Vi har haft fornøjelsen af at teste Garmin Varia™ RTL511 cykelradar/baglygte og Garmin UT800 Smart Trail Edition forlygte.

Tekst og foto af Gert Caspersen

Vi starter med beskrivelsen af cykelradar/baglygten Garmin Varia™ RTL511, som er sidste skud på stammen i Garmins serie af en bagud vendte cykelbaglygter med indbygget radar.

I kassen er der udover selve baglygten, brugermanual, USB/Micro USB lader kabel, monteringskit til sadelpind, hvor Garmin bruger deres standard twist quatermount beslag, som så kan tilpasses forskellige typer sadelpinde ved hjælp af forskellige shims som følger med.

Indhold af kassen vedr. Garmin Varia Radar RTL511

Enheden er ANT+ kompatibel og parres i øvrigt nemt sammen med Edge komponenter.

Selve enheden vejer 71 gram og måler 98,6 x 19,7 x 39,6 mm.

Selve baglygten lyser når den er tændt med 7 lumen og kan i dagslys ses helt op til 1,6 km.s afstand. Samtidigt kan baglygten ses i en vinkel 220 grader. Den er også vandtæt og overholder standarden IPX7 (oversat betyder dette): Utilsigtet udsættelse for vand ned til 1 meters dybde i op til 30 minutter. Således er selve ladestikket på enheden godt beskyttet af en solid gummiflap, som sikrer, at stikket altid er tørt og er klar til opladning igen – også efter en tur i regnvejr.

Baglygte/radar monteret med det medfølgende quatermount.

Når du har ladet enheden op, hvilket fra fladt batteri til helt opladet batteri tager ca. 1 1/2 time, har du med tændt lygte en holdbarhed på op til 10 timer. I standby mode holder den op til 5 måneder. Vi kommer ind på dette senere.

Efter enheden er opladet, er det tid til at parre din enhed med en kompatibel enhed, ex. en Edge® enhed i 500 – 800 el. 1000 serien for at kunne få det fulde udbytte af lygten med den indbyggede radar.

Du kan her se en komplet liste over hvilke Garmin enheder der er kompatibel med Garmin Varia™ RTL

Har du ikke en Garmin Edge® enhed af de tidl. nævnte typer, så kan du købe en bundled version, som indeholder en såkaldt RDU enhed, som grafisk viser det samme som du ser på en Garmin Edge® enhed.

Garmin RDU enhed, som du skal bruge, hvis du IKKE i forvejen har en Garmin cykelcomputer

Selve parringen foregår helt smertefrit på samme måde som når du skal tilføje et pulsbælte, eller cad/speedsensor til din enhed.

Det som nu er smart er, at du kan lade din lygte stå tændt i standby mode (som tidligere nævnt med meget lang batterilevetid) og så vil din lygte/radar automatisk blive tændt, når du ex. tænder for din Edge® enhed, eller evt. når du begynder at bevæge dig med din cykelcomputer tændt.

Når du således bruger din Edge®, vil du i øverste højre hjørne se et lille ikon, som viser, at din lygte/radar er aktiv.

Det lille radarlogo i øverste højre hjørne viser at radaren er aktiv.

Den indbyggede radar registrerer bagfra kommende trafikanter, når disse er ca. indenfor 140 meters afstand. Når bilerne registreres af radaren, kommer der et bip fra din Garmin Edge® og samtidigt – alt efter den bagfra kommende trafikants hastighed, så vil den ved en hurtig bagfra kommende trafikant lyse rødt i begge sider af skærmen, men hvis der er tale om en ikke så hurtigt kørende, så vil den lyse orangerødt. Trafikanten eller hvis der er flere bagfra kommende trafikanter, vil samtidigt blive vist ude i siden af din Garmin Edge® enhed . Man vil her kunne ses x antal hvide prikker/symboler, som viser hvor tæt på dig, at det/de bagfra kommende trafikanter er.

Her ser man advarsel for 2 biler som nærmer sig. (de hvide prikker i højre side).

 

Når der er frit bagud, kvitteres der på din Garmin Edge® enhed med et grønt skær i begge sider af skærmen og du kan nu stole på, at der ikke er nogen bagfra kommende trafikanter bagved dig.

Når bilerne er væk kvitteres med grønt signal i begge sider.

Jeg har nu kørt med denne enhed i ca. 1,5 måned og jeg er vildt begejstret. Den er ikke kun en sikkerhedsfaktor. Den kan også være medvirkende til at skabe et bedre forhold mellem motoriserede trafikanter og cyklister, idet man som cyklist helt naturligt sørger for at trække ud i højre side med det samme man hører eller ser radaren informere dig om bagfra kommende trafik. Således er det muligt at undgå, sure trafikanter, som unødigt kommer til at ”hænge” bagved en uopmærksom cyklist, der ligger for langt ude på kørebanen. Jeg har også kørt i grupper og selv her virker den, idet den “kun” reagerer på bagfra kørende trafik, som kører hurtigere end du selv gør.

I storbyen med megen trafik vil du naturligvis få rigtig mange advarsler fra radaren  – også når du kører på cykelstierne og jeg mener heller ikke, at det er her, at den har sin største berettigelse. Til gengæld er den helt suveræn, når du kører alene på landevejen og gerne i god tid vil blive advaret om bagfra kommende trafik.

