Dirty minds or sweet wheels? You decide, but Spank rolls sweet and silent with Vibrocore™ Technology.

Fra Cranks´n´Cables i Hvidovre har vi lånt disse fede hjul til test på vores gravel- og crosscykler. Både Nicolai og jeg har tævet dem rundt på div. spor i et par uger nu og de skuffer ikke. Håndstrikket op om de klassiske dyder et DT Swiss 350 nav giver, så som; pålidelighed, stilhed i friløbet, superlet service af friløbet og holdbarhed. Mellem navet og fælgen har Cranks´n ´Cables brugt solide DT Competetion eger, butted 2,0/1,8/2,0 og hele dynen kommer ind på 1670 gram.

Af Henrik Jappe og Nicolai Jacobsen. Fotos – Henrik Jappe.

 

 

 

 

 

Cranks´n´Cables

Cranks´n´Cables er ikke et nyt foretagende, idet indehaver Henrik Løvstad Holdt har handlet med cykeldele i sin fritid i mange år. Henrik er en veteran i MTB og har været i sadlen og branchen siden 1995. Specialet de seneste år har været håndbyggede hjul og Cranks´n´Cables har deres eget brand; Iolite hvor de selv køber gennemtestede carbonfælge og strikker dem op med kvalitetsnav, fra f.eks. Hope, Chris King og DT Swiss og kvalitets eger fra DT Swiss eller Sapim.

Henrik har nu åbnet cykelcafé og cykelværksted i Avedøre, ikke langt fra den sjove MTB bane derude; Hvidovre MTB Spor. Vi kan kalde det Cranks´n´Cables Service Course, idet du kan få serviceret din cykel, mens du drikker kaffe eller øl, samt spiser is eller kage i solen udenfor butikken. Bedre bliver det ikke, når man så samtidig kan møde ligesindede og få nye venner.

Spank, hvad er det for et foretagende?

Spank Industries har været i branchen i mange år ud af U.K. De er nogle ældre dirt jumpere og DHére som har nørdet alu i alle de år, hvor vi andre er gået carbon vejen, og det har de på flot vis overlevet og faktisk blomstret på. Ved at forske i materialevalg og udvilking af produkter, har de formået at opbygge en stor fanskare, især indenfor Down Hill, enduro, dirt jump og den type discipliner, som vi af “naturlige årsager” ikke ser såååå meget i Danmark. Spank har opbygget egen fabrik hvor de fremstiller deres produkter til glæde for deres mange fans.

Vibrocore™, hvad gør det godt for?

Spank har utallige års erfaring fra discipliner der ofte giver hvide knoer og lamme underarme og de satte sig som mål, for nogle år siden, at de ville forsøge at løse det problem. Problemet er større end de fleste af os ved, idet nogle ender med operationer i underarmene, som følge af de utallige slag og vibrationer, der forplanter sig i vores arme når der køres hårdt nedad i længere tid. Spank byggede en testbænk der kunne måle vibrationer og resonans i forskellige typer Down Hill og Enduro styr. De brugte alu og carbon, samt forskellig legeringer og carbontyper og tykkelser. De fandt at der i MTB er et særligt vibrationsområde der skulle dæmpes, samt at resonans kan opstå og faktisk er det værste for en rytter. Da de ikke kan fjerne al vibration og resonans, blev deres mål, at flytte så meget af det som muligt ud af det klassiske vibration- og resonansområde, der opstår i MTB. Løsningen blev Vibrocore™; et opskummet produkt der sprøjtes ind i styret, og i dette testtilfælde, hjulenes fælg. Læs mere her.

 

 

 

 

Henriks test.

Det blev til fire lange ture på grus, asfalt, skovspor og græs, monteret med Pirellis Cinturato Hard Pack 35 mm dæk. Det er forholdsvis smalle graveldæk med kun lidt mønster, så de passede godt til årstidens tørre spor. Med kun 35 mm og tryk på 2,5 bar, gav de ikke så fin dæmpning som mine 40mm Pirelli Cinturato Mix, men det gjorde det lettere at fornemme evt. dæmpning fra Spank fælgene. Normalt kører jeg med 40 mm Reynolds Carbon fælge, også 24 mm indvendig, som er meget stive og hurtige. Overgangen til Spank fælgene kunne føles med det samme og de flød utroligt behageligt over det lidt ujævne grus og græs. Stilheden fra hjulene overraskede endnu mere og det var behagerligt.

Når naturen skal nydes er et lydløst friløbsnav fantastisk og Vibrocore™ bød ikke på den klassiske rumlen fra carbonfælge, hvilket var endnu en bonus.

Til mere agressiv kørsel , med hurtige accelerationer og kontante sving er Spank hjulene ikke helt på højde med mine Reynolds, men på det lange grusture er Spank hjulene, som en luftundervogn,  klart at foretrække. Jeg kan ikke måle effekten på kroppen, kun fornemme det, men de giver en meget behagelig stille kørsel der bør prøves.

På de mere ujævne grusveje og skovstier er det vanskeligere at finde en fordel i Spank hjulene. Det bumler uanset, og det er nok mere din position på cyklen, dæktryk, samt tekniske evner der afgør om du bliver udmattet af gentagne slag og rystelser.

Nicolais test.

Jeg har testet hjulsættet med både Pirellis Cinturato Hard Pack 35 mm dæk og mine egne Vittoria Terreno mix 38mm dæk. Med Pirelli dækkene var den første tur en hurtig fornøjelse. Jeg kom fra et betydeligt tungere og smallere alu hjulsæt, så noget af det første jeg bemærkede var faktisk, hvor godt de accelererede ud af sving. Komforten er god og de ruller rigtigt godt henover små ujævnheder i let terræn. Med mine 38mm Vittoria dæk har jeg kørt nogle mere tekniske spor og også her ruller de let over små ujævnheder, mens de større udfordringer, som sten og rødder, forceres uden man er det mindste nervøs for hjulets og fælgens holdbarhed. Derudover var tubeless-opsætningen utrolig nem. Dækkene var lette at vride på og de hoppede på plads/seatede allerede ved ca. 2 bar og har holdt luft lige siden.

Hvad kan de så bruges til helt konkret?

De kan bruges til alt med mindre du er feinschmecker og skifter hjul og dæk til det enkelte løb. Der er et par klassikkere jeg vil anbefale hjulsættet til, monteret med lette 38-40 mm graveldæk; Dirty Jutland er 212 km langt og kræver friskhed så længe som muligt. Hansens Gravelløb er et andet, der ligesom Dirty Jutland ikke byder på særlig mange tekniske svære passager, og efterhånden er oppe på 145 km.  Her vil Spank og Vibrocore™ hjælpe dig bedre og friskere igennem. Til kortere løb med mere teknik og svært underlag, vil carbonfælge give dig mere energi retur i baghjulet og mere præcis styring. F.eks. den nye serie af Gravel Crit´s som forsøges opbygget i Danmark, men det er jo også mere race end eventyr.

Cykel med testhjul og dæk. Karlstrup Kalkgrav er et lækkert sted at teste dæk og hjul.
Dæktryk

Dæktrykket er altid meget vigtigt og sammen med Vibrocore™ bliver det næsten endnu vigtigere. Når nu hjulene fjerner vibrationer og støj, så vil det være helt galt at køre med alt for højt dæktryk og dermed introducere det tilbage. Vibrocore™ kræver derfor lige et par justeringer i dæktrykket før du finder sweet spot. Brug f.eks. den gode App fra Silca til at finde netop dit dæktryk til det underlag du primært kører og læs med fordel her.

Det skal køre lydløst og sweet og jeg fandt mit punkt på 2,5 bar. Med 40mm dæk vil det ligge på 2,0 bar.

Hvad bliver det næste fra Spank?

Vi har også fået et Oozy Enduro styr til test, samt deres helt nye gravelstyr, begge med Vibrocore™ teknologi. Følg med!

Pris for et sæt Spank Flare 24 Vibrocore™,  1670 grams hjulsæt er kun kr. 5.500 og lad os sige det med det samme; det er et rigtig godt køb.

 

Mere info?

Video interview med Spank

Whitepaper doc.

 

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.