I en tid hvor mange nye XC cykler kommer med mere og mere progressiv geometri begyndte Cannondales gamle Habit at se en smule udateret ud. Den nye generation af XC cykler havde på mange områder overhalet den gamle Habit platform som fokuserede på at ramme XC/Trail segmentet.

Med den nye Habit har Cannondale skåret alle forbindelser til den gamle Habit og rykket den solidt over i 29” trailbike kategorien med dens progressive geometri og 130mm vandring.

Tekst af Niklas Petersen. Fotos fra Cannondales press camp i Freiburg

På mange punkter skiller den nye Habit sig ud fra dens forgænger, og for den sags skyld alle andre Cannondales. Den nye Habit er overaskende ”almindelig” af en Cannondale. Lefty gaflen er erstattet af en Fox 34 og bagtil har Cannondale implementeret et ”Horst-link” affjedrings design som i den seneste tid popper op på størstedelen af nye fullsuspension cykler i Enduro/Trail segmentet. Habitten tjekker faktisk boksene for de fleste trends indenfor mountainbikes for tiden: plads til brede 29×2,6” dæk, 27,5+ kompatibel, plads til en dunkholder, 1x specifik, slack geometri, indvendig kabelføring med lukkede rør indvendigt, kort og bredt cockpit og mulighed for en passende længde dropperpost.

Geometri og affjedrings design
Som de fleste nye cykler går de samme tre ord igen: Længere, lavere, og slackere! Selvom dette mantra er gået igen i en del år nu, så giver det mening i forhold til den nye Habit, idet Cannondale har forsøgt at distancere Habit’en fra XC segmentet. Kronrørsvinklen måler 66 grader med en reach på 430 mm, i størrelse medium —en geometri der ligner mange nyere Enduro cykler, men med mindre vandring.

Habit’en har et ekstra kort i ærmet. En flip chip gør det muligt at justere kronrøsvinklen med 0,5 grader samt hæve krankboksen med 5mm. Dette gør det muligt at køre cyklen med 27,5+ hjul, uden at krankboksen bliver for lav.
Et af de helt store fokusområder for Cannondale har været, hvad de kalder ”Size-specific suspension” hvilket i bund og grund et ret simpelt og fundamentalt koncept. Ryttere af forskelige størrelser vil have forskelige massemidtpunkter i forhold til placeringen af affjedringens links. Generelt har det den effekt, at højere ryttere ofte oplever en lavere grad af ”Anti-rise”, hvilket resulterer i en vægtforskydning mod forhjulet, mens en lavere rytter vil opleve det modsatte samt en affjedring der bliver hårdere under opbremsninger. Ved at ændre placeringen af pivots og variere længden af rocker armen har Cannondale formået at tilpasse affjedringen, så den gennemsnitlige størrelse small rytter har samme fornemmelse på cyklen som personen på 190 cm har på en XL.

Cannondale siger selv at de blev opmærksomme på dette fænomen, da de testede konkurrenters cykler og deres forskelige testere kom tilbage med vidt forskelige indtryk af affjedringen alt afhængig af hvilken størrelse cykel de prøvede. Om det har den store effekt i den virkelige verden kan være svært at sige, da en sammenligning som ovenstående er ret så biased. Det vil kræve to testere af forskelig højde og forskelig størrelse cykel, som taler helt samme sprog i forhold til oplevelsen af affjedringen. Men det kan garantere rytteren, at deres cykel føles præcis som Cannondale har tiltænkt den, til den størrelse rytter. En bivirkning af Cannondales arbejde med deres ”Size-specific suspension” har været at en størrelse small og XL har forskellige linkage størrelser, hvilket har resulteret i et design der fra et æstetisk synspunkt fungerer. Mange XL cykler kommer ofte til at se en smule forvrænget ud mens en small ligner en større cykel der har fået tryk i hver ende, dette er nu fortid med dimensioner på affjedringen der tilfældigvis følger rammens proportioner.

På sporet
Vi var inviteret til Cannondales kontor i Freiburg et par uger før lanceringen af den nye Habit. Her havde jeg muligheden for at prøve cyklen over to dage i bakkerne omkring byen. Terrænet bød på betydelig flere højdemeter end en dansk skov kan tilbyde, så var det en god mulighed for at finde grænserne for cyklen. Skovene bød på alt fra bikepark inspirerede spor til snævre single tracks.

Efter en solid morgenmad pegede vi cyklerne opad. En god times tid lå foran os med en blanding af grusveje og single tracks før vi ville være på toppen af den første nedkørsel. Dette gav et meget godt indtryk af cyklens evner opad. Væk er alle remotes til at låse affjedringen, i stedet må man dreje en knap på gaflen og dæmperen. Personlig er det et setup jeg fortrækker på en cykel af denne type, men det er en udfordring hvis man vil bruge cyklen som XC race raket. Med Cannondales fokus på at flytte Habit’en væk fra netop dette segment giver det til gengæld glimrende mening.
Jeg efterlod for det meste affjedringen i den åbne position. I en siddende position virkede affjedringen effektiv, tilpas hård til at den ikke gyngede, men blød nok til at følge underlaget på singleltracks’ne opad. Stående under kraftigere tråd begynder affjedringen at give sig lidt, såkaldte pedal-bob’s, og afslører at det ikke er en fuldblods XC cykel.

Nedad gav kombination af affjedringen og den aggressive geometri en følelse af selvtillid som til tider betød at cyklen blev presset til et punkt, hvor jeg lige måtte minde sig selv om, at det stadig kun var en cykel med 130 mm vandring. Hovedsageligt var det de 130 mm fra Fox forgaflen der virkede overarbejdet. Fox 34 gaflen med FIT4 dæmperen er en glimrende gaffel i mine øjne, og derfor skal denne oplevelse primært ses som en positiv kritik. At resten af cyklen ligger op til mere aggressiv kørsel end gaflen kan kapere er en meget positiv ting. Havde det været min egen cykel ville jeg overveje at øge vandringen foran til 140 mm.

Mens op og nedkørsler ofte giver et godt indblik i en cykels køreegenskaber, så må vi i Danmark ofte tage til takke med fladere spor. Det er her Habitten begynder at vise lidt svaghedstegn, mens geometrien var et stort plus nedad, så kræver den slacke geometri at man aktivt flytter vægten frem på forhjulet for at få vægtet hjulet og finde grebet i fladere sving. Langt hen af vejen kan dette kompenseres for ved en aktiv kørestil, men det medvirker at cyklen kræver kraftigere styre inputs end andre cykler med stejlere geometri.

Alt i alt er det lykkes Cannondale at lave en meget kompetent trailbike. Der er ingen tvivl om at forbindelserne til XC cyklen er skåret. Habit’en er nu en cykel der lægger op til at presses som en Enduro cykel, men med en passende mængde vandring til at den stadig kan trædes op i fart på de danske spor.

Hvis ikke du er overbevist så tjek nedenstående video ud, hvor Cannondale sponsoreret freerider og jibber Max Nerurkar, der er en del af 50:01 holdet, viser hvor meget den nye Habbit kan klare.

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.