Ceramicspeed OSPW pulleyhjul.

Af Gert Caspersen

Man kan købe en Mercedes og så kan man købe en Mercedes AMG.

For de fleste menneskers vedkommende er man nok godt klar over, at køber man en Mercedes, så er man oppe i den lidt finere klasse. Køber man en Mercedes AMG, så får man i tilgift noget ekstra i form af en tunet motor og div. andre lækkerier.

På samme måde hvis man køber ex køber en Campagnolo SR EPS gruppe, så er man oppe i det øverste segment. Hvis man så opgraderer bagskifteren med en Ceramicspeed OSPW bagskifterarm, så har man også her opgraderet sit i forvejen meget fine produkt.

Det store spørgsmål er så her: Hvad får man for pengene? De fleste er jo nok bevidste om, at produkter fra Ceramicspeed ikke er helt billige.

Skifterarmen inden monteringen

Vi har således i vores test afprøvet driftstabet på en original Campagnolo SR EPS skifterarm med standard pullewheels, 12 tænder både øverst og nederst og holdt disse data op mod tilsvarende data afprøvet med Ceramicspeed OSPW bagskfiterarmen, hvor der som standard var monteret 13 tands øvre hjul og 19 tands på nederste hjul.

Inden testen var den originale Campagnolo skifterarm renset og rengjort, ligesom lejer (messingbøsninger med stålruller), var rengjorte og smurte efter forskrifterne. Det skal  her bemærke, at jeg var noget overrasket over at se, at Campagnolo SR pulleyhjulene ikke var med keramisk leje på nederste pulleyhjul, hvilket er gældende for den tidligere 11 speed SR udgave.

Alligevel kunne det konstateres, at de originale Campagnolo pulleyhjul løb meget let, omend de ved let aktivering med hånden ikke løb frit så længe, som når vi holdt dem op mod Ceramicspeed OSPW systemet, hvor de keramiske lejer helt klart viste, at rullemodstanden var barberet ned til et minimum.

Hvad der ellers er i kassen sammen med bagskifterarmen.

I forbindelse med selve udskiftningen, har Ceramicspeed lavet en meget fin og illustrativ video af hvorledes dette foregår. Det skal også bemærkes, at ifb.med udskiftningen, så har man mulighed for at lave 3 forskellige fjederspændinger på skiftearmen og at man ved opgraderingen, får mulighed for at kunne gå helt op til 34 tænder på bagkransen mod 32 tænder ved den originale standardskifterarm.

Her monteret på cyklen

En lille lækker detalje på Ceramicspeed skifterarmen er at der på bagsiden af denne ud for begge pulleyhjul er et lille smørehul, hvori man kan dryppe med Ceramicspeed’s egen olie til de keramiske lejer. Dette sikrer længere levetid på lejerne og at den lave friktion opretholdes. Mens vi snakker levetid, så er det vel også her det skal nævnes, at der ydes 4 års garanti på Ceramicspeed’s standard pulleyhjul og helt op til 6 års garanti, hvis man vil ofre det ekstra, som er de coatede pulleyhjul der koster ca. kr. 750,-

Her ses det lille smørehul ovenover centermøtrikken

Prisen for standard skifterarmen med standard hybrid keramiske pulleyhjul er vejl. kr. 3.750,- og lad os så se på hvad gevinsten på denne investering kan byde på:

Vi lavede testen med en opsætning bestående af cykel monteret med Power2Max NG Powermeter kranksæt og cyklen blev moteret på en Wahoo Kickr Core model 2021 og kørt på Zwift platformen på 2 forskellige typer ruter. Henholdsvis en flad rute og en kuperet rute, hvor der for begge ruters vedkommende både blev kørt “jævnt” og med lidt intervaller.

Nedenstående test er lavet med Campagnolo SR EPS standard pulleyhjul og viser på flad vej et driftstab på 1,4%

Driftstab på 1,4% flad vej

Den næste test blev lavet med samme setup, men her på en kuperet rute. Resultat blev her et driftstab på 1%

Driftstab på 1,7% kuperet rute

Vi udførte herefter samme tests efter udskiftning af bagskifterarmen, hvor der nu var monteret Ceramicspeed OSPW arm.

På den første måling på flad vej, var driftstabet reduceret til 0,5 %

Driftstab på nu kun 0,5 % på flad vej

På samme måde testede vi nu på kuperet rute og her var resultatet overraskende positivt, da vi rent faktisk kom ud med et plus ifh.t den effekt, som blev trådt i pedalerne.

Gevinst på + 1% på flad vej

Hvis man tager en gennemsnitsmåling af gevinsten ved brug af Ceramicspeed OSPW systemet, så får man en gevinst på 1,8% og hvis disse tal omregnes til sekunder, så får man med en rytter/testperson med vægt på 64 kg og højde på 173 cm følgende teoretiske gevinst, hvilket er udregnet ved hjælp af App´n Bike Calculator.

Flad vej 50 km med 200 Watt giver en fart på 31,9 km/t vil tage 1.34.06 (Campagnolo SR pulleyhjul)

Flad vej 50 km med gevinst på 1,8% gevinst og således nu  203,6 W 32,05 km/t vil tage 1:33:30

Gevinsten på flad vej med Ceramicspeed OSPW systemet er således ca. 36 sekunder.

Tager vi kuperet rute på 50 km og gennemsnitlig stigning på 2,2 % vil gevinsten være noget større målt på tid:

Kuperet rute med 200 Watt vil give en fart på 23,8 km/t og en tid på 2.05.55 (Campagnolo SR pulleyhjul)

Kuperet rute med indbygget gevinst på 1,8% giver 24 km/t og en tid på 2.04.40 (Ceramicspeed OSPW).

Der er således her jf. App´n Bike Calculator en forskel på 1 minut og 15 sekunder i Ceramicspeed OSPW systemets favør. Det er vel data som er svært ikke at notere sig – især hvis man er en rytter, som har noget at køre for, eller hvis man blot er en inkarneret cykelfreak der bare ikke kan få sin cykel opgraderet nok.

Rent faktisk målte vi på den kuperede rute forskelle, som var helt op til 2,7 % bedre og årsagen til dette antager vi skyldes, at kædehastigheden og hermed også hastigheden på pulleyhjulene, hvor dem med keramiske lejer løber noget lettere end dem med metalbøsninger.

Posted by:Gert Caspersen

Jeg har været aktiv sportsmand hele livet. Har gennem de sidste 30 år deltaget i et utal af lange motionsløb i både Danmark og udlandet. I de senere har jeg også på licens niveau deltaget i banecykling og har bl.a. deltaget i Hold VM på bane med en bronzemedalje, som bedste resultat. Således stor erfaring inden for div. landevejs motionsløb og Grand Fondos i udlandet. Har også fungeret som guide og rejsearrangør af cykelture gennem mere end 25 år. Tidl. skribent på Cykel-Motion Danmark fra 1996 og frem til bladet lukkede her i år. Min passion er Grand Fondos i Italien og Frankrig, samt gadgets til cykling.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.