En test af en topcykel i to dele.

Bianchi Specialissima 6,3 kg fuldblodsracer til test henover vinter og forår og selvfølgelig i celeste blå.

Foto og tekst af Henrik Jappe

Dura Ace Di2, super lette komponenter, Fulcrum Racing Zero Nite fuld carbon hjul til dæk og slange og med den nye forbedrede bremseflade. Stel lavet i Super Lite Carbon, med deres anmelderroste Countervail® dæmpningsteknologi. Der er meget som skal testes på, kigges efter og ikke mindst skrives om til jer kære læsere.
Gert Caspersen og jeg har sammen testet og vurderet den.

Første testtur.
Countervail® teknologien havde jeg både hørt og læst en masse godt om, så det første jeg ville på turen var ud på brosten, hullede asfalt veje og selvfølgelig grus. Jeg fik den ud på en 70 km tur lige inden det dårlige vejr satte ind. Der blev den pryglet godt igennem på både asfalt, grus og brosten. Mit første indtryk er en fuldblodsracer med ekstrem kontant afregning i både accelerationer og sving. Den spiller 100% sammen med din krop og dermed skal du være en god tekniker på cyklen, for at få fuldt udbytte af Formel1 raceren. Dæmpningen virker helt klart og det gav en mærkbar bedre kontrol med cyklen i både høj fart og accelerationer på ujævnt underlag. Som på visse andre cykler jeg har prøvet, skulle jeg ikke her søge efter optimal kadence og gearing, for at få dæmpningseffekten bedst frem, men selvfølgelig var der også her lidt forskel. Kroppens rytme i kombination med fart og underlag spiller en væsentlig rolle, i den samlede dæmpning, rytme og dermed glidende fremdrift.

Countervail®
Countervail® er et amerikansk firma, som laver kulfibercomposites til bl.a. NASA og den amerikanske flåde i forbindelse med fremstilling af bl.a. rumfartøjer og ubåde, hvor vibrationsdæmpning er en udfordring. Bianchi har fået eneret på samarbejde med Countervail® og har således nu denne dæmpningsteknologi placeret i rammen. Bianchi vil ikke nærmere specificere (fabrikshemmelighed), men sandsynligvis i både forgaffel, saddelstage, overrør og kædestræbere. Jeg har prøvet mange forskellige typer dæmpningsteknologier gennem årene, både på landevejsracere, crossere og mountainbikes. Særligt på mountainbikes og crossere gør det en kæmpe forskel, men der er ingen tvivl om, at rytteren i en lang forårs klassikker også har fordel af dæmpning.

 

 

 

 

 

 

Visse mærker bruger aktivt saddelpinden som dæmpning, hvilket er en lidt ”billig” erstatning for ægte dæmpning i saddel- og kædestage, samt forgaffel. Tilbagevenden til 27,2 mm saddelpinde i både MTB, cross og landevej har helt sikker den forklaring.
De senere år har vi set kombinationer af saddelpinde og aktiv dæmpning, f.eks. fra Canyon (VCLS teknologi) og Specialized (Zertz inserts, CG-R saddelpinde og Riders-First Engineered) og senest har Trek introduceret deres Isospeed Decoupler, i både deres Boone cross cykel, Madone aeroracer og Procaliber hard tail MTB. Så også på MTB siden ser vi nye påfund og her har f.eks. BMC ”nyudviklet” en dæmpning på deres Teamelite top hard tail MTB, i form af en integreret ”gummi dæmper med styring” i toppen af saddelstagene.

Her er link til Bianchis YouTube kanal med forklaring af Countervail® teknologien.

Bici da Grimpuer definitiva.

Jeg drømmer mig væk til Alpe D´Huez, afslutningen på La Marmotte, 21 hårnålesving til toppen, 40 grader varmt, der mangler kun 13 km, men køllerne er ristede. Der er en lille time op til mål, vægten på cyklen, vand jeg slæber med og energiniveauet er afgørende.
Tankerne flyder, som vandet ned i kroppen, sveden fordamper fra kroppen i en stank og hvide afmærkninger på mine bibs, er der flere vandposter på vejen op, kan jeg klare mig på en lille flaske, mærker efter om der er energi i baglommen, tiden ruller med tankerne, hjulene, asfalten og drømmen om en lille spurt op gennem Alpe D´Huez gader til jubel og heppekor. Drømmen om at fuldføre er vigtig, motivationen findes nu i hvert eneste sving, hver eneste meter, slurk af drikkedunken. Ryttere som ligger i vejsiden, med kramper og udmattelse, skaber kortvarigt frygt i mig, men fokus er klart, op, op, op i mål, jubel og glæde, motivation, fokus og sejr. Kom så!

 

 

 

 

 

 

Hver eneste lille variation i hældningsgrad på vejen, mærkes tydeligere end nogensinde, positionen på cyklens opleves pludselig meget vigtigere, for optimalt tråd, balance og kraftoverførsel.
Glæden over en superlet cykel, langt under UCI´s vægtgrænse, med meget lette hjul, dæk og slanger, optimalt indstillet til mig, min krop, nedkørselsteknik, position på stigningerne, saddelbredde, komfort og lir. Lir? Lir er alt afgørende. Farve på rammen, saddel, styrbånd, briller, tøj, længde og farve på sokkerne. Det skal matche, se godt ud, det er motivation. Det skaber glæde, hos mig, hos andre, der er noget mere at tale om, så tiden går, kilometerne tæller, målet er tættere på.
Bagefter skal cyklen plejes, skilles ad, rengøres, smøres, poleres, samles og hjem på væggen i stuen, ved siden af plakaten med Piraten, Alpe D´Huez i 1997, en historisk rytter, med store spektakulære sejre på sin Bianchi. Kommer jeg i mål er jeg stolt, en helt, på mit niveau, i mine øjne, hvad mere tæller.

Nogle samler på ure, biler, motorcykler, smykker, malerier, jeg samler på cykler. Hver af dem har en historie eller to på sig. De er dele af mit liv, min historie, skaber grundlag for lange passionerede samtaler med ligesindede, med en god kaffe i hånden, tilbagestrøget lidt for langt hår, nye mørke jeans, lyserød polo shirt med to åbne knapper, mørke sko uden snørebånd i fint blødt læder, stilfulde solbriller i håret, Panerai ur  og gestikulering med hænder og arme.
Det hele hænger sammen, det er en livsstil, god, sund, dyr livsstil. Men livet er dig, din familie, dine venner, det skal leves, nydes og plejes – hænge sammen og se godt ud, men på din måde, ikke påtaget, presset, stresset, men dit liv, med din familie og venner. Følelsen af at være en del af cykelkulturen og gruppen er vigtig, men ikke overdrevet, lidt afstand er også godt, lidt elastik, egne holdninger på en elegant måde, skaber mere sammenhold, refleksion, fornyelse, spænding og interesse.

 

 

 

 

 

 

Bianchi Specialissima.
Jeg fik kørt nogle ture på den inden det salte danske vintervejr satte ind og jeg satte cyklen ind i min varme stue, hvor den passede ind, som et maleri af Krøyer, smukt, elegant, romantisk og en god erstatning for fladskærmen når, trivialprogrammernes mentaldopede deltagere og seere overtog sendefladen. Tyve tinder i TdF, kaffen og blikket flakkende mellem bog, cykel, drømme og bjerge.
Bianchi Specialissima, Celeste Blue, 6,3 kg med Shimano Dura Ace Di2 og superlette italienske carbondele, passer næsten perfekt ind i dette liv og miljø. Udstyret med old school Campagnolo Super Record mekanisk skifte, så havde billedet været perfekt, det ultimative italienske.
Countervail er Bianchis dæmpning i stellet. Min første vurdering var at det virkede ok. Nu tog jeg cyklen ud på tørre veje, brosten, grus, de få stigninger og nedkørsler over 30 meter, jeg kunne finde på Sjælland.


Frem og tilbage utallige gange på Vesterbros små brostensbelagte gader, Carlsbergs brosten, snørklede små hullede ombygningsgader og sving, gav følelsen af god kontrol med baghjulet i tråd og sving, men en rystetur af dimensioner fra forgaffel og styr. På grusvejene gjorde den det langt bedre, farten kunne let øges uden fornemmelsen af mistet kraftoverførsel og svingkontrol. Op og ned af Skibakken i Hedeland var en ren drøm, den bare klatrer og selv i det lidt for høje gear, overføres alt kraft uden følelse af tab. Efter lukketid, i industriområdet i Greve, kendt område, masser af træningstimer der, ingen biler, masser af plads, hurtige sving, skarpe, bløde, hullede og gode sving. Cyklen er i sit es i den disciplin – critrace – og blot den mindste vægtforskydning af kroppen, overføres til præcist retningsskift i cyklen, naturligvis korrekt indstillet til mig. Det bliver en leg at køre cykel på den måde, det perfekte samspil mellem rytter og krop, balance, fart, sving og acceleration.


Valg af cykel i dag er ikke let, eller måske lettere end nogensinde? Udvalget er gigantisk. Er du passioneret og erfaren eller er du begynder og har sat dig et sæsonmål, har du valgt en stil, en vennekreds, så har du masser af rådgivere lige ved hånden. Vennerne, den lokale butik, blogs på internettet, klubbens hjemmeside, det er bare at spørge, forklare og der findes en cykel til netop dig og dit mål.

La Marmotte, Grand Fondos, Paris Roubaix, Strada Biancha, Flandern Rundt, Grejsdalsløbet, søndagstræningen, hvad vil du købe cykel til?
Strada Biancha, Paris Roubaix og Flandern rundt kræver en cykel med stor komfort, lidt mere fremløb, bredere dæk, holdbare hjul og dele. Vægten er mindre vigtig. Bianchi Infinito er dit valg.
Grejsdalsløbet og søndagstræningen kræver ikke så meget og kan gennemføres på de fleste låger, men den skal køre godt, skifte godt, skal se godt ud og lir – ja lir er vigtigt – det giver 4-5 km/t ekstra og noget at tale om over kaffen efter løbet. Bianchi Oltre er måske dit valg?
Bianchi Specialissima er cyklen til La Marmotte og Granfondos. Cyklen der giver dig det ekstra. Tiden, farten, nedkørslerne, vægten op ad bjerget, stilen, livsstilen og lir. Findes der noget mere liret end en Bianchi, en Bianchi Specialissima i Celeste Blue? Det er italiensk, det er passion, det er Bici da Grimpuer definitiva.

Læs mere på. www.bianchi.com

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.