Bikings har fået et fuldt sæt tasker til test fra Pro. Discover hedder deres solide serie af tasker, der kan tåle et vandsøjletryk på 5000. Det er noget vi altid prøver at undgå at teste. Taskerne er meget solide i konstruktionen og ligner de fleste andre på opbygningen. Rammetasken kan fås i 4,5 og 5,5 liters størrelse og jeg kørte med 5,5 liters modellen. Saddeltasken er på klassiske 15 liter og styrtasken på 8 liter. Literangivelser er fint og kan godt bruges som en vejledning, men reelt er det pakkekunsten der er afgørende. Til selvforsynt bikepacking er der ikke plads til særlige meget og f.eks. mad, kan med fordel købes undervejs. Skulle man komme ud for 2-3 dage uden mulighed for forsyninger, hvilket aldrig sker i Danmark, kan taskerne suppleres med en lille foldbar rygpose, som vi alle kender dem fra cykling. Det handler om at teste sit udstyr og droppe alt det man alligevel ikke får brug for. Har du svært ved det, så kan jeg anbefale Kon Mari Metoden.

Saddeltasken

..er forsynet med ok kraftige kliklåse, der er lette at betjene og som ligner dem vi ser på rygsække og andre bikepacking tasker. Hvorvidt de holder til mange dage med stor belastning ved jeg ikke, men kliklåse er altid godt at have med i reserve, hvis de skulle knække. Mellem saddelpinden og tasken er der nogle tykke skumfiduser, som dels tager stød og vibrationer fra tasken, men også forhindrer ridser i saddelpinden. Jeg sætter altid en kraftig tape mellem velcrolukninger og rammen, saddelpinden mm., så stellet ikke ridses. Men; det er bikepacking, så ridser kan ikke undgås.

To drybags passer perfekt i saddeltasken. En med uldtøj og den store med soveposen. Begge dele må ALDRIG blive vådt.

Camp suit.

Da taskerne er lavet i meget kraftigt materiale, med indvendig blå foring, kan rullelukningen virke meget stiv og være lidt besværlig at arbejde med, men det fortager sig efter nogen tid. Indvendig er saddeltasken stivet af med plasticstykker, så tasken kan spændes godt op og den ikke dingler for meget. Det er en vigtig og god detalje. Pro Discover saddeltasken kommer ikke med en drybag der passer perfekt, men det kan købes i frilufts butikker, så en lille 2-3 liters vil passe inderst og en større 12-13 liters yderst. Jeg pakker altid mit uldtøj i en drybag inderst og soveposen i en anden drybag yderst. Så slipper jeg for at tage saddeltasken af og kan bare trække de to drybags ud. Saddeltasken er godkendt med et plus for robusthed, men ville få en stjerne mere, hvis der fulgte drybag med, der passer perfekt inde i tasken.

Rammetasken

…er rumopdelt i to, med en skillevæg som kan fjernes. Det er altid praktisk at dele rummene op og derudover lægge div. udstyr i ziplock bags. Compartmentalize kaldes det og gør det lettere at holde orden på sine ting. Rammetasken har et dokumentrum på venstre side, som kan bruges til f.eks. pas, sygesikringskort, telefon etc. Lynlåsene kørte trægt i starten, men blev bedre. Et fif er at spraye lynlåsene med silikonespray, så kører de godt og man slipper for at volde på dem. Monteringen af rammetaske kan være lidt bøvlet, da de typisk ikke er skræddersyet til rammen. Denne var lidt stor til Niner MCR rammen på 53 cm, men det gik. Velcrospænderne er rigtig gode og til at arbejde med; de er ikke for lange og de sidder godt ind til siden, så ben og knæ ikke går på. Jeg havde foretrukket 4,5 liters tasken, på 53 cm rammen, så kunne jeg måske have haft plads til to små drikkedunke, så lærte jeg det.

Compartmentalize; Pandelampe, toilettaske, IT-gøjl og et alu-tæppe, hvis skovbunden er virkelig kold, når jeg ligger under tarp.

Udover tingene på fotoet over, havde jeg morgenmaden – havregryn med nødder og rosiner, strips, sporck og lommeletter/toiletpapir. Der var masser af plads.

Gastanken

…på overrøret monteres også med velcro, eller bolte. Der er huller i bunden til bolte, som er plugget med to gummipropper. Jeg brugte velcrospændet, som passede fint ved siden af velcrospændet fra rammetasken. Det kunne nemlig flyttes i to positioner, så de ikke overlapper. Gastanken er også vellavet og ligner det man ellers ser på markedet. Den blev fyldt med små müeslibarer, schweizerkniv og lommeletter.

Sweetroll monteret i en harnis er rigtig smart. De to røde remme er til stabilisering når det virkelig går løs 🙂

Sweetrollén, eller styrtasken

….var lidt svær at sætte på Niner MCR´en pga. alle kablerne, men det gik efter 3-4 justeringer og små testture. Det er vigtigt at teste af om cylen kan dreje ordentlig og at man kan have hænderne oppe i styret. Der er også to tykke skumfiduser til harnissen, som dels tager vibrationer, men også skaber afstanden til styret, så hænderne kan komme mellem styr og tasken. Spænderne til harnissen er også velcro og lette at arbejde med, når den skal monteres på styret. Selve tasken kan pakkes løst og tages med, uden at harnissen fjernes fra styret og det er rigtig smart. Minus er at tasken er meget kraftig og stiv at rulle i enderne, hvor klikspænder lukker enderne til. Jeg havde foretrukket en vandtæt drybag i mere smidigt og lettere materiale, men det gik og efterhånden fortog noget af stivheden sig, og det blev lettere at rulle enderne til. Monteringen af tasken i harnissen er let, da den hæftes direkte på velcroen på harnissens inderside. Derefter spænder to klikspænder tasken fast i harnissen og der kan så justeres. I mit tilfælde, med 5 cm vandring på forgaflen og relativt lavt kronrør, måtte jeg spænde den godt op, så tasken ikke kom i berøring med forhjulet, når forgaflen var i bund. I sweetroll´en havde jeg på denne tredages tur en tarp, pakket sammen med seks små pløkker, barduner og lang snor, liggeunderlag og min dunjakke. Der var ekstra plads.

Værktøjet

…fik denne gang plads i en overskåret drikkedunk, som passede perfekt i flaskeholderen fra Pro. Det er en side loader flaskeholder, så værktøjet let kan tages ud, uden rammetasken skal fjernes. I drikkedunken havde jeg en drybag fra Louri, hvori alle de nødvendige dele kunne være. Se fotoserie herunder.

Til venstre; en blyant omrullet med Gorillatape, som kan bruges hvis dækket bliver flået op og hverken sealant eller slangen kan blive i dækket. Strips kan forstærke tapen og få dig til nærmeste cykelhandler.
Antihistaminer er altid smart at medbringe og en I-vitamin hvis den gamle krop knirker 🙂

Bikepacking var for få år siden en nichesport, eller øvelse i udendørsliv.

Nu er det blevet hipt og alt med to ben fra Boomers, Sen-boomers, GenZ og Millennials skal prøve det af. Dermed er der også kommet mange taskesystemer på markedet, dog endnu ikke fra Versace og Louis Vuitton. Da vi startede med bikepacking, for fem år siden, var det mærker som Porcelain Rocket (håndlavet på mål) og det oprindelige mærke fra Alaska; Revelate, som jeg har en hel serie af, der dominerede markedet. Så kastede Ortlieb sig ind i markedet, med deres store erfaring fra touringtasker og det flyttede markedsandele. Nu ser vi cykelbrands som Pro, Topeak mfl. som også tilbyder taskesystemer, typiske til mere overkommelig pris, men måske heller ikke minded på det store eventyr over flere måneder. Det er altid godt med konkurrence og dermed spredte forbrugerpriser.

Jobst Brandt, til højre, på tur i Alperne med datidens saddeltske og ofte på frusveje.

Så kan vi selv vælge på alle hylder, men skal du starte med bikepacking på det helt lille budget, så kan en almindelig sovepose-pose, måske med en plasticpose udenpå, godt gøre det ud for en saddeltaske. Den kan let spændes på en bagagebærer, eller med remme op under sadlen og på saddelrøret. Skal du have lidt mere med og ikke er sart overfor rygsæke, så har du sikkert en udemærket rygsæk liggende. Mon ikke det holder til et par overnatninger og en test af, om bikepacking er noget for dig. Bliver du grebet af det, så invester i noget meget meget bedre!

Pro Discover er bestemt godkendt til 3-4 dages eventyr, som vi har prøvet, og mit bedste gæt er, at de også vil overleve flere ugers bumlet bikepacking. Discover taskerne fås til følgende rigtig gode priser.

Gastank – Overrør 0,75 liter = 309,- vejl. uds.

Sweetroll – Styrtaske 8 liter = 569,- vejl. uds.

Rammetaske 5,5 liter = 489,00 vejl. uds.

Sadeltaske 15 liter = 569,- vejl. uds.

Lille rammetaske 4,5 liter = 409,- vejl. uds.

Læs mere her.

 

 

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *