Canyon Spectral CF 9.0 SL

Canyons Spectral er en topsællert og derfor naturlig at videreudvikle på. Det er vel fire år siden den først kom på markedet og vi har testet den lige siden. Både som 29” og 27,5” med forskellig vandring. Den nye Spectral tester vi nu og du får her en introduktion og en fuld test her.

Tekst og fotos af Henrik Jappe og Canyon

Af og til ændrer producenter meget lidt på deres modeller fra år til år. Lak og komponenter er oftest set, ændringer på stel og dæmpere af og til, men den store gennemgribende modelrevision er sjælden. Det har Canyon gjort med den nye Spectral, som på stort set alle punkter er helt nyt.

Det er sket som følge af efterspørgsel, og hvad gør man ikke for at fastholde sit svar på en VW Golf, samtidig kommer up to date og bliver state og the art. Det sidste holder dog sjældent længe, i en meget konkurrenceudsat branche, hvor udvikling og nye produkter holder hjulene i gang.

Stellet:

Stellet kommer i både alu og carbon, som også de tidligere modeller gjorde. Stellet er blevet længere og lavere, så fun faktoren bliver højere. De har ”opfundet” en helt ny bagsvinger, hvor dæmperen nu sidder vandret i stedet for lodret. Det giver en bedre kinematik og mulighed for en lavere cykel – standover hight. Og så har Canyon opgraderet til boostnav for og bag.

Long

Stabilitet i høj fart er vigtigt og her spiller cyklens akselafstand og overrørslængde ind. Cyklen betegnes som en Trail MTB og kan placeres mellem en All Mountain (Neuron hos Canyon) og en Enduro/DownHill cykel (Strive og Sender hos Canyon) Det er en cykel som ikke har sin egen sportslige disciplin, som f.eks. XCO (VM og olympisk disciplin) Enduro (Enduro World Cup Series) og Down Hill (World Cups og VM). Derfor har Canyon udviklet den med henblik på en høj fun factor, i tæt samarbejde med deres Pro-rytter Joe Barnes, som kører på deres Enduro Pro Team. Joe Barnes som også er kendt fra The Dudes of Hazzard videoer. Akselafstanden gør du kommer til at sidde mere mellem hjulene, hvilket føles sikkert i høj fart og over ujævnt terræn. Kædestags længden må dog ikke blive Down Hill lang, så mister cyklen sin klatreevne og med en saddelrørsvinkel på 74,5 grader og kædestags længde på 43 cm, er den del absolut godkendt til at køre opad. Derfor skal længden findes i kronrørsvinklen på 66,5 grader – slack. På den testede large er overrøret på 633 mm og akselafstand på 1204 mm. Det passer til en person på mellem 178 og 186 cm jf. Canyon.

Low

Det er vigtigt at kunne montere en dropper seat post lavt, så rytterens tyngdepunkt kan komme så langt ned som muligt, men samtidig skal dropperen kunne komme op i normal siddehøjde. Det har Canyon opnået på stellet og fået plads til en 150mm dropper vandring, hvilket er fedt for trail shredderen. I sving og stejle nedkørsler har kroppen fuld bevægelse til siderne og bagud. Krankboks placeringen spiller også en vigtig rolle for et lavt tyngdepunkt, men den er også en delikat balance mellem lav og frigang.

Slack

Er med reference til kronrørsvinklen på 66,5 grader, hvilket med en 150mm forgaffel bringer dit forhjul langt frem. Det giver dig kontrol og cyklens 27,5” hjul ruller lettere over forhindringer. Vinklen og længden på vandringen, bidrager også i høj grad til en mere stabil cykel i de hurtige sving.

Geometrien

Er moderne long, low og slack og det giver en cykel der er til at arbejde med i høj fart og tekniske svære nedkørsler. I de danske flade skove duer den ikke rigtig, og der vil jeg anbefale at se på f.eks. Canyon Neuron e.lign. (2×110 til 120mm vandring), hvis du ønsker lidt mere vandring og mere sjov, end en traditionel XCO fully med 2×100 mm vandring. Der er efterhånden mange herhjemme som dyrker Down Hill, Free Ride o.lign. og der findes både spor i Jylland, Sjælland og Bornholm, hvor nedkørslen ikke slutter før dropperen er i bund. Ellers er jeg sikker på en tur til Isaberg, Vallåsen, Harzen, eller længere sydpå, er hjemmebane for Spectralen. Der køres danske cups i Down Hill og Enduro, så er du til konkurrencer så er Spectralen en god vej ind. Danskdownhill.dedf.dk

XS/S

Canyon har på flere andre cykler ændret på cyklens opbygning ift. stelstørrelse. Det er også tilfældet på Spectralen, hvor de små størrelser er med en kortere bagdæmperlængde – ikke vandring – men dæmperen. Krankboks off set er også ændret fra 22 til 27 mm, så alt i alt er målet at opretholde samme egenskaber uanset stelstørrelse. Dæmperen på XS/S er også tunet anderledes, så de passer til mindre og dermed ofte lettere ryttere. Det er virkelig godt tænkt og noget vi ser på deres Womens MTBs og f.eks. hjulstørrelserne på Inflite crosseren og Ultimate raceren. Alumodeller fås i XS, carbonmodeller starter i S. Spectralen til kvinder er helt specifik og kan ses her.

