rihed og rettighed kommer med forpligtelse, ydelse og nydelse

Dirty Jutland har nu to år på bagen. Det er lidt over en måned siden vi kørte og tankerne og oplevelsen er sunket in. Skal vi deltage igen i 2020? To år i træk har været fantastisk, så hvorfor ikke tre år i træk? Det bliver jo bedre og bedre!

Tekst og fotos af Henrik Jappe, Fotos fra Eventfotografi.dk

Jeg synes ordene passer fint på det enorme arbejde Uggi Kaldan, arrangør af Dirty Jutland, har lagt for dagen, så du og jeg kan nyde og yde til Dirty Jutland. Derfor tilmeldte vi os ugen efter vi kom i mål og efter de 212 km og indtrykkene havde bundfældet sig. Det er vores forpligtelse for den rettighed og frihed Dirty Jutland byder på. Det betyder også at løbet allerede nu er udsolgt, så Uggi har ydet og fortjent, så han med stor sikkerhed kan kaste sig ud i forbedringer til 2020. Uggi fortæller at der kommer billetter til salg igen i januar 2020, så vær klar ved tasterne. Ydermere har Uggi indsamlet en masse feed back fra deltagerne, så forbedringer bliver lavet tildels på deltagernes egne erfaringer og ideer – og dem er der mange af, så glæd jer, det bliver lidt bedre over hele linjen.

Klar til start

Det første år kørte jeg alene, dog fik jeg hurtigt selskab af nogle hurtige herrer og vi kom i mål som de fire hurtigste. I år var planen en helt anden, løbet skulle nydes og opleves, der skulle være tid til snak og hygge i depoterne og fotos skulle “klikkes” her og der. Det blev en familietur med fruen, datteren og svigersønnen, hvor svigersønnen og jeg kørte Dirty Jutland sammen. Fruen og datteren heppede løbende på os og tog imod os i Skagen, hvor der var mål. Svigersønnen cykler ikke som motion, men spiller en masse fodbold og han er typen, der hopper i langrendsskiene og går Vasaløbet på ca. 10 timer i dårligt føre, så kondien er fin. Vi har sammen haft nogle ture, hvor den længste, ca. 7 mdr. før, var på 85 km. Så det var en form for pilgrimsrejse fra Klitmøller til Skagen han skulle igennem.

God morgen Klitmøller

Vores plan var at holde 20 km/t i snit og således cykle i 10 timer og holde depot pauser på i alt 1 times tid. Det holdt fint stik og selvom benene ikke var friske i mål, så var vi heller ikke helt brugte. Det blev en succes og en stoisk og målrettet oplevelse, hvor vi havde tid til at nyde naturen og de smukke ikoniske steder på ruten.

Starten i Klitmøller blev en kold affære, hvor termometeret viste minus 4 grader og vinden kom fra N.Ø. med ca. 6 m/s. Heldigvis skinnede solen fra en skyfri himmel hele dagen, så det gjaldt bare om at få varmen og nyde den kolde vind i ansigtet.

En kold morgen, vi er 100% klar

Som altid var humøret højt hos deltagerne og Uggi er en fantastisk indpisker og humørspreder, så starten blev rigtig god, i år uden masterbil og dermed i et roligere tempo 11 km til Hanstholm, hvor gruset starter.

Uggi speaker og holder stemningen høj.

Ruten var stort set identisk med 2018 ruten, bortset fra, at vi blev ledet ned på stranden ved Blokhus og kørte der i ca. 7 km, før vi genoptog ruten fra 2018. Det var en frisk fornyelse og et ikonisk sted at køre, et sted som er kendt fra turistbrochurer, hvor det blot er biler som kører på stranden. Se ruten her.

På vej til Hanstholm

En af de første udfordringer man støder på er Bulbjerg ved 47 km. Der er ruten langt op over klitten og cyklen skal bæres med cross-stil på skulderen. Det er en meget smuk oplevelse og det kan betale sig, at holde hvil på toppen og nyde udsigten nord- og sydover.

Vi når derefter Svinkløv Klitplantage, hvor grusvejen går stejlt opad. Svinkløv Klitplantage og det berømte Svinkløv Badehotel, der brændte ned og nu er genopbygget og åbnet igen. Det er her, at chefkokken netop er kåret til verdens bedste kok. Det gør nas i køllerne at komme op ad grusvejen, så vi ruller roligt til Slettestrand, hvor depotmanden fra Powerbar deler energi ud. Fruen og datteren står klar og hepper, så energien dobles op 🙂 Det var de første 76 km ud af 212 km og varmen er kommet i kroppen, så tempoet sættes ned. Vi har kørt noget over vores planlagte gennemsnitshastighed og er forud for vores planlagte skema.

A la plage

Ved km 100 ledes vi ved Blokhus ned på stranden og kører der 7 km. En flot tur på stranden krydres med modvind, vi får selskab af andre og konstaterer, at modvinden danner fællesskab og gode holdninger.

Horisonten på stranden bedrager dig, alt ser ud til at være tættere på, men der er betydeligt længere til afkørslen fra sandmotorvejen.

Vi svinger til højre op i klitten snart. Vi er forbi Slettestrand og snart Løkken, så troen på vi lykkes er meget større.

Tilbage oppe i klitternes vindbeskyttende træer og buske, retter vi blik og tanker mod næstsidste depot ved 138 km. Der hvor vi ved der er ekstra god mad, smøring til kæden, som er knastør, og hvile til stængerne. Depotet nås og overrasker positivt med lækre sandwich, med thai-smag og to varianter. Der møder vi også Paw Ager fra 3rd Row, som har dækket eventet med videooptakter og sjove indslag. Han spørger os hvordan det går og får lidt indhold til sin post-race rapport. Paw selv har efterladt sin far i Løkken, der hvor bageren tager sig godt af ham og mor henter ham og bringer ham til Skagen. Det blev alligevel lidt for hårdt med 212 km og et ømt knæ.

Vild og rå natur.

Næste pejlemærke er Hirtshals også kaldet Little Norway, da havnebyen dagligt besejles af færger fra forskellige byer i Norge. Vi har norske aner i familien og tager alle de norske flag som en opmuntring og et lille “heja Norge og jer to tosser på cykel”. Vi skal efter løbet holde miniferie i sommerhuset nord for Hirtshals og forventer fruen og datteren så står klar med energi og opmuntring i sommerhusplantagen.

Der er de jo, klar med smil og energi

Sidste depot er ret tæt på mål, men det føles langt væk. Vi ankommer med lidt bedre ben efter de lækre sandwich, kager og sodavand fra fruen og datteren og målet i sigte. Skagen kan duftes, smages og fornemmes. Burger, øl, venner, hygge – der er nu kun ca. 30 km tilbage. Stram kæde og modvind.

Sidste depot hvor der serveres varm mad og rom shots

Da vi nærmer os Skagen og km antallet ikke helt passer, begynder vi at blive lidt trætte. Men svigersønnen holder hovedet koldt og konstaterer, at strandturen på 7 km rent faktisk har skåret tæt på 4 km af den samlede distance på 212. Så vi ankommer i mål efter 208,5 km til jubel fra hele Skagen – eller – der var ca. 20 som heppede os i mål  – og store smil og sjove kommenterer fra Uggi, fruen og datteren.

I mål ca. 11 timer efter

Hurtigt kommer vi i det varme tøj, for det er stadig koldt og blæsende og går så i læ i madteltet, med en burger i den ene hånd og en dåseøl i den anden. Paw dukker op og laver et post-race interview med os.

FAKE NEWS? 2020 vil byde på sol, medvind, 15 grader og koncert med Elton John på Skagen havn.

Læs her om min tur i 2018.

Vi tilbragte fra fredag til onsdag  i Nordvestjylland. De sidste fire dage i sommerhuset nord for Hirtshals. Det perfekte sted at slappe af og komme sig. Når vi nu alligevel var i området så tog vi turen til Rugbjerg Knude Fyr, Romulus SPA badet, Lønstrup og en række lommemarkeder. Så næste år tror jeg vi gentager den succes og kan kun opfordre jer til at gøre noget lignende. Det er et virkeligt dejligt land vi lever i.

Romulus SPA badet ved Skallerup Klit Feriecenter
Rugbjerg Knude Fyr, skynd jer at besøg det inden det ender i æ hav
Enestående udsigt fra fyret
Den lille biograf i Lønstrup. En dejlig by som for nogle årtier siden blev invaderet af rige sjællændere. Det har sat sit tydelige præg på caffe latte priser, sommerhusene og et væld af gallerier.
Om det er københavnere eller lokale, der har bidraget til en lettere vovet film på plakaten vidner historien intet om.

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.