Bikings.dk er et ikke-kommercielt online magasin. Vi ikke modtager betaling for vores arbejde, men beholder de effekter vi får til test, dog ikke cykler. Vi som skriver historier og test for Bikings er alle glade cyklister, som tester og skriver om det vi brænder for. Det meget sjældent, at vi tester ting der ikke interesserer os. Så vidt muligt tester vi over en længere periode, med mindre det er umuligt, hvilket af og til er tilfældet med cykler og dermed også geargrupper.

Tekst og fotos af Henrik Jappe.

Der har været godt gang i test af graveldæk henover vinteren og vi har oplevet en meget positiv holdning, til vores henvendelser hos de fleste leverandører. Således har vi modtaget dæk fra IRC, Michelin, Challenge og Pirelli. Bortset fra IRC, er det alle mærker vi kender særdeles godt i Danmark. IRC er en meget stor dæk producent, som laver dækt til stort set alt.

Tidligere har vi testet dæk fra følgende producenter;

Panaracer Gravelking SK 38 mm, Vittoria Terreno Mix 40 mm, Vittoria Terreno Dry 40 mm, Vittoria Terreno Zero 37 mm, Vittoria Rubino Pro Endurance 28 mm, Schwalbe X-One 33 mm, Schwable G-One 40mm, WTB Nano 40mm, Pirelli Cinturato 28 mm, Pirelli Cinturato 35 mm, Clément Xplor 36 mm (nu hedder de Donnely), Specialized Tracer 33 mm, ERE Research Tenaci, 36 mm. 

Flere af dem kan i læse om her.

Typer af graveldæk.

I en tidligere artikel har vi defineret et graveldæk og kommet frem til, at det skal have mønster på hele dækfladen.

Slick eller semi-slick dæk er således ikke med i vores definition. Dæk som f.eks. Pirelli Cinturato Velo, som vi har testet i både 28 og 35 mm, er altså ikke et graveldæk i vores optik. Vittoria Terreno Zero falder også udenfor og begrundelsen er, at et graveldæk skal kunne køre på grus. Et dæk helt uden mønster kan ikke bremse i grus og har dækket heller ikke sideknopper, er sagen endnu værre.

Der er mange brands vi ikke rigtig ser i Danmark.

Når det er på plads, kan dækkene derefter deles op i to typer; dem til tørt underlag og dem til vådt/teknisk underlag. Rigtig mange graveldæk designes med henblik på lav rullemodstand, hvilket ofte kompromitterer deres evne til, at køre i vådt føre og på mere tekniske spor, med rødder og sten. Det svarer de fleste producenter på ved, at lave flere typer og vi har f.eks. testet alle dem Vittoria har i deres Terreno serie. Vi er ved at teste de nye fra Continental; Terra Speed og Trail og navnene taler for sig selv.

Så er der bredden og størrelsen af dækkene, hvor vi foretrækker at teste 38 til 42mm i 700c.. Dermed giver testen på tværs et bedre billede af dækkene, end hvis vi både kørte 33mm cross-bredde og 45 mm 650B/27,5″ bredde, som ligner mere på MTB dæk.

Top lirens gravelcykel fra Sea Otter Classic 2018.

Endelig er der retningsbestemt mønster og de uden. Vi foretrækker helt klart retning på mønsteret, hvilket kan være en “skade” fra vores MTB baggrund, men vi mener at det giver mest mening uanset. Det svinger bedre i både fast og løst underlag, det ruller mere stabilt ligeud i løst underlag og så giver det af og til mindre rullemodstand. På nogle dæk skal man lede efter retningen på mønsteret. Eksempler er Vittoria Terreno Dry, Continental Terra Trail og Schwalbe G-One, men med lup og godt syn, kan man se der er lidt forskel på knopperne i midten.

Efter en del år med gravelcykling, står det klart, at  de fleste kører 38-42mm graveldæk, hvilket svarer rimelig godt til den bredde de fleste stel kan tage, i størrelse 700c.

Testen.

Alle dæk i denne test er kørt på samme hjul, som er 700c og 21mm og 23 mm indvendig fælgbredde. Ofte har vi været to testere, som har drøftet for og imod. 21mm hjulsættet er et DT Swiss CR 1600 i alu  og 23mm hjulsættet er et Reynolds ATR 40 mm i carbon. For det meste bruger vi Orange Seal Endurance eller Race sealant. Vi kører nu også med et Spank 23mm aluhjulsæt med Vibrocore teknologi. Vi kører på de faste ruter, men ofte også på nye eventyr.

Michelin Power Gravel 40mm.

 

 

 

 

 

 

Her er tale om det dæk til tørvejr, men alligeven med lidt højere midt-knopper end de fleste. Dækket har ok sideknopper og et retningsbestemt mønster, selv om det ikke ligefrem skriger retning.

Dækket har kørt helt fantastisk i det tørre forårsvejr og helt uden punkteringer. Helt overordnet er det et af de allerbedste dæk jeg har kørt med og med et mønster, der kan klare mere end de fleste andre tørvejrsdæk.

Her er tale om et kvalitetsdæk, med 3×120 TPI opbygning. For mig har Michelin altid været lig kvalitet. Gennem mange år har jeg kørt med deres landevejsdæk og altid følt, at de er med helt fremme. Dækket er hutigt og svinger godt, så længe der ikke er alt for meget løst grus. For at give mere greb i løst grus kræves et mere åbent mønster, som bedre kan pakke gruset under dækket og lige give det ekstra kontrol i svinget. Her hjælper det ikke at gå ned i tryk, hvilket det heller ikke gør på den stejle stigning i løst grus. Nedad bremser det okay med et dæktryk på 2,1/1,8 bag/for og en samlet vægt på ca. 80 kg.

Dækket er et oplagt all round sommerdæk, som du sagtens kan bruge til alle dine gravelløb og træningsture. Skal du køre Dirty Jutland og Hansens Is Grus er dækket oplagt, men mindre mønster kan godt klare de to løb.

Dækket rammer præcist 40mm monteret på en 23mm fælg.
495 gram er i den gode ende af 40 mm graveldæk til tørvejr. Efter ca. 1000 km har det tapt ca. 10 gram.

 

 

 

 

Dækket blev monteret meget let og har holdt tæt helt fantastisk. Den “skarpe” gummikant er med til, at gøre montering og tæthed rigtig god.

IRC Boken 40 mm

Dette dæk minder en del om Michelin Power Gravel, blot med mindre ikke-retningsbestemte knopper på midten og gode retningsbestemte sideknopper. IRC er ukendt for mig og derfor en interessant oplevelse. Dækket er meget hurtigt på fast grus, asfalt og knastørre skovspor. Anvendelsen er derfor ret begrænset her i DK og jeg tænker, at det er målrettet det tørre USA og deres ultra-long gravel events, hvor lav rullemodstand er afgørende.

Peter Stetina set up, samme cykel, samme dæk, men en del langsommere rytter 🙂

IRC Boken et oplagt dækvalg til Dirty Jutland, med lidt asfalt, masser af fine grusveje, lidt sand og ikke mindst hele 210 km.

Monteringen gik legende let og dækket har imponeret med nul punkteringer, høj slidstyrke og tæthed. Designet er specielt med røde sider, hvilket er IRC´s varemærke og det skiller sig ud ift. sorte- og tan-sider, som er meget populært. Boken fås også helt sort.

Dækkets svagheder kommer straks til syne på løst grus, både op og nedad, men også tildels i svingene, hvor overgangen fra midten til siderne bliver for dramatisk; ingen greb og så pludselig greb via sideknopperne. På vådt græs og jord er det umuligt at styre og kun med rigtig god teknik, kan du slippe godt fra en hurtig nedkørsel. Dæktrykket blev lagt i den lave ende, for at kompensere lidt for de stive sider og give lidt bedre greb. 1,9/1,7 bag/foran.

Er du grus- og asfaltpendler er dækket godt, med god slidstyrke, lav rullemodstand, god punkteringsresistens og relativt let at få af og på.

Vægten er i den øvre ende af 40 mm tørvejrsdæk med 525 gram; hvilket det skyldes lavt TPI på 60 og dermed højt gummiindhold, samt et aramid anti-punkterings lag. IRC oplyser selv en vægt på 420 gram, det må være en trykfejl.

 

 

 

 

 

 

Et lavt diamantmønster på midten gør dækket meget hurtigt, men også uden greb.
En god skarp gummikant gør dækket helt tæt og let at montere.

Nu en lille læsepause og tid til en fed video!

Challenge Gravel Grinder 38 mm

Uh jeg elsker Challenge dæk og har altid sværget til deres lukkede ringe til cykelcross. De leverer et utal af mønstre, noget som er afgørende i cross. Herhjemme kører de fleste med Baby Limus eller Grifo, som er mønstre der kan det meste, hvilket vil sige mudder, vådt græs, grus og jord. Så slipper vi glade amatører for, at skifte ringe afhængig af forholdene. Sand har vi meget lidt af til vores crossløb i DK, så derfor ses f.eks. Chicane mønstret sjældent. Til deres Gravel Grinder har de overført Chicane´s mønster og “forstørret” det op i 38 mm. Og hold nu op et fedt dæk til det ultrahurtige og teknisk lette gravelløb.

Diamantmønster er normalt til sand, men her grus. De klassiske Y-sideknopper vi kender fra flere af Challenges crossdæk. De griber rigtig godt i svinget.

Kernen i Gravel Grinder 38 mm er ultralav vægt og et super hurtigt dæk. Brug – helt klart mit valg til Dirty Jutland, hvor greb kompromitteres til fordel for lav vægt og lav rullemodstand, idet det altid er tørt i Jammerbugtens klitter og plantager.

Dækket har vi testet siden 3row Duo sidste sommer (2019) og det har kørt uden punkteringer lige siden. Det er simpelthen ikke mindre end fanatstisk, når man tænker på dækkets lave vægt og meget lækre bløde sider, der gør valg af dæktryk til en præcisionsøvelse. Med en TPI på 120 og et aramid anti-punkteringsindlæg er det flot at holde vægten ned på 370 gram.

meget lav vægt for et 38 mm graveldæk
Nyt dæk med et minimalt mønster på midten. Perfekt til strandrace.

 

 

 

 

 

 

 

 

Skulle du vælge at køre fuld gas nedad på en grusvej, vil jeg anbefale, at du har teknikken iorden og kender dit bremsepunkt til perfektion, for greb på midten, det kan du glemme.

De meget lækre bløde sider, kombineret med Y-sideknopperne giver tilgengæld overraskende godt svinggreb og overgangen fra midten til siderne, føles helt fint. Det skyldes at dækket er meget blødt og følsomt, så det giver sig perfekt i overgangen. Tilgengæld skal du eksperimentere lidt mere med dæktrykket til de forskellige forhold. Jeg valgte 2,2/2,0 bag/foran.

Lækre sager, det fås også med lyse sider.
Afmonteringen afslørede en punktering, som sealanten havde lukket.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pirelli Cinturato Mix 40mm

Vi har efterhånden testet alle Pirelli´s gravel og landevejsdæk, samt de imellem, så som Cinturato Velo 28 og 35 mm. De sidstnævnte er særlig gode til den våde flinthærgede danske vinter på landevejen, sat op tubeless, naturligvis. Der giver de dig fint greb, et solidt slidstærkt dæk, med få punkteringer.

