Vi har modtaget denne minitest fra Niels Rasmussen. Niels kører MTB i massevis, på højeste plan i Danmark for Team RMK Elite og er delvis sponseret af Canyon og Amaton. Tidligere kørte Niels for Team WeBike DMK og var på landsholdet. Derefter kørte Niels på et udenlandsk UCI Team og i sæsonen 2017 på et dansk DCU team. Han har kørt på Canyon Exceed cyklen og Amaton hjulene til Shimano Ligaen, DM i maraton og DM i XCO samt til en masse træning. Der genstår tre topløb mere før sæsonen er slut for Niels, og før vi kender det endelig resultat af test af cykel, dele og hjul.

Tekst, test og fotos af Niels Rasmussen. Fotos fra www.mortendegn.com

Efter at have at have gennemtestet min Canyon Exceed hardtail i godt et halvt års tid, bliver jeg stadig overrasket over hvor gode dens køreenskaber egentlig er. Så hvor skal jeg starte henne med, at forklare hvad det præcist er der gør forskellen, i forhold til det udstyr jeg har kørt med igennem årene? Jeg har igennem min karriere indtil videre testet eller kørt konkurrence og træning på alle XC modeller, hvad enten hardtail eller fully, inden for Specialized, Cannondale, Scott, og Felt, hvilke alle er mærker der ligger i den bedste ende for produktudvikling af cykler.

Niels´raket

Jeg har altid fundet mig bedst tilpas på en fullsuspension cykel, i forhold til min kørestil og hvad den type cykel har at byde på. Her må jeg sige at konstruktionen på Canyon Exceed hardtailen, har ændret mit syn på hvad en hardtail egentlig kan levere. Canyon har med deres Exceed formået at lave en ramme på blot 870 Gram (Str. medium), der udover at være meget let, også er utrolig stiv, der hvor cyklen har brug for det, nemlig omkring kronrør og krankboks, hvilket giver minimalt flex under stor belastning. Samtidig har cyklen integreret komfort i bagstellet, der spiller perfekt sammen med Canyons fliphead VCLS flekssaddelpind. Saddelpindens to dele er boltet sammen og flexer som en bladfjeder, hvorved der absorberes mange af stødene fra underlaget, således at det er muligt at sidde mere i sadlen, selv i ujævnt terræn.

VCLS fleksende saddelpind med Fliphead, så set-back kan justeres.

Exceed’ens kronrørsvinkel på 69,5 grader er noget af det mest slacke jeg har set på en hardtail. Kronrøret gør at gaflen peger en smule længere frem end på de fleste andre XC cykler, som igen gør at cyklen er utrolig nem at kontrollere på nedkørsler, samt meget stabil i sving.

I forhold til udstyr kommer 9.0 Pro Race Team modellen fuldt udstyret med SRAM Eagle XX1, SRAM Level Ultimate bremser og Rock Shox SID World Cup carbon forgaffel. Altså en cykel hvor der ikke er sparet på noget. Modellen er fuldt køreklar til konkurrence, eller blot til at få det bedste ud af sine træningsture i skoven.
Cyklens vel nok mest interessante del er dens pris, som kun lyder på kr. 42.899,- , hvor man ved nærmeste konkurrenter som fx Specialized eller Scott, vil skulle lægge imellem kr. 53.000-62.000 for at opnå den samme kvalitet og udstyrspakke.

Med Amaton hjul. De tynde saddelstræbere er med til at skabe komfort i cyklen

Videre til noget mere vitalt på cyklen nemlig hjulene. Enhver der har prøvet at opgradere sine hjul, hvad enten det er på racer eller mountainbike, kender til den store forskel det kan gøre. 9.0 Pro Race Team modellen kommer ud af kassen med DT Swiss XRC 1200 carbon, som er det bedste hjulsæt DT Swiss producerer til XC mountainbike. Med 1414 gram for et boost forhjul og et almindeligt baghjul, er der altså tale om et hjulsæt i verdensklasse, som kun få producenter kan hamle op med. Jeg syntes dog jeg har formået at finde et hjulsæt der kan gøre det en my bedre, nemlig de danske Amaton hjul. Jeg har kørt lige meget på begge hjul, men Amaton hjulene, med deres egne nav og fælge kan noget jeg personligt syntes fungere en smule bedre. Hjulsættet er for det første nede på blot ca 1300 gram for et 29’er carbon hjulsæt, som er ca 115g lettere end DT swiss hjulene på 1414g. Denne forskel er mærkbar specielt fordi det meste af den vægt er reduceret i fælgen, som er det på cyklen man skal accelerere op i fart konstant, og derved tydeligt kan mærke en vægtreduktion. Amaton navene med deres 6 pals system i baghjulet eliminere ventetiden, fra man påbegynder sit tråd, til man kan mærke den griber ind. Dette har stor effekt specielt ved påbegyndelsen af trådet efter et sving hvor cyklen er i hastighed.

Vægt for den komplette cykel: 8,4 kg, med 2,3″ racedæk, pedaler, dunkholder og Amaton hjul.

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.