beef Jerky, tørret og saltet kød som snack

Testtur 1 og 2

Første testtur blev på 110 plus 80 km over to dage og gik fra Roskilde via Fjordstien 40 til Frederiksværk. Derfra kørte vi til Nordkyststien 47 via Tisvilde Hegn mod Gilleleje. Ca. 5-10 km efter Gilleleje drejes der ind i landet via stier til Rudolf Tegners museum i Rusland, som er en stor oplevelse. Derfra via Snævret Skov og den gamle kanal mellem Esrum Sø og Kattegat.

God morgen ved Esrum Sø
Esrum Sø og havblik

Overnatningen tog vi ved Esrum sø. Næste dag gik turen via skoven til Hillerød, hvor vi fangede rute 31 til Farum. Ved Farum kørte vi ad Mølleåstien til Slagslunde, hvor vi tog sydover mod Roskilde, via så mange små stier og markveje vi kunne finde. Alt i alt en rigtig flot og oplevelsesrig tur, hvor de danske cykelstier og vandrestier viser sig fra sin gode side.

Testtur 1, del 1
Testtur 1, del 2

Næste testtur skulle så være med to overnatninger. Vi lagde ud i Roskilde og kørte ad Skjoldungestien til Bidstrupskovene, hvor vi fangede Europavandresti E6, som går fra Alexandroupolis i Grækenland til Kilpisjärvi i Finland. E6 er også den samme som Den Syd/Vestsjællandske Pilgrimsrute, der går via Haraldstedsø til Ringsted, hvor den følger åen rundt om byen og fortsætter vest/sydpå.

Suså leden var lidt kedelig, men endte godt

Efter Sorø og Tylstrup og Bavelse Søer fangede vi Susåleden, som tog os til Næstved. Efter en god kaffepause og Grundlovsdagsfest på torvet, tog vi Sydsjællandsleden fra Næstved til Avnø Naturcenter, hvor vi overnattede. Planen var at vi skulle ligge i shelter, men en større spejdergruppe fra Køge var kommet først, så vi teltede igen.

Testtur 2, del 1

Dagen efter fulgte vi den samme sti i ca. 5-7 km, hvorefter vi fangede Fjord til Fjord stien. Den er forholdsvis ny og er til både hestefolket, vandrere og MTBére. Via den kom vi til Præstø Fjord, hvor vi fangede Sjællandsleden til Feddet, Fakse Ladeplads og Rødvig. Rødvig bød på frokost og starten på Stevns Klint Trampesti. Det blev helt klart turens højdepunkt og bør stå på enhvers top ti liste over MTB-ture i Danmark.

Testtur 2, del 2

 

“What I discovered I liked best about striking out on my bicycle was that the farther I got from home, the more interesting and unusual my thoughts became.”

Richard Russo

Fantastisk natur, flotte stier, gode infotavler og store oplevelser. Stien ender i Gjorslev Havn, hvor man er nødt til at tage kaffen på spisestedet der. Derfra tog vi Gjorslev Stien til Strøby Ladeplads, videre til Køge og til Karlstrup Kalkgrav, hvor der stod et shelter og ventede. Vi fik en uforglemmelig dag, en god stille aftenstund ved bålet og en overnatning der brat blev afbrudt af fuglekoncert kl 4. Vi faldt dog i søvn igen og vågnede først kl 8.

Stevns Klint Trampesti
Stenvs Klint er på UNESCOs verdensarvliste bl.a på grund af det mørke lag – fiskeleret – i klinten. Det stammer fra den naturkatastrofe hvor en stor meteor ramte jorden og udslettede en masse dyreliv, bl.a. dinosaurene. Laget er aske fra nedslager ca. 65 mio. år siden

Sidste etape skulle så bare være direkte hjem, men vi fik lyst på mere, så vi kørte til Bertrams på Hundige Strandvej, et legendarisk godt bageri, som serverede en stor kop varm kaffe og en friskbagt croissant. Videre gik turen via Strandparken til Arken Museum i Ishøj Havn, hvor Pilgrimsruten mellem Strandparken og Roskilde kan køres. Totalt 152 plus 117 plus 40 km over tre dage. Alt gik rigtig godt og behovet for justeringer var minimale.

Erfaringer

Ja de er gode. Vi har lært at pakke effektivt og i balance på cyklen, så vi ubesværet kan svinge den rundt og køre uden at holde på styret. Vi har vandret med cyklen og båret på cyklen, hvilket dog er noget besværligt og tungt. Vi har lært at sadler, bukser og indlæg med masser af chamois creme er vigtigt, at greb på cyklen skal være komfortable og ikke mindst, at vi skal drikke mere end man tror. Drikkesystemet fra Platypus er som en Camelback, blot placeret i rammetasken og giver slet ikke den mængde vand ud af sugerøret som man skulle tro. 7-10 timer i aktivitet om dagen kræver en masse vand og energi, så en ekstra snacktaske til overrøret er nu købt. Cyklerne kører fantastisk og vi har lært os at styre dem både som bike packer og en MTB racer. Der er faktisk ingen grænser for hvad som kan køres, kun vores egne ben. Vi kørte på stranden ved Stevns, som er fyldt med 10×10 cm rullesten, hvilket cyklerne bare kørte ubesværet henover. Det kan man ikke på en almindelig MTB. Meget stejle bakker forceres lettere og forklaringen ligger i det tykke og meget bløde dæk. Grebet er utroligt godt i både sving, bakker og på meget ujævnt underlag. Det er s… sjovt.

Vi glæder os rigtig meget til eventyret på The Colorado Trail. Status på sporet pt. er ikke så godt som vi havde håbet. Der kom rekord meget sne i vinters og derefter en god del regn. Det har betydet at visse strækninger har været lukket flere gange af frygt for oversvømmelser. Her er seneste nyhed fra The Colorado Trail Foundation:

BREAKING NEWS JUNE 17, The Colorado Trail. Until further notice, due to high water danger in the South Fork of the South Platte River, authorities have closed the road, trail bridge and trail at the CT Segment 1-2 division. Effectively, this closes CT Segments 1 and 2. If you were planning to start at CT Segment 1, you’ll need to revise your plan and START AT CT SEGMENT 3 INSTEAD, Little Scraggy Trailhead. Authorities expect river flows to rise in coming days/weeks, and they …don’t yet have a date for reopening.

 

 

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *