Pirelli er et meget stærkt brand og kendes som hofleverandør for Formel 1 og Superbike, som vel nok er de to mest prestigefulde motorklasser i verden. Derudover er de kendte for, at levere speciallavede dæk til superbiler, fra brands som Ferrari, Lamborghini, Pagani, Maserati osv.

Tekst og fotos af Henrik Jappe, fotos fra Pirellis presscamp i 2017

Vi vælger at kalde Cinturato et rigtig godt forårsklassikkerdæk, et dæk til Strade Bianchi og Eroica, et vintertræningsdæk til Danmark og et dæk som kan bruges til gravelløbet uden for meget løs grus og jord, samt lange op og nedkørsler på relativt fast underlag.

Efter i nogle år at have været væk fra cykelsporten, kastede Pirelli sig for ca. 2 år siden igen ind i cykelsporten. Om det så er en rentabel investering indenfor et område, hvor der har været få producenter, er en anden snak, men hvis nogen skal kunne gøre det, så må det være Pirelli, med tanke på den knowhow de har indenfor forskning i gummiblandinger, tilsætninger der forstærker, giver greb, øger punkteringsmodstand, mindsker rullemodstand osv.

Pirellis test track udenfor Milano. Der er næsten alle typer af underlag.
En tur på den jævne brostens pavé.

Der er så mange “marginal gains” i dæk, at det er ubegribeligt for almindelige dødelige som os. Pirelli leverer dæk til både Formel 1 og Superbike og gennem dette arbejde, har de alle nødvendige værktøjer og erfaringer på plads. Med et kæmpe forskningscenter i Milano, et stort netværk af muligheder for feedback og evaluering, samt geografisk placering over det meste af verden, er fundamentet for udvikling og produktion af cykeldæk helt på plads.

Målinger fra test af vibrationer og rullemodstand.

Da de startede med cykeldæk til racercykler og i sommeren 2017, præsenterede de tre modeller. Vi var nede til præsentationen og fik en lektie i hvordan det skal gøres. Lige fra materialeforskning, til lukkede test i laboratoriet, til test på deres race track og endelig med en masse atleter udvalgt til formålet. Intet var overladt til tilfældigheder.

Cykel udstyret med måleudstyr på overrør, forgaffel og saddelstræber.

De første tre modeller: et rent race performancedæk P Zero Velo (23, 25 og 28mm), et dæk til hele året  P Zero Velo 4S (23, 25 og 28mm), 4S står for Four Season og endelig P Zero Velo TT – Time Trial – tidskørsel (23 og 25mm). Lidt senere kom der naturligvis en lukket ring, da Pirelli ønskede at følge deres overordnede strategi omkring sponsorater. World Tour teams kræver lukkede ringe og med P Zero Tub (25 og 28 mm), var det også på plads. Vi har gennem to sæsoner kørt med P Zero Velo og sammen med Vittorias Corsa er det vores favoritdæk til Grandfondos i de høje bjerge.

Til pressemødet fortalte de om deres planer for fremtiden og afslørede, at de ville komme med dæk til gravel, MTB og city bikes. Netop i denne uge præsenterede de deres nye MTB portefølje Scorpion, hvor de har taget en ny vinkel til MTB dæk. Mere om dette i en kommende artikel.

Cinturato

Her skal vi se på Cinturato i 28mm, deres graveldæk, som også fås i 26, 28, 32 og 35mm. Jeg skal med det samme sige, at jeg havde foretrukket at teste dækket i 35mm, da de fleste andre dæk vi har testet er i 36mm og op til 42mm.  Men 35mm dækket var ikke kommet frem til Danmark på det tidspunkt, så vi har kørt en masse med 28mm i stedet for. Vi præsentere jer for 35mm dækket, som vi netop har modtaget, på et senere tidspunkt, så stay tuned!

Cinturato er tænkt som et graveldæk, men i mine øjne er det mere et dæk til dårlige asfaltveje, brosten og hårdt pakkede grusveje. Måske direkte tiltænkt Strade Bianchi eller Eroica? Med det minimale mønster er det ikke velegnet til bløde og glatte jord- og grusveje, da der ikke er noget kantgreb. Derimod er det særdeles godt til blandet kørsel på asfalt, brosten i særdeleshed og hårde og gode grusveje.

Vi har kørt det stort set på alt underlag gennem 4-5 måneder og kan med sikkerhed konstatere, at det er et rigtig godt dæk. Ja leder du efter et dæk til dansk vintertræning på landevejen, hvor flinten fløjter om ørerne på os, hvor det ofte er vådt og af og til glat, så kan Cinturato varmt anbefales. Det er lige de par hak mere holdbart end deres P Zero 4S, som vi også har testet.

Every day is a good day to free your mind and go beyond your limits. Cinturato Velo is the tubeless-ready clincher tyre from Pirelli, crafted around protection and comfort, without compromising performance.

Gennem testperioden har vi kun kørt med tubeless set up, præcis som dækket er tænkt til. Monteringen er meget let og dækket har været monteret på både 23 og 25mm indvendig fælgbredde. 28mm dækket befinder sig klart bedst på 23mm eller mindre indvendig fælgbredde, hvor dækkets runding bliver optimal og dermed giver den bedste overgang fra midten til siderne. På siderne tager det genkendelige Pirelli mønster sig kærligt af evt. vand på vejen, som fjernes effektivt. Noget vi fik demonstreret på pressemødet på deres test track.

 

Vi har brugt Orange Seal sealant til tubeless set uppet, i den version som har den bedste lukkeegenskab, men mindst holdbarhed ift. indtørring over tid, hvilket er deres standard type. Der findes både Endurance (lang holdbarhed) og Sub Zero (til de helt kolde perioder). Vi har som altid brugt rigeligt sealant og ikke tænkt på vægten, men kun hvordan det lukker hul i dækket. Trykket er varieret en hel del, afhængig af underlag og ønsket rullemodstand og i området 4-5 bar foran og 4,5-5,5 bar bagpå, har det fungeret bedst på omtalte favoritunderlag. Man kan godt køre lavere tryk og få lidt mere komfort, men med et 28mm dæk, er det altid en afvejning af risikoen for gennemslag og dermed måske en ødelagt fælg. Så hellere 0,5 bar ekstra og lidt mindre komfort. Ved væsentlig højere tryk opstod der straks ubehagelige vibrationer i cykel og rytter, hvorved rullemodstanden på let ujævnt underlag øges og komforten sænkes. Ved tryk ned mod 3-3,5 bar holder karkassen ikke vægten af rytter og cykel og rullemodstanden forøges kraftigt, samtidig med, at små ujævnheder slår igennem dækket. Så vores konklusion er, at med en samlet rytter og cykelvægt på lige under 80 kg er 4,5/5,0 bar bagpå og 4,0/4,5 bar foran optimalt. Eksperimenter selv med det, men husk at undgå store sten og rødder.

Det klassiske Pirelli mønster, som også ses på deres dæk til motorcykler

Når det tæt på optimale dæktryk er fundet, kan dækkene for alvor testes. Så vi tog dem med på kendte tragter og testede sving, greb og rulleegenskaber. Svinggrebet er rigtig godt på våd asfalt og tørre brosten. Er det et dæk som giver godt greb på våde brosten? Det gode greb på våd asfalt er ikke overraskende, da dækmønstret er designet til det og det er samme grundlæggende mønster som på P Zero Velo og Velo 4S, blot er størrelse og antal af mønstret varieret. Men det gode greb på brosten overraskede en del, også selvom det er klassisk 28mm Paris-Rubaix bredde. Så her må det være gummiblandingen som kommer i spil.

Den første DynaPlug sad fint og lukkede med det samme. Jeg efterpumpede op til 4,0 bar og testede det holdt fint. Derefter op til 5,0 og den sad der stadig.

Greb op og ned af bakker er fint på asfalt og brosten, men helt væk på våde grus-og jordveje. Der er ingen knopper og det bliver hurtigt ren overlevelse, hvis ikke farten kontrolleres hele tiden. En hård nedbremsning er meget svær at styre og dermed risikabel. Opad på løst grus og jordveje er heller ikke godt og uden knopper på dækket, kommer man kun op hvis der trædes med kattepoter og kropsvægten flyttes præcist ift. grebet. Ikke noget med at stå op og accelerere, så er der hjulspin med det samme.

Godt nedkørt DynaPlug som dog stadig holder luft i dækket.

Vi oplevede to større punkteringer, som sealanten ikke umiddelbart lukkede og hvor vi måtte plugge hullet med en lille Dynaplug (de fås i to størrelser). Da dækkene blev afmonteret kunne jeg konstatere to mindre huller derudover, som sealanten havde lukket. Alle huller kom som følge af flintsten i dækket. Dækket så pænt ud og var ikke præget af voldsomt slid eller en masse sår, så gummiblandingen virker ganske velegnet til danske forhold.

De to store huller, et i bagdæk og et i fordæk, gav hver gang en pæn fontæne af sealant, som desværre er noget klistret stads at få af tøj og cykel. Påfør f.eks. MucOff og lad det virke nogle minutter og det kommer af. Tøjet bliver rent efter vask, men under turen er det svært at fjerne med papir, så kør forbi cafeen og lige hjem.

Dækkene er nu afmonteret og kasseret . Således ser en lille DynaPlug ud.

Konklusion

Vi har i den tiligere artikel om graveldæk opdelt graveldæk i to kategorier. Dem med mønster og dem uden. Det som Pirellis egne eksperter kalder Land/Sea Ratio. Et 100% slickdæk har en ratio på 100%.

Land to Sea ratio. This term refers to the tread to grooves ratio. A tire with a Land to Sea ratio greater than 20% is considered a ‘Wet’ tire.

Vælger du Cinturato som graveldæk skal du nøje overveje rutens underlag. Der skal ikke være meget løst grus og jord og fortrinsvis asfalt, hårde grusveje, samt evt. brosten. Indeholder ruten længere stigninger og nedkørsler på grus- og jordveje er Cinturato et No Go. Det er klart at med et 35mm dæk vil trykket og grebet kunne forbedres en hel del, men hovedegenskaberne ved dækket ændres ikke.

Så ovennævnte er årsagen til, at vi vælger at kalde Cinturato et rigtig godt forårsklassikkerdæk. Et dæk til Strada Bianchi og Eroica, et vintertræningsdæk til Danmark, og et dæk som  kan bruges til gravelløbet uden for meget løs grus og jord, samt lange op og nedkørsler på relativt fast underlag.

Priser ligger på nettet i omegnen af kr. 375,-

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *