Black Mamba CX 700x38c Tubeless ready 127 TPI og Overide 700x35c Tubeless ready 127 TPI

Kvalitets graveldæk fra Hutchinson med gode køreegenskaber

Tekst og fotos af Nicolai Kjellerup Jacobsen og Frederik Parmo.

Vi har I løbet af de seneste 2-3 måneder testet to forskellige graveldæk fra den klassiske franske dækproducent Hutchinson. Hutchinson kan datere deres firma helt tilbage til 1853 og fra ca. 1890 begyndte de at lave cykeldæk. Dækkene produceres den dag i dag stadigvæk i Frankrig.

Hutchinson – Black Mamba CX 700x38c

Black Mamba er dækket til alle tørre forhold. På deres hjemmeside bliver det beskrevet som dækket der kan klare alt fra ”en tør cross rute, til lange ture med ujævnt terræn.” Udover at man ikke må bruge dækstørrelsen til cyklecross konkurrencer, er det alligevel en fin beskrivelse af dækket.


Dækket ser måske lidt voldsomt ud og knopperne virker ved første øjekast lidt tilfældigt anbragt i forhold til at det bliver anbefalet til gravel i tørre forhold, men det er udviklet i samarbejde med den tidligere MTB-verdensmester Julian Absalon og er en nedskalering af deres MTB dæk, bare skræddersyet til Gravel. Dækket består af deres dual-compund mønster, med blødere sideknopper for ekstra greb og en hårdere midte, for lavere rullemodstand og længere holdbarhed.
Dækket vejer 442g og blev sat op til tubeless med en ganske almindelig fodpumpe uden problemer. Det målte 38,7mm på min 24mm indvendige fælg.

Testen:

Jeg har vejer ca. 75 kg. Og har testet dækket i alt slags vejr, med dæktryk fra ca. 1,7 bar og op til 2,2 bar, afhængigt af forholdene. På asfaltstykkerne var dækkene en ganske positiv oplevelse. Man kunne frygte at de mange knopper ville skabe en del modstand, men deres tætte placeringer og lave højde, gjorde at dækket havde en ganske fin følelse på asfalt. De ruller selvfølgelig ikke ligeså hurtigt som et slickdæk, men følelsen var alligevel derover af. Selv i sving hvor man kom ud og mærke kantknopperne, var det helt acceptabelt, selvom det ved lavt dæktryk altid føles lidt spændende. Dækket har helt klart sin styrke på de hurtige grusstykker, hvor det ruller rigtigt godt. En ting jeg specielt lagde mærke til, var følelsen af greb hele vejen igennem sving. De 127TPI skaber et meget bevægeligt dæk og dette kunne mærkes i sving, hvor der altid var god kontrol, kantgreb og en følelse af at dækket altid fulgte rytterens anvisninger.

På tørre singletracks og mtb spor, var dækket ligeledes en fornøjelse at køre på. Selvom det bliver anbefalet som et tørvejrsdæk, vil jeg dog alligevel mene at det har anvendelsesmuligheder helt hen i det våde terræn. I rigtigt mudder er det ikke optimalt, det pakker mudder og står generelt ikke fantastisk fast, som forventet. Men på fugtige spor og dage med bare lidt regn og mudder, stod de overraskende godt fast, både nedad og opad tekniske små crossstigninger.

Holdbarheden har været fornuftig, og der er massere af mønster tilbage efter ca. 700km. En enkelt punktering er det blevet til, som Orange Seal dog lappede efter et par forsøg. Vægten på 465g er hverken let eller tungt, men meget acceptabelt.

Black Mamba minder mig meget om Continentals Terra Speed. Terra Speed var lidt hurtigere på asfalten, men havde til gengæld lidt mindre greb i fugtig skovbund.
Alt i alt er Black Mamba et rigtig fint dæk til de fleste danske forhold, fra forår til efterår og størrelsen på 38mm vil passe på de fleste crossrammer, så man ikke behøves en rendyrket gravelcykel.

Hutchingson Overide 700x35c

Foråret er for alvor over os, og der skal skiftes til sommerdæk! Jeg har haft fornøjelsen af at teste et hurtigtrullende højkvalitets dæk fra Hutchingson, med navnet Overide. Der er her tale om et såkaldt “slick” dæk, altså glat og med minimalt mønster. Denne type dæk kan være gode til tør og pakket grus. Ligeledes ideal til brosten, grov asfalt af enhver art. Lette trails i lav til moderat fart klarer den også. Hurtig midte er ekstrem behagelig på landevejen.

Plus:

  • Lav rullemodstand
  • God til tons på asfalt og lange stræk med pakket grus.

Minus:

  • Manglende kontrol i våde, mudrede og glatte forhold.
  • Intet greb i sving på grus i høj fart
  • Intet greb på tekniske stejle opkørsler (cross/mtb) og intet greb/kontrol på stejle tekniske nedkørsler (cross/mtb).

Jeg må sige at jeg har været super tilfreds med kvaliteten af dækket. Gummiet er blødt og griber godt. Det har været en fornøjelse på mine længere gravelture at få mere køreglæde på asfalten. Slid efter mit brug ses, men de holder overraskende godt. Jeg har haft en enkelt punktering lidt uden for kontaktfladen, som havde svært ved at lukke, hvor jeg dog kom fint videre på turen på en plug og CO2 patron. Jeg har kørt +500 km på dækkene i denne test.

Dækkene har vi købt gennem Danish Bike.

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.