Tekst: Magnus Grønset Fotos: Hafjell Bike Park

Har du læst artiklen En weekend i Hafjell Bike Park og fået vækket lysten til at tage på en bike park ferie til næste sæson, men i tvivl om hvad der kan forventes af sådan en tur, ud over fede spor – så læs med her.

Transport

Hafjell ligger 15 minutter nord for Lillehammer i Norge og er derfor let tilgængelig for os danskere at komme til, enten med bil eller med kollektiv transport. Fra København er det muligt at komme til Oslo med bil ved at sejle med Oslo Båden eller tage turen op langs den svenske kyst forbi Göteborg. Turen med Oslo båden tilbagelægges hen over en nat mens at turen op langs den svenske kyst tager ca. 7 timer. Fra Oslo kan der enten køres i bil eller med tog til Lillehammer. Dette tage henholdsvis ca. 2,5 timer med bil og 2 timer med tog. Uanset hvilken måde du kommer til Lillehammer byder turen på typisk norsk lav-fjelds landskab.

Selvom det sammenlagt tager lang tid at komme fra DK til Hafjell så er der langt fra ligeså langt som der er til bike parks af samme kvalitet i alperne. Godt nok findes der små bike parks i Tyskland, mens hvis du er på udgik efter et sted med mere end et par enkelte trails, så er det enten alperne eller Hafjell der er tættest på.

Restauranter

I Hafjell er der mange overnatnings muligheder. Min ven Robin og jeg sov i en privatejet lejlighed i bunden af bike parken, i gå afstand fra restauranter og indkøbscenter. Derudover findes der selvfølgelig hotel, vandrehjem, campingplads – og længere oppe af fjellet er der hytter der om vinteren muliggør ski-in-ski-out, eller bike-in-bike-out.

Øyer by som ligger i bunden af Hafjell er ikke ret stor og restauranter og madbutikker kan derfor være en smule dyrere end i Oslo. Dette får måske alarmklokker til at ringe hvis du har hørt om 30 kr. for en agurk og 100 kr. for en øl historier – og med god grund. Mad og drikke er dyrt i Norge og 300 kr. for en burger på restaurant er ikke et uvant prisniveau for steder som Hafjell. Vi vovede dog at begive os lidt væk fra bike parken og dertilhørende hotel og restauranter og fandt en restaurant i Øyer hvor priserne var til at have med at gøre.

Udlejnings cykler

Selve udlejningsflåden af cykler i bike parken er stor og spænder over et bredt sortiment. Hafjell har et samarbejde med Scott og det er derfor muligt at leje alt fra XC til Trail og Enduro til Downhill cykler. Gældende for de fleste udlejningscykler hvor end du befinder dig, er at de ikke er i tip top stand — slidte dæk, bremser der går lidt på og gear der knirker. Hafjell Bike Park er ikke nogen undtagelse. For mit vedkommende havde jeg problemer med gearene og min bagbremse gik på. Dette er selvfølgelig ikke noget der er værre end at man selv eller bike parkens mekanikere kan fikse det, men slidte dæk er bare ikke fedt. Jeg måtte gå ned til et lavere dæktryk end jeg normalt ville for at få tilpas greb i underlaget hvilket kostede et par slag på fælgen og en smule ustabilitet rundt i højhastigheds berms.

Scott Gambler cyklens suspension virkede dog langt bedre end jeg forventede. Jeg ændrede ikke på andet end et par klik mere af low speed compression på forgaflen, før jeg følte at det stemte godt overens med hvad jeg gerne vil have ud af min suspension. Til gengæld så jeg flere andre folk i bike parken på udlejningscykler, hvor suspensionen enten var alt for blød eller hård. Igen, dette er jo super nemt at rette op på, hvis man ved hvad de forskellig skruer på forgaflen og bagdæmperen gør. Men med samtlige udlejningscykler sat op med coil spring bagdæmpere, bliver justeringsmuligheder alligevel lidt mindre, hvis ikke ens BMI stemmer overens med standard størrelserne på cyklerne. I sær for nogle af de lidt tungere rytter kan dette blive et problem – hvor fjederen på bagdæmperne på en str. M eller L, måske ikke helt er tung nok til rytterens vægt. Dette vil kunne undgås hvis cyklerne blev sat op med luft dæmpere som alle trail og XC full-suspension cykler er udstyret med. Det skal dog nævnes at jeg selv, til en hver tid, vil foretrække en coil spring på en DH cykel, men det vil ikke nødvendigvis give den bedste oplevelse for alle.

På sikkerhedsfronten er Hafjell Bike Park helt i top. De ansatte i Sykkelpatruljen har golf-vogns-lignende ATV’ere til at komme rundt i parken med og på alle skilte til de forskellige trails findes der tlf. numre til sikkerhedspersonalet. Heldigvis var ingen af vores styrt slemme nok til at vi måtte stifte bekendtskab med dem, men vi så et par stykker der var uheldige.

Flere events har igennem tiden fundet sted i Hafjell, hvoraf de mest prominente var World Cup i DH 2012-13, XCO 2013 samt VM i DH, XCO og XCE i 2014. I dag findes der trænings camps, freeride show-off arrangementer for lokale freeriders samt den norske Enduro Serien 80/20 Enduro Series. Event kalender for 2019 er ikke online endnu, men kan findes på https://www.hafjell.no/en/summer-hafjell.

Posted by:Magnus Grønset

Jeg er 25 år og kæmpe fan af fart – helst den der opnås på to hjul. Til daglig læser jeg en kandidat i Humanfysiologi på Københavns Universitet, men når jeg ikke er begravet i bøgerne, rocker jeg som regel min MTB. Jeg styrter tit, slår mig sjældent, og er aldrig bleg for at smide hornene i vejret. Cykling for mig handler ikke om at komme først, men om at råbe højeste når mine venner drifter rundt i et sving.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *