MET Manta hjelmen er gennem designet, aerodynamisk og smadder flot.

Den kommer i seks farver, så næsten alle kan finde en der passer til tøjet og cyklen, for én ting er helt sikkert; cykeltøj, hjelme, sko mm. er blevet mode.

Intro-video.

Tekst og foto af Henrik Jappe. Foto fra MET´s hjemmeside.

NACA ventil på toppen af hjelmen

En hjelm skal sidde godt og vi har alle forskellige hoveder, så derfor er det vigtigt, at prøve den hos cykelhandleren først. Der får du også rådgivning om sikkerheden, hvordan den skal tilspændes og monteres på hovedet. Udover det flotte design, så var jeg begejstret over justeringsmulighederne i hjelmen. Spændet i nakken er enkelt at betjene og tilspænding kan udføres med én hånd, mens man racer afsted. Nakkespændet kan klikkes op og ned, så tilspændingen passer netop din nakke, men det kan faktisk også justeres i bredden ved, at de to støttespænder kan flyttes ud og ind. Det ser man ikke på alle hjelme!

 

Manta er en landevejshjelm men kan sagtens bruges til både gravel, cross og XCO- MTB. Den er det jeg kalder en aero-landevejshjelm, men ikke en enkeltstartshjelm. Den kategori – aero-landevejshjelm – er blevet utrolig populær og med rette. Målinger viser at allerede ved 30 km/t betyder vindmodstanden lidt og det er som bekendt en eksponentiel funktion af hastigheden.

Holographic Glossy White

Met har udviklet Manta og andre af deres landevejshjelme med NACA ventilering og Venturi effekt. NACA ventilering kendes fra mange racerbiler, hvor de ses på kølerhjelmen. Venturi effekten hjælper med at suge luften ud af hjelmen, via konstruktionen bag på hjelmen. Tilsammen giver hjelmens facon og de to ventiler optimeret aerodynamik, samt køling af hjelmen og hovedet. Designet ses også delvis på f.eks. HJC´s Furion, men ikke så gennemført.

Låsesystemet under hagen er af typen Fidlock og baseret på magneter. Det er smart, hurtigt og kan betjenes med én hånd. Det er ikke en feature som jeg satte høj pris på, men jeg hørte andre som synes det er fedt og især til børnehjelme. Ses demonstreret i videoen.

Udsugningen bag på hjelmen.

Med en vægt på 250 gram, med MIPS beskyttelse, er Manta let. Der findes hjelme ned til 200 gram og med MIPS stiger vægten ca. 20-30 gram. Den nye Manta findes ikke uden MIPS, men der findes stadig lidt af den gamle model derude, som kommer både med og uden MIPS.

Testen.

Jeg har kørt med hjelmen i to uger i maj og juni, hvoraf fem dage i træk på graveltur rundt på Sjælland. Temperaturen har varieret mellem 10 og 25 grader, sol og regn, og Manta håndterer alle forhold meget fint. Hjelmen er perlemorshvid, eller som Met Kalder den; White holographic Glossy, og er smuk!!!! En hvid hjelm hjælper med at holde hovedet koldt, så at sige, især i direkte sol, hvor en klassisk sort hjelm ikke er sagen.

Lækker overnatning på Bromølle Kro, nu er vi klar til etape 2.

Umiddelbart pasede hjelmen mit 57 cm hoved (omkreds målt i panden og nakken) og den var opgivet til 56-58 cm. Med lidt klik-justering, som flyttede nakkespændet ned og lidt ud på de to nakkestøtter, passede Manta perfekt. Den er udstyret med MIPS og ganske få puder indvendig. I panden har den en pude baseret på GEL´s som er meget behagelig. MET skriver det holder længere og at det køler, kølingen lagde jeg ikke mærke til og holdbarheden; vi må se, så følg med.

Abborebjerg 142 moh, Møns Klint højeste punkt besteget 🙂

Konklusion.

Med kun 250 gram er den let og følges den ikke som en klods på hovedet under hverken MTB-, landevejs- eller gravelkørsel, tvært imod så mærkede jeg ikke hjelmen “overhovedet” :-). Den er designet så den ikke ligner en champignon på hovedet, hvilker nogle hjelme gør, især på smalle hoveder. Med de avancerede aero features er hjelmen genial, enten man kører MTB, gravel eller landevej, idet den giver både god ventilation og optimeret aerodynamik på landevejen.

MET´s hjelme optræder ikke på Virginia TEC ´s liste over de sikreste og testede hjelme, nok fordi de ikke sender dem dertil for test. Udstyret med MIPS indlæg øger det dog uanset sikkerheden og du kan læse mere om det her.

Virginia TEC anses for at være uafhængig og mere grundig i deres tests af hjelme.

Der findes flere teststandarder, afhængig af marked man ønsker at sælge hjelme på, så uanset så skal alle hjelme opfylde det enkelte markeds krav om sikkerhed og test.

Til EUR 250 er det en dyr hjelm, men der hvor en top-hjelm skal ligge ift. konkurrenterne. GEL puden til panden kan købes ekstra til 9 EUR og det er smart, da de ofte slides langt tid før hjelmen.

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.