Af Gert Caspersen

Jeg tror at et kvalificeret gæt vil være, at Wahoo Kickr Core nok pt er den mest udbredte virtuelle cykeltræner på markedet i Danmark. Hvorfor så det kunne man spørge?

Svaret ligger nok i en blanding af; at prisen er sat rimeligt skarp for en kvalitetstræner, samtidig med, at den er nem at få til at fungere i det miljø man ønsker at køre i. Den er støjsvag, fylder for meget og at den i mange E-cykelgrupper ses anvendt, som et af de foretrukne våben for gode præstationer på ex. Zwift. Nærmere vedr. dette senere.

Produktet.

Den version vi fik til test, havde været anvendt af andre til test og var således samlet, men dog leveret uden cassette. Ved levering af en ny Wahoo Kickr Core finder du i kassen udover selve træneren:

  • Lidt værktøj og skruer/møtrikker til samling/montering af støttebenene.
  • Manual
  • Strømforsyning og kabel
  • Spacer til brug for forskellige typer af cassette
  • Quickrelease med adapter til henholdsvis 130/135 mm aksel
  • Adaptere til 12×142 og 12×148 Thru-axle disc systemer.
Udpakket finder du selve træneren, transformer med ledning, samt stikakselsæt og adaptere til thru-akselsystemer.

Specifikationerne på selve træneren er:

  • Direct drive træner (Dvs. kæden sættes direkte på træneren uden baghjul).
  • Kompatibel til racer, cross, gravel og MTB-cykler
  • Vægt ca. 18 kg.
  • Max effektbelastning 1800 Watt
  • Kan simulere stigninger på op til 16%
  • Der kan som tilkøb leveres cassettebodyer til Campagnolo og SRAM XDR
  • Forbindelsesprotokoller er ANT+, FE-C og Bluetooth Multiple med op til 3 enheder på en gang
  • Virtuelt svinghjul med vægt på 5,4 kg.
  • Max afvigelse +/- 2%
  • Videresender effekt, hastighed og virtuel cadence til den træningsplatform du anvender
  • Ikke behov for forhjulsholder.
Wahoo Kickr Core med racercykel monteret – alm. stikaksel.

Ekstraudstyr som er kompatibel med træneren og kan tilkøbes:

  • Cassette bodyer til Campagnolo og SRAM XDR
  • Kickr Climb – gør at din cykels hældning vil følge de stigninger/nedkørsler du kører.
  • Kickr Headwind – køler dig ned og regulerer dette ved hjælp af enten din puls eller belastning.

Opsætning.

Selve samlingen af Kickr modellen bør, selv for en med hænderne skruet lidt skævt på, ikke tage mere end højst 10 minutter. Udover samlingen skal du så montere enten en Shimano cassette eller SRAM cassette, hvis det er det du bruger. Er du Campagnolo m/k kan du stadig med stor succes benytte dig af Shimano bodyen, så længe du kører 11 speed. Skal du bruge andre fortandinger; 9, 10 el. 12 speed Campagnolo, så må du ud og investere i en Wahoo/Campagnolo body og tilsvarende hvis du bruger SRAM 12 speed, så må ud og investere i en Wahoo/XDR body. Disse kan erhverves for ca. kr. 500,-

Shimano/SRAM freehub, som passer til både alm. stikaksel og Thru-akselsystem.

Efter fuldendt samling, kan du montere din cykel og er nu klar til, at færdiggøre din Kickr til brug for den træningsplatform, du ønsker at anvende. Forinden bør du dog hente Wahoo App´en, hvorfra du kan tjekke, at seneste firmware er installeret og er den ikke det, så er det blot at følge vejledningen som er på App´en.

Wahoo App med div. muligheder. Meget nem at bruge.

Næste trin er at tilslutte strømmen med den medfølgende strømforsyning og herefter cykle ca. 10 minutter, hvilket anbefales inden Kickr´n er klar til kalibrering. Dette gøres ved at køre cyklen op på en hastighed af ca. 35 km/t og herefter lade den lave en såkaldt ”spin down”, hvor den blot skal rulle ned til 0 km/t. Dit setup er nu næsten klar til at blive parret med din valgte træningsplatform.

Du kan måske her opleve, at dine gear ikke spiller 100 % ift. hvad de gjorde mens din cykel var monteret med baghjulet på. Gør de ikke det, klares det ved at justere lidt på bagskifteren. Kabeltrukne ved at dreje lidt på omløberen ved kablet, indtil gearet er centreret ordentligt. Er det elektronisk gear, ja så er det blot at følge vejledningen i hvorledes den enkelte bagskifter skal justeres, alt efter om det er Shimano DI2, Campagnolo EPS eller SRAM Red / AXS. Det er relativt let.

Selve parringen af Kickr gik som en leg på Zwift og jeg kunne finde den både ved anvendelse af Bluetooth og også ved test med min egen separate ANT+ receiver.

Klar parat kør!

Jeg var nu klar til at køre og har gjort det mange gange, inden jeg gik i gang med dette skriv. Jeg har forinden denne test tidligere afprøvet flere modeller fra Tacx; lige fra de første virtuelle trænere til de sidste tre Neo modeller, Kurt Kinetic R1 og flere andre. For så vidt angår støj, så er denne Wahoo Kick´r absolut i topklasse, idet jeg har målt den til at støje fra ca. 58 Db og op til 69 Db ved maksimal belastning. Det er således på niveau med Tacx.s sidste nye topmodel Neo2T og svarer til normal samtale.

Software kompatabilitet:

Wahoo Kickr Core kan køres med Wahoo.s egen App og kan herudover anvendes sammen med ex. Zwift, Trainerroad, Rouvy, Kinomap og Tacx Training App. Herudover spiller den sammen med bl.a. cykelcomputere som ex. Garmin Edge.

Hvordan kører den, så at sige?

Én ting er støj, men hvordan føles den så ifht. andre? Den føles meget behagelig og meget smooth når belastningerne ændres. Der kommer ikke nogen pludselige ryk og jeg var især begejstret over dens måde at fungere på, når jeg kørte på flad vej med jævn belastning. Hermed ikke være sagt, at den ikke fungerede godt på stigningerne, men jeg har oplevet trænere, som efter min opfattelse virkede urealistisk hårde på flad vej. Ligeledes har jeg oplevet trænere, som ved maksimal belastning virkede urealistiske, idet de ”præsterede” alt for mange Watt ift. hvad der var realistisk. Dette kan selvfølgelig være rart, hvis man skal hjem til en spurt, men så ved man jo også godt, at den ikke var helt fair.

What Watts?

Til de lidt nørdede, så har jeg haft mulighed for, at analysere denne træners Watt formåen ift. hvad der kommer fra andre trænere/powermetere. Gennem DC Rainmakers Analyzer Tool har jeg konstateret, at Kickr modellen er lidt positiv ift. hvad den sender af Watt fra enheden og op til ens laptop. Kører du Zwift så kommer diskussionen mht. de 2% afvigelse ofte op. Bemærk ordvalg afvigelse og ikke præcision. Afvigelse skal forstås således, at man ved den samme belastning kun vil opleve, at Kickr Core modellen vil have en afvigelse fra måling til måling på ca. 2%. Der er således ikke tale om, at den afviger 2% ifht. andre brands virtuelle SMART trænere, efter en eller anden standard.

Ca. 17 Watt.s forskel mellem Rotor2DM kranksæt og Wahoo Kickr Core. Målt på 55 min.s kørsel på Zwiftrute.

I min testopsætning, hvor jeg har monteret et Rotor2DM kranksæt, har jeg således haft mulighed for, at sammenholde Watt data fra dette kranksæt og holde dette op mod de Watt, som der kommer ud fra Kickr modellen. Hvis jeg kører en Zwift tur med varierende belastning og har et gennemsnitseffekt på ex. 151 Watt, på mit Rotor2DM kranksæt, så vil Kickr Core komme ud med ca. 168 Watt og en Tacx Neo2T vil komme ud med 148 Watt. Således en forskel mellem en Neo2T og en Kickr Core på 20 Watt eller en forskel på lige godt 13 %. Man kan således ikke sammenligne æbler med bananer og derfor er det godt, at det er vedtaget, at man til mesterskaber alle kører på identiske virtuelle trænere.

Ved testen er alle enheder er opdateret med den sidste nye firmware og der ligger store mængder data til rådighed for mine anskuelser. Disse observationer bekræftes også af én af de største og mest kendte influencere, Shane Miller fra Australien. Han har dog anvendt Assiomo duo pedaler til sin sammenligning, men principperne er de samme.

Uanset ovenstående “gratis” Watt, så ændrer det ikke på min opfattelse af Kickr Core. Den kører supergodt, er støjsvag og så giver den dig et Watt-plus ved kørsel med Zwift.

Hvis man vælger at køre træningsprogrammer fra Zwift, hvor man køre i ERG mode, så er den også dejlig at køre på. Den er også nem at styre, når man skal holde de i programmet anviste Watt, hvor jeg har oplevet andre trænere, hvor effekten springer lidt op og ned. Stabiliteten i træneren er god og du kan kører all out uden at den føles usikker.

Hvad mangler den så, hvis man skal sammenligne med andre modeller?

  • Den fungerer ikke uden at være tilsluttet strøm.
  • Den giver ikke automatisk friløb/medløb på nedkørsler.
  • Der er ikke road feel – mulighed for at kunne mærke/simulere underlaget – ex. brosten.

Plusser.

  • Fuld valuta for pengene. Ikke voldsom dyr.
  • Nem opsætning og samling af enheden.
  • Støjsvag.
  • Står meget stabil – også under hård belastning.
  • Har et behageligt flow.
  • Nem at servicere – herunder også via App.
  • Gunstig ift. konkurrencebrug/virtuelle løb.
  • Mulighed for div. opgraderinger
  • Forbrugere siger via div. forums – “god support”.
  • Vejl. udsalgspris er pt. kr. 5.999,-

Minusser.

  • Lidt upræcis kadencemåling.
  • Ingen sideværds flex – kan give muskeltræthed.
  • Afhængig af ekstern strømkilde.
  • Forærer måske lidt for mange Watt.

 

Nærmere oplysninger på produktet kan hentes her.

 

 

 

 

Posted by:Gert Caspersen

Jeg har været aktiv sportsmand hele livet. Har gennem de sidste 30 år deltaget i et utal af lange motionsløb i både Danmark og udlandet. I de senere har jeg også på licens niveau deltaget i banecykling og har bl.a. deltaget i Hold VM på bane med en bronzemedalje, som bedste resultat. Således stor erfaring inden for div. landevejs motionsløb og Grand Fondos i udlandet. Har også fungeret som guide og rejsearrangør af cykelture gennem mere end 25 år. Tidl. skribent på Cykel-Motion Danmark fra 1996 og frem til bladet lukkede her i år. Min passion er Grand Fondos i Italien og Frankrig, samt gadgets til cykling.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *