Bikings har testet et hav af dæk og er p.t. igang med Hutchinson Override og Black Mamba, samt Challenge Getaway. Getaway har jeg kørt på i en god måned og bl.a. brugt til Dirty Jutland; et løb jeg har kørt fire ud af fire gange arrangeret. Så det måtte være et godt sted at prøve et lækkert, men også meget dyrt dæk.

Foto og tekst af Henrik Jappe

Til et løb som Dirty Jutland kan man køre på både smalle eller brede dæk, slicks eller med store knopper; det er kun et spørgsmål om stil og fart. Det mest optimale er et dæk på 35-40 mm med lav rullemodstand, hvilket typisk er små tætsiddende knopper på midten. Det må gerne have gode sideknopper, da der er mange hurtige sving på grus, så svingkontrol er vigtigt. Endelig er det fint med lidt punkteringemodstand i form af noget forstærkning i dækket, men typisk punkterer jeg ikke til løbet – men gjorde så i år.

En stor flintsten klarede det alligevel ikke, men det er der ingen dæk som gør!!!

Pluggen klarede effektivt hullet og vi var kørende efter to minutter.

Challenge Getaway…….

……er præcist designet som ønsket; med 40mm bredde, lav rullemodstand og helt klassisk Challenge, med rigtig gode sideknopper til god svingkontrol. Desuden har det 2 x PPS som er deres punkteringslag i dækket. Det er lidt i den tunge ende af 40 mm dæk, men det gør ikke så meget da Danmark er flad og især Dirty Jutland.

Præcis 40 mm på en ETRTO 622x23mm fælg. Flot runding som giver god overgang i svinget.
Anbefalet trykinterval er faktisk meget passende. På mange andre dæk er intervallet ofte alt for højt. Jeg kørte 1,8 bag og 1,7 bar foran. Samlet vægt af rytter og cykel ca. 80 kg.
Gode sideknopper. 260 TPI – wow – det er højt og giver et fantastisk følsomt dæk, der bare smyger sig til underlaget. Virkelig lækkert. TLR = tubeless ready.
Hand made er nok med til at give den høje pris. 2 x PPS er deres punkteringsbeskyttelse, som vi har haft gode erfaringer med på både deres Paris-Rubaix og Strada Biancha dæk.
Tjek lige de centerknopper, det mønster er perfekt. De giver relativ lav rullemodstand men kan alligevel godt bremse cyklen effektivt ned i fart.
Indvendig tubeless foring, med en kantafslutning som jeg var bange for ikke ville holde tæt, men de holder rigtig godt tæt.
Øv, der er lidt til den tunge side, men til flade DK er det okay.

Hvorfor er Getaway super godt?

Generelt leverer Challenge altid dæk af høj kvalitet, noget mange af os som kører cykelcross ved alt om. Dels er de håndlavede og så bruges der altid et højt TPI tal. TPI står for treads per inch;  tråde pr. tomme og 260 er meget højt. Det bidrager til et meget fleksibelt og følsomt dæk, idet tråde erstatter gummi; gummi som gør et dæk stivere. Dermed kan du også justere dæktrykket mere detaljeret til det du skal køre og således opnå mere komfort, bedre greb og lavere rullemodstand. Med et dæktryk på hhv. 1,8 bar bag og 1,7 bar foran kørte jeg bl.a. Det Blå Spor på Slettestrands MTB område. Det spor består af alle typer underlag og dækket gjorde det formidabelt.

Udsigtspunktet på sporet.

Dækket er også testet grundigt på de hjemlige spor, herunder MTB banen i Hvidovre, Avedøre, hvor alle dæk testes.

Opsætning……

…..var også rigtig let, de poppede flot på fælgen og holdt godt tæt allerede efter én tur. Jeg brugte igen Zero Flats sealant, 40 ml., som er effektivt, men tørrer lidt hurtigt ud.

Et godt fif til at få dækkene til at poppe let på er, at spraye silikone på dækkanten.

Tryktab over et døgn ca. 0,25 bar.

Prisen….

…er hele kr. 549,00 set hos allbike.dk, så med risikoen for at flint kan ødelægge et helt nyt dæk gør det næsten prisen endnu højere, men vil du køre godt, hurtigt, sikkert og lækkert, så køb!!!

 

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.