Vi har skrevet om dækindlæg før. Niklas Petersen er vores ekspert og han har prøvet flere forskellige indlæg, dog mest til MTB og Enduro. Læs hans artikler her og her. I denne artikel kigger vi på endnu et nyt mærke – Zero Flats – som Marker Scandinavia har fået til landet. Jeg har prøvet deres indlæg til graveldæk på 40 mm, men de leverer til alle dæk, lige fra 33mm cross til de brede endurodæk.

 

Tekst og fotos af Henrik Jappe

Dette dækindlæg er rundt og lavet af en slags skumgummi, som er relativt blødt og let at arbejde med. Ideen med dette indlæg er at undgå snake bites – gennemslag af dæk mod fælg – , samt at beskytte fælgen mod rødder og sten ved gennemslag. Ydermere kan du cykle hjem på det ved en større punktering, som sealanten ikke kan lukke – det er smart.

Zero Flats pakken består af sealant, to tubeless ventiler og selve indlægget til begge hjul

Hvad er rullemodstand egentlig?

Rullemodstand er varmeudvikling som følge af dækkets berøring med underlaget. Dækket slås ind og foldes ud når det rammer ujævnheder og det udvikler varme. Varmen er således lig det energitab, eller energibrug, der skal til at få cyklen over ujævnhederne.

Ved at minimere rullemodstanden fås mere fart og mindre energiforbrug. Det opnås ved at finde det bedste dæktryk til netop dig, dit dæk og dine tekniske evner, samt at bruge kroppen og evt. dæmpere på cyklen til at udjævne underlaget, så at sige. Er dæktrykket for højt springer dækket for voldsomt op igen, efter f.eks. at have ramt en rod, og det kræver meget energi at løfte både rytter og dæk. Kan man derimod får dækket til at rulle hen over rødder og sten, så er modstanden langt mindre. Den bedste metode til at finde dit sweet spot i dæktryk er at prøve det af. Det er let nok at føle sig frem. Prøv f.eks. alt for højt tryk, derefter alt for lavt, og så kan du derefter finde sweet spot et sted imellem de to yderpunkter.

Test set up.

Jeg har kørt med indlægget i bagdækket, men ikke i fordækket. Det skyldes jeg ønskede at afprøve forskellen, samt at fokusere på baghjulet, som oftest er det der slår sig på de bulede spor. Monteringen er der en fotoserie om herunder, men det er meget let og kan gøres med to dækjern af plastic. Afmontering er lidt sværere end uden indlæg, men kan også let gøres med to dækjern. Jeg har kørt med Vittoria Terreno Zero 40mm tubeless, med Zero Flats eget sealant. Testen er foregået på asfalt, grusveje, single tracks og udfordrende single tracks. Testen har varet tre måneder.

Konklusion.

Det virker 100% især når du ønsker at køre de tekniske spor. Med indlægget kan trykket i baghjulet køres lavere, uden at frygte for ødelagt fælg ved gennemslag. Ydermere så forringer indlægget ikke væsentligt på dækkets performance, men tilgengæld giver det lavere dæktryk mere greb i både sving, nedbremsninger og på de svære bakker op. Rødder og frekvente huller på sporet suges bedre op end uden indlæg, idet indlægget ved det lavere dæktryk, har en slags dæmpende virkning. Uden indlæg, og især med for højt dæktryk, så hopper baghjulet mere og grebet bliver dårligere. Forhjulet, uden indlæg, er lettere at styre udenom de værste huller og rødder, samt det er lettere kan suge ujævnheder op gennem arme og krop. Der er langt sværere på baghjulet.

Montering – fotoserie.

Vittoria Terreno Zero med gammelt sealant og et par punkteringer som er lukket fint. Sealant fjernes let med håndkraft.
Indlægget vejer beskedne 30 gram og tilfører dermed ikke væsentligt mere vægt. Ca. 10% af et let graveldæks vægt.
Foldet ud og klar til montering.
Lagt i dækket. Med håndkraft og to dækjern er det relativt let at få på fælgen. Fælgen måler 25 mm indvendig, hvilket er maks bredde til 40 mm dæk.
Sealant presses igennem de medfølgende tubelessventiler
Kompresser og bang, dækket er på.
De gamle huller i dækket lukkes fint.
Dækker måler 1,4 mm mere end 40mm, hvilket skyldes den brede fælg.

Afmontering

Efter tre måneders brug afmonteres dækket. Det ses at sealanten har holdt sig flydende og jævnt fordelt i dækket, noget som ellers kan give problemer, hvis det klumper og går i forbindelse med indlægget. Læs Niklas anmeldelse.
Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *