Hvordan tester man et styr?

Man sætter det på cyklen og kører en tur! Hvor svært kan det være?

– ville den smarte og hurtige bemærkning nok være.

I den danske vinter, som presser mørke, kulde, regn og lidt tøsne ned over os cykelfolk, er det altid rart at sidde indenfor (med en god kop kaffe eller en IPA) og kigge på cykler, dimser og drømme om tørre spor og andre nuancer end brun, som naturen byder på pt. Man kan også hoppe på cyklen og køre en tur ud i mørket med nogle kraftige lygter på og alt sit varme cykeltøj. Udover at passe på formen til den stadig igangværende crosssæson, skader det jo aldrig at være klar til at give mtb’en gas på de tørre spor til foråret, så der er mange gode grunde til at komme ud. Kunne et gravelstyr være en af grundene?

Tekst og fotos af Esben Juste

Nå men, jeg må hellere vende tilbage til overskriften – styret det handler om i denne testartikel er Pro’s ”Discover big flare handlebar eller på dansk: Bredt gedebukkestyr med udbugning/svej til teknisk terræn. Det er lavet af aluminium og virker solidt uden at være overdrevet tungt. Styret fås i to bredder på henholdsvis 42 cm og 44 cm på cirka 280 gram med 30 graders flare/svej og er gjort klar til Shimano DI2. I denne test var det styret på 42 cm som blevet testet. Det føles meget bredt ift. det ”normale” Easton crossstyr, som jeg kører med på 44 cm.

Styret giver mulighed for flere gode håndpositioner på den lange grustur. Styret blev monteret med Pros eget styrbånd. Det er godt at holde på, giver fin støtte og er faktisk meget nemt at montere. Designet er ikke min kop te – det er alt for voldsomt med den hvide skrift hele vejen rundt på styret. Det er er de færreste cykler, som bliver pænere af det, men det fås også uden tekst.

Drop er kun 110mm, hvilket er lavt ift. traditionelle gedebukkestyr

Så ja – jeg testede styret ved at montere det på min stållåge/grustonser (Cotic Escapade). Testturene har foregået på grus mellem Roskilde og København, et par træningsture med den lokale mountainbike klub og en enkelt længere tur.

Flair/svejet ud er 30 grader. Dertil er der et lille back sweep på 6 grader, helt i bunden af styret. Det kan således slet ikke sammenlignes med et traditionelt racerstyr.

Styret kræver helt sikkert et par ture, før man vender sig til det. Det giver dog en række fordele: For det første får man øget kontrol med det brede styr. Man kan køre hurtigere gennem grussving og på sporet, da man bliver tvunget længere ned over styret og udbugningen/svejet gør også, at man får mere kontrol. For det andet er der bedre plads til en taske på styret, hvis man har lyst til at kaste sig ud på en tur med overnatning. På billedet kan man se, hvordan tasken uden problemer kan være monteret på styret uden at det forhindre brug af styret. Taskesystemet blev testet to gange med arbejdstøj til pendlerturen. Det fungerer rigtig godt i medvind men mindre godt i modvind. Her kan man sagtens mærke den ekstra vindmodstand, som skabes af taskerne. Tasken på styret anbefales derfor mest til langtur med overnatning. Det er dog nemt at flytte hænderne rundt på styret, selvom der er tasker fastspændt.

En anden ting man lige skal vende sig til, er, at bremsegrebene sidder noget anderledes. Det giver en fordel på grus-nedkørsler, hvor man har godt styr (hø hø) på tingene og samtidig hurtigt kan bremse, hvis det bliver nødvendigt. Det giver også en fordel på sporet, hvor der er mere kontrol over tingene sammenlignet med et normalt gedebukkestyr. Når man holder på bremsegrebet, er man længere nede og udover styret end med et normalt styr. Det giver bedre kontrol samtidig med, at der kan bremses og skiftes gear. Det minder lidt om at sidde på en MTB.

Opsummeret kan man sige, at styret klart er bedst til en cykeltur, hvor der skal overnattes med en letvægtsovepose eller lignende på styret eller til rytteren, som kører grustons og godt kan lide krydre grusturen med en tur rundt på de mange moutainbikespor, som findes rundt omkring i de danske skove. Så ja – et nyt gravelstyr kan måske være en god grund til at komme ud i danske vinter og give den gas. Hvis du ikke kører på lange ture på grus eller i skoven med din cykel, er der ingen grund til at købe et styr med svej/flare.

Gravel-styr, vejl. udsalgspris: 429 kr. 

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.