Chancen for at prøve den nye version af Canyons Spectral var et tilbud jeg umuligt kunne sige nej til. Det var med stor entusiasme og forventninger jeg sagde ja. Essencen af cyklen er en trail cykel med ekstra brede dæk, finpudset geometri og en masse innovative detaljer for at gøre trail-genren endnu mere attraktiv. Men mon også i flade Danmark?

Af Frederik Mørkeberg Mikkelsen
Billeder af Johan Gustavsson og Frederik Mørkeberg Mikkelsen

Vi er i slutningen af Februar, da jeg modtager cyklen i København, hvor jeg er bosat. Sne, vind og saltede veje var hvad vejrforholdene havde at tilbyde, men jeg kunne dog stadig ikke vente med at komme ud og prøvekøre dette bæst.

Modellen jeg har modtaget hedder noget så flot som ‘Spectral CF 9.0 SL’, som er versionen lige under øverste hylde. Godt nok er den ikke så prangende som top-modellens guld lakerede ENVE-hjul, men trods alt er opsætningen stadig carbon hjul fra DT Swiss, samme affjedring, 1×12 gear setup og en kampvægt på 12,6 kg.

Jeg var spændt på om der var noget om snakken, da cyklen tilbyder lidt af hvert. De mere nørdede detaljer og features kan I læse mere om her. Jeg havde modtaget cyklen i størrelse Large, hvilket med min højde på 179 cm og benlængde på 84 cm var millimeter fra at være for stor til at passe mig. Det betød til gengæld jeg kunne få glæde af et langt overrør, hvilket der har været stor trend med at forlænge de sidste par år indenfor trail- og enduro-genren.

#NewBikeDay

Første ture

Min første tur gik mod Hareskoven for at køre interval træning med en masse unge talenter fra Dansk Mountainbike Klub, som jeg er træner for. De er fuldblods cross country talenter og træningerne står derfor oftest på intervaller i høj intensitet. Så jeg var spændt på hvordan så meget vandring (150mm foran og 140mm bagpå) og så brede dæk (2,6 tommer) ville føles på danske flow spor med målet om at kunne køre så stærkt og effektivt som muligt.

Efter fire træninger med varierende typer intervaller synes jeg at jeg fik en god fornemmelse af hvordan cyklen var at holde fart i. Det jeg var mest fascineret af var låsningen af affjedringen. Cyklens affjedring er også af højeste kvalitet fra FOX. Udover det var kinematiken af affjedringssystemet imponerende, da jeg på trods af at have affjedringen sat åben det meste af tiden ikke fik den vuggende følelse af at blive svunget op og ned på opkørsler og flade spor. De lette carbon hjul var også en fryd i accelerationer og kom hurtigt tilbage i fart. Dog var rullemodstanden ikke til at komme udenom, med 2,6″ dæk var det den store hæmsko for at holde fart i cyklen.

Det skal understreges at denne cykel aldrig ville kunne hamle op med nogle af de mange XC lyn der bliver lavet i dag. Men det er jo heller ikke intentionen med denne cykel. Så snart man rammer hop eller en stejl nedkørsel, får man snerten af dens rigtige habitat.

Cyklens rigtige habitat blev også fundet. Foto: Frederik Mørkeberg Mikkelsen

En anden vigtig egenskab for mig ved en cykel er balancepunktet. Jeg er den type rytter, som ikke kan holde forhjulet nede på en cykel i særlig lang tid af gangen. Så det er altid en af de første ting jeg tester på en cykel. Så på min første tur var jeg knap kommet væk fra min lejlighed før jeg fik afprøvet cyklens baghjulskørsel. Det stod hurtigt klart, at denne cykel har en god balance og er let at styre på baghjul. Kombinationen af et stort balancepunkt og 4-kaliber bremserne, var det let at stole på cyklen ikke ville give nogle ubehagelige overraskelser på et hjul.

I første omgang blev jeg kun lovet 10 dages testkørsel, så jeg gjorde ekstra meget for at komme ud og prøve cyklen af på varieret terræn. På de 10 dage blev det til 250 km på landevejen til skoven, single tracks, opad, nedad, grusveje og hvad der ellers var at finde.

Efter at have afleveret den tilbage lykkedes det at forlænge testperioden med en hel måned! Det var åbningen til en ordentlig og grundig test og åbnede op for en fantastisk ‘grand finale’-test af cyklen i slutningen af prøveperioden.

Opsætning af affjedring blev gjort med Shockwiz

Opsætning

Som en del af en god test stod opsætning af affjedringen højt på listen. Jo mere vandring, jo mere indflydelse har det på cyklens egenskaber. For mig personligt har det altid føltes som en videnskab at balancere lufttryk, SAG, high-speed compresion, low-speed compresion og rebound. Normalt har eksperimentering og tips fra andre ryttere været det bedste grundlag for et godt setup. Men de seneste år er et alternativ blevet tæt på allemandseje. Eller i hvert fald allemands-leje.

Screenshot af det perfekte setup ifølge Shockwiz

I mange cykelbutikker tilbyder de i dag leje af Shockwiz målere og det kan varmt anbefales. Det kræver dog at man enten får en god introduktion til udstyret eller researcher på youtube til at forstå præcis hvordan man skal bruge tallene og resultaterne. Med et setup med udgangspunkt i FOX’s anbefalede indstillinger prøvede jeg over flere ture at få en indstilling der passede min kørestil.

En alternativ løsning og læring i at bedre forstå hvad ens affjedrings indstillinger betyder og gør ved cyklens kørsel tilbyder Dansk Mountainbike Skole indstilling af affjedring i Vallåsen bike park med Jes Dabelsteen som ekspert. Det er en oplagt mulighed til at selv at få indsigt i betydningen af de forskellige indstillingsmuligheder og om hvilken type rytter man er.

Den endelige indstilling føltes rigtig god og jeg tror helt klart de fleste ryttere kunne få meget ud af tage sig tid og være nysgerrig om sin affjedrings opsætningsmuligheder. Med så meget vandring og med det rigtig indstillet, var det intet problem selv at lande for kort. Det gør også at man har lyst til at prøve større eller nye hop og man ikke behøver at være nervøs for at lande forkert.

DH sporet i Rude Skov – Foto: Frederik Mørkeberg Mikkelsen

Dansker-testen

Et af de interessante punkter under min test, var hvordan cyklen ville tackle de danske forhold.  Især de sværeste danske spor. Under testforløbet blev cyklen testet på mange forskellige typer spor og vejrforhold. Her snakker vi Hareskovens meget ‘smooth’ officielle spor, Rude skovs DH bane og den blandede landhandel af spor i København området der kunne prøve at få cyklen til at skrante.

Det er ikke en cykel der er lavet til de generelle danske spor. Den kan dog tilpasses til de fleste forhold. Affjedringen låser helt fantastisk og det er let ikke at føle ens energi bliver spildt ned i vandringen. Med tre indstillinger både for og bag, har man mulighed for at køre med delvist åben affjedring på flow spor. Det er dog umuligt at bilde nogen ind, at den er ligeså god til at køre XC spor, som en fuldblods cross country cykel. Men den tilpasser sig fornuftigt og meget godt for dens klasse.

Men i sidste ende kan man ikke tage fejl af hvad cyklen er bygget til,  når man tager ud på de store hop og sving med lidt højdemeter der holder cyklen i gang. Det er en legesyg cykel, som tilgiver de hårdeste landinger. Man føler sig hurtigt tilpas på cyklen og den giver hurtigt en tillid til grebet og til hvordan den føles i luften. Man får hurtigt lyst til at prøve cyklen af.

Over Øresund

Det stod dog klart, at en test af denne cykel uden at komme over sundet, ville være en mangelfuld en af slagsen. Så som en sidste udfordring var jeg heldig med, at få lov til at tage cyklen til Göteborg for at køre den første afdeling af ‘Enduro Sweden Series’. Det skulle både være min egen sæsonstart og første deltagelse i den svenske enduro serie, da jeg har været bosiddende i Schweiz de sidste tre år og derfor kørt de mere sydlige løb.

Som den vigtigste forberedning blev dækkene sat på tubeless og så var det ellers afsted til Göteborg. Det skulle vise sig at blive et løb fyldt med en masse naturlige spor, en masse sten som lå hulter til bulter, rødder, drops, tekniske sving, svære linjevalg og flere fysisk krævende etaper både op- og nedad. Den perfekte test til cyklen.

Læs om hele løbet i detaljer her og om hvordan cyklen virkelig blev testet til grænsen!

I korte træk levede cyklen helt klart op til forventningerne. Det var den perfekte cykel til forholdene. Etaperne bød på mange retningsskift, præcisionskrævende linjer, glatte våde sten og rødder og nødvendige hårde opbremsninger. Kombinationen af masser af greb i de brede dæk, masser af bremsekraft med 4-kaliber bremserne samt den fantatiske affjedring var det helt klart en succesfuld test.

Fordele

  • Utrolig let for så stor en cykel (12,6 kg)
  • Meget perfekt sammensætning af dele,
  • Grebet er helt fantastisk, der kan køres hurtigere i sving end man tror muligt
  • 4-kaliber bremser, svært at gå væk fra efter man har prøvet det
  • Acceleration er super med carbon hjulene
  • Cyklen føles agil på jorden og i luften
  • Meget tilgivende cykel, f.eks når man lander for kort opdager man det nærmest ikke
  • Stort balancepunkt – Når først du vælger at køre på baghjul kan du blive der så længe det lyster (også manuals)

Ulemper

  • Rullemodstanden er bare høj med så store dæk (men grebet er så også bare det mere fantastisk)
  • Når affjedringen er låst giver den af og til lidt et slags klik når der bliver lagt pres på
  • Cyklen ligger tæt ved jorden og det er derfor let at komme til at støde pedalen mod sten (det giver dog et lavt tyngdepunkt, der gør grebet i sving kanon)

Konklusion

Cyklen er beregnet til hårdt terræn og aggressiv kørsel. Til den gængse mountainbiker der holder sig til de officiele flow spor, skal det være på grund af komfort denne cykel vælges fremfor en XC cykel. Men til rytteren med trang til adrenalin, søgen efter alternative linjer og allebedst tager til udlandet for at køre på de mere tekniske spor er denne cykel ideel. Det er en cykel der viser sit værd, hvis man prøver at matche samme trang til leg som cyklen afspejler.

Cyklen er en legesyg allrounder, der virkelig bliver bragt til live på de mest vilde spor.

Modellen ‘Spectral CF 9.0 SL’ er en super sammensat cykel. Personligt ville der ikke være noget på cyklen jeg ville føle man skulle skifte. Det er god cykel til skubbe ens grænser. Man føler sig hurtigt tilpas og stoler på cyklen. Jeg elsker personligt cyklens opbygning omkring de brede 2,6″ dæk, men hvis man vil skære lidt ned på rullemodstanden skulle 2,4″ dæk også stadig være tilstrækkelig uden at gå på kompromis med cyklens formål.

Spectral-modellerne kan fås fra 17.799,- op til 56.599,-. Den testede model fås til 40.399,-. Du får uanset hvilken model du vælger en masse for pengene. Jeg ville dog til hver en tid vælge den testede model over top-modellen og samtidig investere i den special designede drinkdunksholder så man kan have 800 ml vand med sig og den lille framebag der også kan tilkøbes indenfor den nærmeste fremtid til opbevaring af en ekstra slange og lignende.

Find flere detaljer om cyklen på Canyon’s hjemmeside

Posted by:Frederik Mørkeberg Mikkelsen

Mit navn er Frederik og jeg er 26 år gammel. Jeg har en lang historik med cyklen som centrum i mit univers. Mit hovedfokus er enduro og at have det sjovt på cyklen. Jeg er tidligere landsholdsrytter i mountainbike og tidligere Danmarksmester i XCM U19 tilbage i 2011. De sidste 3 år har jeg været bosiddende i Schweiz, hvor afhængigheden for at erobre bjergene nedad tog fart. At opsumere mine mål indenfor cykling er det flow, progression og teknik. Instagram

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *