Vi har haft fornøjelsen af, at være inviteret på besøg hos Ridley i Belgien, i den forholdsvis lille by Paal-Beringen og blev her mødt velkommen af Filip Heleysonne, som er eventmanager hos Ridley.

Ridley blev grundlagt i 1990  af den nuværende CEO, Jochim Aerts, som forinden etablering af den første egentlig produktion, var blevet kendt i Limburg området området, da flere af hans venner havde bemærket, at han kom med en “ny” cykel ca. hver 14 dag.

Sandheden var dog en anden. Jochim var blot god til at lakere cykler og derfor nylakerede han ofte sine cykler og det med så stor succes, at han af “cykelvennerne” blev opfordret til at videreudvikle på det. Som sagt så gjort og stille og roligt voksede Jochim’s produktion og på denne måde, blev den egentlige fabrik etableret tilbage i 1990 og ligger i dag stadig på samme lokation.

At Jochim har været en dygtig entreprenør illustreres af, at han ikke mindre end 4 gange er udnævnt til Businessman of the year i Belgien.

Vores videre tur rundt på Ridleys fabriksområde blev en tur med Luc Vandevenne som vores guide.

Ridley.s facade ud mod vejen

I dag huser Ridley 12.000 kvm. alene i Paal-Beringen og er pt. under udbygning. På stedet er der ansat 85 personer. Videre har man også en underafdeling med 25 ansatte i Moldavien, hvor nogle af Ridleys rammer bliver lakeret. Der er altid 20.000 rammer på lager og herudover, har de et mildt sagt kæmpelager af alle mulige stumper fra såvel, Shimano, Campagnolo, SRAM og FSA til montering af deres cykler.

Panoramabillede af lageropbevaring af Shimano, Camapgnolo, SRAM og FSA grupper

De fleste rammer kommer fra Asien og kommer til fabrikken uden lak. Rammerne er forinden afgang fra Asien blevet kvalitetskontrolleret, men bliver endnu en gang kvalitetskontrolleret inden de går videre i den egentlige produktion, hvor man sliber rammerne ned inden de får grundmaling og egentlig lakering.

Efter lakering bliver rammerne endnu en gang kvalitetskontrolleret inden de enten bliver sat på lager, videresendt til forhandler eller går videre til montering, som komplette cykler.

Larkeringsfabrikken

Vedr. lakering, så kan kunden selv vælge om man vil have en standardlakering, eller man ønsker en speciallakering. Således har du mod en begrænset merpris mulighed for på rammen at vælge: Customizer, hvor du selv vælger rammetype og den farvekombination du ønsker, eller Pure Line Customizer, hvor du både kan vælge farvekombinationer og selv påføre yderligere transfers/logoer på din cykel og endelig er der Dreambuilder programmet, hvor du yderligere kan tilføje hvilken gruppe, hjul, styr/frempind og sadel du vil have på.

Når alt dette er gjort via hjemmesiden, kan du blot printe en PDF fil ud og aflevere denne hos din autoriserede Ridley forhandler, som videresender din bestilling til fabrikken i Belgien. Du kan herefter forvente at modtage din egen designede ramme/komplette cykel i løbet af 6-8 uger.

Mens vi var på besøg hos Ridley fabrikken blev vi præsenteret for deres Ridley Noah Fast SL Disc, som nu var blevet monteret med den nyeste top of the line gruppe, Campagnolo Super Record 12 speed EPS. Videre var cyklen monteret med Forza 45 mm. højprofil  carbon hjulsæt til lukkede ringe, som i dette tilfælde var Vittoria Corsa 25 mm.

Ridley Noah Fast SL Disc med Campagnolo Super Record EPS disc.

Selve cyklen er tidligere blevet grundigt testet af Bikings men det var med en anden gruppe. Se evt. her.

Disse cykler stod til vores rådighed for en kort test, som vi skulle køre på den berømte Racerbane Zolder. Nærmere om dette senere.

Ved den videre gennemgang af fabrikken kom vi, udover lageret, også forbi både området for slibning af rammer, reparation af småfejl på lakerede rammer og det egentlige lakerings område, hvor der også bliver påført logoer og navne. Det skal her pointeres, at logoer ikke er transfers, men at disse bliver lakeret på og når dette er gjort bliver disse sammen med den øvrige lakering til slut forsynet med en topcoating af klar lak.

