Det bedste all-round dæk til CX?

Jeg har i indeværende crosssæson 19/20 haft fornøjelsen af at køre på Challenges “nye” tubeless dæk. Jeg har før prøvet Grifo i den klassiske udgave til lukkede ringe med en dejlig blød dækside, som giver et rigtig fint greb på den fugtige crossrute. Jeg er stor tilhænger af tubeless og kan med stor tilfredshed sige, at jeg endnu ikke er punkteret på dækket uden at kunne komme videre. Jeg har haft en enkelt punktering til Gribben 2019, sammen med de 800 andre der fik punkteringer. En hurtig omgang CO2-patron og jeg var videre. Derudover har jeg ikke oplevet punkteringer på de lange grusture og crosstræninger det er blevet til.

KLASSISK CROSS MØDER TUBELESS – EN GOD KOMBI

Challenge benævner selv Grifo som det bedste all-round CX-dæk til både våde, tørre og bløde forhold samt til kørsel på sten og rødder. Det er ikke så lidt! Dækket er helt klassisk CX 700×33, brugt af blandt den engelske mester Tom Pidcock. Det er lavet af et materiale som hedder “Nylon Superlight”, 120 TPI og kommer kun i sort. Så ingen brune sider her, som de smukke håndlavede lukkede ringe Challenge også laver. Det er lidt ærgerligt, men mon ikke de er på vej? Challenge Gravel Grinder kommer nemlig i både brun og sort i tubeless og i både en Race og en Pro udgave.

Tubeless monteringen.

Det var ikke helt nemt at få dækket på mine Iolite-fælge (se anmeldelse på hjemmesiden). Heldigvis var der hjælpe at hente hos min makker, som har lidt større overarme. Det giver dog en fordel, når dækket skal sætte sig fast på fælgen. En omgang Stans latex og dækket sad fast i første forsøg med en fodpumpe!

En grustur og kaffeindkøb er en god kombi med Grifo

For og imod.

Før jeg fortæller om dækkets mange kvaliteter, vil jeg dog gerne tilføje, at dækket har sine svagheder/begrænsninger. Det ruller ikke godt på hverken asfalt eller grus – man kan sagtens, men hvis du er mest til lange grusture og den slags, kan dækket ikke anbefales. Så hvis din crosser bliver leveret med disse dæk eller du bare mest til langtur og ikke CX, vil jeg kraftigt anbefale at smide et mere grusegnet dæk på. Dækket har en tendens til at køre nede i gruset i stedet for ovenpå. Det kræver hårdt arbejde.

DER ER MERE BID I DE SMÅ RUNDE KNOPPER PÅ SIDEN AF DÆKKET END MAN TROR

Havner man til gengæld på en klassisk crossrute, med fugtigt græs, off-camper, let mudder, skarpe sving og den slags, så fungerer dækket rigtig godt. Der er virkelig godt bid i dækker når der køres på off-camper på fugtigt græs eller når små bakker med løs jord/let mudder skal forceres. Da dækket er tubeless, kan der nemlig køres med ganske lavt dæktryk, hvilket giver en kæmpe fordel på en crossrute. Jeg vejer cirka 70 kg og kørte med cirka 1.2 foran og 1.4 bagved uden problemer.

Inden mit lokale mtb-spor druknede i regn, nåede jeg lige en enkelt runde. Jeg må bare sige, at dækket står rigtig godt fast og giver super godt greb på det hurtige og ikke alt for tekniske spor. Så længe der ikke er alt for mange rødder, kan det kun anbefales at sende din crosscykel ud på dit lokale mtb-spor med et sæt Grifo-dæk på.

Sammenlignet med tubular-udgaven af Grifo er der måske ikke helt den samme gode fornemmelse af et dæk, som folder sig dejlig i sving og den slags. Men det kan jeg sagtens undvære. Det er nemmere og hurtigere at sætte fælgen op tubeless og der er med garanti færre punkteringer.

Læs mere om dækkene her:

Esben Juste
Posted by:Esben Juste

Lige siden jeg fik min første Peugeot-racer i konfirmationsgave i slutningen af 1980erne, har jeg elsket at cykle. Midt i 1990erne opdagede jeg mtb og har siden nydt mange runder på spor over hele Danmark og nogle få gange i udlandet. Siden 2016 har cykelcross indtaget en speciel plads i mit bankende cykelhjerte. Vi ses derude!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *