Spank laver nogle virkelig fede alu-produkter og vi har bl.a. testet deres hjul, som også kommer med Vibrocore teknologien. Den skumkerne teknologi som skal dæmpe vibrationer og give en mere behagelig køreoplevelse. Hjulen var vi så begejstrede for, at vi købte dem efter testen. Nu er vi nået til test af deres gravelstyr.

SPANK FLARE 25 VIBROCORE™ DROP BAR

Tekst og fotos af Nicolai Kjellerup Jacobsen.

Ligesom med Spank fælgene, som vi tidligere har testet, kommer dette gravelstyr med Spanks patenterede skumkerne – Vibrocore. Fordelene skulle være mange: Færre vibrationer op igennem hænder og arme, længere holdbarhed for styret og større styrke. Desuden kan de lave styret i tyndere genbrugsaluminium og dermed, efter sigende, få den samme følelse som et carbon styr, bare i en mere miljøvenlig udgave.

Læs mere om Vibrocore™ her.

Det testede styr kom i 440mm greb til greb og 582mm barend til barend. 25 graders flare og en vægt på 365gram. Drop på 110mm og reach på 65mm. En anden feature er toppen af styret, som er samme diameter som ved frempinden, altså 31,8mm hele vejen ud til styret begynder at dreje rundt til grebene.

Opsætningen gik som ethvert andet styr, markeringerne ved grebene gjorde det let, at finde præcis den samme højde i begge sider. Det medfølgende styrbånd var uden lim, men med en silikonebelægning, så det kan bruges flere gange. Det er smart og fungerede rigtig fint.

Testen.

Det er vist en smagssag hvad man synes om looket med så meget flare, men det krævede lige en tur eller to at vende sig til for undertegnede. Følelsen oppe i grebene var nogenlunde som ved et normalt styr. Grebene bliver vinklet hvilket gør, at trykket fra hænderne også er en smule anderledes, men det var ikke noget man mærkede det store til. Til gengæld føltes det lidt som om jeg havde dårligere ”Leverage” på bremsegrebene (Sram Apex) og oftere måtte bruge 2-3 fingre for at bremse optimalt. Oppe på toppen kunne man tydeligt mærke den tykkere diameter, men det var faktisk her at jeg, efter et par ture, kunne mærke den største forskel i komforten. Det er dog ikke så ofte at jeg kører med hænderne deroppe, men det viste sig at være behageligt på de meget ujævne lige stykker.

Læg mærke til, at styret er bredt hele vejen ud til grebene og netop der, giver god komfort på de lange ture.

Dropsne blev udelukkende brugt på meget tekniske singletracks og nedkørsler. Her gav den øgede bredde god kontrol og mulighed for at bremse med én finger. På de fleste spor endte jeg dog næsten altid med at køre i grebene, da jeg følte at den mere oprejste, men smallere position, gav mig mere kontrol end den bredere, men mere foroverbøjede. Dette kan dog sagtens være endnu en smagssag (og handle om position på cyklen) og der er da også flere eksempler på folk, der giver den gas nede i dropsne med styr med meget flare.

Om det var tykkelsen, styrbåndet, vibrocore skumkernen eller en blanding, som gjorde styret mere komfortabelt på de lange ture, er svært at sige noget om, men efter at være skiftet tilbage til mit gamle 420 mm aluminiumsstyr, med klassisk korkstyrbånd, kan jeg godt mærke at det er en smule mere kontant at køre med.

Konklusion.

Styret er blevet beskrevet som mtb’erens gravelstyr – flare grande – og jeg er enig. Hvis man hovedsageligt kører grusveje og lette mtb spor på Sjælland, virker det lidt overdrevet, men hvis man derimod vil give den gas, eller have mere kontrol på de mere tekniske spor, kan den ekstra bredde give god mening.

Styret ligger på Kr. 999,-og forhandles af Cranks’n’Cables.

 

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *