Gravel er det nye grus og populariteten er støt voksende, hvilket kan tilskrives mange individuelle faktorer. For mig et det primært naturoplevelserne, de lange ture væk fra asfaltkrigen og hyggen med vennerne. Jeg tror de grunde er en god fællesmængde, da de fleste grusløb køres som motionsløb og mange uden podium, eller med et podium, som de fleste er ligeglade med og ikke gider fejre. Der er jo øl, burgere, cacaomælk, is, kaffe og slik imens.

Grusløb, gruseventyr, kald det hvad du vil, er vores singularitet i cykelsporten, der hvor asfaltkrigeren, mountainbikere og cykelcrosseren mødes og hygger sig.

Tekst og fotos af Henrik Jappe

Forsidefotoet er af min makker og jeg, og er fra Tortour CX i 2015. Et etapeløb i Schauffhausen i Schweiz. Det køres i februar og er derfor en helt særlig udfordring. Thomas Frischknecht, ex. verdensmester i cross, som ofte duellerede med Henrik Djernis den gang, deltog også. Han kørte på Dugast´s prototype lukkede ring 38mm, med sealant i ringen. Frischi og hans makker vandt Tortour CX.

Læs mere om Tortour Gravel 2019 her.

Tekst og fotos af Henrik Jappe. Fotos fra div. dæk hjemmesider om dæk.

Grus kan køres på de fleste cykler og især crossere og landevejscykler med plads til brede dæk er velegnede. Mountainbikes duer også, men skal have monteret gedebukkestyr hvis det skal se rigtigt ud. Det væsentligste er, at der kan monteres dæk på omkring 33-45mm , at cyklen har gedebukkestyr, gerne med flare, samt at gearingen er et sted mellem cross og landevej. Det med flare på styret er ikke helt slået igennem endnu, men bare rolig det kommer, ligesom bukser med svaj.

Top lirens gravelcykel fra Sea Otter Classic 2018. Læg mærke til det er 650B hjul og 50mm dæk, det er tæt på gode gammeldags MTB-dæk. Foto fra Sea Otter Classic 2018.

Især dæk er et stort debatemne, hvilket det jo også er blandt mountainbikere, crossere og asfaltkrigere. Dækket er trods alt det der sikrer os når farten og dermed festen når sit højdepunkt. Vi har derfor over en 9-24 måneders periode testet flere forskellige dæk til gravel, langt fra alle, for markedet er vildt voksende, med både nye mærker, nye typer og adskillige bredder og mønstre. Vi kan ikke kommentere på mange, men garantere at de omtalte er blevet testet grundigt, nogle er købt og andre er sendt til os fra producenterne. Vi har også fokuseret på de som er tilgængelige og populære blandt gravelisterne.

Et udvalg fra Teravail, hvis Cannonball dæk har vundet Dirty Kanza. Foto fra Sea Otter Classic 2018.

Her kommer et overblik.

Panaracer Gravelking SK 38 mm
Vittoria Terreno Mix 40 mm
Vittoria Terreno Dry 40 mm
Vittoria Terreno Zero 37 mm
Vittoria Rubino Pro Endurance 28 mm
Schwalbe X-One 33 mm
Schwable G-One 40mm
WTB Nano 40mm
Pirelli Cinturato 28 mm
Clément Xplor 36 mm (nu hedder de Donnely)
Specialized Tracer 33 mm

Alle er kørt tubeless, undtagen Vittoria Rubino Pro Endurance, og der er brugt Orange Seal tubeless væske.

Dæk udenfor kategori.

Vittoria Rubino Pro Endurance 28mm er et gummimonster med få TPIs (tread pr. inch – antal tråde pr. tomme) og med kun lidt kørekvalitet. Mønsteret er ok til fast og tørt grus, men ikke til så meget andet. Det kan bruges til vintertræning på asfaltveje fri for flint, idet det tykke gummilag holder på flinten og langsomt presser det igennem. Det er ikke et dæk til danske forhold, men der hvor det underperformer, der gør Rubino Pro det faktisk utroligt godt. Der er mindre gummi, langt flere TPIs og stenene og flinten hænger ikke i gummiet på samme måde. Prøv det til de danske landeveje, men ikke til grus og spor!

Vittoria Rubino Pro Endurance i 28 mm. Masser af gummi og lavt TPI
Her ses hvordan flinten skar sig ind i gummiet og blev siddende. Det skete flere gange.

 

 

 

 

 

 

Schwalbe X-One 33mm er et klassisk all round crossdæk, som jeg har kørt flere crossløb på, med tubeless set up. Det virker til det meste, punkterer sjældent og er kørt med mellem 1,8 og 2,2 bar. Et graveldæk er det dog ikke, da det er for smalt og ikke giver komfort nok på de lange ture.

Pirelli Cinturato 28mm er alt for smalt, men den bredde vi kunne få p.t. Dækket kommer også i bredderne 26, 32 og 35mm. Til november og december kommer det i 32 mm og 35 mm, lige tidsnok til at komme under juletræet. Vi har indenfor det sidste 1,5 år testet deres racedæk P-Zero Velo i både den hvide løbsversion og den blå 4s – four season. Pirelli kan deres kram og leverer generelt virkelig gode dæk. De udvikler specielle gummiblandinger, designer og tester dækkene grundigt, hvorefter de fremstilles af Hutchinson. Dækket er leveret af Pirelli og det er første gang vi tester dem tubeless. Vi håber at få nogle af de brede modeller senere.

Pirelli Cinturato 28 mm til tubeless set up. Noget som bliver mere og mere udbredt i racerdæk og til klassikere. Mønsteret kendes fra deres dæk til Super Bike og fra deres Velo Zero, og Velo 4s, her dog med lidt flere vandkanaler.

Specialized Tracer 33 mm er en gammel kending, men også i den smalle ende. Det har været brugt til både cykelcross og gravel. Specialized leverer generelt rigtig gode dæk med forskelligt mønster, både til cross og MTB. De er rigtig lette at montere tubeless og lukker godt med Orange Seal ved punkteringer. Tracer er ikke et all round crossdæk, da mønsteret er for småt, men det fungerede fint til generel vintertræning på grus og asfalt.

Dæk i kategori.

De øvrige er for os klassiske graveldæk i den bredde vi mener de skal køres, fra 35mm og op til 45mm afhængig af underlag og ønske om komfort og greb. Det giver frihed til at smide lågen ind på skovsporet, når grusvejen bliver for kedelig, eller fristelsen for stor, præcis som gravel skal køres.

Selvfølgelig kan et 28-33mm gravel/crossdæk bruges til løb og træning, når der er mest asfalt og jævne grusveje, men vi ved alle at det hæmmer friheden og komforten, samt reducerer de vigtigste motivationsfaktorer: svinghastighed, tekniske grusveje og skovspor, samt forringer bremseevnen ganske betragteligt, afhængig af mønster.

Lidt mere fra Teravail med smuk skin wall. Foto fra Sea Otter Classic 2018.

Sweet spot.
Sweet spot i dækvalg er afgørende! Men hvordan finder man sit sweet spot, når lysten til at skifte dæk ofte, iflg. fruen, ikke er i balance med rengøringstjansen inden weekenden starter?

Der kan diskuteres gummiblandinger, TPI (tread pr. inch – antal tråde pr. tomme), punkteringsresistens, osv., men for os er køreegenskaberne de vigtigste, hvilket selvfølgelig hænger sammen med ovennævnte, men langt mere er en følelse end en konkret videnskab. En følelse du skal ud og opdage ift. dine foretrukne spor, grusveje, tekniske niveau og vovemod. Mønster, bredde og dæktryk er for os de vigtigste parametre for at finde sweet spot og lad os drøfte dem én for én.

Kenda er et stort dækmærke i USA. Her med et forholdsvis traditionelt diamantmønster på midten og sideknopper til svinggreb. Foto fra Sea Otter Classic 2018.

Dækmønster.
Graveldæk der er slick på midten er ikke et graveldæk. Det er landevejsdæk der er blevet lidt for brede og til dårlige veje, som f.eks. forårs klassikerne. Se blot profferne når de kører Paris Roubaix, hvor vi ser 28-30mm lukkede ringe eller tubeless set ups, med relativt lille mønster. Paris Roubaix er sammensat af ca. 50 km brostenspaveer og ca. 220 km asfalt. Det har ikke meget med et gravelløb at gøre. Strada Bianca er 62 km hvidt grus og 113 km asfalt, og selvom grusvejene er glatte og af og til meget hullede, vælger de fleste proffer dæk der minder om dem de bruger til Paris Roubaix. Det kan også skyldes at stellet sætter begrænsninger for dæktykkelsen, men hvis det var tilfældet havde de nok for længst valgt, at køre på en crosser eller decideret gruscykel med bredere dæk. Nej her er der tale om at de har fundet deres sweet spot til netop de løb, kombineret med, at de har hjælpebiler og hjælpere drysset udover ruten hele vejen.

Lukket ring i 28mm som Team Saxo Bank brugte til Paris Roubaix. Den er no name men ligner en FMB, som er kendt for at lave de bedste til det formål
savtandsmønster på Team Saxo Bank ringen giver sikket lidt greb på de tørre brosten, men nok ikke meget på våde. Men hvilke dæk gør det?

Til gravel skal der være mønster der giver greb i sving, på nedbremsninger og på stejle hullede opkørsler. Vittoria Terreno Zero og Pirelli Cinturato er begge slick på midten og derfor ikke graveldæk i vores øjne, men de kan helt sikkert bruges til Paris Roubaix eller Strada Bianca.

Vittoria Terreno Zero med det specielle fiskeskel mønster.
Vittoria Terreno Zero i 37 mm og tubeless

 

 

 

 

 

 

 

Panaracer Gravelking SK er et af de allermest populære herhjemme og ikke uden grund. Mønsteret er alsidigt med en hældning til det hurtige, tørre og faste underlag, sådan som vi bedst kan lide det på en varm solrig sommerdag. De fås i 35 og 38 mm og den brede er klart mest alsidig. Ikke nok med det, så fås de med skin walls som giver street credit på cafeen efter træningen. Nyeste skud på stammen er en petroleumsblå og olivengrøn version, hvis behovet for individualisering er stort og Instagram venter.

Lækkert dæk på mange måder.

Mønstret på Gravelking er ret ordinært og ikke retningsbestemt, hvilket betyder den klassiske Challenge Baby Limus fejl kan undgås, noget som kan sende selv den mest hard core crosser i skammekrogen. “Hvad vej er det nu det Y skal vende?”. Midten er bygget op med små kvadrater der giver meget lav rullemodstand, men samtidig ok nedbremsningsevne på tørre grusveje, hvis dæktrykket er sat rigtigt. Er trykket for højt, så bremser de ikke en skid. I vådt grus, græs og mudder pakker de hurtigere end Julemanden og al klatreevne og nedbremsning er væk. Siderne er bygget op af langsgående riller uden et specielt grebsdesign. Det er lidt underligt, men det virker igen godt på de tørre og hårde grusveje og skovstier.

Panaracer Gravel King SK klar til kamp i Colorados bjerge, med store rullesten og klipper. Taskerne er fra Pro og er noget vi tester og skriver om senere.

Vi har kørt dækket i tør og let våd skovbund hvor det er ok, men dækket virker for alvor godt på asfalt, i sand og på hurtige jævne og tørre grusveje. Her til sidst i testen blev dækker kastet ud i Colorados bjerge, hvor der er klipper og store løse sten. Det virkede utroligt godt og havde et rigtigt fint greb på de tørre sten og klipper. Kun ét blow out på en kantet klippe blev det til. Dækket blev siddende på fælgkanten og var derfor let at pumpe op igen med en minipumpe.
Tubeless set uppet gik utroligt let og dækket kan vrides på med hænderne, pumpes op så det klikker på plads med ca. 3-3,5 bar, hvorefter der fyldes ca. 20-30 ml. sealant gennem ventilhullet.
Gravelking 38 mm sweet spot tryk er med samlet cykel og ryttervægt på 80 kg, 1,8 bar foran og 2,0 bar bag. Skal det en tur i skov og køre lidt mere tekniske spor kan trykket reduceres lidt, men pas på dine dyre carbonfælge.

Gravel King er efter rigtig mange kilometer med asfalt, grus, sten og klipper, stadig flot.

Clément har levet en noget omtumlet tilværelse de sidste år. Det blev genlanceret med pomp og pragt og det så lovende ud, særligt med deres graveldæk udbud. Efter kun få år blev de så “overtaget” og navnet blev skiftet til Donnelly. Hvilken popsanger der har lagt navn til dækkene ved jeg ikke, men det er en ommer og synd for et brand med så megen historik.
Clément X-plor 36mm har været det foretrukne dæk til Hansens løbet to år, 2016 og 2017, i træk og har leveret varen 80%. To sæt er slidt ned med kun én punktering, det er ret godt. Hansens løbet er mest asfalt, så grusveje af god kvalitet og endelig lidt single tracks, så dækvalget skal byde på lav rullemodstand og ok kantgreb. Komforten kan tildels fravælges, men et så langt løb som Hansens, bliver for hårdt på 28-33mm dæk med højt tryk. Det skal jo primært være sjovt, med gashåndtaget i bund.

Clément X-plor 36 mm

Midten af dækket er retningsdesignet med fremadrettet mønster, hvilket giver lav rullemodstand og lidt bedre retning på hurtige grusnedkørsler. Siderne har fine kantknopper der griber okay, men da dæksiderne er ret stive, så virker de ikke helt som ønsket. Sænkes dæktrykket hjælper det lidt, men ikke nok. Bremseevnen er god på asfalt, men skal doseres forsigtigt på grus og skovbund. På tekniske skovspor duer de ikke til noget, de er for stive og giver meget lidt greb på midten og kanterne. Det er svært at montere tubeless da det er stift og tilsyneladende en anelse mindre i diameter end andre jeg har prøvet. Et dæk til asfaltkrigeren der skal køre asfaltgrus og husker sine dækjern, selvom det næsten aldrig punkterer. NB nu hvor de har skiftet navn til Donnely er der kommet et endnu større udvalg af graveldæk og om der er ændret i gummiblandingerne ved vi ikke.

Donnely X-plor 36 mm tubeless. Rigtig fint mønster til asfalt og lette grusveje.

Schwables G-One Bite 40mm er utroligt udbredt da det kommer monteret på mange nye cykler, bl.a. den Canyon Grail jeg kørte Dirty Jutland på. Dækket fik jeg testet af i Cap Esterel området, lidt vest for Nice, hvor underlaget var meget dårlige og stenede grusveje. Derefter hjemme på kendte spor og veje, hvorefter jeg besluttede at det nok var fint til Dirty Jutlands 212 km blandet grus og sand, med lidt drys af vestjysk asfalt indimellem. Det performede rigtig fint på alt jeg testede det på før løbet. G-One er et helt ukompliceret dæk uden retningsmønster, kun bestående af små runde knopper af lidt forskellig længde og gummiblanding. Knopperne på midten er lidt hårdere, tættere siddende og kortere end sideknopperne .

Cyklen er klar til Dirty Jutland 212 km med Schwalbe G-One Bite 40mm. Tasken til snacks er fra Revelate og de solide flaskeholdere, et must til gravel, er fra Pro.

Den enkle konstruktion bevirker at rullemodstanden er lav samtidig med grebet er godt, både i sving og nedbremsninger. Klatreevnen er fin, så længe trykket holdes lavt nok. Det pakkede næsten ikke og mindre end mønsteret skulle tilsige, hvilket skyldes den relativt bløde gummi. Det slides hurtigere end andre jeg har kørt med, hvilket igen skyldes den bløde gummi, som kombineret med dæktryk på 1,8 til 2,2 bar giver en utrolig fin komfort over 212km. Generelt imponerede dækket som et af de bedste all round dæk testet og de eneste to minusser jeg kan finde er: Det slides hurtigt og karkassen er sårbar og tynd. Det bør ikke pumpes op over 3,0 bar, hvorved man risikerer utæt karkasse og tubeless setuppet bliver utæt. Det fås også med latino sider.

G-One Bite 40mm

The mother of all gravel tires – WTB Nano 40mm. Et dæk der har vundet Dirty Kanza og Great Divide Mountainbike Race (GDMBR), og i sin tid special konstrueret til Great Divide og Mr. Petervary, som slog rekorden for hurtigste GDMBR på netop Nano. Her taler vi om et legende dæk, som bare kan det dér grus. Både jeg og min makker har været utrolig begejstrede for Nano i 40mm i tubeless set up og jeg anbefaler det altid til de der spørger, sammen med f.eks. Vittoria Terreno Mix. Nano er konstrueret så det kan lidt af hvert, eller tæt på alt. Retningsmønsteret på midten giver lav rullemodstand, sideknopperne giver både greb og fart i svingene, punkteringsresistensen er god og blandt de bedste, og så sidder det bare knaldgodt med tubeless set up. Karkassen er tilpas blød til at svingevnen bevares ved lidt højere tryk og ved lave tryk har jeg ikke kunnet bøvse det. Dækket kørte vi på i næsten to sæsoner og brugte det bl.a. til Tortour CX, etapeløbet i Schaffhausen, Schweiz, i februar 2015. Det løb blev kørt i frost, regn, mudder, sne, slush, grus, asfalt, skovspor og brosten. Nano klarede det hele til et 12 tal. Tryk igen på ca. 1,8 til 2,2 bar. Nu fås det også med skin walls, så frem med selvbruneren og ragekniven, hvis de barberede ben skal matche. Er du i tvivl, eller gider du bare ikke mere graveldæk B S, så køb WTB Nano.

WTB Nano nu også med skin walls – I love it!

Vittoria ved en masse om cykeldæk og har været med lige siden Adam og Eva. Ja ifølge Italienerne skabte Gud Vittoria cykeldæk på syvendedagen – dagen efter Pirelli. Det er fint med lidt passion, men når Vittoria så krydrer det med reel udvikling og propper graphene i dækkene, så både rullemodstand og punkteringsresistensen forbedres, så er jeg med igen. Det duer bare og jeg har prøvet både deres Corsa og Rubino Pro til landevejen og de ligger i favoritfeltet, som hhv. granfondo dækket og dækket til de danske flinthærgede landeveje. Vittoria har på kort tid præsenteret et imponerende program i graveldæk og vi har rullet rundt på Terreno Mix, Dry og Zero, sidstnævnte som sidste skud på stammen. Det lander dog udenfor kategori iflg. vores definition, da det mangler midtmønster. Både Mix og Dry er testet i 40mm og tubeless set up. Tubeless set uppet er ikke helt så let at sætte op som Gravelking, Nano og G-One, men det virker 100%. Der skal helst lidt håndværkerpølser til at vride dem på og af, så husk lige dækjernet, hvis du er politiker og har svært ved at bestemme dig. Terreno Mix er min favorit sammen med WTB Nano, da det er alsidigt og kan det hele. Jo jo rullemodstanden er højere end på f.eks. Gravelking SK, men det er godt for køllerne og træningen, og skulle du så finde på at skifte til tørvejrsdæk, så som Gravelking, så føler du med det samme formen er 20% bedre – på asfalten og de smurte grusveje. Terreno Mix er bare sjov og ballade på skovstierne og de mere tekniske spor klarer det også fint. Kantgreb, klatre- og nedbremsningsevne er fantastiske. Trykket kan køres så lavt som 1,4 til 2,0 uden risiko for bøvs, idet karkassen virker godt afstemt ift. svingegenskaberne og det sidder tæt og stramt ved montering.

Terreno Mix på carbonfælg
Terreno Mix 40 mm på 25 mm indvendig fælgmål.

 

 

 

 

 

Hvor midtmønsteret på Mix minder 95% om crossklassikkeren Challenge Grifo, så er Terreno Dry næsten helt glat. Men her snyder blikket og faktisk har Vittoria her begået en genistreg, idet de femkantede fiskeskel på midten er konstrueret så rullemodstanden er forsvindende lav, samtidig med at bremseevne er helt ok – så længe dæktrykket er lavt. Og det er det jo som nævnt på Vittoria Mix og Dry, 1,4 til 2,0 bar.

Terreno Dry monteret på Reynolds carbon hjul. De sidder smadder godt.
Terreno Dry med de femkantede fiskeskel på midten. Det er sgu genialt.

 

 

 

 

 

 

 

Fiskeskællene vender således, at de folder sig ud når trykket øges på dækket ved nedbremsningen og dermed kommer grebet frem. Retningsstabiliteten er så som så, men det er til at leve med som på Gravelking og G-One. Sideknopperne på Mix og Dry er gode og giver meget fint kantgreb og slipper mudder rigtig godt. De fås desværre ikke med skin walls men med en lysegrå tone, som er hverken eller på cafeen.

Der kan ikke konkluderes, ranglistes eller udråbes vindere i graveldæk, fordi det er dit valg og dine præferencer, som er alt afgørende for dit sweet spot.

Vi vurderer at de vigtigste faktorer er: Dæktrykket skal være korrekt og kun ved at lege med det, finder du det rigtige. Dækmønster er uhyre vigtigt og om du ønsker et all round til hele året, eller flere typer der kan klare mudder, grus, skovstier, rødder etc, er helt op til fruen derhjemme at afgøre – er du single så gå efter det, men ellers lad være og tag et bredt dæk med mandemønster, så vi kan høre når du kommer susende. Endelig er bredden meget vigtig for komforten og grebet. Skriv gerne til os om dit favoritdæk og hvorfor du synes det er bedst.

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

2 replies on “Lad gravel dækkene tale!

  1. Fed artikel og god beskrivelse af dæktyper ?? Hvad med dækket Gravel Grinder? Har du testet det?
    Mvh Karina

    1. Hej Karina. Challenge Gravel Grinder i 38mm har vi testet siden september. Det er meget let, holder tubeless godt, let at sætte op og NUL punkteringer. Det har lav rullemodstand grundet de små knopper på midten, som så heller ikke giver så meget brensegreb på læst underlag. sigeknopperne giver rigtig godt greb. Vi kan varmt anbefale det dæk den den som kører på grusveje, asfalt og lette grusspor i skoven. Det duer ikke til de lidt svære MTB-spor og mudder er håbløst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.