De er virkelig gode, med plads til lidt forbedringer. 

I denne artikel gennemgår jeg vinterstøvlen og ser på hvad som kan forbedres. Til en start med får du her en gennemgang af støvlen inden den testen gik igang.

Tekst, fotos og video af Henrik Jappe

Her kommer en foto gennemgang af støvlen, med kommentarer på godt og skidt ved den, efter ca. én måneds test i alt fra minus fem grader til plus 12, sol, regn, mudder, korte og lange ture.

Designet er helt ok, sort, enkelt og funktionelt. Velcrolukningen har på ingen måder generet og fungeret fint. Det har ikke samlet mudder og skidt. Velcroen lukker en form for strækbar neopren, som varmer godt om anklen, men som også kan suge vand til sig, når det regner. Det vand kan over tid trænge ned i støvlen og give våde sokker og fødder, som dermed bliver kolde. Løsningen? Træk de løse ben/vinterbibs udover lukningen, så vandet løber af og udover. Det virker!!! Kan det løses anderledes på støvlen? Ja, men ofte giver højere og stivere konstruktioner gener og i værste fald gnavsår. Så der er en god grund til, at flere skoproducenter vælger velcro og neopren lukningen. Prøv evt. disse fra GripGrab.
BOA lukninger virker bare, hele tiden og jeg har endnu ikke formået at knække en snor i systemet, ej heller ødelægge funktionen ved styrt. Dette spænde er af énvejs typen, BOA L6,  dvs. man kan kun spænde det men man kører. Skal du løsne det, så skal du stoppe, trække spændet ud, løsne og trykke det ind igen. Måske kan Alaphilipe gøre det On the Fly, så at sige, men os dødelige skal ikke prøve. Der findes versioner af BOA spænder som virker begge veje og kan justeres mens man kører. Måske en lille forbedringsmulighed på støvlen. Spørgsmålet om det bør dækkes til af den udvendige pløs har også både for og imod. Det vil holde skidt væk fra spændet, men selv de meget beskidte ture har ikke blokeret det, så…. Dækkes det til så er det helt umuligt at stramme spændet mens man kører, hvilket typisk er behovet efter nogen tid. Jeg stemmer på en eksisterende konstruktion.

 

Her ses hvordan BOA spændet lukker over foden og pløsen. Det har virket fremragende og på intet tidspunkt generet. Konstruktionen kan have en svaghed her ved, at snorene går gennem de fire “øjne” nederst. De vil blive slidt over længere tids brug, noget jeg har erfaret på en anden model fra en konkurrent. Det tog dog to vintre. På MN7 bekytter den udvendige pløs dog “øjnene” mod skidt, hvilket ikke var tilfældet på min gamle støvle, så mon ikke den holder længere!? Hold det rent og spray evt. af og til med silikone, så kører det gnidningsfrit.
En af de helt store kvaliteter ved støvlen er denne udvendige pløs, som effektivt lukker af for vand, skidt og møj. Det gør også støvlen pæn at se på og meget let at holde ren. Jeg spulede den af med haveslangen og vaskede efter med en børste og sæbevand. Der er ikke farveændringer eller slidmærker på den så langt. Forstærkningen på snuden er også pænt lavet og vil bidrage til, at støvlen holder længe.
Sålen er faktisk ganske god og jeg har ikke haft brug for at udskifte den. Der er svangstøtte på den, som passede min fod okay. Det er dog individuelt og der bør du gå efter “perfektion”, det såner dine fødder og lønner sig i længden. Få lavet skræddersyede såler!! På de kolde dage supplerede jeg med min thermosål under, så kulde nedefra blev holdt effektivt ude. Støvlen er virkelig varm!! Jeg er normalt en str. 42 i Shimano sko, men vælger ofte at gå én størrelse op i vinterstøvler, så der kan være en thermosål nederst, med min skræddersyede sål over og plads til uldsokker. Hos Shimano ville en 42,5 have været nok; de virker lidt store i størrelsen, så prøv dem hos din lokale cykelhandler inden du køber.
En perfekt sål til vinterbrug. Knopperne er bløde og giver et godt greb, når en meget stejl bakke skal forceres gående. Klampen kan placeres korrekt, med Shimanos udvidede mulighed, I str. 43 brugte jeg bagerste huller skubbet helt tilbage i trail position, det giver god balance når sporet er svært. Også det er en personlig præference, så er det jo godt der er to muligheder og masser af plads til at skube klampen frem. Højden på sålen er perfekt, så SPD klampen ikke stikker ud når man går. Klik-ind-ud virkede også perfekt med mine Shimano XT pedaler. Der ok store flader rundt om klampen giver god støtte når der trædes, accelereres og køres “sidelæns” 🙂
Samlet set en meget fin sål der står godt fast. Men den er ikke særlig stiv – index 5 ud af 12 – og til vintertræningen, som her i februar og marts indeholder antritsøvelser, virker den blød. Omvendt så er den meget behagelig over de lange træningsture. En lidt stivere sål ville være dejligt.
Man kan ikke få alt og vægten er relvativ høj. Det vænner man sig til under vintertræning, men gør at jeg nok finder sommerskoene frem lidt hurtigere og iklæder dem skoovertræk, der tager vind og vand. Mine DMT vinterstøvler er 150 gram lettere pr. støvle, men tilgengæld slet ikke så varme og er uden GoreTex membran. Mine gamle Northwave støvler er 50 gram lettere pr. støvle, begge med GoreTex membran og lidt stivere såler. MN7 er dog klart den mest komfortable og varmeste. Tja, valgets kval.
Den helt store fordel! Efter sådan en tur er de rene på ingen tid!! Bare spul og vask efter med sæbevand og en børste.

Fås i størrelse 38 til 48 og i halve størrelser til 46,5.

Konsklusion.

Man kan ikke få alt! Med MW7 har Shimano lavet en næsten perfekt vinterstøvle til MTB og Gravel rytterne….

…og jeg kan kun foreslå to forbedringsmuligheder; lidt lavere vægt og lidt stivere sål. Prisen ligger på kr. 1.500 – set på internettet – hvilket er en meget meget fin pris for en støvle i den kvalitet.

Læs mere her.

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *