HJC hjelme er fra Sydkorea og hvis du har hørt om dem, så kører du sikkert motorcykel.

Foto og tekst af Henrik Jappe. Fotos fra HJS mediesite og Marc Fulgoni

 

HJC hjelme er verdens største producent af hjelme til motorcykelfolket, men os på to hjul og uden motor, har ofte aldrig hørt om HJC før. Det vil vi i fremtiden, for de satser stort på at tage markedsandele i sportssegmentet, som de kalder det. HJC Sports er en afdeling under HJC, som skal producere cykelhjelme og i første omgang har de lavet fire forskellige hjelme, hvoraf de tre er high end. Deres filosofi er, at komme på markedet med høj kvalitet, flot design og via foreløbig ét World Tour Team, Lotto Soudal. Jeg fik præsenteret hjelmene til eventet Ridley Grandfondo Les Vosges.

Lars Bak med Furion TT hjelmen

HJC Sports high end modeller er Ibex, opkaldt efter bjerggeden i Alperne, som er deres lette og meget ventilerede hjelm på ca. 200 gram. Lotto Soudal bruger den til bjergetaper og varmt vejr, mit bud er den også fint kan bruges til mountianbiking, hvor farten er lavere og det ofte er varmt på længere stigninger.

Ibex hjelmen på ca. 200 gram, dobbelt in-mould konstruktion med sikkerhedsnet.

Furion er deres aerohjelm på ca. 190 gram og er et lækkert design, der appellere til os danskere, der er blevet vilde med aerohjelme. Den kommer i farver der kan bruges af både damer, mænd, landevejs- og grusryttere. Hvis du ikke ønsker en specielt udseende enkeltstartshjelm, er Furion svaret på dine hede drømme om, at barbere sekunder af tiden idet HJC argumenterer, at den er blandt de bedste i sin klasse, hvad angår aerodynamik.

 

Furion har et større udvalg af farver og er HJCs store satsning

Furion TT er deres specifikke enkeltstartshjem med integreret visir og ses på fotoet over, hvor Lars Bak fra Lotto Soudal viser den flot frem,

Aerodynamik har HJC masser af erfaring med, fra deres forskning og udvikling til motorcykelfolket. Som deres repræsentant i EU sagde, så er det en del mere krævende, at udvikle hjelme der skal tåle fart på over 200 km/t og samt samtidig være sikre. HJC kan derfor overføre en masse erfaring og teknik fra motorcykelhjelme, hvor de bl.a. råder over egen vindtunnel til aerodynamikoptimering. Det har de i stor stil brugt på udviklingen af Furion.

Furions aerodynamik
Her ses hvordan drag bruges til aktivt at ventilere Furion
Furions ventilation sammenlignet med andre no name aero landevejshjelme
Yderligere test der demonstrerer Furions aero- og ventilationsegenskaber

Sikkerheden der også være styr på og HJC har udviklet deres eget sikkerhedssystem – Internal Reinforcement Structure – der er et net støbt ind i EPSén (ekspanderet polystyren eller på danske flamingo). Nettet sikrer at hjelmen ikke falder fra hinanden ved kraftige slag og sikrer dermed bedre beskyttelse af rytterens hoved.

Sikkerhedsnettet i hjelmene

 

Er den behagelig er et ret væsentligt spørgsmål, men også meget individuelt. Jeg talte med alle journalister som prøvede hjelmen og selvfølgelig var svarene varieret. For det første skal man vælge den rigtige størrelse, som gør hjelmen passer og kan indstilles individuelt. Størrelsen er også ret afgørende for, om den sidder pænt og ikke virker for stor. HJC har brugt indstillingsmuligheder, som ses på andre high end hjelme og de består af: hjelmstropper der justeres i længden under hagen og til under øret, drejeknap i nakken som spænder hjelmen til og spænde som kan justeres op og ned, så den passer nakkens form. Det virker helt fint og de fleste vil kunne tilpasse hjelmen så den er behagelig.

Klassisk hjelmspænde og drejeknap i nakken
Furion nakkespænde trukket helt ud
Furion nakkespænde i laveste position

Polstringen sidder godt og i de rette positioner, så hjelmen kan strammes til uden at genere. Med hjelmen følger et ekstra sæt puder, hvilket er praktisk ved vask og slid, og der følger en hvid stofpose med til transport og beskyttelse af hjelmen.

Fin polstring af Furion hjelmen

Finishen er meget flot sammenlignet med andre hjelme i samme prisklasse. Samlingerne mellem EPS foringen og skallen er fuldstændig ren og fejlfri, lakeringen og decals sidder perfekt og overgange føles kun ganske lidt. Generelt er finishen blevet end del bedre hos alle større producenter, men HJC´s Furion er enestående flot lavet.

Furion i Lotto Soudal team version

En sort hjelm er ofte ikke behagelig i sol og høj varme og heldigvis kan den fås i flere farver. Sort og måske særlig matsort er imidlertid en meget populær farve i Danmark, så hvordan virker hjelmen, når det er varmt og solen bager på den? Til Grandfondo Les Vosges var temperaturen mellem 10 og 20 grader, med varierende sol og skygge. På stigninger af 4-5 km længde og sol følte jeg aldrig den blev for varm. Tilbage i Danmark fik jeg kørt med Furion på flere ture i 24-25 grader og høj sol, på landevejen, i skoven, på MTB og gravelcykel. Generelt virker den godt ventileret og blev aldrig for varm, men sol direkte på hjelmen over længere tid, på en lang varm alpestigning vil jeg ikke anbefale. Gå da efter den flotte mathvide Furion eller deres Ibex model, der har meget store ventilationskanaler og er designet til lange varme stigninger.

Konklusionen er at HJC kan deres kram og har lavet to top fede hjelme, Furion og Ibex, som passer godt ind i vores danske cykeldesign verden, hvor alt skal spille sammen og gå op i en højere enhed. Prisen på ca. kr. 2.000 for Ibex og ca. kr. 1.500 for Furion, er heller ikke dyrt, sammenlignet med andre top lirede mærker på markedet. Finishen træder frem som helt i top og pasformen er også fin. Det er svært at finde noget de kunne gøre bedre, men et forslag herfra er, at levere hjelmen med to forskellige tykkelser af foringer, så man kan opbygge den individuelt. Farver er altid til diskution, men når der er en flot sort og hvid er det meste af markedet dækket og det er der, så frem med kortet og køb en HJC hjelm, det fortryder du ikke.

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.