Fra Garmin Edge® enheden kan man endvidere ”styre” baglygten/radaren, således at man kan forlænge batterilevetiden ved at lade lyset være slukket i dagtimerne. Tilsvarende kan man også tænde for selve baglygten. Dette kan naturligvis også lade sig gøre ved alm. tryk på selve Varia™ baglygtens tænd og sluk knap.

Justeringsmuligheder fra skærmen på en Edge 820

Bottomline – Herfra en kæmpeopfordring til at investere i denne radar/baglygte, som kun har den ene bagside, at prisen er lidt heftig. Se mere her Video om baglygten

Prisen for enheden er vejl. kr. 1.699,- Hvis du vælger enheden som bundled version incl. RDU enheden, så er prisen oppe på vejl. kr. 2.499,-

 

Forlygten, Garmin Varia™ 800 Smart , er en intelligent forlygte og er ligeledes nyeste skud hos Garmin.

Der er her tale om en intelligent forlygte, som drives af én LED pære.

Cykellygten kan fungere som selvstændig enhed eller parres sammen med en Edge® enhed.

I kassen finder du ud over selve enheden, USB/Micro USB ladekabel, hjelmholder beslag og manual.

Indhold af kassen i en Garmin UT 800 Smart forlygte

Enheden er som ANT+ kompatibel og parres i øvrigt nemt sammen med Edge komponenter.

Selve enheden vejer 71 gram og måler 6,6 x 33,5 x 29,7x 44,7 mm med flange.

I dagslys kan du med forlygten tændt ses i en afstand af op til 1,6 km og den har synlighed i en vinkel helt op til 270 grader. Bemærk det lille “vindue” som sidder i begge sider ved fronten, som muligør, at den også ses fra siden.  Som den ovenfor nævnte baglygte overholder den også IPX7 standarden hvad angår vandtæthed og har også en fin solid gummipakning ved Micro USB ladestikket.

Ved køb, skal du være opmærksom på, at der ikke medfølger adapter for quatermount til at kunne montere den under selve frontmounten på din Garmin Edge® cykelcomputer. Denne adapter kan tilkøbes for vejl. kr. 99,-

Adapter til forlygten for montage på Edge Quatermount, som desværre ikke følger med, men som kan tilkøbes for kr. 99,-

Forlygten er som navnet antyder en ”Smart” forlygte og det smarte er hvorledes den fungerer under kørsel, hvor den er kombineret med en Edge® enhed. Du kan nemlig her sætte forlygten op til funktionen ”Auto”. Når dette er gjort, tænder og slukker enheden selv når tænder for din cykelcomputer og lysstyrken bliver automatisk tilpasset omgivelserne og rytterens hastighed. Således vil du ved stilstand se, at lysstyrken kun er på 50 lumen, mens den gradvist vil forøges op til 800 lumen, når du passerer en hastighed på ca. 23 km/t.

Du kan selvfølgelig også selv manuelt sætte forlygten til forskellige lysstyrker og evt. også sætte den til dagblink eller natblink funktion.

Hovedskærmen hvorfra man kan indstille lygtefunktioner på både for og baglygte.

Forlygten er kompatibel med de samme enheder, som er vist for Varia™ RTL511 cykelradar/baglygten.

Batterilevetiden er afhængig af hvilket lightmode du vælger. Bruger du ex. konstant 800 lumen (fuld styrke), så har du en batterilevetid på ca. 1 ½ time. Mellemstyrke ca. 3 timer og lav styrke ca. 6 timer. Bruger du dagblink funktionen er batterilevetiden 25 timer, mens den ved natblink er ca. 6 timer. Opladning af et fladt batteri tager ca. 3 timer. Som det således fremgår er lygten ikke “lovlig”, hvis man går efter den danske færdselslov, hvoraf det fremgår, at den skal kunne være “holde strøm/virke” på højeste lysstyrke i minimum 5 timer. Har dog pt. aldrig hørt om nogen, som er blevet pålagt bøde for dette.

Parringen af enheden foregår på samme nemme måde som for radar/baglygten.

Jeg har brugt forlygten sammen med baglygten og har konstateret, at den giver et fint lysudbytte og lyser selv mørke veje fint op. Videre er det en rigtig fed feature, at den blænder ned, når man holder stille ved vejkryds/lyssignaler, idet man så ikke unødigt kommer til at blænde evt. modkørende trafikanter.

En subjektiv betragtning fra mig selv er, at jeg syntes det er ærgerligt, at Garmin ikke fra starten af medleverer adapteren til deres quatermount og så måske i stedet hævede prisen en smule.

UT800 Smart forlygten her monteret med den tilkøbte quatermount adapter

Se video om lygten her Video om forlygten

Prisen for enheden er vejl. kr. 1.399,-

 

Andre Garmin produkter vi har testet kan findes her:

Edge 130

Edge 520 Plus

Egde 1030

 

Posted by:Gert Caspersen

Jeg har været aktiv sportsmand hele livet. Har gennem de sidste 30 år deltaget i et utal af lange motionsløb i både Danmark og udlandet. I de senere har jeg også på licens niveau deltaget i banecykling og har bl.a. deltaget i Hold VM på bane med en bronzemedalje, som bedste resultat. Således stor erfaring inden for div. landevejs motionsløb og Grand Fondos i udlandet. Har også fungeret som guide og rejsearrangør af cykelture gennem mere end 25 år. Tidl. skribent på Cykel-Motion Danmark fra 1996 og frem til bladet lukkede her i år. Min passion er Grand Fondos i Italien og Frankrig, samt gadgets til cykling.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *