For fem år siden ville det have været utænkeligt for de fleste mountainbikere, at stoppe 250 gram skumrør ind i dækket. En ting er vægten, men samtidig var man så småt begyndt at få øjne op for, hvad et større luftkammer i dækket kunne gøre. Tingene ændrer sig dog hurtigt og et væld af skumindsatser er poppet op på markedet, indenfor det seneste års tid. Vittoria Airliner er et af disse produkter, som vi har haft til test, og det skal ikke være nogen hemmelighed, at en lavpraktisk løsning som dette skumrør, kan have en kæmpe effekt på din mountainbike.  

Af Niklas Petersen. Fotos og video af Niklas Petersen

En af de ting der personligt fascinere mig ved mountainbike industrien, er den teknologiske udvikling. Modsat medicinalindustrien, hvor i jeg gør mig til daglig, så er der en del produkter der kræver minimal til ingen test, før de går fra prototype til markedet.  Det er til dels skræmmende og fascinerende på samme tid. Hastigheden hvorved nye produkter kommer til markedet, resulterer til tider i store spring i performance, men den samme hastighed, viser også nogle negative sider fra tid til anden. For to år siden oplevede cykelbranchen en eksplosion inden for dækstørrelser og for et kort øjeblik, var 2.8-3.0” dæk det nye. Skiftet fra 2.3” til 3.0” dækbredde banede, i mine øjne, vejen for alle disse skumindsatser ved, at tydeliggøre visse ulemper ved det større luftkammer i de bredere dæk. Cykelbranchen har efterfølgende taget et skridt bagud i dækbredde og 2.4-2.6” ser ud til, at være sweet spot for 2019 indenfor trailbike markedet.

De bredere dæk har i mine øjne mange fordele, som vi altid kan tage en anden dag, men den store ulempe er, at man har et stort luftkammer der fungere som en fjeder. Det vil sige, at det fungere på samme måde som det venstre forgaffelben, det med luftkammer. Der er jo en grund til, at Fox, Rockshox osv. bruger en masse ressourcer på, at udvikle indmaden i højre gaffelben, det med dæmperfunktionen (rebound justering). En fjeder i sig selv giver nemlig ikke meget kontrol uden en dæmper og det er lidt det et dæk er. Det eneste der dæmper et normalt dæk, er stivheden og tyngden af dæksiden, men specielt i Danmark kører vi med meget lette dæksider, da vi ikke skal tage højde for skarpe sten, der kan skære dækkene op. Det resulterer i, at de nye lette og bredde dæk, har en stor fjeder kontra dæmper.

Vittoria Airliner uden dæk – Den runde indsats har to render i toppen og bunden, som skulle give en progressiv følelse.
Formen og farven bringer minderne tilbage til de “klassiske” 26″ Michelin slanger
Airlineren lægges inde i dækket sammen med tubeless sealant
Kanterne på Airlineren havde en tendens til, at samle lidt af sealanten op

Så hvad kan Vittoria Airliner gøre ved det? Skumindsatsen har to primære funktioner, at beskytte fælgen mod slag, når man rammer sten og rødder. Den anden funktion er den vigtigste, i mine øjne, og det er, at den introducerer et sekundært materiale i dækvolumen, med en anden kinematik end luften. Mens deformation af luftkammeret sker hurtigt, og til tider ukontrolleret, så deformeres skumindsatsen noget langsommere. Analogien til dette findes i samarbejdet mellem oliedæmperen og luftkammerat i forgaflen. Efter dækket rammer en rod på sporet, vil det springe tilbage og her bidrager skumindsatsen igen med, at kontrollere hastigheden hvorved dette sker. Resultatet bliver et langt mere dæmpet rebound, som bidrager til øget kontrol.  Videoen herunder demonstrerer dette. Forhjulet uden Airliner rammer roden og hopper op, mens baghjulet med Airliner deformerer langt mere kontrolleret og rebound effekten dæmpes. Det er selvfølgelig ikke en perfekt test, da siddeposition, vægtfordeling osv. er forskellig fra forhjul til baghjul, men det illustrerer meget godt, hvordan følesen på sporet er med Airliner i dækket.

Montering

Vittoria Airliner kommer i fire bredder: S (1.9-2.2”), M (2.25-2.5”), L (2.5-2.7” testet) og XL (2.7-4.0”). Alle størrelser kommer i en universel længde, som skæres til, i forhold til om man kører 29”, 27.5” eller 26” tommer hjul. En af-installations video kan ses i bunden af artiklen. Efter at have skåret skumindsatsen til 29” hjul, vejede den 239 gram i str. L, hvilket er meget lig konkurrenter som Cushcore, på 248 gram på samme måler. Modsat Cushcore, som har et ry for at hæve blodtrykket under installation, så var Airliner yderst medgørlig og efter en månedstid´, med adskillige monteringer, grundet test af hjul med og uden indsats, er det næsten lige så nemt, som at montere dæk og slange. Det eneste man skal være opmærksom på er, at dækket skal bearbejdes lidt mere for, at sikre at det ligger i midten af fælgen. Som det ses i videoen nedenfor, så er det muligt at montere uden dækjern eller lignende og med en almindelig fodpumpe.

Selvom installations processen var markant nemmere end jeg havde forventet, så er der nogle småting som ikke giver meget mening i mit hoved. Airliner er f.eks. markant længere end omkredsen på et 29” hjul, hvilket virker unødvendigt, medmindre der er et 30” hjul på vej :-). Man kunne have gjort installations processen nemmere for 29” ved blot, at have den i 29″ længde og så skære til for 27.5” osv. Et par markeringer hvor indsatsen skulle skæres til for 27.5” og 26” tommer, i stedet for at man skal måle selv. De fleste vil nok skære en smule konservativt, da man ikke har lyst til have et mellemrum i indsatsen. Efter første snit endte jeg med, at skære et par centimeter mere af, hvilket kunne være undgået, havde der blot været en markering fra fabrikken.

På sporet

Mange af os mountainbikere bliver ofte opslugt af at købe nye ting, i en forhåbning om, at det vil ændre vores oplevelse på cyklen, markant til det positive. Ofte må vi dog indse, at de mange penge vi bruger ikke har gjort den store forskel på sporet. Airliner falder bestemt ikke i denne kategori og fra første meter på sporet, opfører cyklen sig markant anderledes. Denne ændring af cyklens karakteristika er tydeligst på en hardtail, hvor den øget dæmpning af baghjulet, leverer en smule af den kontrol og komfort, man forbinder med en fullsuspension cykel. Følesen kan sammenlignes med, at gå fra dæk og slange til lukkede ringe på crosscyklen. Idet man ikke skal være bange for at slå igennem på rødder, samt at dækket får mere support i forhold til, at bevæge sig lateralt i sving, så kan man køre med absurd lavt dæktryk. Med mine 75 kg og 29″ x 2.6” dæk, på en 30 mm indvendig fælg, kører jeg normalt omkring 24 psi (1.65 bar) i baghjulet, med Airliner kunne jeg reducere dette til 14 psi (1 bar). Når man lige vender sig til denne følelse, giver det en masse greb og komfort.

Den dæmpende effekt opleves i mindre grad på fullsuspension cyklen, men det tillader dog, at køre bagdæmperen med betydelig mindre rebound dæmpning. Det resultere i en bagdæmper der hurtigere kan være klar til den næste rod på sporet.

Mod et stopur vil jeg klart mene, at indsatsen kan give en fordel nedad, samt over meget ujævnt tærræn. Vi kommer dog ikke udenom det faktum, at tilføje små 250 gram i roterende vægt har en negativ effekt på accelerationer, som vi laver rigtig meget af på de snævre danske spor. I ”back to back” test kunne dette tydeligt mærkes og jo lettere et hjul/dæk setup man har, jo tyderligere vil dette være. I et forsøg på at kvantificere denne oplevelse, lavede jeg en lille rundstrækning i Geels Skov, som meget fint repræsentere et snævret naturligt dansk mountainbike spor. Ruten indeholdte tætte sving, små op og nedkørsler, samt sektioner med rødder. Tre omgange, med 10 minutter mellem hver omgang, blev kørt først med indsatsen og senere tre omgange uden. Dette er på ingen måde en videnskabelig test, men i må bare tage mit ord for, at jeg følte jeg leverede rimelig stabile watt under alle omgangene. Gennemsnitstiden med Airliner var 5 minutter og 12 sekunder pr omgang og 5 minutter og 1 sekund uden Airliner. De 11 sekunder over fem minutter lyder ikke af meget, men ganges det op til et halvanden times XC løb, så er der tale om rundt regnet 3 minutter, hvilket er ret meget i den spidse ende af feltet. Denne forskel er selvfølgelig fuldstændig afhængig af ruten, men et par minutter over et cykelløb, virker repræsentativt for forskellen.

Problemer

Udover tilpasningen af længden, som nævnt under installationsprocessen, så oplevede jeg, at mit tubeless sealant havde en øget tendens til, at koagulere inde i dækket. Vittoria siger at Airliner skal bruges sammen med tubeless sealant uden ammoniak, hvilket Orange Seal, som brugt under testen, er. Det skal dog noteres, at Orange Seal kommer i flere variationer og jeg har benyttet standard formuleringen og ikke deres Subzero eller Endurance, selvom store dele af testen er forgået omkring frysepunktet. Forhjulet, som har haft samme sealant uden indsats, har ikke udvist nogen problemer med koagulering, mens baghjulet efter to uger, havde en ordentlig klump siddende, som ses på billedet.

Tubeless sealanten havde en tendens til at koagulere lettere i hjulet med Airliner monteret

Det er muligt at tilstedeværelsen af indsatsen lige præcis har været nok til, at koagulationen havde en overflade at starte på, som ikke var til stede i forhjulet. Dette problem kunne højst sandsynlig have været undgået, havde det ikke været omkring frysepunktet, eller ved brug af den korrekte sealant, men det er en ting man bør være opmærksom på.

