Bikings elsker at teste cykeldæk, både landevej, gravel, cross og MTB. Pirelli laver nogle meget fine dæk og er vel blandt de bedste i verden til det, bl.a. i kraft af deres tunge involvering i Formel1 og Superbike. For nogle år siden tog de så skridtet ind i cykling og startede flot ud med landevejsdæk, som vi også har testet. Pirelli gør det fuldt ud når de først går igang, så det var med stor pressekonference på deres test track i Italien, hvor vi deltog. Det blev et fuldt dækprogram, sponsorater af flere pro-teams og stor synlighed til Giro d´Italia. Senere kom de så med et gravel/grandfondodæk – Cinturato – som vi tidligere har testet i 28 mm versionen.

Pirelli Cinturato

Tekst og fotos af Henrik Jappe. Forsidefoto fra GripGrab, Martin Paldan.

Cinturato 28 mm kørte vi gennem længere tid over sidste vinter, på alt muligt underlag, og var meget imponeret af dets egenskaber, samt ikke mindst dets evne til at køre tubeless. Det bestod testen til fulde, inklusive fire punkteringer, hvoraf sealanten lukkede to og de sidste to store måtte plugges med Dyna Plugs. Men et graveldæk var det ikke. Til grus og stier var det for smalt og måtte køres med for højt tryk. Derimod var det rigtig godt på dårlig asfalt, brosten og til den våde danske flint-vinter og således lyder teksten korrekt på deres hjemmeside.

– Sizes from 26-622 up to 35-622 make it ready for Granfondo riding as well as long adventures rides, all in a tube and/or TLR configuration

Med en vægt på 390 gram placerer Cinturato 35 mm ca. midt på vægtskalaen af dæk i den bredde, dog er Cinturato uden knopper.

Nu har vi så fået Pirelli Cinturato 35 mm til test, som er deres bredeste dæk i serien, som består af 26, 28, 32 og 35 mm. Alene det faktum at deres gravel/grandfondoserie består af tre dæk under 33 mm (cross bredde) gør, at de ikke kan kaldes gravel og bør benævnes “dæk til vintertræning og forårsklassikkere”. Til 2019 forårsklassikkerne Flandern Rundt og Paris-Roubaix så vi flere teams på tubeless dæk og et af de mest efterspurgte blandt profferne, var Vittoria Corsa Graphene 2.0 tubeless, et helt nyudviklet dæk med brug af vidunderstoffet graphene. Pirelli bruger silica og kalder det SmartNet Silica, som giver dækket større slidevne, punkteringsresistens samt greb i vådt føre. Jo der er bestemt en tubeless-dæk-krig igang blandt de store – Pirelli, Schwalbe, Vittoria mfl. – og som forbruger elsker vi den gode udvikling, som kan redde vores vintertræning for punkteringer.

Punkteringer hader vi alle, særligt på kolde vinterdage med blå fingre og seje halvfrosne dæk, der er svære at få af og på. Derfor er Cinturato en kærkommen tilføjelse til vores dækudvalg og når du så kan vælge f.eks. 35mm versionen, køre dæktryk helt ned mod 3.0 bar, få masser af komfort, svinge ind på stort set alt underlag, komme væk fra asfalt-krigen, få tæt på garanti mod punkteringer –  så længe du kører tubeless set up – samt en lav rullemodstand, så er det jo en “no brainer”, som amerikanerne siger. Læs her om den lave rullemodstand.

Kan Cinturato 35 mm køre Hansens Gravelløb oer 140 km?

Det bliver lidt af en satsning, men det skal da prøves, for med ca. 80% af ruten fordelt mellem gode grusveje og asfalt, så vil den lave rullemodstand give en kæmpe fordel. Bagsiden vil være greb i svingene og på våde og mudrede op- og nedkørsler.

Dækket blev testet godt af i ugerne op til løbet og der blev eksperimenteret med dæktrykket. 3,5 bagpå og 3,0 foran blev umiddelbart konklusionen, men da dækket virkede til at performe godt helt ned til 3,0 bar bagpå, så valgte jeg at køre Hansens på 3,0 bar bagpå og 2,8 foran. Det er tydeligt at opbygningen af dækket kan tåle en bred range af tryk, hvilket er en fordel hvis det skal bruges til alt fra gravel til ren asfaltkørsel og rullemodstanden samtidig skal optimeres på alle underlag.

Det gik langt bedre end forventet og dækket kørte helt fantastisk på asfalten og grusvejene, ja rent faktisk så kunne jeg også holde hjul i grussvingene, takket være det valgte dæktryk. Det faktum at grusvejene var våde hjalp også, idet vådt grus pakker bedre under dækket i svingene. Havde det været knastørt ville jeg nok have haft svært ved at “svinge” med gruppen. Dækket skulle for alvor stå sin prøve på stigningen op til Multebjerg, hvor der køres på single track med både mudder, rødder og store sten. Let var det bestemt ikke at få greb, men det gik også, uden hjulspin og spildte kræfter. Nedkørslen var flyttet ud på grusveje, fra det traditionelle svære single track på bagsiden, men senere kørte vi en del mudder op og ned langs søbredden ved Buresø.

Det gik langt bedre end forventet og retningsstabiliteten på dækket er godt, på trods af det minimale mønster. Mønsteret er konstrueret til at fjerne vand fra kontaktfladen, men ligefrem mudder – tja – det virkede som sagt okay. Mudrede single track sving var hvor udfordringerne for alvor dukkede op og det var svært at holde hjul, så løsningen blev lidt ned med farten og benet klikket ud – just in case. Tre af den slags sving blev det til, uden jeg måtte af cyklen på den dumme måde.

Vådt grus er hårdt ved bremserne. Mine var ikke indstillet korrekt og selv helt nye klodser havde ikke holdt hele vejen. Det gik dog alligevel – lige til stregen 🙂
Av – ikke godt. Sørg for din mekaniker tjekker at bremserne er bleedet korrekt og holder passende afstand til bremseskiven.

Punkteringer var der ingen af og efter snart 500 km er dækket stadig flot og fri for store sår og revner. Slidstyrken må vi vende tilbage til senere, men da vi testede Cinturato 28 mm, holdt det rigtig godt gennem hele vinteren.

Dækket blev sat op på et sæt Reynolds Assault 40mm hjul med carbonfælge. 21 mm indvendig fælgbredde og det målet 34 mm i bredden og 31 mm i højden, med 3,0 bar. Der blev bruge 30 ml Orange Seal sealant i hvert dæk.

Cinturato 35 mm kan altså godt køres til et gravelløb som Hansens, hvor det meste er asfalt og gode grusveje. For raceren med gruserfaring kan det være et godt valg, idet fordelen er stor på de underlag og der spares en masse kræfter. For rytteren som kører for at gennemføre med sine venner, så vil jeg anbefale et dæk med mere mønster og dermed større sikkerhed. Se vores test af andre dæk her.

Læs mere om dækket her.

 

 

 

 

 

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.