Jeg kan gode lide at lytte til podcasts, mens jeg mekker på min cykel. En af favoritterne er The Marginal Gains podcast, som laves af tre sjove amerikanere, den ene er Johs Poertner fra Silca. Det er en hel serie af podcasts der omhandler – ja, marginal gains. Johs Poertner er ingeniør og har arbejdet i cykelbranchen i adskellige år, bla. hos Zipp, og rådgivet mange professionelle cykelhold omkring udstyr, herunder Cervelo Test Team og Team CSC. Nu ejer Johs Silca og med dem udvikler han lækre sager, bl.a. voksbaserede smøremidler. 

Tekst, fotos og videoer af Henrik Jappe. 

“Make love to your chain” er et udtryk de bruger i podcasten, der omhandler de marginale fordele voks- og nanopartikel baserede smøremidler giver.

Voksbaserede smøremidler er ikke nyt, det har faktisk været brugt i rigtig mange år. Metoden er at man renser sin kæde i f.eks. rense benzin eller terpentin…….

STOP, vi bruger bio-nedbrydelige rensemidler

….dernæst blæser den tør, koger den i parafin, evt. tilsat PTFE partikler, og hænger den så til tørre. Derefter monteres den og kører med mindre rullemodstand, samt bedre holdbarhed, end ved brug af traditionelle olier. Ydermere har voks den elegante egenskab, at der ikke samler sig så meget skidt på kæden, som ved almindelige oliebaserede smøremidler. I de seneste år er flere producenter begyndt at udvikle voksbaserede smøremidler på flaske. Det er meget lettere at arbejde med, end at skulle koge i parafin, som kan være farligt hvis temperaturen kommer for højt op.

Jeg købte parafin hos Panduro Hobby og PTFE-pulver på nettet. Kogte den helt rene kæde i en lille potte og kontrollerede temperaturen med et stegetermometer. Det virkede fortrinligt, især til cykelcross.

For mig startede besættelsen med voks da jeg faldt over en artikel med Jason Schmidt og begyndte at abonnere på hans rapporter. Jason er ingeniør og startede sit uafhængige firma Friction Facts i sin kælder i Boulder, CO, USA. Der udviklede han flere apparater til test af rullemodstand i cykelmekanik. Jason var især optaget af kæder, kassetter, klinger og smøremidler, og et af “kvalitetsmærkerne” var, at han købte alle testede produkter selv. Ikke noget med at risikere sin uafhængighed.

Jeg fulgte ham i flere år, indtil CeramicSpeed i 2016 købte hans firma og fik Jason som ansat. Det var et smart træk af dem, for han sad på mange kompetencer og rapporter, over hvad som virkede bedst, og når der skal slås timerekorder og køres enkeltstarter i Touren; ja så gælder Marginal Gains 100%.

Netop den uafhængige del er uhyre vigtigt i denne verden af flere og flere produkter og påstande om at; “vores smøring er klart den bedste”. At fremhæve sin egen smøring som blandt de bedste, måske uden, måske med testresultater, er da ok som markedsføring og vi, som forbrugere, kan vælge at tro på det eller ej, men uafhængighed, det skal man lede længe efter. Zero Friction Cycling i Australien er vel nok de mest anerkendte uafhængige testere p.t. og i kan finde timevis af spændende læsning her.

Voks smøring med nanopartikler.

Det som gør voksbaserede smøringer gode, er den måde hvorved de udglatter mikroskopiske ujævnheder i kædens overflade, ved hjælp af nanopartikler. Rullemodstanden i drivlinjen findes flere steder; pulleyhjul, kassette, klinger, krankboks og lejer i bagnavet. Den ene ting som er vigtigst er kæden og derfor er rengøring og smøring meget afgørende, både for rullemodstanden og levetiden. Producenternes opskrifter er hemmelige, men f.eks. Silcas Super Secret Chain Lube indeholder;

Secret Chain lube also utilizes the world’s fastest, most lubricious additive, nano-scale Tungsten Di-Sulfide. NanoPlatelet WS2 has less than 1/3 the dynamic coefficient of friction of PTFE and 1/4 that of Molybdenum Disulfide (MoS2)

Som CeramicSpeed skriver på deres produkt; kun til udvortes brug på kæder 🙂 Det er ligesom olier; noget som skal behandles rigtigt, selvom CeramicSpeed´s er bio-nedbrydeligt.

Ceramic speed UFODrip ver. 2.0 med min lille ultrasoniske renser i baggrunden.

Testen.

Jeg vil her komme med mit uafhængige bud på hvilke voksbaserede smøremidler jeg finder bedst. Ikke testet i en maskine, som Zero Friction Cycling og CeramicSpeed/Friction Facts, men testet som brug i hverdagen.

Testet i godt vejr, dårligt vejr og i praktisk brug.

Påføringen er et kapitel for sig selv, idet arbejdet med at vedligeholde sin kæde skal være let. Så er der temperaturfølsomheden. Nogle voks smøringer er for tynde, andre for tykke og begge dele kan være påvirket af temperaturen. Det er måske en mindre ting, men hvis du ikke har din cykel i stuetemperatur, så skal du påføre voksen både vinter og sommer samme sted. Temperaturintervallet i forhold til viskositeten skal helst være stort. Efter nogle ture skal der påføres voks igen og her kommer afrensning ind i billedet. Er det let eller svært, er kæden alligevel blevet beskidt og svær at få ren igen?

Ultrasonisk renser er godt til at rengøre cykeldele perfekt.

En af de vigtigste ting er; om voksbaseret smøring giver din kæde, kassette og klinge længere levetid. Som regel er voksbaseret smøremidler dyrere end oliebaserede og derfor kan det for nogle være “for dyrt”. Giver voksbaseret smøring længere levetid på en god kæde og kassette? Er pengene så givet godt ud, samtidig med at køreoplevelsen undervejs er langt bedre?

Hvilke voksbaserede smøringer har vi testet?

Priser og flaskestørrelser.

Jeg synes ikke man skal fokusere på prisen alene. Dog er Absolute Black absurd dyr og kun for World Tour hold, vil jeg tro. Det som derimod er vigtigt, er om voksen øger holdbarheden af din kæde og kassette, ved korrekt brug. Det kan uafhængige Zero Friction Cycling fortælle dig; følg blot dette link og læs løs.

Priserne er hentet fra producenternes hjemmesider, importørens hjemmeside eller en webshop. De kan ændre sig løbende.

Flaskestørrelse er relevant ift. dit forbrug af voks. Bruger du meget kan du evt. spare ved at købe stort og dele med dine cykelvenner. De helt små flasker er meget relevante, idet de kan bruges til en ferie, en bikepacking tur eller et etapeløb. De fleste producenter har de små flasker, både til salg og som promotion. Hør evt. din lokale cykelhandler om du kan købe eller få en promotionflaske.

Klargøring af kæden.

En helt ny kæde er behandlet med et lag beskyttende film. Filmen er fedtet og SKAL renses af, uanset om du bruger almindelige olier eller voks. Den bedste afrensning foretages med en ultrasonisk renser, hvori der et bio-nedbrydeligt rensemiddel i, så kæden dækkes. I min billige renser fra Harald Nyborg kan der lige være en kæde, men de store kassetter kan ikke være i renseren. Dem rengør jeg med en børste. Rensemidlet må IKKE efterlade olie e.lign. på kæden og derfor blæses den ren med trykluft bagefter. Du kan også tørre den over en radiator, bruge en hårtørrer eller bare vente. Har du ikke en ultrasonisk renser, så køb en, de er billige, men der findes også dyre modeller, med mere plads til kassetter og mulighed for temperatur regulering.

Wend Wax, Squirt og CeramicSpeed tilbyder køb af deres afrensningsmiddel som sprøjtes på kæden, hvorefter det virker lidt tid og så aftørres igen.

Squirt og CeramicSpeed; bio-nedbrydelige rensemidler.

Jeg har afprøvet alle tre og de virker, men er ikke så effektivt som ultrasonisk afrensning, især ikke hvis kæden har været brugt med olie før og er lidt slidt. Har du ikke trykluft så aftør den grundigt med en tør fnugfri klud og hæng kæden til tørre. Når kæden er helt tør, er den klar til påføring af voks.

Påføring af voksen.

Denne øvelse gælder alle produkterne og er meget vigtig for resultatet. Den tørre kæde monteres på cyklen og køres op på stor klinge foran og en af de store bagpå kassetten. Derved vrides kæden og leddene åbnes lidt op, så voksen kan trænge ind i kæden. Alle voks produkter rystes grundigt før påføring og temperaturen af voksen skal være indenfor producentens anbefalede interval.

Alle typer flydende voks påføres indvendigt ved, at kæden køres langsomt baglæns og man ser voks på alle kædeled. Skal det være ekstra grundigt, det jeg kalder en dobbeltbehandling, så påføres voks også på ydersiden. Det gøre bedst ovenpå kassetten, hvor der også køres baglæns rundt. Når voksen er påført kan den masseres let ind i kæden ved, at lade tommel og pegefinger lukke omkring kæden og køre den baglæns. Nu er processen færdig og kæden skal nu tørre ca. et døgn. Tørring er vigtigt, da det flydende element i voksen skal fordampe og nanopartiklerne skal hærde ind i alle kædens ujævnheder.

Her er dobbeltbehandlet med Wend Wax og der er rigeligt på kæden. Det betyder ikke noget, da meget fordamper og resten falder af ved første køretur. De vigtigste bestanddele er hærdet ind i kæden. Brug evt. en plasticpose eller handsker. Handsker leverer Wend Wax med i deres samlede pakke.

Næste påføring

Afhængig af hvilket vejr og hvorlangt du har kørt, kan en ny påføring være nødvendig. Jeg tjekker kæden efter hver tur og ser og mærker efter om den er ok. Ofte kan man høre om den er “løbet tør”, men så er det lidt for sent, så at sige. Er du i tvivl og skal køre langt og måske også “beskidt” næste gang, så giv kæden en ekstra tur, så du er sikker på den holder hele vejen. Tør kæden af når din tur er færdig, så overfladen er ren. Lad den tørre og påfør så enkelt eller dobbelt med voks igen. Den skal ikke renses af hver gang. Lad den igen tørre et døgns tid, så er du klar.

En microfiber klud er det bedste til aftørring og afrensning, men det er ikke så miljøvenligt. En gammel bomuldsklud der ikke fnugger, er fint nok og så undgår vi mikroplast i naturen.

Mini flasker til bikepacking turen og etapeløbet.

Hvornår skal den afrenses igen?

Det er svært at sige præcist. Jeg vurderer det fra gang til gang, men når skidt og møg ser ud til at hænge for godt fast, så rens den i bund igen i din nyindkøbte ultrasoniske renser og foretag processen igen. Har du en kædemåler kan den også hjælpe. Et godt fif, som også vil spare dig masser af penge er; kør kæden til slid et sted mellem 0,050mm og 0,075 mm, ikke længere. Dels er rullemodstanden meget højere på en slidt kæde og voksen virker ikke så godt. Det værste og dyreste er, at kassetten og klingen slides eksponentielt hurtigere med kæder er er slidt over 0,5 mm.

Gør det konsekvent og jeg vil påstå du kan få mellem 5000 og 7000 km ud af dine kassetter af god kvalitet. Det er nok 2 til 3 gange mere end du er vant til.

Kædemåler til 11 speed. Måler 0,1 på den ene side og 0,075 på den anden.
Kædemåler til 12 speed.

Hvordan kommer du i gang?

Jeg vil foreslå at du inviterer et par af dine bedste cykelvenner til et voks-party; det er både hyggeligt og lærerigt at vokse sammen .-) Desuden giver det lejlighed til at snakke om en masse cykelløb, nyt grej, drikke gode øl og bruge tiden på noget fornuftigt. Sørg for at have grejet klar; ultrasonisk renser, bio-nedbrydeligt rensemiddel, klude, ny kæde og kassette (den gamle er også okay, bare den ikke er slidt mere end 0,05mm) og så den voks du nu har valgt at prøve.

Mini-deo fra Wend Wax til bikepacking turen.

Hvilke har så gjort det bedst?

I min lille uvidenskabelige, men dog uafhængige test, rangerer jeg dem som følger:

  1. CeramicSpeed UFODrip ver. 2.0 er let at bruge, har en god viskositet ved et bredt temperaturinterval. Det holder længe i både tørt og vådt vejr, dog en hel del længere i tørt vejr.  CeramicSpeed skal have et lille plus da de leverer et rensemiddel, hvis du ikke har en ultrasonisk renser, og så er CeramicSpeeds produkter bio-nedbrydelige. CeramicSpeed leverer både en stor og en lille flaske, så det kan tages med på bikepacking. Det er i den dyre ende, hvilket trækker lidt ned.
  2. Smoove er fuldt på linje med CeramicSpeed når det gælder brug og km-holdbarhed og det er bionedbrydeligt. Smoove levere både en stor og en lille flaske, Smoove Prep til afrensning, også bio-nedbrydeligt, og så er prisen virkelig fin. Jeg synes den er på højde med CeramicSpeed, men når jeg læser Zero Friction Facts holder det ikke på samme måde, så Smoove ryger ind på en anden plads.
  3. Squirt har jeg brugt i flere år og det er et godt produkt, men jeg har ikke fået det til at holde så mange km som CeramicSpeed og Smoove. Flaskestørrelser er perfekte, påføring er let og så leverer Squirt en type til kolde dage og det er smart. Afrensning leverer Squirt også. Klart bedste køb til prisen. En stærk tredjeplads.
  4. Silca Super Secret Chain Lube er virkelig godt, men jeg har kæmpet med viskositeten; det er for flydende og for meget spildes på gulvet. Der er ingen tvivl om det ruller fantastisk og det holder også godt, når det først er på kæden. De leverer ikke en miniflaske og så synes jeg prisen er høj.
  5. X-Sauce var blandt de første jeg brugte, da jeg fik en flaske af Cranks & Coffee for flere år siden. Mekanikeren derude mente jeg skulle prøve det til cykelcross og det virkede fantastisk til en time fuld gas. Kæden var væsentlig renere og kørte meget bedre end ved oliesmøring. Samtidig blev det ikke spulet af i pitten. Det er et godt produkt som jeg vil teste igen, på længere distancer og tørt vejr. Prisen er den bedste af alle.
  6. Wend Wax har lidt samme udfordring som Silca; det er for flydende og så har jeg fået ca. de halve km ift. Smoove og CeramicSped på lange grusture. Wend leverer derimod et komplet system, hvilket de skal have ros for. Der er både afrensning, klude og voks. De leverer også en lille flaske til dit etapeløb. Prisen er for høj ift. f.eks Squirt og Smoove.
  7. Morgan Blue Dry Wax testede jeg for flere år siden og fandt det for flydende og ikke så km-holdbart. Nu vil jeg prøve Morgan Blue igen og se om min vurdering stadig holder.

Boeshield T-9 skal jeg i gang med at teste. (øverst til højre på forside foto)

Huske at du med fordel kan supplere denne liste med de test som Zero Friction Cycling har lavet. Vær dog opmærksom på om alle smøremidler er opdateret. (det er f.eks. Ceramicspeed´s gamle UFODrip i nuværende rapport. Se her.

Er det så meget bedre end de oliebaserede smøringer?

Det kommer an på: For der findes også rigtig gode olier, baseret på nanopartikler. F.eks. skal jeg til at teste den fra ProTeam (nederst til højre i forside foto), som ligner mere på en olie. Jeg har p.t. kørt tre ture med den og den er meget overbevisende i både holdbarhed og er relativt let at holde ren. Silca er også lige kommet med deres Synergetic Oil, som få gode anmeldelser, så den skal jeg også have set på. Endelig så er arbejdet stort set det samme; ny kæde renses af, tørres, smøres op, gøres ren med klud efter hver tur, smøres måske op igen, hvis den er tør, og af og til renses i bund. Så tidsforbruget dagligt er det samme.

Proteam olien er også baseret på nanopartikler. Pipetten gør påføringen let og præcis. Fås hos BIKEFITPRO. 50 ml for kr. 225,00.
Kr. 160 for ca. 60 ml. Jeg har ikke kunnet finde det på en EU hjemmeside. I U.K. 32 GBP, endnu dyrere og med Brexit tillæg i massevis.

Her kan du se nogle af de videos jeg har lavet undervejs i testen af Ceramicspeed UFODrip ver. 2.0

 

 

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *