CANYON INFLITE CF SL 8.0 og nye modeller

Tekst og foto af Esben Juste.

Bikings udsendte havde fornøjelsen af to ting i Aarhus: Nr. 1 at køre Grote Prijs (motionsklassen) crossløb. Nr. 2 at teste den nye crossmaskine fra Canyon. Grote Prijs er en to-dags crossevent på Aarhus cykelbane. Fed bane og god stemning med både mudder, græs, off camper, asfalt, cykelbane og trapper. Den 28/10 var endvidere velsignet med sne og 2 graders varme, så der var ægte crosstemning på den gamle slidte cykelbane. Til løbet var Bikings udsendte udstyret med en Canyon Inflite CF SL 8.0. Carbonramme, komplet Ultergra-serie med den nye RX-bagskifter og nogle ganske fornuftige hjul fra DT Swiss (CR 1600 Spline DB). Canyon forlanger 19.699,- for cyklen, hvilket er ganske rimeligt.

Cyklen blev modtaget i en kasse og udpakning foregik fuldstændig udramatisk. Hvis der stadigvæk findes folk i cykelverdenen, som ikke tør at købe en cykel på nettet, så kan de blive beroliget her. Hvis man bare er en lille bitte smule fortrolig med almindeligt værktøj, kan man samle cyklen helt uden problemer. Efter en lille justering af sadlen og justering af styr/frempind fik jeg sat hjulene op tubeless. Både dæk og fælge kommer tubeless-ready og det kan ikke anbefales nok, at bruge den ekstra tid det tager på at hive slangerne ud og sætte tubelessventiler i og hælde væske på. (Der findes utallige instruktionsvideoer på Youtube). Særligt til cross er muligheden for at køre med lavt dæktryk helt nødvendigt, hvis man vil frem i bussen 🙂

Her ses cyklen med gastank fra Pro. Den er til snacks, penge, kreditkort, etc og en del af de bikepacking tasker vi tester. Her monteret med flaskeholdere til en langtur med to flasker.

Efter et crossløb og benhård intervaltræning kan der siges følgende om Canyons nyeste Inflite: Det er en rigtig god crosscykel. Den er agil, hurtig og nem at smide på skulderen, når der skal forceres trapper. På den fede rute i Aarhus var den rigtig god rundt på den klassiske crossrute med masser af sving og accelerationer. Personligt er jeg også vild med Canyons integrerede frempind og styr, som kommer i carbon. Det er vibrationsdæmpende og man holder rigtig godt fast. Shimanos hydrauliske bremser er super gode, og man holder godt på Shimanos grebsgummi/hoods. Designet er nu over et år gammelt og ja…hvad skal jeg sige, det er praktisk med god plads til at smide cyklen på skulderen, men elegant er det altså ikke. Cyklens stabilitet i lange bløde grussving (i høj fart), er lidt under pres af krankboksens placering og de tynde hjul. Der skal holdes godt fast, når der gives gas til tirsdagstræning i Hedeland. Her ville en gravelcykel klart klare sig bedre.

Fra sidste års world cup i Bogense. Foto fra Fplus.dk.

Testudgaven kommer desværre med en klassisk 2×11 klinge foran. Det giver ikke mening i et crossløb – der gik lige præcis en halv runde, så var forskifteren fyldt med mudder. Jeg brugte desuden ikke den lille klinge under løbet. Hvis cyklen skal bruges til pendling eller gravel, giver det god mening med 2×11, da der er kortere spring mellem de forskellige gear. Men hvorfor så købe en crosscykel, hvis man skal køre gravel? Skal man så ikke købe en gravelcykel, med en anden geometri, kunne man måske med rette spørge? Heldigvis findes der mange forskellige udgaver af Inflite med SRAM’s fine 1×11 Force og Rival geargruppe. Så kan man spare både vægt og besvær til et crossløb.

Konklusionen er, at Canyon har lavet en cykel, som kører rigtig godt og som kan bruges til crossløb lige ud af kassen. Og hvis det er det du vil, skal du kraftigt overveje, om du ikke skal vælge en anden udgave, der kommer med 1×12.

Det øvrige modelprogram fra Canyon

Af Henrik Jappe, fotos fra Canyons hjemmeside.

Der findes to modeller med 2×11 speed Shimano gruppe på. Den testede og så en dyrere model 8.0 Team, med carbonhjul fra Reynolds, bedre fleksende saddelpind og Ultegra Di2. Der findes i år kun én model baseret på SLX stellet, med SRAM eTap gruppe, men det kan købes løst og koster kr. 3.600 mere end SL stellet, til kr. 16.199,-. SLX stellet er ca. 250 gram lettere end SL stellet, baseret på brug af lettere og dyrere carbon i opbygningen. Det er en meget høj kilopris på ca. kr. 14.400. SLX stellet leveres med det integrerede cockpit, hvor SL stellet leveres med almindelig frempind og styr, samt den noget billigere saddelpind. Det udgør nok også en vis prisforskel.

Som noget nyt er der kommet en alu-model AL SLX 6.0 Race, den Hot Mint farvede, som heldigvis også fås i sort. Den er udstyret med SRAM Apex gruppen og gode hjul fra DT Swiss. 8,7 kg vejer den og til kr. 11.499 er det ganske fornuftigt og billigere end kilopris forskellen mellem SLX og SL stellet. 250 gram eller en hel cykel, der er noget at tænke over.

Det er svært at pege på det bedste køb til prisen, men vores anbefaling til crossløb må blive CF SL 7.0 Race til kr. 15.799, hvor du får en hel cykel i carbon – billigere end SLX stellet alene. Ydermere vejer det kun 8,2 kg, kan fås i sort og med 1×11 speed SRAM Rival gruppe.  Vores anbefaling til en all round cykel, cross, pendling, landevej, gravel mm., må blive den testede CF SL 8.0 og den er smuk i sort og rød. Overvejer du måske en gravelcykel så læs her og her og se se denne gode video fra GCN hvor de sammenligner en crosser og en gravelcykel.

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.