Markedet bugner med cykler, cykler til al mulig form for kørsel. Mange typer er decideret til discipliner så som XCO, XCM, Enduro, DH og man kunne fortsætte i landevejssegmentet. I MTB findes der også cykler som falder udenfor disciplin kategorierne og den nye Canyon Neuron er en af dem. Det betyder ikke at du ikke kan bruge den til XCO, XCM eller enduro, men blot at den ikke er specifikt lavet til de discipliner. Men hvad skal den så bruges til? Bikings har testet cyklen grundigt og her får i først lidt om teknikken, et førstehånds testindtryk og senere, vil to af Bikings specialister i denne cykeltype, komme med deres vurderinger.

Tekst og fotos af Henrik Jappe. Fotos og udklip fra Canyons pressemateriale.

Mange brands har netop denne type cykel og Bikings testede i efteråret den nye Habit fra Cannondale. Typen kendetegnes ved, at den har længere vandring end XCO og XCM cykler, men kortere end enduro og i særdeleshed end downhill cykler. Man kunne bruge betegnelser som all-mountain eller trail om cyklerne, men det er vores erfaring, at det på tværs af mærker kan skabe en del forvirring. Vi vælger at kalde det en MTB til alt muligt, da vi som fladlands danskere fint kan bruge denne type cykel til både XCO og XCM, de to mest populære måder at køre på, hvor denne cykel blot skal have nye og lettere dæk. Det vi i Danmark kalder trail og hvor der afvikles Trail Cup, kan denne cykel også fint anvendes, hvis ryttere ikke kræver 100% specialisering. En yderligere stor fordel ved denne cykel er, at den kan tages med på ferien til bjergrige områder som, Alperne, Gran Canaria eller La Santa, som vi gjorde, og du vil være garanteret langt mere sjov kørsel på denne cykel end på en traditionel XCO/XCM cykel. Med andre ord: en cykel til det hele og til dem der ikke kræver 100% specialisering – motionisten med det brede behov.

Teknikken bag.

Hvorfor er denne cykel så alsidig?

Fotoet over viser ganske godt at topmodellen af Canyons Neuron, ja faktisk alle modeller, stort set har alt det bedste udstyr og dermed ikke sætter begrænsninger på det område for dig. Den er lidt tungere end en traditionel XCO cykel, men hvis du ikke kører for at vinde, men for sjov og hygge, så er du her på rette vej til din næste cykel. Den kommer med 2 x 130mm vandring og har en geometri, som ift. trenden i markedet, er holdt på den konservative side. Det vil de fleste motionister elske og det gør cyklen let at styre og svinge rundt, frem for en meget lang og agressiv geometri.

Læg mærke til, at Canyon har valgt at fastholde 27,5″ hjulstørrelse på deres XS og S størrelser.

Geometri alene gør det jo ikke til en meget alsidig cykel. Udstyret spiller en stor rolle og her har Canyon besluttet, at alle modeller skal have samme pakke, så dit valg alene gælder prisen. Alle kommer med dropperpost, samme carbon stel, samme type hjul, med 30mm fælg, hvor de dyre er af carbon og de billige af alu, dæk der 100% passer til fælgbredden osv. Netop dækkene er måske en oplagt udskiftning, hvis du primært kører rundt i de danske skove uden store sten og klipper. Ved at vælge nogle lettere og mere bløde dæk, kan din køreoplevelse i skoven forbedres en del, men skal du køre lidt vildere nedad, så behold de gode dæk fra Maxiss på. En enkelt model kommer med 2 x 11 speed Shimano SLX, ellers er alle med 1×12 speed og den store 500% gear ratio, der får dig fint over selv de stejleste og mest kringlede passager. 2 x 11 speed gearing giver dig mindre gear spring og dermed bedre kørselsøkonomi, hvilket bestemt kan være en fordel, hvis du skal på “ekspedition” over flere alpetoppe over flere dage.

CF 9.0 SL er den testede model

Der er ialt syv modeller, hvoraf to er kvindespecifikke, hvilket gælder udstyr og ikke geometri. Det er en ret vigtig detalje at XS og S kommer med 27,5″ hjul i en 29″ forgaffel, idet køreegenskaberne på så små stel ikke kan opretholdes med 29″ hjul. Denne kombination skulle iflg. Canyon give køreoplevelser der på tværs af størrelser er meget tæt på hinanden. Det kan vi selvsagt ikke teste, men vores erfaring gennem mange år er, at ryttere på under 170cm generelt har meget svært ved, at opnå en god position på en 29″ cykel, idet stack og reach ratio blive helt forkert.

Alsidigheden til side, det skal du jo prøve af og selv afgøre. Canyon afholder demodage flere steder hvert år og den næste bliver til det store årlige H12 MTB-stævne i Hillerød d. 4. maj.

Affjedringen er en anden væsentlig detalje på denne type af cykler og det er et område, hvor der er opnået meget meget store forbedringer de seneste år. Det gælder ikke kun stelkonstruktioner men også dæmperne. FOX og Rock Shox er de to store dominerende kræfter på markedet, hvor andre mindre producenter presser dem godt hele tiden, hvilket gør, at de ikke kan stå stille, men må udvikle sig. Det er sunde markedskræfter, så længe der hele tiden er små nørdede producenter, der gerne vil udvikle og presse de store. På alle Neuron modellerne er der FOX dæmpere.

Samspillet mellem stelkonstruktionen og dæmperne spiller en stor rolle og her har Canyon de sidste par år valgt en ny vej, hvor de har flyttet bagdæmperne op under overrøret og generelt reduceret forholdet mellem hvor meget vandring stellet tillader og hvor meget vandring der er i dæmperen. Det hele startede med deres downhill cykel Sender og derefter har det så rullet ned gennem rækkerne til Spectral, Lux og nu Neuron. På deres helt nye enduro cykel Strive, har de beholdt den “gamle” konstruktion men forbedret den en hel del. Den tester vi senere på sommeren. Bagdæmpningen især er vigtig da den skal løse flere ting i en og samme konstruktion. Den skal først og fremmest sikre en meget blød og følsom vandring i starten, dernæst skal vandringen blive fastere, så cyklen føles sikker og stabil ved høj fart, og endelig skal den kunne opsuge de helt store stød, hvis du flyver ud over et stort drop. Den egenskab opnås ved at finde den gode konstruktion, kombineret med en dæmper der er tilpasset, samt et mindre vandringsforhold, der netop kan indeholde alle tre faser.

Den røde cirkel er sweet spot i opsætningen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med den rette opsætning af bagdæmperen, tryk og SAG (SAG er den andel dæmperne komprimerer sig når du sidder stationært og let fremoverbøjet på cyklen) vil man opnå tre gode faser, samt en kinematik i pedaltrådet, der gør cyklen fantastisk stabil med effektiv kraftoverførsel. Men hvordan findes dette sweet spot? Læs længere nede, eller Google “how to set up………” !

 

BONUS.

Lyt her til en legende i kinematik og affjedring, Dave Weagle – DW-link – fortælle om det i detaljer.

Holdbarheden i alle links/lejer på en fullsuspension cykel er meget vigtigt og især når vægten på cyklen ikke er det vigtigste. Vi ser ofte vægtoptimerede XCO cykler konstrueret med små skrøbelige lejer, der kræver meget service og udskiftning. Det er jo fair nok, når vægten spiller en stor rolle. Det svarer lidt til F1 biler, som reelt kun skal holde til ét løb, hvorefter kritiske dele udskiftes. Professionelle XCO teams gør det samme, alle cykler gennemgås efter hvert løb og kritiske dele udskiftes, før de bryder sammen. Men sådan skal det jo ikke være til os almindelige ryttere. Derfor har Canyon på denne cykel valgt, at gøre et ekstra nummer ud af holdbare links og lejer, samt sikre dem bedre mod indtrængende vand og snavs.

Her ses det store leje ved krankboksen, som er forseglet med en plastic top, monteret med tre skruer.
Her ses link der igen er forseglet med en plactickappe

 

Samme set oppefra. Under de første testture så vi efter hvordan skidt samlede sig her, da plastickappen jo både kunne beskytte, men også skubbe skidt ind i linket. Der var ingen problemer med samlinger af skidt og det der var, kunne let spules af med en haveslange.

 

High Horst link ved bagakslen.

Alt ialt må man sige at deres links og leje ser fine og solide ud og kun en langtidstest kan afsløre om de holder. Det vender vi tilbage til, når vores to andre ryttere har given den gas på Neuron’en.

Udtyrsniveauet plejer at være en at Canyons helt store styrker og det er også tilfældet på Neuron pakkerne. Det er muligt at få en fuld carbon cykel med “hele pakken” så at sige, startende ved kr. 21.300 og som vejer 13,2 kg. Skal det være helt vildt og er du feinsmecker, kan du få en Unlimited 9.0 til kr. 44.000 og 11,9 kg. (-1,3 kg = kr. 17.461 pr./kg). Hum hum, udover evt. mindre funktionsforskelle på udstyret, så ville jeg personligt bruge forskellen på OLIOLI Poke Bowls indtil forskellen er udlignet 🙂 Vores bud på et godt køb til gennemsnitsrytteren/motionisten i Danmark,  er den testede Neuron 9.0 SL til kr. 29.000, hvor du får carbonhjul, hvilket altid er ret fedt og let, samt en rigtig god dæmperpakke fra FOX. Ydermere er den smuk i blå.

Sort lava og blå cykel, lækkert.

Testen.

Den kommer til at forløbe i tre trin, hvor første trin var de hjemlige spor, andet trin en uge på La Santa, og sporene fra deres stage race, og slutteligt så får Magnus og Niklas lov til at teste cyklen i DK. De to er langt mere erfarne i denne type cykel og kan bedre teste den til grænserne. Så jo der bliver lidt for jer alle at læse og følge op på.

Det første vi skulle vælge var størrelse. Jeg er 180 cm og sidder i 175 cm målt midt krankboks til top saddel. Magnus er få cm mindre og sidder relativt lidt lavere, Niklas sidder stort set som jeg gør. Så ved at vælge en Medium kunne vi få en cykel hvor stabiliteten ville være i top, samtidig med, at vi kunne sætte dropperen lavest muligt og dermed opnå mest bevægelighed over cyklen.

Fra Canyons hjemmeside

Det første vi gør er at definere et testforløb. Cyklen skal sættes op, dæmpere indstilles initielt, køres på lette spor, justeres i indstilling igen, så lidt sværere spor og justering af dæmpere og endelig de sværeste spor jeg tør køre, med efterfølgende justering af dæmpere. Så er den klar til test. Dæktrykket justeres også løbende og tilpasses efter forholdene. Det er en relativ let procedure og én vi kan anbefale du følger, når du har fået ny cykel. Alt hvad det kræver er pen og papir og lidt struktur, så lover vi, at din oplevelse på cyklen bliver meget meget bedre.

Selve setuppet var meget let og cyklen passede meget fint med det udstyr den kom med. Der kunne måske godt have været en anbefalingsguide på opsætning af dæmpere, hvor vægt af cykel og rytter ift. tryk var angivet, herunder optimalt SAG. Men når det så er sagt, er det netop dig og din kørestil der slutteligt skal definere SAG, tryk, rebound og dæktryk. Selve positionen på cyklen virker meget afslappet og en position man gerne vil bruge flere timer i.

Nu havde jeg kørt rigtig meget på min cross’er inden Neuronen landede og overgangen var derfor ret stor. Styret virkede vildt bredt og det at svinge den rundt på snævre danske spor virkede svært. Men efter nogle ture rundt på det samme korte spor, sad cykel og bevægelighed ret hurtigt lige i skabet. Særligt med dropperen nede er cyklen uhyre stabil og sjov at køre og svingene kan tages med meget høj fart. Bikeparken i Vallensbæk, med de høje berms, table tops og pumps, er er godt sted at finde de sidste justeringer og teste. f.eks. justering af tryk og rebound i dæmperne, så de bærer dig godt rundt i svingene og løfter dig fint ud med god fart, er en justering der altid kan anbefales.

Den helt nye bikepark i Avedøre. Hjelmen er den nye Lazer Century, som Bikings ser på senere.

Find også et ujævnt fladt stykke græsmark/skovbund, hvor den første del af dæmpernes vandring optimeres, så kørsel føles som på asfalt – glat og let. Du kan med fordel afprøve yderlighederne i reboundén, så du ved hvad der ikke må ske. Derefter sættes rebound i midten af antal klik og der arbejdes til den side der giver bedst oplevelse, et til to klik ad gangen. Ved at optimere på sving og ujævn græsmark/skovbund, så vil du have ca. 80% af din daglige kørsel dækket. Næste skridt kan være de mere vilde ting, så som hop, drops og rockgardens.

Min oplevelse efter proceduren var sjov, sjov og mere sjov i bikeparken. Transportstykkerne mellem bikeparken, sporene og den nye bikepark i Avedøre, var også sjove, da cyklens dæmpere åd alle små ujævnheder rigtig godt. Næste trin var en tur til Rude Skov og køre de mere tekniske spor der, samt de lette i bikeparken deroppe. Jeg kører ikke de vilde ting, det må Magnus og Niklas hjælpe med 🙂

Camino Risco Famara i starten. Famara by ses i baggrunden. Det er et af øens surfer spots

Som en del af mine forberedelser til Cape Epic valgte fruen og jeg, at tage vores vinterferie på La Santa Sport og istedet for at medbringe min XCO cykel (2x100mm vandring), tog jeg Neuron’en med. Jeg havde hørt fra venner, at der var et godt terræn og ruter fra stage racet de afholder hvert år. Cyklen passede også perfekt til meget af terrænet, selvom store dele af ruterne fra stage racet kunne køres på en XCO hard tail. Der var flere steder små fede single trails med store lavasten, som kunne udfordres og den sidste dag dernede, besluttede jeg mig for at udfordre Camino Risco Famara.

Camino Risco Famara ca. midtvejs.

Det er en meget eksponeret rute nordvest på Lanzarote, hvor man må påregne en del hike-a-bike og til sidst bære cyklen på ryggen op til vejen retur. Et mini-eventyr på 6,5 timer blev det til og en masse meget flotte udsigter undervejs. Cyklen er særdeles velegnet til den rute, hvor de til tider meget ufremkommelige stier kunne køres og når jeg måtte hike-a-bike, så var den let at have med under armen, på skuldren eller ryggen.

Hike-a-bike-turen opfra stranden er startet. Cyklen på ryggen.
Nu tæt på toppen.
Toppen er nået efter 55 minutters vandring. En meget meget smuk tur er slut.

Sammenfattende kan vi sige, at Neuron er meget vellykket og cyklen rammer bredt ned i et stort motionskundesegment, i særdeleshed i bjergrige Sydeuropa. I Danmark er cykeltypen også blevet mere populær og kan varmt anbefales – hvis barometret skal stå på kammeratskab og smil. Kinematik og affjedring er i absolut topklasse og nok blandt de nyeste teknologier på markedet. Udstyrsniveauet er fremragende til prisen og ingen af de syv modeller, skuffer på pris ift. udstyr. Hvis vi skal komme med et forslag til forbedringer, så må det blive mere integration af kabler, en udfordring alle i branchen kæmper med. Jo mere der hænges på cyklen, jo flere kabler. NB måske Apple Cykel-play vil være en idé 🙂

 

 

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.