Nu her efter en sæson på enduro cyklen, Orbea Rallon, er det tid til at bedømme hvordan cyklen har klaret strabadserne. Helt kort kan det siges, at jeg er meget begejstret for den cykel. Jeg har været ovenud glad for dens egenskaber og vil især understrege ordet – balanceret. Men der er meget mere at berette og uddybe end bare det.

For et halvt år siden kom jeg med mine første tanker over cyklen og de kan læses her. Nu er det tid til at konkludere på hvordan cyklen har klaret en hel sæson, i det barske miljø som enduro sporten er. Siden den første artikel har cyklen været på Madeira og kørt 5 dages enduro etapeløb, kørt 3 dages enduro parløb i de schweiziske alper og kørt talrige enduroløb, på det sværeste enduro terræn i de svenske skove.

Højdepunkter fra Trans-Madeira

Mine tanker fra midtvejsanmeldelsen

Hvordan har cyklen klaret sig?

Overordnet set har vi med en cykel at gøre, der virkelig klarer sig godt. Den er let at føle sig tilpas på, er meget balanceret og føles i kontrol under de sværeste forhold. Geometrien på cyklen er ikke nyskabende eller prøver at være noget den ikke er. Med en reach på 455mm i large (som jeg – 180cm cm – testede den i), er det ikke langt, men cyklen føltes ikke for lille. Kronrørsvinklen kan indstilles til enten at være 65 eller 65,5 grader. Den kan nemt indstilles ved bagdæmperen, det tager ikke mange minutter at ændre. I den laveste indstilling på 65 grader får man en lavere krankbokshøjde og risikere lettere at ramme på sine pedaler. Det er ikke noget jeg har været berørt af. Generelt synes jeg Orbea har bygget sig et solidt fundament af en cykel og geometrien har jeg ikke noget at sætte en finger på.

Man har mulighed for at ændre kronrørsvinklen mellem 65 og 65,5 grader. Det ændrer også krankbokshøjden og betyder at pedalerne kommer tættere på jorden.

Chainguide

Rammen kommer med ISCG05 beslag og det er super fedt, så kan man nemlig sætte en chainguide og en bashguide på cyklen, som beskytter mod slag på klingens tænder og man undgår at tabe kæden. Det kan bestilles via Orbea’s hjemmeside, når man bestiller sin cykel, for et lille ekstra beløb.

Rammebeskytteren under rammen er en fed detalje og stopper helt sikkert de stenslag der vil flyve op under kørsel. Jeg synes dog den burde have være lavet længere.

Geargruppen

Geargruppen er det velrenomerede SRAM GX 12-speed blandet med en SRAM XO 12-speed bagskifter. Det virker ubeklageligt og er helt klart et godt match på cyklen. Man kan køre de fleste steder med 10-50 kassette og 32 klinge. Med mine gamle XC ben, ville jeg sagtens kunne opgradere til en 34 klinge og måske få bedre affjedrings kinematik. (Betydningen af kæde, klinge og affjedring kan man læse mere om rundt omkring på nettet). På trods af nogle hårde knubs fra at have ramt en sten med bagskifteren, har det hele tiden virket ubeklageligt. Jeg er stor fan af SRAMs 12 speed system.

Under et enduro løb i Sverige ramte jeg en sten på min bagskifter. Der skete ikke noget og jeg kørte videre uden at stoppe. Der er dog nogle store ridser på bagskifteren. Jeg er personligt glad for ikke at køre med en elektronisk bagskifter 😉

For kort kædebeskytter

Det er fedt, at Orbea fra fabrikken har sat en kædebeskytter på cyklen, som beskytter rammen for alle de slag, som en kæde laver når man drøner ned af ujævne bjergsider. Derfor er det super ærgerligt at den er for kort til at give den nødvendige beskyttelse. Selvom de også fra fabrikken har lagt et tyndt lag plastic lige bag klingen, har det i løbet af sæsonen blevet spist op af alle kædeslagene. Derfor skal man være særlig opmærksom på det område på rammen og udskifte plasticen af og til for at beskytte carbon rammen.

Desværre er den indbyggede kædebeskytter på rammen for kort og man skal være særlig opmærksom på kædeslag lige bag klingen, hvor kæden stille og roligt spiser sig ind i det plastic der fra fabrikken er lagt for at beskytte.

Garanti problem med bremserne

Dette var nok det mest frustrerende problem jeg løb ind i under testfasen. Efter sommerpausen begyndte jeg at få problemer med bremserne, som hylede noget så kraftigt bare man rørte bremserne og man kunne ikke blokere bremserne. Til at starte med skiftede jeg bremseklodserne og skiverne, da jeg havde på fornemmelsen af, at der var kommet olie på skiverne. I første omgang virkede det, men efter et måned vendte problemet tilbage. Denne gang løste jeg det ved at bruge en bundselbrænder på skiven og bremseklodserne og det løste det. Det var dog tydeligt at noget var galt og det viste sig at være en lækage i gummiringene omkring kaliberne. Et kendt problem og en garanti sag. Siden da har Shimano opdateret bremsernes design og det skulle have løst problemet. Det skal også siges i denne sag, at jeg aldrig har haft sådan et problem med Shimano bremser før.

I løbet af testperioden begyndte jeg at have problemer med bremserne, som hylede utrolig meget og havde problemer med at kunne blokere. Det viste sig at være et garanti problem, med nogle gummiringe der lod olie kontaminere bremserne.
Bremsegrebene af Shimano XT 4 kaliber bremserne var jeg stor fan af. Med deres små prikker på grebene følte man altid et godt greb med en finger på bremserne, i forhold til deres billigere greb som har en glattere overflade.

Buler i fælgen

Baghjulet har haft det rigtigt hårdt især på Madeira og i Schweiz og det er ved at synge på sidste vers. Det er en del af gamet og siger nok ikke så meget om hjulsættet generelt, men mere om kørslen. Det kan stadig køre, men taber luft på grund af nogle buler hist og her i fælgen. Udover det, er det knap så lige mere.

Under 5 dages enduro etapeløbet på Madeira fik bagfælgen på trods af Maxxis Double Down dæk og Cushcore dækindlæg sat i, nogle ordentlige knubs. Hjulene er stadig kørbare, men taber stille luft og kan ikke rettes godt nok op til, at skulle køre endnu en sæson.

Hjulsættet

Rallon M10-modellen kommer med DT Swiss E1900 enduro hjulsæt som har en god indvendig fælgbredde på 30mm til at skabe stabilitet. Der er dog et punkt der har frusteret mig med hjulsættet. Det er et af de billigere hjulsæt og kommer derfor med et af de laveste modeller af bagnav. Det har virket fint og ikke haft brug for noget servicering. Det har dog et fritløbssystem med 3 gribearme og det betyder, at der er meget højr gradindgreb (engagement). Det betyder at man skal træde op til 20 grader med pedalerne, før gribearmene tager fat og cyklen får fremdrift. Man vil mærke stor forskel på en engagement på 20 grader mod 10 grader. Jeg vil klart anbefale at man opgraderer til DT Swiss EX 1501 hjulsættet (10 grader engagement og mulighed for opgraderingskit med 6,6 grader engagement).

Hjulsættet fra DT Swiss kaldet E1900 er en stærkt og robust hjulsæt, men det mangler lidt finesse. Det kommer nemlig med et nav med 20 graders engagement, som simpelthen kan føles frusterende i løbsituationer.

Vægt og stabilitet

I enduro gælder det ikke om at have den letteste cykel og det er Rallon cyklen heller ikke. Den er robust og tykkelsen på rammen skiller sig ud fra gennemsnittet og her i Danmark har det også ført til, at nogle har troet det var en E-cykel. Jeg vil ellers gerne tage det som et kompliment for min fart i stedet 😉 Vægten på cyklen er jeg sikker på også er en af grundene til den føles så stabil og det tror også det kan være en fordel i mange henseender. Det er ikke sådan at den føles tung at danse med, medmindre man skal bestige et bjerg med den på ryggen. Jeg har ikke selv vejet cyklen, men ved at topmodellen ligger på omkring 14,00 kg.

Ekstra plus

En ekstra plus med denne cykel er at der er plads til en drikkedunk inde i rammen (op til 600ml dunk). Samtidig kommer der en lille framebag med så man kan have en slange eller lignende med i. Det er vigtigt når man skal på eventyr i barskt terræn, at man kan have reservedele og vand med på cyklen.

Der er plads til en 600ml drikkedunk i rammen, en dertilhørende framebag med plads til en slage og lignende og man kan lette sætte mere på med straps, hvis det skulle være ønsket.
Rallon cyklen er en flot cykel og det asymmetriske bagstag ved bagdæmperen er en lækker detalje.

Opdatering af Rallon-modellen

2019-modellen er udstyret med 160mm vandring foran og 150mm bagtil. 2020-modellen har fået 10mm mere både foran og bagtil. På trods af den høje effektivitet af affjedringen er cyklen mest fokuseret på de sværeste spor. Ture og løb i udlandet eller de sværeste spor i Danmark, er helt klart dens rigtige habitat. Den er klart en cykel beregnet til rytteren, der kan lide at udfordre sig selv nedad eller har brug for komfort. Den kan sagtens bruges i Danmark, den kommer mest til kort på grund af dens dæk. Så man kan altid sætte den op med hurtigere dæk, sætte affjedringen i trail-mode og få det bedste fra begge verdener.

2019 ejere, frygt ej

Til ejere af 2019-modellen af Rallon-cyklen er der også godt nyt, da Orbea sælger det nye led som øger affjedringen bagtil. Det er et fedt tilbud og gør at man som kunde føler de ikke prøve at sælge nye cykler, men også respekterer nuværende kunder. Et stort plus og helt klart en fed opgradering til rytteren, der har brug for mest mulig komfort.

For nuværende ejere af Rallon, har man mulighed for at opgradere til 160mm vandring bagtil med dette nye linkage. Et fedt tilbud og respekt til trofaste kunder.

Hvis man ikke regner med at skulle bruge så meget affjedring har Orbea fornylig præsenteret deres nye Occam-model der er med 150mm vandring foran og 140 bagtil, lige nummeret mindre og en meget mulig udfordrer til de lidt mindre vilde spor.

Konklusion

Jeg har nydt at have været ombord Orbea Rallon M10 hele sidste sæson i fulde drag. Det har været en trofast cykel, som jeg har følt mig utrolig tilpas på. På trods af nogle små skavanker hist og her, har det været en dans på roser. Det er en effektiv og habil enduro maskine der virkelig har fart i sig. Det er værd at understrege, at jeg ligefrem har testet den nederste model af cyklen og den klarer sig stadig utrolig godt. Jeg er meget imponeret og må klart indrømme, at det er en cykel jeg har kørt mine bedste resultater ind på og følt mig allermest tilpas.

Jeg ville opgradere en ting, hvis jeg selv skulle ud og investere i denne model? Jeg ville opgradere hjulsættet til et bedre bagnav, så man får bedre engagement. Hurtigere reaktion fra navet når man accellerer. Det er helt klart noget der ville cyklen den ekstra finesse og øge effektiviteten og følelsen på cyklen.

Vil jeg anbefale denne cykel?

Svaret er uden tvivl ja.

Lever den op til forventningerne?

Det gør den i den grad! Jeg har været utrolig tilfreds med cyklen, så meget at selv tænker at anskaffe mig en!

Fordele

  • Super balanceret cykel
  • En vel sammensat cykel af rigtig gode dele
  • Effektiv og habil enduro cykel
  • Let cykel og føle sig tilpas på
  • Vælg gratis din egen farvekombination
  • Du får tubeless ventiler med og en framebag med plads til en slange eller multitool
  • Der er plads til en drikkedunk i rammen

Ulemper

  • Uheldig med et garanti problem med bremserne
  • Kan godt blive forvekslet som en emtb på grund af den tykke ramme
  • Man skal være opmærksom på kæden ikke spiser sig ind i rammen ved krankboksen

Læs mere om cyklen her og prøv deres farvevælger her

Det her er de 3 standard modeller for 2020, hvis man ikke kan vente på den ekstra ventetid ved at lave eget farvekombination. De ser også super lækre ud.
Posted by:Frederik Mørkeberg Mikkelsen

Mit navn er Frederik og jeg er 26 år gammel. Jeg har en lang historik med cyklen som centrum i mit univers. Mit hovedfokus er enduro og at have det sjovt på cyklen. Jeg er tidligere landsholdsrytter i mountainbike og tidligere Danmarksmester i XCM U19 tilbage i 2011. De sidste 3 år har jeg været bosiddende i Schweiz, hvor afhængigheden for at erobre bjergene nedad tog fart. At opsumere mine mål indenfor cykling er det flow, progression og teknik. Instagram

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *