I vores række af historier om grusløb får i her Nordgrus 2018. Førsteudgaven blev kørt lørdag 17. marts 2018 over 108 km og ca. 800 højdemeter. Nordgrus er et nyt koncept, hvor der fokuseres på det sociale, hyggen, samt muligheden for at køre stærkt på udvalgte Strava segmenter. Naturoplevelserne, som for mange er det primære trækplaster ved gravel, er et mix. Der bydes både på asfaltkørsel, åbne forblæste grusveje og smukke skovveje, alt ialt en fantastisk flot tilrettelagt rute, når man tænker på de begrænsede muligheder vi har på Nordsjælland.

Foto og tekst af Henrik Jappe, foto fra Nordgrus.

Nordgrus køres som et cykelløb hvor alle trafikregler skal overholdes. Dvs. der skal køres på cykerlstier, holdes for rødt, for fodgængere og der er ingen rutevagter og kun lidt afmærkning. Ruten skal du derfor navigere med din GPS, eller aftale følge med andre, som har en GPS. Der blev tilbudt 100 pladser, som blev revet væk og jeg var heldig at få lov til, at køre med som journalist uden brevetkortet. Brevetkortet er Nordgrus charmerende måde at sikre alle har gennemført ruten. Kortet udleveres ved indskrivningen i Veloropa, hvor man får sit første stempel i kortet. Derefter er der to poster ude på ruten, hvor der stemples, drikkes varm kaffe og spises småkager. Sidste stempel fås i mål på Cranks´n´Coffee i Klampenborg. Metoden er med til at gøre løbet roligt og hyggeligt og jeg oplevede at alle havde god tid i depoterne, hvor der var lidt stempel- og kaffekø.

Stempelstation med smil og opmunteringer, det var rigtig koldt og blæsende

Ruten i det nordsjællandske, med start på Frederiksberg hos hyggelige Veloropa Café, byder på en masterstart ud af København, hvilket er dejligt afslappende og det giver rig mulighed for at socialisere. Arrangørerne bød på morgenkaffe, brød og rutebriefing, med vægt på “kør ordentlig og efter reglerne”. De vigtigste grussegmenter blev gennemgået og Strava segmenter placeret i vores hoveder, blot i tilfælde af, at nogen skulle have lyst til at køre sig i hegnet 50 km fra mål. Vi havde mulighed for, at aflevere en lille rygsæk med skiftetøj, som blev udleveret hos Cranks´n´Coffee i mål. Det er en god og værdifuld service til et koldt cykelløb.

Veloropa hygge med morgenkaffe og cykelløb på TV

At starte 100 ryttere på én gang lyder ikke som en stor opgave, men når det sker foran Veloropa på Frederiksberg, skal der være disciplin. Også den del og masterstarten fungerede rigtig godt, men det var også tydeligt, at der nok ikke skal være 300 til start, med Veloropa som udgangspunkt.

Mens der ventes på masterstarten

Der er simpelthen ikke plads på cafeen og ude foran, og masterstarten ud af København vil ikke virke ordentlig, med mange lyskryds og trafik fra mange retninger. Men med 100 ryttere virkede det tip top.

Stilfulde ståldrenge klar til start

I roligt tempo trillede vi ud af København og nordover. Solen skinnede og varmede dejligt, på en ellers meget kold martsdag. Vi havde på fornemmelsen af, at det ville blive endnu koldere, når vi kom ud på de åbne vejstrækninger længere nordpå og når forhjulet blev vendt øst- sydøst. En for lang masterstart kan være kedelig til et rigtigt cykelløb, men til Nordgrus, hvor hyggen er det vigtigste, passede det fint. Ved Hareskov By, lige efter masterstarten sluttede, blev vi ledt ind i Hareskoven på den første lækre grusvej og smilene bredte sig endnu mere i feltet.

Segmentoversigt, meget fornem road book

23 grussegmenter tilbage kunne virke uoverskueligt, men de var jo korte, så mon ikke det ville være let? Det blev det ikke, for kulden og blæsten rev godt i os og modvinden, da vi rundede toppen af ruten i Meløse, var virkelig hård. Jeg husker ikke navnet på Strava segmentet, hvor der skulle køres om bedste tid, men jeg husker et lille startflag, en grusvej med store huller, en strid modvind og et slutflag. Jeg stod fuldstændig stille på det stykke, aeroposition på cyklen gav slet ikke mening og at prøve at få pulsen højere op, var nytteløst for den var allerede i VO2 zonen, som det vist nok hedder.

Fra og med segment fem ved Furesøen blev det lidt lettere igen. Vores lille gruppe af ryttere fandt sammen i et ok tempo og der var læ og lækre gusveje, på de efterfølgende segmenter. Restitution kommer normalt via hvile, med idag kom den via udsigter, fede stier og et godt afpasset tempo. Det holdt næsten hele vejen til mål, men Chausséen i Dyrehaven op mod Erimitagen, fik jeg ære af at køre alene, med ømme køller og en lurende krampe.

Dramatisk vinterlandskab i Dyrehaven

Jeg tænker at arrangørerne fik det Nordgrus vejr de håbede på og i mål hos Cranks´n´Coffee, til varm kaffe, en lækker sandwich og øl fra Nørrebros Bryghus, tænker jeg, at også alle deltagere var stolte og tilfredse med vejret. Nu går vi så og venter på Nordgrus version 2.0, for det var et særdeles vellykket arrangement som bør gentages med nye segmenter.

Hos Cranks´n´Coffee ventede der varm kaffe, sandwich og øl

Skulle du få lyst til at køre ruten kan du finde den her og se den her

Ruten med segmenterne i blåt

 

 

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.