Her er cyklerne gjort klar til at få påført lak over div. transfers/logoer

Når nogle af disse rammer går videre til montering bliver dette foretaget af personale, som bl.a. består af folk med lettere handicaps: Det kan være autister eller folk med nedsat hørelse mv.. Fælles for dem alle er, at de hver især selv samler cyklen fra start til færdig montering. Det har altid været Jochims filosofi, at forsøge at hjælpe folk som af en eller anden grund har et  begrænset handicap, som gør, at de kan hjælpes videre og det foregår således her.

I den videre præsentation på fabrikken mødte vi bl.a. også repræsentanter fra andre samarbejdspartnere til Ridley.

 

GripGrab var repræsenteret af Marti Richter og han oplyste, at firmaet er dansk og de leverer bl.a. handsker. Firmaet blev grundlagt i år. 2000 af de 3 danske brødre Kristian, Martin og Bjørn Krøyer. GribGrab specialiserer sig i at lave sportsbeklædning til løbesport og cykling. Filosofien er at produktet udover at være funktionelt også skal være rart at have på. Der skal være produkter som passer til alle årstider.  GripGrab laver i dag også svedtrøjer til både sommer og vinterbrug, sokker, hjelmhuer, hovedbånd, halsvarmere og andre accessories.

For så vidt angår de nævnte beklædningsgenstande, så fås disse i flere forskellige farver og det er jo fint at flere af disse farver er i ganske synlige og “færdselssikre” farver.

GripGrab´s #CLRUP tøjserie her i rød.

Vittoria var repræsenteret af Remko Postma og han berettede, om deres patenterede Graphene program. Graphene kommer fra grafit og er det letteste og tyndeste kulfiber compound som findes. Udover at være smidigt har det en styrke som er 2-300 gange stærkere end stål. Således har Vittoria indbygget dette materiale i flere af deres dæk, hvilket gør dækkene hurtigere i form af lavere rullemodstand, det forbedrer greb pg  slidstyrke.

Med til dækkenes egenskaber er kombinationen af 4 forskellige gummiblandinger kaldet 4C

Her ses Vittoria Corsa 25-28 mm lukket ring, som ofte benyttes af Lotto Soudal. Bemærk også de hvide bomuldssider.

4C består udover Grahene laget af 3 yderligere compounds som på hver sin måde er med til at fremme dækkets egenskaber. Flere af Vittoria’s dæk har bl.a. også bomuldssider hvilket er medvirkende til yderligere fleksibilitet/komfort.

Vittoriadæk bliver i dag produceret i Asien og der er på fabrikken ansat 1.300 medarbejdere. De producere cykeldæk til både landevej, bane, MTB og Cross/Gravel og har på deres program i dag naturligvis også tubeless dæk.

Rudy Project blev repræsenteret af Dirk Van der Wal De leverer cykelbriller til Lotto Soudal cykelholdet og er således også en samabejdspartner med Ridley. De præsenterede deres seneste nye model Defender, som udover at have denne tids trend med lidt store “glas”, Også har photochromiske glas, hvilket gør, at de i løbet af 10 sekunder automatisk skifter fra klart glas til at være mørke solbriller. Glassene fås som standard i 4 forskellige, skal vi kalde det, farvenuancer, mens selve brillestellet fås i et utal af farver.

Rudy Defender brillen her i solskin, hvor glassene er gået fra klar til mørk. Foto taget af Sanne Meurice.

Det mest interessante ved brillen var, at selve ørerhængerne var fuldstændigt fleksible og kunne tilpasse i alle mulige retninger, uden at blive beskadiget ved dette. Det samme gælder for næseklemmen, som også kan skubbes i alle mulige retninger, hvilket er en stor fordel, da man således også kan flytte selve glassene længere væk fra øjet.

Selve glassene er udover tidligere nævnte egenskaber også forsynet med ventilationshuller, hvor antallet af huller afhænger af, om, hvilken størrelse brillen købes i.  Endelig er der også mulighed for at tilkøbe en indvendig monterbar brilleholder, således at ens lokale optiker kan fremstille en let inderbrille, som kan monteres i denne.