En af fordelene, der nævnes ved stort set alle skumindsatser er, at de skulle eliminere ”snakebite” punkteringer og beskytte fælgen. Det vil jeg bestemt også mene Airliner gør, men den er ikke idiot sikker. Det lykkedes mig at plante baghjulet i en sten, snakebite dækket og lave en bule i fælgen. Det viser tydeligt, at vi ikke kan eliminere snakebites, så længe dækket indeholder luft, men havde indsatsen ikke været der, så havde fælgen nok været ødelagt til et punkt, der ikke kunne rettes op. Ydermere så hævder Vittoria, at Airliner giver mulighed for, at køre videre uden luft i et nødstilfælde og det lykkedes mig også, at kører 10 kilometer hjem uden luft. Det skal dog noteres, at det er i absolut nødstilfælde, da rullemodstanden bliver absurd høj. I tilfælde af et cykelløb kan man gennemføre, eller komme til næste techzone, men man skal regne med et betydeligt tidstab.

Sammenlignet med Cushcore og Huck Norris

Nu har jeg prøvet både Cushcore og Huck Norris, som virker som de førende, på dette relativt nye marked. Airliner og Cushcore er meget sammenlignelige mens Huck Norris er betydelig mindre og lettere. Denne forskel er ret tydelig på sporet, hvor den ca 80 gram tunge Huck Norris gør meget lidt, udover at beskytte fælgen en smule. Den tilføjer ingen dæmpning eller sidevægs support og taget i betragtning af, at jeg har lavet buler i fælge, både med Cushcore og Airliner, så har jeg ikke meget tiltro til, at den én centimeter tykke Huck Norris redder min fælg, når de langt større dækindsatser ikke eliminere risikoen fuldstændigt.

Sammenligningen mellem Airliner og Cushcore er langt mere interessant, idet de ligger i samme pris og vægt klasse. Installations processen var betydeligt nemmere med Airliner. Den lidt hårde kamp man har med Cushcore under montering, er det jeg tror giver Cushcoren sin helt store fordel på sporet, hvor den giver en sidevægs support der er uovertruffen. I det Cushcor sidder så stramt i bunden af fælgen og er formet som en bred halvcirkel, klemmer den konstant dækket fast. Airliner sidder en del løsere i bunden af dækket, men er til gengæld højere, hvilket resultere i, at den dæmper dækket tidligere i vandringen samtidig med, at renden der er skåret i top og bund, er med til at give en progressiv overgang fra deformation af luftkammer, til deformation af skumindsatsen. Der har Cushcore en mere ”on/off” følelse.

Mens Cushcore kan være en kamp at montere grundet det tætte fit, så har den sin fordel i sidevægs support

Der er derfor fordele og ulemper ved hvert af de tre produkter. Som en let sikkerheds ordning til XC race, vil jeg gå efter Huck Norris, mens Airliner og Cushcore henvender sig mere til trail/enduro/DH segmentet. Airliner er for dem der vil have den lidt mere praktiske løsning. Hvis man er ude efter at kunne køre lavest muligt dæktryk og trykke cyklen gennem sving, så vinder Cushcore, mens Airliner har fordelen over sten og rødder, hvor den giver en øget dæmpning. Personligt ville jeg gå med Cushcore på cykler med meget vandring 160mm op og Airliner under og specielt på en aggressiv hardtail.

Den højere Airliner levere en dæmpende effekt over en større del af dækket, samt en mere progressiv overgang mellem luft og skum

Konklusion

Er det værd at bruge penge på, at tilføje 250 gram til sit baghjul? Det er et spørgsmål der kommer meget ned til – hvad man vil du med din cykel? Hvis tiden rundt på et XC spor er alt, så er svaret nej. Hvis man i stedet er ude efter kontrol og komfort og ikke går op i, om man lige er et par sekunder langsommere opad ad bakkerne, så er det i min verden nogen af de bedst brugte penge og gram på cyklen. Meget få opgraderinger i dette prisleje, vil ændre på hvordan cyklen kører, som Airliner gør.

Testen er fortaget på en hardtail med 140mm vandring foran og en fullsuspension med 120mm for og bag. Specielt den aggressive hardtail er en cykel jeg aldrig kommer til, at køre på igen, uden en solid skumindsats i baghjulet. Til sidst skal det siges, at jeg også har erfaring med, at køre med indsats i begge hjul, men herhjemme i Danmark, virker det unødvendigt i forhjulet, efter min mening.

Til sidst skal der lyde et tak til Sponz MTB Center, for lån af faciliteter til installationen, som kan ses her:

https://www.sponzmtbcenter.dk/product/airliner/

Læs om produktet her.

Posted by:Niklas Petersen

Efter at have kørt XC mountainbike i en del år, på et forholdsvis højt herhjemme i Danmark, så har jeg de seneste par år, fået øjnene op for lidt mere vandring, baggy tøj og en enkelt eller to øl mere. Jeg er 25 år og studerer biomedical engineering til dagligt, altså når jeg ikke tosser rundt på mine cykler - der er til tider lidt prioriteringer der kunne arbejdes lidt på :-) Mine mange års erfaring med og på cyklen, og alle de timer der hører til, kombineret med min akademiske baggrund, resultere i nogle, til tider, helt unødvendigt nørdede detaljer i forhold til test af udstyr, så hold tungen lige i munden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.