Tekst af Magnus Grønset, Fotos & Video fra Canyon

17 januar 2019 offentliggjorde tyske Canyon den nye 2.0 version af deres enduro model Strive – det vil sige, den anden Strive i rækken med Shapeshifter teknikken. Forgængeren, den første Strive med Shapeshifter, var out-dated og fulgte ikke længere med tidens trends indenfor geometri, eller for den sags skyld hjulstørrelse. Cyklen som kunne købes igennem Canyons direct-sale strategi, stod som da den først blev introduceret i 2013 og trængte derfor til et godt og grundigt service tjek; det har de da også formået hos Canyon.

Den nye 2019 Strive har fået skiftet 27.5 hjul ud med et par 29, præcis ligesom de fleste andre enduro cykler har fået igennem de seneste år. Shapeshifter funktionen er blevet opdateret igennem samarbejde med Fox suspension og cyklens geometri er blevet længere, lavere og slackere – præcis som trenden dikterer.

Strive har 150mm vandring i shred mode, men bruges Shapeshifteren til at skifte til pedal mode nedgraderes vandringen til 135mm samt kronrørsvinklen og saddelrørsvinklen hæves med 1,5 grader fra henholdsvis 66-67,5 og 73,5-75 grader. Disse ændringer gør ligeledes dæmperen stivere, hvilket øger pedaltråds effektiviteten; perfekt når cyklen skal trædes op til toppen. Selve Shapeshifter funktionen styres fra en trigger-shift på venstre side af styret, hvor også triggeren til dropperposten er integreret. Denne sidder i imidlertid under Shapeshifter triggeren hvilket jeg, uden at have haft cyklen i hænderne, tænker kan være irriterende hvis man har kortere fingre.

Oppe foran har CF modellerne 160 mm vandring mens top modellerne CFR har 170 mm. Udstyrs mæssigt kan der på både CF og CFR modellerne vælges mellem Fox og RockShox suspension samt dropperpost. Prisen rangere fra CF 5.0 modellen til 23.600 DKK til top modellen CFR 9.0 Ltd til 55.200 DKK.

Canyon Strive 2019 Geometri
CFR 9.0 Ltd
CFR 9.0 Team
CF 8.0
Posted by:Magnus Grønset

Jeg er 25 år og kæmpe fan af fart – helst den der opnås på to hjul. Til daglig læser jeg en kandidat i Humanfysiologi på Københavns Universitet, men når jeg ikke er begravet i bøgerne, rocker jeg som regel min MTB. Jeg styrter tit, slår mig sjældent, og er aldrig bleg for at smide hornene i vejret. Cykling for mig handler ikke om at komme først, men om at råbe højeste når mine venner drifter rundt i et sving.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.