Efter landevejsdækkene kom Pirelli flyvende ind med både MTB og graveldæk. De satser stort på dæk til cykler og har også valgt at sponsere et World Tour team og Giro´en.

Med Pirelli´s kendskab til dæk kan man ikke blive skuffet, hvilket vi erfarede med deres Cinturato Velo og P-Zero Velo. De gør deres arbejde til perfektion, noget vi så ved pressekonferencen i Italien, da de præsenterede deres første racedæk, for snart tre år siden. Således var forventningerne til deres graveldæk skruet helt op.

 

 

 

 

 

 

 

De har to versioner; et Mix og et Hard, som betegnes med hhv. et “M” og et “H” på dækkene. Det går igen i deres MTB serie. Vi lagde ud med Mix dækket som har båret os flot igennem den våde og smattede del af vinteren. Med 40 mm og et godt åbent mønster, har dækket gjort det perfekt, helt på højde med Vittoria Terreno Mix. I modsætning til Terreno Mix, har Cinturato en stribe på midten til at sænke rullemodstanden. Det kan godt hindre det optimale greb på våde rødder og sten, men det er ikke noget som har haft en afgørende betydning, på de tekniske og våde skovspor. Tilgengæld ruller de lidt bedre en Terreno Mix og kantgrebet i den bløde gummi er perfekt.

Dæktest ved Vallø Slot, der byder på asfalt, brosten, sand, grus og flotte skovspor. Foto Mario G. Thorsbog

Opsætningen har været let og ubesværet, dækket holdt tæt fra starten og har gjort det siden. En enkelt stor flint-punktering er det blevet til, som måtte plugges med en Stans Dart Tool og som derefter har holdt helt til udgangen af marts. Det er et plug værktøj som jeg varmt kan anbefale til gravel- og landevejsdæk, med tubeless setup.

Lappet med Stans Dart Tool, som virker fantastisk
Dart Tool set indefra. Der er en lille hvis “pil” som jages igennem dækket.

 

 

 

 

 

 

 

 

Med en vægt opgivet på 500 gram ligger det pænt i midten for et 40 mm dæk, men det er fint når man ser på det kraftige mønster og et TPI på 127. Dækket er som de fleste andre graveldæk også forsynet med et anti-punkteringslag.

Vi ramte en vægt på 525 gram

Køreegenskaberne er helt i top og Cinturato Mix er et dæk, jeg varmt vil anbefale som all round og hele året. Har du meget travlt og søger lavere vægt, kan du prøve deres “H” dæk, på 480 gram og lavere rullemodstand.

Med Cinturato Mix´s mønster får du sikkerhed, greb op og ned, samt i svingene. Gummiblandingen giver et fantastisk greb under våde forhold og rødder og sten forceres med lethed. Skal du ud i skoven og smide forhjulet ind på de blå og måske røde MTB-spor, er Mix et godt valg. Vittorias Terreno Mix gør det også godt her.

Skal du vælge dæk til en hurtig tid til Dirty Jutland eller Hansens Is Grus, så skal du kigge efter et andet dæk.

Dæktrykket er let at variere, samtidig med du bevarer dækkets egenskaber, og til de teknisk svære sport kørte jeg helt ned til 1,8/1,6 bag/foran og til det hårde grus og asfalt, passede 2,5/2,3 fint. Alt ialt et rigtig godt all round dæk til dig der ikke gider skifte til forhold, løb og årstider.

Dæktryk og hvordan?

Vi har skrevet om det før, men skal her gøre det kort. Skal du finde det rigtige dæktryk til turen, så prøv Silca´s Pro App her. Det virker super.

Hvis i har spørgsmål eller input til artiklen så skriv. Dialog og fællesskab er det vi søger. Ønsker du oplysninger om andre dæk vi har testet, eller bare nogle vi har læst om, så skriv. Jeg har efterhånden byggt en stor database op.

GO RIDE SOME GRAVEL!!!!

Mvh Henrik

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *