Fra to eliteryttere har vi fået disse test feed back. Morten kører herre A elite, deltog i World Cuppen i Bogense i januar 2018 og er blandt de bedste herhjemme. Signe kører dame A elite og startede først til cross i sidste sæson. Signe kører en masse MTB så har derigennem erfaring med test af hjul og tubeless set up.

Foto og tekst af Signe Koch.

Tekniske specifikationer:
AMATON AM-CX-hjulene er bygget op med en carbonfælg der er asymmetrisk og har en aero profil med en fælghøjde på 38 mm. De har en indvendig bredde på 19,5 mm og udvendig bredde 26 mm. Navet er AMATON AM-CX, som er med centerlock disc og 28 eger. Hjulene er bygget med SAPIM Laser dobbelt buttede eger og nipler fra samme mærke. Hjulene kan både køres med dæk og slange set-up, eller tubeless. Med en vægt på 1395 g er de vægtmæssigt på niveau og endda lettere end tilsvarende hjul fra mange andre store spillere på markedet. Til sammenligning vejer ZIPP’s 303 i disc og tubeless-versionen 1645 g. Pris: 11.000 kr.

Første indtryk og opsætning.
Hjulene er rigtig lækre og meget lette at få i hånden, finishen er flot og det er svært ikke at blive begejstret. Ingen tvivl om at der er tale om et super hjulsæt og den lille vedlagte hilsen fra hjulbyggeren bidrager til oplevelsen af, at intet er overladt til tilfældighederne.

Jeg valgte at sætte dem op til tubeless med det samme, hvilket var en smule risikabelt, da jeg skulle køre et lokalt crossløb allerede næste dag. Det viste sig at være meget let at sætte dem op, dækkene hoppede nemt på plads og sluttede tæt blot ved brug af en normal fodpumpe – og de tabte ingen luft natten over. Det betyder altså, at man godt kan ændre dækvalg op til et vigtigt løb, hvis forholdene ændrer sig. Vægten viste en besparelse på omkring 400 g i forhold til mine gamle hjul, hvilket er en mærkbar ændring, især når der er tale om roterende vægt.

Oplevelsen på cyklen.
Den meget mærkbare vægtreduktion er det første der slår en. Det er lige pludselig en del sjovere at løfte cyklen og svinge den op på skulderen. Netop vægten er især mærkbar, når man sætter sig op på cyklen og kører afsted. De ruller helt utroligt godt og man triller nemt fra træningskammeraterne på stykker hvor der ikke trædes.

Den lave vægt og rullemodstand gør, at cyklen føles meget responsiv og accelerer med det samme, når der trædes i pedalerne. Det er en rigtig god følelse! Derudover er hjulene også meget stive og man tvivler ikke på deres styrke, selv når de presses hårdt i sving eller hvis man drister sig til at få lidt luft under hjulene. Alt i alt er køreoplevelsen helt i top og min cykel er blevet både hurtigere og sjovere at køre på. Her kan det også tilføjes, at fælgenes høje profil klæder cyklen virkelig godt.

Tubeless til cross?
Når man som jeg kommer fra mountainbikeverdenen virker det helt oplagt at køre tubeless på sin crosscykel også, men det har endnu ikke fået helt samme tilslutning i crossverdenen. Jeg havde også mine bekymringer i forhold til det mindre luftkammer i dækkene og risikoen for at køre dækkene af fælgen, ved lavt dæktryk. Men indtil videre har det virket helt upåklageligt og jeg kan ikke forestille mig at skifte tilbage. Jeg har testet AMATON-hjulene med tubeless opsætning i tre måneder i alt slags vejr, til crossløb, på landevej og grusvejsture og det er kun blevet til en enkelt punktering på grund af et stort glasskår. Det er super fedt at kunne køre med lavt dæktryk næsten svarende til det i lukkede ringe, men ikke skulle bekymre sig om snake bites, som det ellers er tilfældet med dæk og slange. Samtidig har man muligheden for at putte en slange i, i tilfælde af en punktering, hvilket er meget behændigt sammenlignet med lukkede ringe.

Det betyder også, at man investerer i et hjulsæt, som man kan have glæde af hver eneste dag i stedet for kun at bruge dem til løb. Det er i mine øjne en stor fordel, hvis man som motionist eller supermotionist går med overvejelser om at opgradere hjulene på sin crosscykel.

Mortens crosser

Foto og tekst af Morten Laustsen

Med 2 lag tape sidder dækkene tight men er stadig til at få af og på uden dækjern. Specialized Terra Pro dækket kan pumpes op med fodpumpe, blot ved at skrue kejlen ud af ventilen. Schwalbe dækkene krævede kompressor, men muligvis ville det kunne undgås hvis, man havde brugt lidt sealant i kanten ved montering. Jeg pumper dog altid op først uden sealant for at være sikker på der ikke er størrere utætheder.

De er naturligvis snorlige med god jævn egerspænding og derfor er de stadig snorlige, selvom de har fået prygl til løb og træning i 2 måneder. Dækkene sidder virkelig fast i sving og jeg har ikke krænget dem af endnu, selv med 22 psi til mine 75kg. Jeg punkeret til sidste løb og kørte flat en 1/2 omgang uden af krænge dækket af fælgen. Det er en stor fordel da jeg kunne køre til pitten uden at skulle løbe.

For 38mm tubeless hjul er de utrolig lette og det mærkes selv sagt i accelerationer. De er meget villige til at øge farten når det trædes ud af sving, eller på bakker. Det bedste af det hele er de kan bruges til både løb og træning og der nemt kan skiftes dæk. Tubeless er kommet for at blive, også til cross. Komforten er ikke helt på højde med tubular/lukkede ringe, men mon ikke de næste generationer af dæk vil komme tættere på. Forskellen er så lille at jeg ofte bare tager mine tubeless hjul til løb. Udover at de pynter på hver en cykel, kan man ikke lave større upgrade til sin cykel.

Amaton er et lille dansk hjulbyggerfirma i Slagelse. Der bygges hjulene op om egne Amaton nav, som kommer fra en OEM leverandør i Kina, og carbon fælge som også købes i Kina. Ganske som de fleste andre håndbyggere i Danmark også gør det. Amaton leverer to standard MTB hjul på 30 eller 35mm fælge udvendigt mål, med 32 eller 28 eger og nipler fra Belgiske Sapim. Hjulene kan bygges op på nav du selv vælger, så du får præcis det du ønsker. Hjulene spændes op og testes derefter i to maskiner. Derefter testes egerspænding og tolerance igen og hjulene er klar til levering. Udover MTB hjulene leverer Amaton også et gravel og cykelcross hjulsæt i carbon og med nav efter eget valg. Se mere her www.amaton.dk

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.