Gravel er ikke længere noget nyt – det er det nye sort – og branchen er gået helt amok med lanceringer af nye cykler. Bikings har testet Giants Revolt grundigt, bl.a. har vi kørt Dirty Jutland på den og den er tævet rundt på vores lokale MTB-spor og grusveje. Revolten er rigtig sjov at køre og kan rigtig meget, lige fra kedelig asfalt til de små-tekniske spor i skoven.

If a large number of people revolt, they refuse to be controlled or ruled, and take action against authority, often violent action

Gravelcykler kan deles op i to kategorier. Den som er udsprunget af MTB og den som kommer fra landevej og cross disciplinerne. Gravel er ikke en disciplin under UCI og DCU, men hvem ved, måske kommer det også? Vi kan håbe på det!

Tekst og fotos af Henrik Jappe. Fotos fra Dirty Jutland af eventfotografi.dk

Typer af gravelcykler.

Nå gravelcyklen kommer fra MTB er geometrien ofte meget tæt på en klassisk MTB-geometri, som vi så for nogle år siden, inden alt skulle være “long and slack” som idag. Kommer den fra cross og landevej er den ofte med stejlere kronrør, men trods alt med længere wheel base. Crosseren har ofte en højere krankboks, så pedalerne ikke støder på i snævre sving og bump på ruten, hvor gravelcyklen har lavere boks, så tyngdepunktet er lavt og sikkerheden i høj fart og nedad virker større. Man kan godt sige, at en crosser er en F1 racer og en gravel er en slags off road lastbil. Landevejsraceren er også en F1 racer, men kun til asfalt.

The hot two-wheeled topic right now is gravel (well, that’s if you don’t count Mathieu van der Poel).  Should you buy a gravel bike or a road bike?  When answering that question, a person typically has to ask a variety of other prequalifying questions:  How close do I live to gravel roads?  How often would I use a gravel bike?  How would a gravel bike perform on pavement?  Would a road bike be able to go on hard pack or light gravel?  Could I race a gravel bike on gravel?  Could I race a gravel bike on the road? And on, and on…(Allied Cycles)

Innovationen, eller skal jeg hellere sige, opfindsomheden kender heller ikke grænser i gravel. Heldigvis har gravel ikke medført nogle nye standarder i komponenter, udover de 84 krankboks standarder vi allerede skal finde rundt i, men der er opstået gearinger specifikt til gravel. Det er meget fint, men i Danmark klarer man sig udemærket med enten cross- eller landevejsgearing, måske med lidt forskellige kassetter. Jeg finder helt klart en 1×11 speed, 40 eller 42 tænder foran, samt en 11/36 kassette bag, fuldt ud tilstrækkelig. Bikings har også kørt 2×11 speed Ultegra Di2, hvilket er lækket og giver både større gear ratio og mere alsidighed, mod en mindre belåning i friværdien.

Starten på Dirty Jutland var meget kold, faktisk minus fire grader. Temperaturen toppede på 7 grader, solen skinnede hele vejen og landskabet overraskede hele tiden med sin skønhed og råhed – hvad mere kan man ønske sig.

Gearinger er en mindre ting og løses let, hvorimod komfort kræver udvikling og opfindsomhed. Komforten på de ofte lang grandfondo-ligende gravelløb er alpha og omega. Der er mange sjove bud på det og sidste år introducerede Canyon deres styr med indbygget dæmpning. Det virker rigtig godt, men mange kan slet ikke komme overens med look ét og ejeren må parkere cyklen langt fra cafeen 🙂 Specialized og Trek har indbygget dæmpere i stellet og andre har valgt deciderede fjedergafler. Senest er Niner kommet med en full suspension gravelcykel. Cirklen til de første affjedrede MTB´s er ved at være sluttet.

Lad og nu stå sammen om vores stoiske dyder og bevare gravel som en old græsk cykeldisciplin – less is more!

Komforten opnås ved at vælge: de rigtig dæk, det rigtige tryk i dækkene, en komfortabel saddel, et tykt styrbånd, en god tyk chamios i buksen og måske en slags fleksende saddelpind. Derudover et det op til dig at gøre turen komfortabel og et godt råd er: træn din kernemuskulatur og smidighed, kør lange ture på grus og græs, samt sørg for at sidde foroverbøjet på cyklen. Jo mere oprejst jo mere gumpetung bliver man og dermed forplantes alle stød op i rumpe og ryg. Ben, arme og overkrop skal følge terrænet i en rytme der passer, så bliver selv den lange Dirty Jutland sjov og fornøjelig.

En 7 km tur på stranden er en fed og anderledes oplevelse

Giant Revolt er en dejlig sjov og simpel maskine. Ikke så mange dikkedarer, en gennemtænkt long haul trucker der giver dig lyst til mere af det hele

Go Trail Revolt.

Den kører simpelthen fantastisk på skovsporet. Jeg har kørt mange forskellige cross- og gravelcykler på de Sjællandske spor, primært Hareskoven, Boserup, Hedeland og Det Hvide Spor i Bidstrup Skovene, men denne cykel kører klart bedst. Det er der to klare årsager til: Et, størrelsen i M er lidt i den lille ende til mig (180 cm), men giver en fordel på sporet. Den bliver nemmere at manøvrere rundt under kroppen og få op over det tekniske svære passager. To, geometrien med 70,5 graders MTB-kronrørsvinkel spiller bare bedre end 72,5 på en typisk crosser og visse gravelcykler, der typisk udspringer fra landevejen og crossen. Så er cyklen også tilpas stiv og giver den acceleration der skal til, at komme rundt på de lidt svære spor. På de rodfyldte spor i Bidskovene gør den det fremragende og får du først læst sporet korrekt, kommer du op og ned. Små fejl i linjevalg straffes hårdt, modsat en MTB-fully som tilgiver mange små fejl. Det er faktisk ret smart at træne lidt på gravel op til starten af MTB-sæsonen, idet du lærer at læse spor og se langt frem. Slag på kranken var aldrig et problem på sporene, så mon ikke både geometrien og størrelsen af cyklen i M hjalp mig meget. En M/L størrelse med længere wheel base vil være sværere at få rundt på de snævre spor.

Dirty Jutland byder på meget lidt teknisk kørsel og langt mere “tons” på grus, sand og skovveje. Der ville en M/L størrelse nok have været en fordel, men jeg tror ikke den fordel ville opveje fordelen på sporene og det sjov den mulighed giver. Så mit valg vil stadig stå på M. Til Dirty Jutland gjorde den det helt fint og det var aldrig svært at finde en god siddeposition på cyklen. Styret er gravel-specifikt, med et lille back sweep på toppen, en kort bukning og et lille flair nederst. Det giver således hele fire gode positioner at variere mellem: hornene, bunden af bukningen, bremsegrebene i bukningen og på toppen af styret. Den eneste position jeg skulle vende mig til var bunden af bukningen, som er ret kort og ikke ender vandret. I starten føltes det som om mine hænder hang yderst på kanten af styret og jeg var ved at “falde af”. Efter nogle ture havde hænder og hoved indfundet sig med det og så virkede det okay.

Komforten i saddel og saddelpind er ret god men kan forbedres til netop dig – sådan er det næsten altid. Det kræver indstillinger og det rigtige saddel valg. På den lange Dirty Jutland kunne en komfort forbedring have været endnu tykkere styrbånd. Dækkene på 40mm er ligetilpas og her brugte jeg 1,8 bar bagpå og 1,6 foran. Det gav masser af komfort og greb, hvilket man tydeligt mærker de sidste 50 km af de 210 km.

Det er så absolut en cykel vi kan anbefale og det vigtigste er stellet og saddelpinden. Geargruppen kan du vælge at opgradere, men især hjulene kan med fordel opgraderes til nogle 35-40mm carbonfælge, med 25mm indvendig fælgbredde, til 40mm tubeless dæk. Så kan du virkelig få fart, stivhed, acceleration, samt komfort i cyklen – ved at finde dit sweet spot i dæktrykket.

Revolt fås i tre modeller fra kr. 17.000 til kr. 28.500.

Revolt i detaljer.

Det er en carbon kværn og det er altid godt til gravel, alu er et dødt materiale og duer ikke så godt, hvorimod stål fint kan bruges, hvis du overvejer at gå old school. Giant kan sit carbon-kram og har som verdens største cykelproducent en masse erfaring i det. De producerer også for andre store brands. På den testede model er der alu-styr og frempind og saddelpinden er med carbon stilk og alu-monteringshoved. Alle komponenter bortset fra geargruppen er fra Giant selv og fungerer rigtig fint. Carbon saddelpinden med lidt fleks er en god detalje på cyklen og giver komfort det rigtigt sted. Herunder kommer en fotoserie med tekst som gennemgår cyklen A-Å.

SRAM Apex gruppen fungerer fint, den skifter gear perfekt og stopper når man skal. De nye look SPD-kompatible pedaler er jeg blevet rigtig glad for og erstatter fint min gamle Shimano XT-pedaler.

 

Giants egne aluhjul fungerer også fint. Lidt tunge og det er en oplagt carbonopgradering.
Rigtig gode 40mm graveldæk og så er den helt specifikke tubeless ventil bare rigtig god. Altid tæt og nem at bruge.

 

Vi på Bikings.dk elsker at dæk-nørde og disse er bare gode til næsten alt, bortset fra asfalt og hård grus. De står fast, klatrer og bremser virkelig godt op nedad. Så på de sjove ruter og spor er dækket 100%.

 

Under skrårøret er der mulighed for flaskeholder nr. tre, for den seriøse long hauler og bikepacker. Der er også stenslags beskyttelse.
Der er monteringshuller til skærme
Og til mere oppakning på forgaflen

 

 

 

 

 

 

 

Hul til skærmmontering mellem saddelstræberne

 

 

Og hul til skærm under forgaflen.

 

 

 

 

 

 

Skruerne og det sorte beslag fjernes..
..og derer nu monteringshuller til skærm og bagagebærer, smart!

 

 

 

Udemærket saddelpindsspænde, med gummikappe der glider ned over beslaget.
Sadlen er ok komfortabel, men ofte kræver rumpen sin favorit bredde og blødhed.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *