Turen er nu kommet til test af Vittoria Barzo 2,25″ Graphene ver. 2.0 og så har vi efterhånden, været igennem de mest relevante af Vittorias MTB dæk til danske forhold. Dvs. XC race dæk med relavtiv lav vægt og bløde sider (karkasse) så de former sig godt mod underlaget. Tre dæk der spænder fra tørt; Terreno modellen, tørt til mix; Mezcal modellen, og nu Barzo, som er til mudder og tekniske svære forhold.

Vittoria er blandt verdens største producenter af cykeldæk og leverer til verdenseliten på alle underlag. De er meget innovative og er blandt de få som bruger graphene i dækkene.

Tekst og fotos af Henrik Jappe

Graphene er et “vidunderprodukt” som de seneste år er udviklet, så prisen er kommet ned. Dog er det endnu ikke en råvare. Det kan bruges i mange ting og et område forskere forventer sig meget af, er i batterier. Der forventes en lavere vægt, hurtigere opladning, større kapacitet og mindre varmeudvikling. Visse tøjproducenter har også taget det i brug og i cykeltøj ser vi ALÉ Velocity G+ som blandt de første.

Illustration af Graphen

Vittoria bruger det i deres 4C compound, som står for fire forskellige gummiblandinger. De fire blandinger kan bruges til f.eks. meget bløde sideknopper med supergodt greb, hårde midterknopper med lav rullemodstand og en mellemhård til knopperne mellem. Midterknopperne kan også konstrueres så det første lag er hårdt og slidstærkt og laget under blødt. Det vil give slidstyrke ved rul på vej, men greb når der bremses op på f.eks. rødder og jord. Graphene giver øget slidstyrke, øget greb især i vådt vejr og på våde rødder, og så hævder Vittoria også, at det reducerer rullemodstanden. Det er ikke noget vi kan bevise, men vi kan køre på dem og vurdere om de virker.

Testen.

Dækkene blev sat op på de sædvanlige Reynolds carbon MTB hjul, der måler 25 mm indvendig. Det passer fortrinligt til 2,25″ dæk og giver en pæn runding, som dækket skal have. Som noget nyt har jeg kørt med dem med Zero Flats CUC 40 mm dækindlæg i skum. Dækindlæg er blevet et hot emne og noget Bikings er i gang med at teste. Vi har været igennem Cushcore til XCO/XCM og er nu færdig med Zero Flats til XCO/XCM. Et par dækindlæg mere er med i planen; Pepes Tire Noodles og Anaconda. Barzo er også kørt uden dækindlæg, som er det normale i DK.

Fin runding og de måler 2,25″ udvendig.

Testen er foregået….

over ca. 4 mdr., i alt slags vejr og jeg har kørt de lokale spor som jeg kender godt. Det spænder fra grusveje, til Det Hvide Spor og Rude Skov, som de to svære spor. Dæktryk har uden indlæg ligget på 1,3 og 1,2 bag/for og 1,1 og 1,0 bag/for med dækindlæg. Samlet vægt af cykel og rytter er 80 kg.

Dækkene er lette….

at få på fælgen med håndkraft. De springer meget let på fælghylden og holder tæt med det samme. Det har været vores erfaring med de fleste, men Vittoria ligger klart i toppen af feltet. Ventilerne passer til fælgbunden og fælgbånd skiftes til nyt ved hver test. Jeg har brugt Orange Seal i første opfyldning og efterfyldt med Squirt sealant. Begge holder rigtig godt, men med nul punkteringer under testen, hvilket også var tilfældet med Vittoria Terreno og Mezcal, så er det lidt svært at sige hvilken sealant der vil virke bedst, ved et stort hul i dækket.

Zero Flats CUC indlægget….

er let at montere i dækket, men det kræver lidt ekstra håndarbejde og gode tommelfingerkræfter, at få det presset på plads. Indlægget skal skubbes op i toppen af dækket, hvorefter dækkanten kan presses ind og ned på fælghylden. Zero Flats indlæggets formål er, at beskytte fælgen mod gennemslag, men primært at give bedre greb ved lavt tryk i dækket. Særligt i sving skal det give bedre greb og forhindre dækker bøvser ved det lave tryk. Barzo dækket sidder så godt på, at jeg ikke kan forestille mig det vil bøvse uden dækindlæg, med mindre dæktrykket er alt for lavt. Når først det er hoppet på fælghylden, så sidder det der, fast og godt, noget jeg erfarede da det skulle af. Det er en klar fordel, men der skal stærke tommelfingre til at presse det af, eller et dækjerne der kan presses ned mellem dæk og fælgkant. Vær opmærksom på det hvis du ikke er erfaren med tubeless set up.

Zero Flats CUC dækindlæg på ca. 50 gram. Her ses hvordan lidt af Orange Seal sealent har sat sig på indlægget, men det er ikke udsædvanligt og mængden er helt acceptabel.
Her ses indlægget, som presser sig let mod fælgen. Sealantén holder sig flydende sammen med indlægget. Det er rigtig vigtigt!

Hvad kan Barzo bruges til i DK?

Det er helt klart et mudderdæk og hvis sommersporet er fyldt med rødder, vil det også hjælpe dig godt på vej, med øget greb og sikkerhed. Jeg vil anbefale det bruges i perioden november til marts, hvor sporene er mudrede og teknisk svære. Jeg har kørt med det i den “gale” sæson så at sige og har derfor erfaret, hvor uhensigtsmæssigt det er på tørre, hårde og lette spor. På de tørre og hårde spor er rullemodstanden alt for høj og i løst gruset underlag ruller dækker for meget gennem svingene. Mellemrummene mellem knopperne er for store og underlaget når ikke at pakke ordentligt, så af og til føles det som om grebet forsinkes. Mezcal er klart bedre til den tørre sæson og netop svinggrebet er bedre.

Efter ca. 4 mdr. er det slidt godt. Kanterne på knopperne er rundet god og dermed er grebet forringet. Der er kørt ca. 2 ture pr. uge og primært på grus, jord og MTB-spor.

De dage hvor regnen gjorde sporene våde og pletvis mudrede, viste Barzo sin styrke ift. Mezcal og gav masser af greb, især på de våde rødder og sten. Rude Skov sporet og Det Hvide Spor, med alle sine rødder, blev kørt i mudder og glat føre. Både på stejle stigninger og våde mudrede nedkørsler virkede til tip top.

Konklusion.

Det sker jo vi får våde perioder i den danske sommer, så en kombination af Mezcal bagpå og Barzo foran vil være rigtig godt til de dage. Dobbelt Barzo giver nok mest mening til den helt våde vinter og dobbelt Mezcal til de tørre og hårdtpakkede spor, uden for store tekniske udfordringer, hvor forhjulsgreb er afgørende – og hvis du vil minimere rullemodstanden.

Sealant hæfter sig lidt til indersiden, men ikke mere end normalt. Kun få små klumper, som kan have været en torn eller lille sten der er gået igennem.
Vægten på det nye dæk.
Vægten er steget gennem brug. Det må skyldes rester af sealant på indersiden af dækket. rester af jord og små sten i dækket.

Vejl. udsalgspris kr. 479,00

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *