Bikings.dk rundede 1 år den 1.juli 2019 og det var derfor med en følelse af stolthed, da Ridley ringede os op og spurgte om vi ville teste deres helt nye gravelcykel – Kanzo Adventure. Jo vi har længe haft en rigtig godt samarbejde med det stolte belgiske mærke og har gennem flere år deltaget i deres events. Meeen alligevel, der er mange andre online magasiner og blade derude, med langt flere læsere og år på bagen end os, som kunne stå foran i køen. Ydermere er vi ikke kommercielle og har ingen forstyrrende bannerreklamer og forhåbentlig ikke for mange sporingslinks, der kan give generende pop up reklamer, som forstyrrer jer læsere, når I besøger andre websider. Men kun Facebook og Google ved hvordan verden er skruet sammen på det punkt i dag og i morgen er det måske ændret igen. Algoritmer, likes, followers, reach osv.

Bikings foretrækker at levere jer en god historie og nogle tests uden forstyrrelser, lidt ligesom når du drager på din graveltur ud i skoven og bare nyder stilheden, naturen, oplevelserne og hyggen med et par gode kammerater.

Fotos og tekst af Henrik Jappe. Fotos fra Ridleys hjemmeside.

Kanzo Adventure og Speed.

Da Ridley præsenterede deres nye gravelcykler på Eurobike, var der to. Ja rent faktisk er der nu tre, for der er også en alu-model og derudover tre e-bike modeller af Kanzo. Både Speed og Adventure er carboncykler og med de to, er Ridley en af de første til at differentiere gravel. Traditionelt har vi set, at modellerne fra forskellige producenter er bygget op om den samme stelgeometri, men blot med forskelligt udstyr, som f.eks. kan være aero til grusrace, mere eventyrorienteret, med mange monteringsmuligheder og fokus på komfort.

Kanzo Speed er mere aero, agil og styrevillig, via længer reach (R), kortere akselafstand (I), lavere boks (H) og kortere kædestræbere (G). Adventure er mere stabil via længere kædestræbere, der også giver plads til 650B hjul med dæk op til 50mm. Desuden har Adventure et kortere reach (R) til de lange ture og boksen (H) er lidt højere, så den bedre kan klare bumlet terræn. Det er virkelig smart tænkt og især hvis du planlægger et bikepacking eventyr, med tasker, en masse vægt og flasker, så er Adventure en langt mere sikker cykel.

Geometri Speed
Geometri Adventure

Ridley Adventure er i sandheden en eventyrcykel, ikke kun på grund af geometrien, men også med de mange monteringsmuligheder, der kendetegner cykler til bikepacking og touring. Adventure har plads til tre flasker, to på traditionel vis og en mere under skrårøret. Der er dog ikke plads til en 750ml flaske, da flasken kommer for tæt på forhjulet. Flaske på saddelrøret kan kun monteres såfremt steltasken er meget lille og ligger helt oppe under overrøret. Så til eventyr vil en løsning som på foto´et herunder være en mulighed, evt. med en drikkeblære i steltasken, hvor slangen føres op til styret.

Ridley Kanzo Adventure, klar til eventyr med fuld Revelate taskepakke. Med plads til tre flasker, dog kun 500ml under skrårøret.

På forgaflen sidder også to monteringsbolte, hvor der kan sidde lette ting til turen, men det kan kun anbefales såfremt det er nødvendigt, idet al vægt på forgaflen forringer styringen og gør det mindre sjov at cykle off road. Nogle populære holdere er Blackburn Outpost, Salsa Anything Cage og Ortlieb Bottle Cage.

Fra egen erfaring og artikler er det en god idé, at overveje befæstigelse med velcro og stropper. På rigtig lange ture, med meget bumlet terræn, kan en bolt knække og løsner ofte. Stropper og velcro er let at efterspænde og de knækker sjældent. Skulle et spænde på stroppen knække, så er det muligt at have flere med i reserve, men skulle en bolt knække, er der risiko for, at den ikke kan komme ud af hullet og erstattes af en ny.

I only have eyes for you

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med monteringsmuligheder for tasker, holdere og skærme er cyklen således velegnet fra alt fra eventyr til pendling og vintertræning. Hjulene fra Shimano var forsynet med 45mm brede WTB Riddler, som let kan skifte til f.eks. 28mm vintertræningsdæk og cyklen vil være klar med skærme til vinterens asfalt og gruppetræning.