Womens Spectral, kvindespecifik geometri og dele

Kinematik via 150/140mm vandring

Bagsvinger konstruktionen, dæmperne og deres tuning er afgørende for den bedste oplevelse. Ofte kan cyklen tages ud af kassen, samles, trykket sættes ift. din vægt og anvisninger på dæmperen, SAG måles til ca. 30% og rebound dæmpning sættes i miden af antal klik. Men skal du få noget godt ud af din investering i dyre dæmpere og state of the art kinematik, så skal der leges mere og tunes. Jeg lyder måske som en pladespiller nu, jeg har skrevet det før og mener virkelig, at der skal investeres tid i set up. Hvis du ikke kender så meget til det, så få hjælp i din klub, der er altid nogle nørder. Det er jo meget individuelt og afhænger af din og cyklens vægt, din kørerstil og ikke mindst hvor du oftest kører. Så standard fabriksindstillinger er sjældent tilpasset dig. Men lad os også være ærlige, selvom vi får stillet på set up, så justerer vi ikke hver gang vi kører ud. Derfor gælder det om at finde et set up, der passer til ca. 80% af det du kører. Det lette og ekstremt svære spor, de 20%, dem skal du glemme.

Kinematikken

Bagsvingeren

Canyon har fuldstændig ændret på bagsvinger konstruktionen og gået til en vandretliggende bagdæmper, i stedet for den gamle lodrette rocker model. I den nye konstruktion har de formået, at lave den fineste integration af et link jeg længe har set, den som sidder ved saddelrøret og forbinder bagsvinger og dæmper. Det er virkelig smukt lavet. De har fjernet det klassiske Horst Link, det som plejer at sidde lige foran og under bagakslen, og i stedet flyttet det op over og foran akslen – High Horst. Det skulle bidrage til en masse forbedringer i kinematikken, lige fra anti-squat (bobbing) når man kører opad, til anti-rise når der bremses kraftigt og køres nedad, samt en tretrins kinematik i affjedringen. Den første del af vandringen er meget følsom, den midterste er gjort mere effektiv og den sidste del er meget progressiv, hvis du ved en fejl ryger udover et 2 meters drop, uden at vide det, så redder progressionen dig – forhåbentlig vis. Det er typisk de to første trin vi bruger – os dødelige – og præcis her kommer fun factoren før race factoren.

Bagsvingeren med High Horst linket over bagakslen

Lejer

Tidligere har der været bøvl med lejer, slid og slør, særligt for de som kører hele året og agressivt. Derfor er det dejligt at se, at der for alvor er gjort noget ved sagen på Spectralen, med ekstra forsejlinger og solide industrilejer. Men husk nu, at låste dæmpere ikke er meningen, med mindre du kører på landevejen.

Ny lejekonstruktion med ekstra beskyttelse

Indvendig/udvendig kabelføring

Med mindre du pumper jern i fitnesscentret, er udvendig kabelføring gået helt af mode. Det ser skrækkeligt ud med kabler der flagrer og larmer. Canyon har løst både det æstetiske og praktiske i deres nye kabelkasse. Den er monteret under skrårøret og samler på smarteste vis alle kabler, så de sidder sikkert og ikke ryster og larmer. De er lette at komme til, blot ved at skrue kassen af. Kassen starter bag kronrøret, slutter lige før krankboksen og fortsætter så på kædestræberen. Nogle gange er de mest innovative ting de letteste stik at tage hjem.

Indvendig/udvendig kabelføring

Hjul 27,5” vs. 29”

Tidligere har man kunne få Spectral i både 29” og 27,5”, men nu er beslutningen taget – det sjoveste til trail er 27,5”. Hvordan er de kommet frem til det? Historien lyder at deres pro-ryttere foretrækker 27,5”, som gør cyklen lettere at kaste rundt i de snævre og stejle spor. Da vi kørte Swiss Epic i september 2017 talte vi med nogle enduro folk, så dem køre spor og de kørte stort set alle 27,5”, med store sutter. Så der er nok noget om snakken. Jeg har tidligere kørt 27,5” trail cykel på Isaberg og synes også det var godt, selvom man skal passe på med den lavere krankboks, ift. frigang og større, særligt når man kommer fra en 29” med mindre vandring.

2,60” dæk hvorfor?

Jf. Canyons  testere og udviklere, er 2,60” the sweet spot. Det med brede dæk og brede fælge er åbenbart ikke kun noget vi ser på vejene, på gejlede Audi´er med sorttunede ruder, men nu også i større grad i MTB. Men der er også en bredde man kan overskride og jf. Canyon er 2,80” og op for bredt. Det giver blot karkasser der flekser for meget og dermed tager præcision ud af styringen. På den testede model er der lækre hjul fra DT Swiss, med 30mm indvendig fælgbredde til 2,60” dæk, som altså er Canyons sweet spot. Det er lidt med måde og filosofi og tag nu Mavic, som holder lidt igen på trenden, down load deres MyMavic App lær og lær. Canyon og Mavic tager en lidt mere seriøs tilgang til brede fælge og brede dæk.

Det rigtige dækvalg

Modeller.

Carbonstel fås til fem modeller startende i kr. 14.300 og op til ”pantsat hus” til kr. 56.600, med masser af lireeffekt. Alu fås i tre modeller fra kr. 17.800 til kr. 21.800.

I carbon modellerne kommer de to dyreste med carbon bagsvinger, de øvrige tre kommer med alu bagsvinger, hvilket er ganske normalt på markedet. Af carbonmodellerne er det min vurdering, at modellen CF 9.0 giver flot value for money, med XT gruppe, fede hjul fra DT Swiss og lækre dæmpere fra FOX. Skal der være pangfarver på, så er 9.0 Pro eller 8.0 flotte i Forest Flare og alle i skoven vil se dig. I alumodellerne er der ikke så store forskelle og det handler om: vil du køre 2×11 speed Shimano eller 1×12 speed SRAM.

Første indtryk af Canyon Spectral 9.0SL

Udstyrspakken

På en cykel til kr. 40.400 skal den være tip top og det er den helt klart. Jeg lægger altid meget vægt på dæmperne relativt til geargruppe og bremser, på denne er alt 100%

SRAM Eagle X01 1 x 12 speed, SRAM Guide RSC bremser kan stoppe hvad som helst, med dobbelte bremsekalibre i hver bremse og 180/200 mm skiver. Fox Factory Series dæmpere med Kashima coating for og bag er mine favoritter. Fox Factory 34 mm gaflen foran er solid og præcis i styringen. Fox Float DPS Factory EVOL bag er også toppen, med indstillingsmuligheder nok. En virkelig diamant i pakken er hjulene fra DT Swiss, XMC 1200 Spline med 30mm indvendig fælg og på kun 1445 gram, er crazy let for et hjulsæt til trail/enduro. Renthal er et legendarisk Down Hill mærke og der har Canyon proppet en lækker frempind og et carbon styr på. Det giver mere street credit end reel værdi, men flot er det. Sidst men ikke mindst så er der Ergon greb og saddel på cyklen, det plejer at virke godt.

Kør!

Det er altid lidt anderledes på en ny cykel og denne gang, men efter to ture og lidt justering af bremsevinkel, skifte- og bremsegreb var følelsen god. Styret er lidt i den brede ende for mig, men en standardbredde du selv kan skære af, efter behov og bikefit. 9.0 SL er en dyr cykel med topkomponenter, det føles altid godt at fjolle rundt på, og det virker altså bare godt – alt sammen. Dækkene er tunge som et ondt år, men så snart forhjulet vendes nedad glemmes det. På flad vej og opad gælder det om at tænke på noget andet og nyde naturen. Du skal ikke have travlt på Spectralen, men fokusere på det sjove og være cool på opkørslerne – lad dog tosserne køre. Dæmperen kan låses helt eller halvt, FOX CTD så at sige, og det virker strålende. De første ture blev med den lette dæmper opsætning og det virker faktisk ganske ok, men der skal fintunes med ShockWiz. Se denne artikel.

Svingene blev lidt brede, men faldt stille og roligt på plads. Kroppen skal bruges meget aktivt og det kræver tiltro til at dækkene står fast og det gør monsterdækkene fra Maxxis. Det brede styr hjælper ikke på det, men med et par spacere lavere hjalp det lidt. En large er min størrelse, men jeg ligger også i den korte ende af Large, så det kræver lidt ekstra tilvænning. Large er 178 til 186 cm, jeg er 180cm.

Tilvænning er bedst på kendte spor og ved at køre det om og om igen, så falder brikkerne lettere på plads. Mon ikke en tur i Rude Skov på DH-sporet er løsningen? Skibakken i Hedeland bliver lidt for kedelig og er i øvrigt lukket for MTBére. Cyklen må ind i bilen og på jagt efter spor, måske en tur til Gran Canaria. Enduro Sweden Series eller lignende?

 

 

 

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.