Defender brillen er endvidere tidligere blevet beskrevet og testet af Bikings – klik her.

KMC repræsentanten, Rob Compas, fremviste de sidste nye modeller fra deres produktion og fremhævede specielt deres kæder med Diamond coating, som var med til at kunne nedsætte friktion og forøge holdbarheden. Diamond coating kæderne fås endvidere i div. smarte farvekombinationer.

KMC her i 4 forskellige farver. Der findes flere farver og ligeledes alm. stål eller guldfarvede

 

 

 

 

Videre understregede han, at når de fremstiller en 11 speed kæde, så ville den fungere optimalt med både Shimano, Campagnolo, SRAM, Rotor og FSA. Det samme gælder ved 10 speed kæder. Den åbne langsgående rille man ser i siderne af kædeleddene er med til at skidt kan passere væk fra kæden og herved forlænge holdbarheden. For så vidt angår 12 speed, så er man klar med kæder til Campagnolo og en kæde til 12 Speed SRAM AXS er ved at være klar.

 

HJC cykelhjelme blev præsenteret af Chris Donaj og de fremviste her den hjelm som cykelholdet Lotto Soudal benytter, model Valeco. Det er en semiaerodynamisk hjelm, som kun vejer ca. 220 gram. Hjelmen er endvidere kendetegnet ved, at være smallere end mange andre traditionelle brands, idet man har tilstræbt (et mere lækkert look og design – det efterfølgende lyder mærkeligt) at undgå at komme til at ligne et “champignonhoved”. For så vidt angår aerodynamik, mener man også selv, at have slået mærket fast til at lave noget af det mest aerodynamiske hvad cykelhjelme angår, med henvisning til den hjelm som Victor Campenaerts benyttede, da han slog timerekorden. Den store udfordring var her, at Victor pga. en tidligere ulykke forårsaget af tildampet visir siden har nægtet at køre med visir og da en 3D scan i en vindtunnel viste, at Victor faktisk fik bedre værdier uden viser, så var valget let.

Victor Campenaerts med HJC Aero hjelm.

 

 

 

 

Uden dog at have dokumention for at have lavet den mest aerodynamiske TT-hjelm, var man hos HJC alligevel stolte af, at have fremstillet en hjelm, som uden visir alligevel var meget aerodynamisk HJC helmets startede oprindeligt i 1971, hvor man startede op med at lave hjelme til motorcyklister, men har altså også kastet sig over cykelmarkedet . (Link til vores tidl artikel)

CAMPAGNOLO var også tilstede med deres repræsentant fra Benelux landene, Wim Driehe. Han berettede om det nyeste skud fra Campagnolo, som nu også var monteret på Lotto Soudal holdet teamcykler. Der er her tale om den nye 12 speed Super Record EPS gruppe. Når man umiddelbart kigger på gruppen, så vil man se, at designet på kranksættet er blevet anderledes. Det samme gælder for bagskifteren, som har fået en længere arm, men man ikke umiddelbart ser den store forskel på forskifteren. Kranksættet kommer i 3 versioner, henholdsvis 53/39 – 52/36 og 50/34. Hvad angår cassetter, så er der pt. kun mulighed for 11/29 og 11/32 cassette. Der skulle dog være en 11/27 på vej. Kranksættet fås i 3 pedalarmslængder: 170-172,5 og 175 mm. De nye 12 speed cassetter passer på eksisterende hjulsæt med Campagnolo body.

12 speed carbonkranksæt og de nye 12 speed EPS skiftere.

Af andre forbedringer i den nye gruppe skal nævnes, at den kommer med et batteri, som har endnu større kapacitet, selvom Campagnolo i forvejen er førende på dette punkt. Videre er der nu også mulighed for skjult intetface, idet interfacet kommer i versioner, som både kan indbygges i rammer, som er forberedt for dette, samt også en version der kan sættes i enden af styrbukningen. For så vidt angår de nye ergopowergreb, så kan man på skivebremseversionen meget nemt justere på såvel modulation og rækkevidde til forskellige fingerlængder. Begge justeringer foregår ved hjælp af en 2,5 mm unbrachonøgle.

My Campy App´n, som både findes til Android og IOS mobiler er en god ting at have ved hånden. Med den kan du både opdaterer firmwaren i gruppen og bruge den til at konfigurere dine skiftergreb, som du måtte ønske det. Du kan også justere hastigheden i skiftene, bruge App´n som træningsdagbog, ex. sammen med data fra din Garmin, hvorved du får endnu flere brugbare data end du sædvanligvis er vant til. Endelig kan App´n også fungere som en slags reminder på, hvornår du bør servicere/kontrollere delene på din cykel.

Nye ergopowergreb med indbyggede hydraulik reservoir. Bemærk også større udskæring i gearskifteren.

Den nye Campagnolo 12 speed Super Record EPS gruppe kommer i en version til både mekaniske fælgbremser og i en version til hydrauliske skivebremser, hvor seneste version af Campagnolo’s bremser, selvom de er blandt de bedste, nu er blevet yderligere forbedrede med ex. magnestiske bremseklodser, som selv suges tilbage efter opbremsning og hvor det således også er nemmere at lave hjulskift. Endvidere er compounden i bremsebelægningen også blevet forbedret. Disse bremser findes i både 140 mm. og 160 mm. versioner.

Endelig blev vi også oplyst om, at en ny og billgere EPS version er på vej i form af en gruppe i Chorus versionen. Denne version har også den egenskab, at den vil komme til brug for Gravel segmentet, idet der her vil kunne leveres kranksæt helt ned til en fortanding på 48/30 foran og 11/34 på bagkransen.

RIDLEY.s egen produktmanager, Bert Kenens og deres ingeniør, Toon Wils,  fremviste herefter Victor Campenaerts timerekordcykel. Cyklen er af flere omgange blevet optimeret sammen med Victor Campenarts, idet man som nabo til fabrikken er så heldig, at have adgang til at kunne teste aerodynamikken med Victor på cyklen. Bl.a. har man også lavet afstøbning af Victor.s underarme for her at kunne finde den helt optimale aerodynamik og komfort, som kunne passe til rekordforsøget. Selve aerobaren er kun 33 cm. bred.

Victor Campenaerts rekordcykel – dog med standard klinge foran.

Cyklen er forsynet med Campagnolo Ghibli pladehjul både for og bag, samt Vittoria Pista Evo CL 19 mm. lukkede ringe. Der blev eksperimenteret en del med gearinger og efter flere forsøg fundet ud af, at den bedste gearing til rekordforsøget var 61-14, som skulle trædes med en konstant kadence på ca. 100 i én time. Der blev til forsøget lavet flere forskellige klinger i kulfiber, ligesom der også blev lavet en del specialfremstillede bagkranse.

Specialfremstillet tandhjul
Victor Campenaerts TT-bar, som er formstøbt efter hans underarme.

TT-bjølen som er formstøbt efter Victors underarme.Det som også var specielt var, at i stedet for at bruge normale highend banekæder, så benyttede man til forsøget 11 speed kæde, som er en del smallere og hvor man havde målt sig frem til, at dette også gav mindre friktion. Som det er de fleste bekendt lykkedes det og Victor satte ny timerekord med en imponerende distance på ikke mindre end 55,089 km.

 

BIORACER cykeltøj stod sidst på dagens program og dette firma ligger meget tæt på Ridley’s lokation i Belgien. Firmaet blev grundlagt i 1986 og deres spidskompetance, eller skulle man kalde det filosofi er, at cykeltøjet skal passe på manden og ikke modsat, at manden blot skal kunne “være” i deres tøj.

Således laver man i dag cykeltøj, som er nøje tilpasset en cykelryttes behov og ikke blot er noget “sportsbeklædning”, som sidder nogenlunde på kroppen.

Videre er det således, at man kan tilpasse stort set alle ønsker for så vidt angår farvelægning af teamtøj og i stedet for at få en farvepalætte, som man ser på en computer eller ser på et stykke glittet papir, så har Bioracer lavet et stykke stof, hvor hele deres farve palette er trykt på.

Rundvisning hos Bioracer. Bemærk farvepaletten, som vores guide holder i hånden.

På den måde er man sikker på, at den farve man har valgt, også kommer til samme og rigtige udtryk når det er produceret.

Vi fik ved vores besøg fremvist de seneste kreationer af deres cykeltøj, og her var det bl.a. interessant, at se deres bukseindlæg, som består af 3 lag. Den del som skal tage trykket kaldes Evapor skum og består af nogle luftige bobleceller, som gør at der er bedre ventilation/åndbarhed end vanlig set, samtidig med, at den giver en fantastisk komfort/stødabsorbering og lang holdbarhed. Næste lag består af 2 lag skumgummi og helt op mod huden finder du selve slidlaget. Når så selve pad´n sys fast til buksen, foregår dette ved hjælp af en gine, hvor pad´n bliver tilpasset og hæftet med nåle inden den sys fast. Man er således sikker på, at pad´n sidder rigtig placeret.

Syersken monterer pads med nåle på en gine inden de syes fast. Dette sikrer korrekt montering.

Syersken monterer pads med nåle på en gine inden de syes fast. Dette sikrer korrekt montering.Der blev også fremvist andre lækre produkter. Bl.a en vindjakke som umiddelbart blot så mørk/sort ud, men når der blev påført lys blev den øverste del af ryggen og bagsiden af ærmerne selvlysende og glødede i mørket. 

Og her hvor den bliver påvirket af lys. Bemærk hvorledes den lyser op på ryg/skuldre og bagsiden af ærmerne
Jakke som den normalt ser ud i dagslyn

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En strækbar og tætsidden vandtæt vindjakke var også på programmet, ligesom man også havde fremstillet “køle” cykelundertrøjer, som var i stand til at kunne nedkøle cykelrytterne i ekstrem varme. Kølingen holder i ca. 4 timer.

I processen mht. udvikling af cykeltøj, har Bioracer også mulighed for på fabrikken, at optimere både skosåler og tilpasning af tøj til den enkelte rytter. Dette system er under udvikling og vil kunne ses hos udvalgte forhandlere, inden for det nærmeste års tid.

Testkørsel på Zolder racerbanen blev foretaget på Ridley’s top aerocykel, Ridley Noah SL Fast disc, som var blevet monteret op med Campagnolo’s nyeste Super Record 12 speed EPS gruppe.

Zolder racerbanen åbner hver onsdag aften kl. 18:15 op for, at man som cyklist kan komme og køre på banen mod et mindre gebyr. Således er det ikke unormalt, at der kan være op mod 200 cykelryttere på banen, når det er godt vejr og det betyder så også, at der altid vil komme en gruppe forbi en, som man kan lægge sig på hjul af – alt efter hvilket tempo man kan præstere.

Der liver trådt igennem i de forskellige grupper på Zolder racerbanen. Foto taget af Sanne Meurice.

Der er naturligvis god asfalt på den 4 kilometer lange og lettere kuperede racerbane, som flere gange er blevet benyttet til Formel 1 racerløb. Det stod hurtigt klart for mig, at cyklen frembød gode aerodynamiske egenskaber, idet det forekom mig rimelig nemt at holde en god hastighed. Det som jeg også bemærkede var den fantastiske præcision og hastighed, med hvilket den nye 12 speed Campagnolo EPS gruppe skiftede gear. Det var ligeledes bemærkelsesværdigt hvor hurtigt og præcist skiftet på klingerne foran fungerede. Vi var så “heldige”, at der under vores testkørsel kom flere heftige regnbyger og her var det ligeledes en fornøjelse, at foretage opbremsninger med Campagnolo’s skivebremser. Der var ikke den mindste tøven uanset hvor meget vand der kom ned på hjulene/skiverne. Det skal dog bemærkes, at der godt kunne frembringes lidt lyd fra skiverne ved langsom nedbremsning fra langsom kørsel i regnvejr, men ikke noget der virkede særligt generende. Alt i alt en rigtig god oplevelse at prøve den nye Campagnolo Super Record EPS disc version gruppe.

Bikings udsendte på supercyklen. Foto taget af Sanne Meurice

 

Lotto Soudal.s deltagelse i Tour de Baloise.

Næste dag var der afgang fra vores Hotel i Hasselt kl. 0600. Vi skulle herefter på en ca. 2,5 timer lang køretur køre ud til Team Lotto Soudals hotel, som de benyttede mens de kørte etapeløbet Tour de Baloise. Vi fik forevist teamets holdbus og fik forklaret hvorledes denne fungerede både før og efter løbet. Denne bus var én ud af 3 busser som holdet råder over.

Lotto Soudals teambus på p-pladsen ved starten i Knokke.

I bussen er der udover pladser til rytterne, brusebad, toilet, undersøgelsesrum, hvis en læge skal tilse en rytter, briefingområde, lagerplads til div. energiprodukter, tekøkken, hvor man kan tilberede og få lidt mad inden løbet, ligesom man kan få snacks inden løbet.

Herudover er der yderligere i bussen vaskemaskine, tørretumbler mv., så rytterne altid har rent tøj til deres rådighed.

Der er fuld gang i vask af rytternes cykeltøj
Bruseniche inde i bussen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teambilerne har alle indbyggede TV skærme, så sportsdirektørerne, udover udover Radio Tour, også kan følge med online på de TV-transmissioner der bliver sendt. Cyklerne, som står på cykelholderne på taget af bilerne, er stillet op således, at “højest rankede rytters” reservecykel altid står yderst, så den er hurtig at få ned, hvis dette skulle være nødvendigt.

Da kl. var 0915 var det afgang fra hotellet for alle rytterne og vi blev ligeledes sendt afsted med Team Lotto Soudals 2 VIP biler, hvor vi blev kørt til dagens startby Knokke, som ligger helt ud ved vestkysten op mod havnebyen Zeebrugge.

Vores VIP chauffør var tidl. professionelle belgiske cykelrytter Eric Vanderaerden, som bl.a. har kørt Tour de France og Vuelta Espana flere gange. Herudover naturligvis også en del belgiske klassikere.

Da vi ankom til Knokke, hvorfra 2. etape af cykelløbet skulle starte, var byens store torv spærret af til alle cykelholdenes busser. Der var repræsentation af flere hold fra World Touren og flere Pro Continental hold. Danske Team Riwal Readynez Cycling Team var også repræsenteret og deres indsats i selve løbet blev godt og grundigt markeret, idet Andreas Kron efter 6 etaper sluttede på en samlet 5. plads, blandt meget etablerede navne. En placering som kunne have været endnu bedre, hvis han ikke havde været så uheldig at have 2 punkteringer på en enkeltstart.

 

Før starten på 2. etape af Tour de Baloise i Knokke

Starten gik præcis kl. 1100 og det var således også tid for os at komme ind i VIP bilerne og herfra køre ud på ruten, hvor vi kunne se løbet på strategisk vigtige steder.

Her direkte live feed fra løbet mens vi haster mod næste udsigtspunkt.

Det var således eksempelvis på de første brostensstykker og ligeledes på den stejle stigning ved Valkenberg. Endelig fik også vi regnvejr at se hvor frygtløse og powerfulde rytterne gennemkørte det sidste brostensstykke inden de skulle slutte i mål i byen Zottegem, hvor vi også hastede til i vores VIP-bil.  Dagens vinder blev Remko Evenepoel fra Deceunink – Quick-Step.

Mens vi stod og ventede ved målområdet spurgte jeg vores eventmanager, Filip om, hvor mange cykler der blev stillet til rådighed/sponseret af Ridley til cykelholdet Lotto Soudals 27 ryttere. Det blev mig her oplyst, at dette tal ligger på 220 cykler indenfor en periode på ca. 1 – 1,5 år. Nogle af cyklerne bliver efter brug returneret til fabrikken, hvor de bliver videresolgte og andre bliver beholdt af rytterne.

 

 

 

 

 

Posted by:Gert Caspersen

Jeg har været aktiv sportsmand hele livet. Har gennem de sidste 30 år deltaget i et utal af lange motionsløb i både Danmark og udlandet. I de senere har jeg også på licens niveau deltaget i banecykling og har bl.a. deltaget i Hold VM på bane med en bronzemedalje, som bedste resultat. Således stor erfaring inden for div. landevejs motionsløb og Grand Fondos i udlandet. Har også fungeret som guide og rejsearrangør af cykelture gennem mere end 25 år. Tidl. skribent på Cykel-Motion Danmark fra 1996 og frem til bladet lukkede her i år. Min passion er Grand Fondos i Italien og Frankrig, samt gadgets til cykling.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.