Shimano XC5

Carbonsåler fra hæl til tå og i stadig højere stivhedsgrader er efterhånden blevet en del af våbenkapløbet blandt skoproducenter. Snart kan man vel få foden støbt ind i carbon så ingen watt går til spilde? Men der er en bagside af carbonmedaljen, som du skal være meget opmærksom på.

Tekst og fotos af Henrik Jappe

Mine fødder har tråde mange cykelsko gennem mange år og i en periode hvor landevejen var i fokus, skulle sålen være stivere og stivere. Det gik sådan set fint gennem nogle år indtil fødderne og knæet råbte stop.

Stivhed 7 er lavt, mange topsko har index 12 fra hæl til tå

Smidigheden i fødderne er afgørende for vores almene velbefindende og ofte kan andre skavanker som ondt i knæet, ondt i ryggen og kramper i tæer, stamme fra andre steder end lige der det gør ondt, f.eks. forkert fodtøj og såler. Noget måtte gøres og en god fysioterapeut foreslog, at jeg fik nogle cykelsko der ikke var torturinstrumenter, og i stedet nogle hvor fødderne kunne arbejde og bevare blodomløb og et godt fit.

Lækker blød stå-fast-gummi fra Michelin. Sålen er ikke gennemgående og derfor ikke stivhedsindex 7 hele vejen

Efter nogle besøg med behandlinger og hjemmearbejde, bestående i fodmassage og strækøvelser, kom der liv i fusserne. Jeg fik lavet specialslåer hos Shava og hos en fysioterapeut, så jeg havde to par, lavet på lidt forskellig vis. Dertil købte jeg nye eftergivende cykelsko, der gav plads til tæer og bevægelighed, men som samtidig var stive lige under trædezonen. Det var et mirakel og lige siden har det været opskriften på komfort og effektivitet i flere timer på cyklen.

Snørrebånd i orange og olivengrøn medfølger. Måden snørrebåndet er trukket på virker fint og der er parkeringsplads til sløjfen.

Gennem denne tid har jeg haft mange forskellige mærker af sko, som alle har haft det til fælles, at de kun har haft carbonzone under klampen og resten af sålen har været et andet kompositmateriale. Northwave, Specialized og Gaerne har været blandt favoritterne. I foråret fik jeg så et par smarte Shimano XC5 gravelsko, med almindelige snørrebånd og kompositzone under klampen og resten i et lidt blødere materiale end de gamle sko.

Meget blød og lækker overdel, som tørrer meget hurtigt.

Selve overdelen på skoen er lavet i kunststof, som er meget blødt, med masser af lufthuller og plads til tæer. Sålen er indvendig struktureret med udhulinger, som gør ventilationen supergod og i regnvejr forsvinder vandet fra fødderne meget hurtigt. Simpelthen en fantastisk behagelig sko. Men ville den virke til cykelløb, over korte og lange distancer, når den nu var så blød i sålen og komfortabel i kompressionen over foden?

Sålen indvendig med uddybninger, som bl.a gør at vand ikke genere meget.

Allerede første tur var en positiv overraskelse da komforten var umiddelbar og skoen ikke virkede så blød i sålen, som når jeg vred dem. Efter flere ture var opfattelsen intakt og eneste minus var snørrebåndet, som er svært at stramme tilpas fra starten og umuligt at justere on the fly, som man kan med f.eks. Bora klikkere.

Snørrebåndshægten der sikrer god tilstramning

Den store prøve skulle stå til Slagelses populære MTB løb Fitness Klassikkeren, som nu blot hedder Klassikkeren, hvor 57 km i mudder og vand skulle forceres. Stakkels sko uden overtræk, men de bestod prøven med bravour, idet de holdt på varmen sammen med uldsokkerne, fødderne blev kun let våde og der var aldrig badekar i skoen. Hjemme blev de spulet sammen med cyklen, rengjort med Muc Off og sat til tørre under radiatoren. Smukke, rene og helt tørre dagen efter, meget lækkert.

After race sko

Anden langturs prøve blev 212 km Dirty Jutland med godt tryk hele vejen, så jeg frygtede for meget ømme fødder og krampe i tær og fod. Men alt det onde udeblev og turen blev en stor succes, gennemført på 7:45.

Shimano MTB/gravelsko med oliven snørebånd og Lazer Bullit hjelm, Dirty Jutland udstyr

Nu havde skoen bestået to store prøver og det genstod kun at teste om de holdt i længden. Her ca. 8 måneder efter og rigtig mange km, er de stadig lige fine, snørrebåndet holder stadig, sålen fra Michelin er stort set intakt, ingen limkanter er løsnet og farven er stadig lige fin og sort.

Til skoen medfølger et ekstra sæt snørrebånd i orange, hvor jeg valgte at bruge dem i olivengrønt.

Skoene kan du roligt investere i og få gratis café kudos med i købet.

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.