Vi har fået fingre i den anmelderroste enduro maskine fra Orbea, deres Rallon model. Denne gang laver vi en lidt alternativ test, da vi i denne omgang kommer til at teste den over hele sæsonen. På den måde finder vi udover cyklens køreegenskaber også frem til, hvordan sådan en cykel klarer en hel sæson med en masse strabadser. Blandt andet enduroløbene Trans-Madeira i Portugal, Enduro2 i Schweiz og det meste af den svenske enduro serie.
Her er de første tanker om cyklen efter to måneder, med en masse kilometer og tre løb i henholdsvis Silkeborg, Göteborg og Sölvesborg.

Af Frederik Mørkeberg Mikkelsen
Billeder af Frederik Mørkeberg Mikkelsen

Rallon-modellen er en meget robust cykel, hvilket også tydeligt afspejles af tykkelsen på rammen.

Specifikationer

På Orbea Rallon M10 2019-modellen er de mest benævnelseværdige data og komponenter således:

  • Fuld carbon ramme på alle modeller
  • Den testede model er billigste model af tre
  • Indvendig kabelføring
  •  65,5° eller 65° kronrørsvinkel
  • Reach: 455 mm
  • Sadelrørsvinkel: 76°
  • 29″ tommer hjul
  • 12 speed (GX + XO1 bagskifter)
  • 4-kaliber Shimano XT bremser
  • 30mm indvendig bredde fælge
  • Pris fra 35.999,-
  • Størrelser S/M, L (testet) og XL (jeg er selv 179cm høj)
  • Affjedring 160 mm foran / 150 mm bagtil
  • Asymmetrisk bagstag (giver plads til let at justere dæmperen)
  • ISCG05 mounts (let at montere chainguide og/eller bashguard)

Anbefalede opgraderinger ud fra standard modellen er at opgradere dropperposten til et højere drop. Det vil helt klart være at foretrække for de fleste, da hvis man har højden (skridtlængden) sagtens kan få plads til enten 150 mm eller 170 mm drop. Det koster også kun 769 kr. ekstra og så får man den lidt mere pålidelige Crank Brothers Highline. En anden tilføjelse for mit vedkommende ville være en chainguide, som man også kan bestille for 305 kr. ekstra. Det har ikke lykkedes mig at tabe kæden endnu, men jeg går altid efter “better safe than sorry”.

Det asymmetriske design ved bagdæmperen giver et unikt look, men giver samtidig plads til hurtige justeringer på lockouten.

 

Valgfri farve!

Orbea har lavet en meget gennemført koncept, som gør det muligt at personliggøre cyklen både i forhold til komponenter, men endnu sejere også farverne ned til mindste detalje! Det kræver dog en ventetid på omkring 4-5 uger for at få lavet en custom farve. Hvis man ikke vil vente har Orbea lavet 3 virkelig fede farve kombinationer man kan vælge imellem alle modellerne. Prøv deres farvevælger her.

Andre modeller

Rallon-modellen fås i tre basis modeller som starter ved den testede model til 35.999 kr. og går helt op til top-modellen til 69.999 kr. De største forskelle sker på affjedringen, hjulene og geargruppen.

Se mere om modellerne her.

 

Førstehåndsindtryk

Indtil videre er cyklen blevet testet godt og grundigt på sporene omkring København, bemærkelsesværdigt at nævne, også hele den sorte linje på DH-sporet i Rude Skov. Det er dog ikke de få højdemeter på Sjælland cyklen er bygget til, så jeg har ventet lidt med at få lagt denne første artikel op. Nu er cyklen også blevet testet til første afdeling af Trailcuppen i Silkeborg, første og anden afdeling af Enduro Sweden Series i Göteborg og Sölvesborg og været en tur til Växjö i Sverige for at blive afprøvet i dens rette terræn.

Umiddelbare tanker

Det er en meget intuitiv cykel. Det tager ikke lang tid at vænne sig til. Affjedringen virker utrolig godt, især også på spor hvor der skal trædes igennem. Cyklen er nemlig meget rolig i dens affjedring og på trods af at være åben begynder cyklen ikke at svaje eller ‘bobbe’, hvilket normalt er et af de helt store minuser ved enduro cykler som denne.

Cyklen føles super stabil og giver en masser af selvtillid til at fokusere på de hurtigste linjer. Udstyret på cyklen er fantastisk udvalgt og gør cyklen utrolig velkørende fra start. Jeg følte mig hurtigt tilpas på cyklen og må indrømme den bliver ved med at imponere mig. Jeg er glad for det netop er den cykel der kommer til at følge mig igennem denne sæson.

Det eneste jeg har følt mig nødsaget til at skifte er dropperposten, da jeg gerne ser at udnytte så meget drop jeg kan få. Jeg har installeret en 170mm RockShox Reverb i stedet. Det betyder også at der er rigtig meget plads i rammen til de længste dropperpost og det er godt at vide! Man kan dog let når man bestiller en cykel opgradere til en 150mm eller 170mm Crank Brothers Highline dropperpost til 769 kr. Det ville jeg helt klart have valgt, havde jeg haft muligheden.

Andre ting jeg har ændret er grebene til nogle tykkere greb de standard fra Orbea. Derudover har jeg sat en mudguard på for at undgå mudderspray i hovedet og monterer snart en chainguide, da jeg helst vil undgå nogle problemer med en kæde der skulle kunne hoppe af.

Fordele

+ Affjedringen føles utrolig balanceret og giver selvtillid til at virkelig give slip på bremserne

+ 4-kalibers bremser og 12-speed geargruppe er en succesfuld løsning!

+ Solide specifikationer, selv på den laveste model

+ Vælg din egen farve kombination gratis

+ Ingen pedal bob under opkørseler

+ Du får tubeless ventiler med og en framebag med plads til en slange eller multitool

+ Der er plads til en drikkedunk i rammen

Ulemper

Rullemodstand. Dette er mere et generalt problem for enduro cykler som denne i Danmark. Kombinationen af brede dæk på 2,5″ og blød dæk compound, gør cyklen ruller langsomt på grus og asfalt. Det skal dog nævnes at den på ingen måde er den værste i forhold til tidligere testede cykler.

Kun 125mm dropper som standard (for kort til de fleste). Det kan dog let opgraderes for 769 kr. til enten en 150 mm eller 170 mm drop

– Da det er en virkelig robust og tyk ramme, kan folk tro det er en e-bike

Kommende strabadser

Jeg er netop ankommet til Atlanterhavs-øren Madeira for at køre et 5 dages enduro etapeløb på spor i Enduro World Series sværhedsgrader. Udover det venter også et 3 dages enduro parløb i alperne til Enduro2 i Davos, Schweiz og det meste af den resternede svenske enduro løbserie. Der er masser af udfordringer som kommer til virkelig at teste cyklen til dens grænser.

Jeg glæder mig især til at se hvordan cyklen klarer de lidt mere udfordrende forhold nede sydpå. I mellemtiden har jeg fået skiftet dækkene til nogle med ekstra tykkelse (double down) og få sat dækindlæg (cushcore) i dækkene for ekstra fælg beskyttelse. Jeg vil også afprøve den flipchip som cyklen har, så den bliver 0,5 grader mere slack i kronrørsvinklen for at se om det ændrer noget på cyklens kørestil.

Følg med her på siden for at få den næste opdatering på cyklens egenskaber.

Posted by:Frederik Mørkeberg Mikkelsen

Mit navn er Frederik og jeg er 26 år gammel. Jeg har en lang historik med cyklen som centrum i mit univers. Mit hovedfokus er enduro og at have det sjovt på cyklen. Jeg er tidligere landsholdsrytter i mountainbike og tidligere Danmarksmester i XCM U19 tilbage i 2011. De sidste 3 år har jeg været bosiddende i Schweiz, hvor afhængigheden for at erobre bjergene nedad tog fart. At opsumere mine mål indenfor cykling er det flow, progression og teknik. Instagram

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.