Stellet

Geometrien er gennemgået og derudover er der bare at rose Ridley for et gennemført stel, med flot kabelføring og lækker Star Wars grøn lakering. Standardlakeringen er militærgrøn med beredskabsorange forgaffel, hvor den testede cykel er med speciallakering, som Ridley jo leverer til særdeles rimelige penge.

Meget elegant kabelføring
Adventure som præsenteret på hjemmesiden

 

 

 

 

 

 

 

Udstyr

Vores testykel kom med Ultegra 2×11 speed gruppe, med gearkabler, hvor krankgarnituren var fra FSA. Det er et gearsystem som bare virker og 2×11 speed er sagen til eventyr, idet gearspringene ikke er så store som 1×11 speed og det er lettere at ændre gearingen, såfremt oppakningen bliver tung. Som da vi testede Argon18 Dark Matter, havde vi klart foretrukket det nye Shimano GRX 2×11, idet gearingen der kan tilpasses endnu bedre, samt det er en gravelspecifik gruppe. Men mit gæt er, at Ridley, ligesom Argon18, ikke kunne få det leveret ved samling af cyklerne. Jeg er sikker på det ændres fremover. Bagskifteren var en almindelig Ultegra og ikke RX modellem med kobling der forhindrer kædeslag. Det er et minus ved cyklen og bør ændres.

 

 

 

 

 

 

 

Styr, frempind, saddelpind og saddel er alle fra 4ZA, som er Ridleys eget produkt. Styret er gravelspecifikt med et lille backsweep i toppen og flair i bukningen og det virker fortrinligt i alle tre siddepositioner. Både frempind og styr er alu og til den stive side, så komforten findes i de brede 45 mm dæk, som efter min smag fint kan ændres til 40mm dæk, uden det går nævneværdigt ud over komforten, og så er den mere klar til danske forhold. Sadlen er en meget blød type og altid en smagssag. Til de lange og meget varme ture er det ikke min kop the, idet jeg foretrækker en hård saddel der giver perfekt støtte og finder så komforten i bukseskindet.

Lidt udsædvanligt er hjulene fra Shimano, det ser vi ikke ofte, men de virker godt, er solide og ruller fint. Jeg havde lidt udfordringer med at få tubeless set up tæt, idet fælgbunden ikke helt passede til dækkene, men det lykkedes og så fungerede det fint. Måske to gang fælgtape havde gjort det lettere?

Samlet kom den med pedaler op i 10 kg rent og det er lidt til den tunge side for en carbon gravelcykel, men med dens fokus på adventure og solide dele, er det faktisk helt fint.

The Louisiana Experience

Cyklen ankom lige før vores ferie til USA, Louisiana, Mandeville, lige udenfor New Orleans. Ridley gav mig lov til at tage den med og det blev til 14 herlige dage, i et helt specielt natursceneri. I september er temperaturen mellem 30-35 grader og luftfugtigheden ca. 80-85%. Som når vi på vores breddegrader korrigerer for vinden om vinteren, så korrigerer de for luftfugtighed. 30-35 grader og luftfugtighed på 80-85% svarer til ca. 40 grader. Det er nærmest umuligt at svede, eller det vil sige, umuligt at afkøle kroppen idet fugten ikke kan fordampe. Det betyder der stadig skal indtages en masse væske og at intensiv træning føles uoverkommeligt. Det er ikke uden grund Louisiana også kaldes Big Easy, da folk aldrig har travlt og stort set altid opholder sig tæt på vandet, eller i kontorer med aircondition. Ja deres NFL team spiller deres hjemmekampe i The Superdome, som er en indendørs foldbane og hold nu K… det er en stor bygning. Så det blev til mange km easy training med ruter tilrettelagt, så der med sikkerhed var vandposter, butikker eller kiosker på vejen.

Der er altid en Dollar General Store

Men jeg havde fanme glemt min Garmin 830 så hvad nu? Løsningen blev at downloade Komoot appen og betale sølle kr. 250 for et verdenskort, men mindre kan gøre det. Derefter downloades de sektioner du skal bruge. Det fede ved Komoot er, at der kan laves ruter på app´n/telefonen og derefter navigere efter dem. Komoot er en social cykelnavigerings app, idet den opfordrer brugerne til at dele ture og lave fokuspunkter og favoritter på dem. Efterhånden som flere og flere gør det, så opbygges der et virtuelt fællesskab, hvor man deler sine ture og favoritter. Nu var der desværre ikke så mange brugere lige der hvor jeg boede i Mandeville, men i New Orleans var der en del. Der er vist generelt ikke så mange der cykler i Louisiana.

Tammany Trail

Tammany Trail lå lige udenfor døren og er en cykelspecifik tur fra Covington til Mandeville og videre ud til Slidell. Turen er rigtig fin og går gennem deres store Fontainbleau Park og har en afstikker til Pelican Park. Begge parker har nogle gode grusspor og lette single tracks og dem brugte jeg naturligvis. Der var dog den “lille” forhindring, at man aldrig skulle være første mand på sporet. Foto herunder kan afsløre hvorfor og så kan du gætte ca. diameter på fyren og hans ekstremt klistrede spind.

En stor udfordring ved navigation i områderne var de klassiske amerikanske skilte. No trespassing, Private Property osv. Flere gange havde jeg tilrettelagt en GPS rute, men endte op med et skilt i fjæset og i Louisiana der vender man om!!! En tur som var planlagt til ca. 130 km endte på ca. 151 km incl div. omkørsler, men det skærpede mine naturlige navigationsevner, orienteringssans og leden efter landemærker, en ganske sund øvelse som klart kan anbefales.

Pelican Park med en masse gode spor – og edderkopper

Jeg havde en plan om at cykle til New Orleans og retur, men efter lidt planlægning endte den i 230 km og i den varme og de af og til meget trafikerede veje, blev den plan lavet om. I stedet tog jeg en tur til Slidell, via Tammany Trail, og videre ad Old Spanish Trail til de ydre sumpområder. Der hvor folk fisker krebs, krabber, østers og fisk og bor i huse på stylter. Jo vejret var rigtig fint mens vi var der, men af og til kommer der en tropisk storm ind over området og så stiger vandet en hel del.

Jeg troede det var en lille vej, men den var 2×2 sporet og pænt trafikeret. Historien var dog i orden, den var gammel og relateret til de første spanske bosættere.
Klar til forhøjet vandstand, båden lå lige udenfor huset.

Hvordan kører den så?

Nu fik cyklen en ordentlig swing om i Louisiana, men den blev også kørt godt i DK, hvor de lokale spor afslører typen af cykel. Der er ingen tvivl om at den er til gravel og eventyr og ikke er en race orienteret cykel. Som i Big Easy faldt der altid hurtigt ro på og naturen blev nydt i rigeligt omfang med lav puls. Der er på den måde noget “magisk” over sådan en type cykel, som bare får dig til at glemme stress og jag.

..den nærmest drejer af sig selv ind på grus og stier, væk fra larmen og jeg kunne høre den råbe “loose fit jersey and baggys” inden turen startede.

Meget passende lå dette mikrobryggeri ved Abita Trail Head, men også i Old Covington lå der en ølbar lige ved Trail Head.

Cyklen styrer lidt sløvt ift. min crosser og andre gravelcykler jeg har testet. Det skyldes primært den lidt længere akselafstand og kædestræber, men også de noget tykkere dæk, som af og til var for tykke. Det var som om de skulle pumpes for hårdt, for ikke at wobble under mig i hurtige sving og så blev de ukomfortable på ujævnt terræn. Men cyklen skal opføre sig lidt sløvt for at give den stabilitet der kræves med fuld bikepacking udstyr.

Grus, strand, sand og vand,

en cykel og en mand

Den nye Langebro for cykler
A la plage
Tour de Vestskoven og Det Skaldede Bjerg, en favorit destination

Man vænner sig hurtigt til at køre den og efterhånden føles den mere agil og styrevillig, men skal du køre Dirty Jutland, Hansens, 3rd Row Duo e.lign. løb, så vil jeg gå efter Kanzo Speed. Vi kan klart anbefale Adventure hvis du skal på bikepacking og om du skal køre lette spor og veje, eller svære tekniske spor og hullede bjergveje, så er det bare at bestemme sig for enten 700c eller 650b hjul og dertil velvalgte dæk. Der er ingen grænser for variationsmulighederne på denne cykel. Rigtig smart træk af Ridley.

Læs mere her om cyklen. 

Læs mere her om vores besøg hos Ridley i foråret.

 

 

 

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.