Jeg er tilmeldt løbet, som er på 300 km grus og asfalt – så langt har jeg aldrig kørt på én dag – eller på én gang, hvis det skulle tage mere end 24 timer….

….men der er cut off tid på, så det kan ikke tage mere end fra kl 6:30 og til kl 23:00. Med start og mål i Vejle Havn er der lagt op til 300 km med 1995 højdemeter, så der skal lægges en plan. Dirty Jutland er det længste gravelløb jeg har kørt, på 210 km distancen. Langs Vesterhavet er der fladt – rundt om Vejle er der kuperet. Kan man så gange km/t op og få en forventet køretid?

Med en snitfart på 20 km/t vil det tage 15 timer og så skulle det passe nogenlunde med kl 22-23 i mål – før cut off.

Tekst af Henrik Jappe. Fotos fra Unsupported Grinder, Ulriks FB side og mine egne amatøragtige fotos 🙂

Unsupported Grinder

“The New Nordic Gravel Monument” “I kølvandet på de største endags løb og monumenter i cykelsporten er “Unsupported Grinder” sat i verden. Dette løb er et bud på, hvad et vaskeægte nyt Nordisk “monument” skal indeholde. Unsupported dyrker og hylder de krævende elementer fra bl.a. Unbound Gravel, Strade Bianche og det ikoniske Paris-Roubaix. Løb, der for de fleste passionerede cykel entusiaster inden for Gravel og landevejs cykling, har fået en helt særlig status.” Ruten er en god blanding af grus, markveje, stier og asfalt. Ruten er “straight out” anlagt så du primært bliver udfordret på din udholdenhed og ikke din tekniske kunnen. 300km. Med Ca. 60% Unpaved road. 40% asphalt. 1. Support zone efter 80km. Water station efter ca. 150km. 2. Support zone efter ca. 220km. 1995 elevation gain. Expo Area ved start og mål. God mad og kolde øl, Festival vibes på hele havnen. En dag du ikke glemmer!

Cykeltræning.

Det skal prioriteres hårdt med kun én måned til løbet. Træning, herunder lange ture på 5-10 timer hvor længden graddvis øges. 150, 200, 250 km. De lange ture hjælper på både det mentale i at sidde længe på lågen, med ondt i røven, lamme køller og et hoved der bare vil stoppe. Men det hjælper også på at træne fedtforbrænding, som er essentielt for at kunne gennemføre fornuftigt.

Her er de første km 150.

En rute med masser af fine grusveje, ca. 40% asfalt og så Hareskovens MTB spor. En god blanding. Det tog 6:33 timer, hvilket passer med ca. 13 timer på 300 km, plus korrektion for trætte ben efter 150 km = 14 timer.
Gode højdemeter og masser af små bakker, så Vejle-agtigt som muligt,

Så skal der køres intervaller som passer til bakkerne i løbet, men på Sjælland – flade Sjælland? Heldigvis har vi Skibakken i Hedeland og Skjoldenæsholm bakken ikke langt væk. Det er alene et spørgsmål om at disponere. Bakkerne skal overvindes, men musklerne skal helst ikke syre til.

Det er umuligt at indtage ligeså mange kalorier som jeg forbrænder under løbet, så det peger på at træne fedtforbrændingen, hvilket jeg har gjort mange gange før. Lange ture uden energiindtag lige under eller på sweet spot watt, til jeg går godt og grundig sukkerkold. En aftentur hvor de sidste fem km høvles af i max tempo og så direkte i seng, hvor forbrændingen fortsætter hele natten, op om morgenen og ud og træne uden mad i maven. Se skema herunder.

Fra Bo Falcks video, som kan ses herunder.

Bo Falck´s video fra hans forberedelser til Iron Bike er fantastisk.

Op til løbet skal der carbo loades, hviket jeg også har prøvet mange gange før, bl.a. ifm. La Marmotte. Det gælder om at spise langsomme kulhydrater løbende i de 2-3 dage op til løbet. I de dage trænes der enten ikke, eller kun let. Dog kan man dagen før løbet køre et hårdt 1-2 minutters interval, straks efterfulgt af indtag af energidrik, og derefter løbene småspise langsomt optagelige kulhydrater. Endelig skal der et rødbede shot ned hver morgen, tre dage op til løbet og ét samme morgen som løbet køres. Ja ja det lyder som vrøvl, men det er rent faktisk et af de verficerede midler til bedre præstationer uden snyd. Fås i kapselform hos Svensk Kosttilskud, men også de kendte Beet It små flasker.

  • Carbo loading er 10-12gram kulhydrat pr. kg. kropsvægt i tre dage op til løbet.
  • Kulhydratindtag under løbet er 60-80 gram pr time. Fortrinsvis gennem energidrik, men også nogle gode saftige Clif Bars.

Fysisk træning

Smidighed og styrke hjælper mig med at sidde afslappet og korrekt på cyklen over flere timer. Især skuldre, nakke, ryg, nedre ryg og hofter belastes, så mit morgenritual skal bare fortsætte, det virker. Det omhandler ikke noget med vægte, blot smidighed og styrkeøvelser af ryg, mave, nakke og skuldre. Det tager 15-20 minutter og er meget bedre end nyhederne 🙂

Cykel.

Canyon Grail CF SLX med Shimano GRX Di2 2×11 speed gruppe. Vægt som vist på på foto – kg. 9,1.
Saddel fra Pro; Griffon med GEL i polstringen. Saddelpingen er Canyon´s VCLS i bladfjeder carbon. Den virker helt fantastisk og giver en masse komfort på bumlet underlag.
Canyon´s dobbeltdækker styr giver fleks i toppen og forhindrer døde hænder efter flere timer i sadlen. Kønt er det ikke, men det virker. Ringeklokke er et krav 🙂

Jeg napper min Canyon Grail eller min Canyon Inflite. Grail´en byder på mere komfort, hvilket jo er vigtigt med 15 timer i sadlen. Omvendt så er Inflite´en en vaskeægte crosser; den er stivere, accelererer hurtigere og kører mere præcist. Grailen er det sikre valg, Infliten er en gambling på en hurtigere cykel og dermed hurtigere tid. BWR (Belgian Waffle Ride, et grusløb i Californien) blev vundet af Peter Stetina på en Canyon Ultimate CF SLX racercykel. Sikkert en gambling, men andre kørte også på racere og endurance racercykler (Grand Fondo cykler; dem til de lange og seje løb).

Min Canyon Inflite, som jeg bruger til gravel, landevej og cross. Max bredde på dæk er 38mm, så ikke en ægte gravelcykel, men super til de knap så tekniske løb, så som Unsupported Grinder. Vægt som vist på foto – kg 8,150, den skal have graveldæk på, hvilket tilføjer mellem 400 – 450 gram i vægt, så ialt ca. 8,5 – 8,6 kg.
Super luksus saddel fra ERE Research, som kan ændres i hårdhed og minimalt i vinkel, mens man kører. Virkelig smart især til bjergrige områder, hvor man kører opad længe. Den saddel skal jeg ikke køre med, da komforten skal være bedre. Saddelpinden er Canyon´s egen og giver god komfort på ujævnt underlag, dog ikke så god komfort som VCLS pinden på Grail´en, så vælger jeg Inflitén så flytter jeg saddelpinden over.
Et noget stivere styr end dobbeltdækkeren, men faktisk flekser det godt efter helt nede i bukningen, hvor jeg ofte sidder aerodynamisk på lange lige strækninger. Ja ja, ringeklokke giver god karma.
Styret er helstøbt carbon og er meget stift. Det har et ca. 1 cm. back sweep, som giver “en ekstra” komfortabel position oppe på styret.

Dæk.

Dæk er uhyre vigtigt at vælge rigtigt. Jo smallere jo hurtigere, jo mindre mønster på midten jo hurtigere, men intet bremsegreb på grus. Sideknopper er vigtigt for greb i svingene på gruset. Bredere dæk giver mere komfort, mere mønster giver mere sikkerhed på grus og stier. Arrangøren Mads Christensen melder om asfalt og gode grusveje og et løb der ikke udfordrer dig teknisk. Det peger på smallere dæk, uden for meget mønster på midten og så ellers brug af Silca´s Pro Pressure calculator. Hvilke dæk har vi testet, som har virket godt og kan bruges til Unsupported Grinder?

  • Challenge Gravel Grinder 38 mm. Bremser dårligt på midten men står godt fast i grussvingene. Et meget let dæk, med lav rullemodstand, der har Challenge´s PPS2 punkteringsindlæg, som vi har haft gode erfaringer med.
  • Challenge Strada Biancha 30 mm. Et slick dæk specielt til Strade Bianche. Det er meget hurtigt og har også dobbelt lag af punkteringsindlæg (PPS2) men har intet greb, så det kræver meget erfaring at køre med på grus. Et meget let dæk der fås i flere bredder op til 40 mm.
  • Continental Terra Speed Protection 40 mm. Bremser okay, har lav rullemodstand, men ikke så meget greb i svingene på løst grus. Fås også i 35 mm hvis det skal være rigtig let. Gå efter Protection modellen.
  • Vittoria Terreno Dry Graphene 2.0 TLR 40mm. Måske favoritten da det kan lidt af det hele og har god punkteringsmodstang. Overvejer om det skal være deres TNT version i 37-622 som er mere punkteringsbeskyttet.
  • Maxxis Rambler 40 mm EXO puncture protection. Det blev et favorit dæk i vinters hvor det kunne stå for det meste. Det står godt fast over det hele, men har nok lidt højere rullemodstand end de andre nævnte, så jeg tror ikke det bliver valgt.

Venner – det vigtigste!!!!!

Lige nu ser det ud til jeg skal med Stevns Gravel aka Ulrik Vadstrup Johannessen & co. Nogle af dem kører 300 km, andre den korte. Det er for mig vigtigt at køre sammen med nogen, gerne som holder ca. samme tempo, men på 300 km er det ikke så vigtigt på på f.eks. 100-150 km.

Ulrik når han har det bedst: på sin gravelcykel med venner.  (jeg må se at få en mustache)

På de helt lange, som f.eks. Dirty Jutland, går tiden bare hurtigere når man kan snakke med nogen og hjælpe hinanden ved punkteringer. Da det ser ud til af blive en tredages tur er det også rart med fællesskab derover og hjem i bilen og på overnatningsstedet. Ja og hvem drikker øl alene når de 300 km er overstået?

Hvad så?

“Træning, træning og atter træning”, som Bjørn Borg i sin tid sagde til journalisten, som spurgte hvordan han var blevet så godt til tennis. Så skal det endelige cykel setup bekræftes ved tests. På 150 km turen fik jeg vist valgt den rigtige saddel; PRO´s nye Stealth short nose aero saddel, som passer min kørestil godt. Dækkene skal testes og det blive det helt svære valg. Endelig er der cyklen, men det er et luksus problem med to fede cykler at vælge imellem. Lige p.t. peger det på Inflite´en som er lettere og hurtigere, men næste weekends 200 km vil bekræfte om den slå mig til lirekassemand. Følg med der kommer flere opdateringer.

Mvh Henrik

 

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.