Vi er mange der allerede kender til det. Vi har kørt vore faste træningsture og kender dem rigtig godt. Når turen er slut sammenholder vi hvorledes vi har performet. Har vi kørt højere hastighed, flere Watt, højere gennemsnitshastighed og hvordan har vores puls været?

Nogle af os har også prøvet det samme på ex. Zwift og har her set data, hvor man mange gange har ønsket, at kunne højne ens Watt effekt med ex. 5 – 10 Watt for lige at kunne følge med når kæden bliver strammet.

Er der en løsning? Det korte svar er ekstra struktureret træning, men du kan også selv for en beskeden sum “købe” dig til lidt ekstra gratis Watt.

Mit forsøg gik ud på, at udskifte standard lejer fra mit Rotor2InPower kranksæt, udskiftning af standard Shimano Ultegra pulleyhjul og udskiftning af kæde på min 2 år gl. Stevens Xeon racercykel, med keramiske lejeskæt fra Tripeak, som jeg fik leveret fra Danish Bike i Greve.

Nu bliver det lidt nørdet.

Forinden testen havde jeg gennem DC Rainmakers Analyzer tool, målt Watt forbruget, dels på hvor mange Watt der blev trådt gennem pedalerne og hvor mange Watt der blev målt på min Tacx Neo2T, under samme træningssession.

Selve testen blev udført ved samtidig tilkobling af 2 Garmin Edge cykelcomputere, hvor den ene var parret op mod Rotor2Inpower kranksættet og den anden var parret op mod Tacx Neo2T. Rotor2InPower kranksættet var naturligvis kalibreret inden testen begyndte og Neo2T skal/kan ikke kalibreres, men regnes for at være noget nær det mest pålidelige og præcise til Watt måling.

Forskellen mellem disse 2 målinger vil således indikere hvor stort et driftstab, der lå i effektoverførslen mellem pedaler/kranksæt/pulleyhjul og ind til det direkte drevbaserede effektmåling der er på Tacx Neo2T. Se fig. 1, hvoraf der fremgår et ca. driftstab på ca. 10 Watt.

Driftstab på ca. 10 Watt

Jeg gik herefter i gang med at udskifte kranklejer til Tripeaks keramiske model,

Tripeaks krankboks med keramiske lejer

som passede til min cykel. En operation, som du selv kan udføre, hvis du er i besiddelse af det nødvendige værktøj. Ellers er det en operation, som vil koste dig ca. 0,5 times arbejdsløn hos cykelhandleren.

Ligeledes blev der udskiftet pulleyhjul – også her blev der skiftet til Tripeaks keramiske pulleyhjul – denne gang i oversize størrelse, hvilket var muligt, idet jeg kører med medium lang bagskifterarm.

Tripeak pulleyhjul i str. 12/14 tands med keramiske lejer

En operation du nemt selv kan foretage. Sidst men ikke mindst blev der monteret en ny kæde. Her blev der skiftet fra standard Shimano Ultegra kæde til en Taya Ultra light i sølv. Denne kæde er kompatibel med både Shimano, SRAM og Campagnolo. Videre er den anti-smuds og anti-rust behandlet.

Der blev ikke skiftet kassette, idet den kun havde kørt ca. 500 km.

Forinden kæden blev sat på blev den affedtet og herefter smurt på behørig vis. Det var nu tid til at se om der var nogen effekt at hente. Hvis der skulle være det, så ville afstanden mellem effekten målt mellem Neo2T og Rotor2Inpower kranksættet skulle formindskes og det må siges, at der her var en større gevinst end hvad jeg umiddelbart havde ventet. Det skal her pointeres, at ingen af de afmonterede dele var nedslidte eller defekte. Efter opgraderingen var driftstabet nu reduceret til ca. 5,0Watt.

Fig 2 – minimeret driftstab efter opgradering.

Således har vi nu en nettogevinst på 5-6 Watt, hvilket jeg da syntes en fin gevinst set i lyset af hvor meget der skulle til for at opnå dette. Hvis du således tidligere kørte med ex. en FTP på 225 Watt, så ville du nu teoretisk set kunne producere 231 Watt og det er da noget af en forskel. Forskelle der på en enkeltstart på ex. 30 km. ville udgøre en tidsforskel på ca. 35 sekunder (beregnet ud fra en ryttervægt på ca. 75 kg. og på en flad rute).

Fig 3 – ligeledes efter opgradering – minimeret driftstab

For nogen vil dette sikkert være ligegyldigt, men for de af os, som går op i marginal gains og som gerne vil optimere cyklen uden at det nødvendigvis skal koste en formue, så syntes jeg, at pengene er givet godt ud.

Prisen for ovennævnte opgradering, hvor jeg ikke har medregnet kæden, idet den blot kan betegnes som en almindelig sliddel er: Krankboks kr.  899,- og pulleyhjul kr. 509,-

Hvis vi ser bort fra gevinsten og kigger på funktionalitet af disse dele, så er skiftekvaliteten mindst liges så god, som den er med de originale pulleyhjul og med Shimano Ultegra kæden. Videre skal det bemærkes, at Taya kæden også forekommer at være meget lydsvag. Indtil nu har jeg kørt mere end 1000 km med Taya kæden og jeg har endnu ikke kunnet måle noget slid på kæde. Det skal også her bemærkes, at der opgives en levetid på ikke mindre end 7000 km., hvilket er et meget højt antal kilometer for en kæde. Prisen for kæden er kr. 259,- ved 1 stk og 2 stk for kr. 233,- pr. stk.

 

Posted by:Gert Caspersen

Jeg har været aktiv sportsmand hele livet. Har gennem de sidste 30 år deltaget i et utal af lange motionsløb i både Danmark og udlandet. I de senere har jeg også på licens niveau deltaget i banecykling og har bl.a. deltaget i Hold VM på bane med en bronzemedalje, som bedste resultat. Således stor erfaring inden for div. landevejs motionsløb og Grand Fondos i udlandet. Har også fungeret som guide og rejsearrangør af cykelture gennem mere end 25 år. Tidl. skribent på Cykel-Motion Danmark fra 1996 og frem til bladet lukkede her i år. Min passion er Grand Fondos i Italien og Frankrig, samt gadgets til cykling.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.