I feriebyen Cesenatico, (Maro Pantanis fødeby), afholdtes der i år 20 års jubilæums Gran Fondo Pantani i forbindelse med Marco Pantani.s dobbelt triumf, hvor han i 1998 vandt både Giro d´Italia og Tour de France.

Af Gert Caspersen.

Løbet blev afviklet søndag d. 2. September.
Dagen før selve løbet, var der mulighed for at afhente startnumre i tidsrummet fra kl. 0900 – 1900. Prisen for deltagelse i løbet uanset distance er € 55, såfremt man tilmelder sig inden 30. juni. Herefter er prisen € 65 frem til løbsdagen.

Hvis du deltager på mellemdistancen eller den lange distance, skal du forevise en lægeerklæring, som dokumenterer, at dit helbred er i orden til at kunne deltage. Denne registrering får du lov at betale € 10 for.

Når du henter dit startnummer, hvilket foregik i god ro og orden og uden lange køer, så får du sammen med dit startnummer en fin cykeltricot, startchip, løbsnummer til at sætte bag på tricoten og et nummer til at sætte fast på cyklen. Herudover er der lidt energiprodukter, en efterhånden obligatorisk WD40 cykelkædespray, en gul Marco Pantani drikkedunk og lidt reklamer for cykelprodukter.

Selve løbet afvikles over 3 forskellige distancer, den korte på 73 km, med en stigning, (Montevecchio også kaldet for Pantanis træningsbjerg) og samlet antal højdemeter på i alt ca. 660. En mellemrute på 108 km. og 2 stigninger. Her er første stigning Ciola på 490 meter og herefter Montevecchio inden det går mod mål og der er klatret i alt ca. 1250 højdemeter. Den længste distance er på 147 km og udover de 2 tidligere nævnte stigninger, så er der mellem de 2 tidligere nævnte stigninger tilføjet endnu en knold, nemlig Botticella, som når op i 766 meter over havet. På sidstnævnte rute får du kørt ca. 2.700 højdemeter.

 

I dette års afvikling af løbet var der lige godt og vel 900 deltager på startlinjen: Løbet blev godt og grundigt pimpet op af en meget entusiastisk speaker, som på sædvanlig italiensk vis og med megen entusiasme fik rytterne i den rette stemning. (Samme speaker som speakede til GF Squali).
Det var tydeligt at se, at mange af deltager på hver sin måde ønskede at hylde Marco Pantani. Det kunne være i form af bandana, Bianchi cykel i de gamle Mercatono Uno farver, hjelme med Piratlogo, sadler med piratlogo mv.

Die hard Pantani fan på original cykel og med hans teamtøj fra tiden med Mercantone Uno.

Starten blev med nedtælling skudt af præcis kl. 0730. Alle 3 løbsdistancer startede samlet og der var ikke noget stress eller jag da man kørte ud af Cesenatico by mod det mere åbne landskab inden man ramte de første knolde. Ruterne var fint afmærkede og der stod flere marshalls, som sørgede for at deltagerne kørte rette vej og ligeledes kom til at køre på den distance de ønskede. Depoterne var vel anlagte om med fint udvalg af drikkevarer og energiprodukter.
Rytterne blev eskorteret af Marshalls på motorcykler og kun på de større veje, var der modkørende trafik. Ellers var ruten spærret af på stigningerne.

Jeg vil anbefale dette løb til ryttere, som påtænker sig i fremtiden, at ville bide skeer med større udfordringer – ex. La Marmotte eller Oetzthaler radmaraton. Grunden til dette er, at dels er løbet ikke for krævende hvad angår højdemeter eller krav til køreteknik hvad angår nedkørsler. Du vil her få mulighed for at snuse/gøre dig erfaringer på ikke alt for lange og krævende stigninger, ligesom nedkørslerne er forholdsvis korte og heller ikke kræver den store udholdenhed eller krav til køreteknik. Du har ligeledes mulighed for selv, at vælge en passende rutelængde.

Læg hertil at løbet afvikles i det lækre område Emilia Romagna, hvor både landskabet, kulturen, mad og drikke er i særklasse.
Vi havde fornøjelsen af, at have hotelophold i Cesenatico på det 4 stjernede Hotel Lungormare, som ligger helt ud til stranden ved Adriaterhavet. (afstand til start/mål til løbet er 2,5 km).

Hotellet der er et familiedrevet bike-hotel, byder på lækre værelser, fantastisk mad og udsøgt service. I vores pakkeophold havde vi ½ pension, suppleret op med en såkaldt cykelfrokost. Med i prisen hører også gratis ”husets vin” og vand/dansk vand.

Hotel Lungomare

Morgenmaden var et kapitel for sig. Der var alt hvad hjertet kunne begære og i rigelige mængder. Flere forskellige slags müesli, grynprodukter, flere forskellige typer mælk, yoghurt, brødprodukter i alle mulige varianter, forskellige slags pålæg, marmelader, oste, croissanter i flere varianter, div. kødpålæg, fersk røget laks, oste, div. juicer, kaffe i flere varianter, te og champagne.
Frokosten var også fin, ligesom aftensmaden var rigtig god med div. hjemmelavede pastavarianter – mums!

En lille del af morgenmadsbuffetten

Cykelkælderen på hotellet var et kapitel for sig. Udover at der var plads til mere end 100 cykler i aflåst og videoovervåget cykelrum, så var der div. pumper, cykelstativ, vaskeplads, værktøj, mulighed for køb af div. cykeldele og ikke mindst leje af lækre BMC og Pinarello cykler. Disse lejecykler var i superkvalitet og der var mulighed for at vælge cykler i prissegmentet fra vejl. udsalgspriser på ca. kr. 20.000 og op til ca. kr. 90.000,- Lejeprisen er afhængig af antal dage og naturligvis også hvilket prissegment cyklen ligger i.
Du kan leje både racercykler, komfortcykler og MTB.

Jeg vil ved næste besøg selv gøre brug af deres tilbud af lejecykel, idet man slipper for besværet med at pakke cykel ned og ud både på ud-og hjemrejse. Prisen for leje af cykel, vil ca. være den samme som du betaler for transport at cykel med flyet og du slipper for besværet. Det eneste du skal/bør medbringe er egne pedaler. Er du særlig følsom med hensyn til sadel, så kan du jo medbringe din egen sadel uden det store besvær.

Udover leje af cykel, så er der også hver dag guidede ture med hotellets egne guider. Du vil kunne skrive dig på en liste dagen før du ønsker at få en guidet tur. Der er 3 forskellige niveauer man kan køre på: 1 med gennemsnitsfart på 22-24 km/t. 2: med gennemsnitsfart på 24-27 km/t og 3: med gennemsnitsfart på 27-31 km/t.

Er du ikke til cykelture, så er der videre en lækker stor udendørs swimmingpool, wellness område, samt et lækkert fitness område med fine Techno Gym maskiner på toppen af hotellet med udsigt udover havet.

Dagen inden selve løbet havde vi fornøjelsen af at deltage i et særligt event arrangeret af hotellet.
Eventet bestod i, at vi sammen med Mario Cipolinni, Paolo Betinni, Jevegnij Berzin, Massimiliano Lelli m. fl. eskorteret af tidl. sportsdirektør Giuseppe Saronni i én af de gamle originale Fiat Mercatone Uno, skulle ud på en lille kort cykeltur, hvor vi bl.a. besøgte Marco Pantani.s gravsted og vi fik også mulighed for at se Marco Pantani museet, som også ligger i Cesenatico.

Pantanis gravsted
Det er en smuk fejring af en stor rytter

 

 

 

 

 

 

 

Cyklen og udstyr jeg kørte på.

I forbindelse med denne tur, havde jeg mulighed for at prøvekøre Ridley Fenix SLX med Rotor.s bud på en komplet geargruppe med hydrauliske gearskiftere og hydrauliske discbrakes.

Vi har tidligere testet samme Fenix SLX ramme i Vogeserne og jeg vil herfor blot tilslutte mig Henrik Jappes roser over denne ramme. Det er en superlet ramme med fine detaljer. Den er komfortabel og alligevel tilpas stiv til at give gode og solide køreegenskaber ved krævende nedkørsler.
Det som gjorde denne Ridley speciel var udover Ridley´s egne producerede Forza R45 carbon clincher hjulsæt monteret med 28 mm Pirelli P Zero 4S dæk var, at cyklen var forsynet med en komplet gruppe fra Rotor. Gruppen bestod af hydrauliske gearkomponenter og hydrauliske bremser produceret af Magura, men med Rotor logo på, Rotor 3D+ kranksæt str. 52-36 med ovale Q-rings, samt Rotor´s nye CNC fræsede 1 piece cassette – her i str. 11-28.

Ridley Fenix SLX med 4ZA komponenter og Rotor Uno gruppe

Lad mig starte med hjulsættet fra Forza. Det er et fint hjulsæt med god stivhed og samtidigt et let hjulsæt, selvom det er en højprofil fælg på 45 mm. Bredden på fælgen er 26 mm. Vægten er helt ned på 1.528 gram. Fælgen er beregnet til dæk fra str. 23 mm og går helt op til 32 mm. Der er 24 egere i forhjulet og 24 egere i baghjulet. Egerne er Sapim CX-Ray knivegere, som er monteret i DT Swiss 350 nav. Hjulene ruller supergodt og er ikke specielt følsomme overfor sidevind.

Mht. Rotor gruppen, som iflg. Rotor er den letteste komplette discbremse version med en vægt på kun 1.655 gram, så var jeg spændt på at se hvorledes denne nye gruppe fungerede. Jeg har tidligere benyttet og benytter stadig deres kranksæt, som jeg er meget tilfreds med. Rotor Uno discbremser er jeg også bekendte med og det er jo noget helt særligt, når bremserne er producerede af Magura og her i en version, hvor kaliberen er CNC fræset ud i et stykke hvilket er medvirkende både til lav vægt og også ekstra stivhed. Lad det være sagt med det samme, bremserne fungerede perfekt og var nemme at modulere – ikke mindst pga. de forholdsvis store 160 mm skiver.

Rotor bremser by Magura

 

 

 

 

 

 

Emnet vedr. discbremser er blevet diskuteret mange gange i TV under div. løbsudsendelser og konklusionen, som jeg er enig i er, at disse kan give fornuft hos urutinerede ryttere, som skal køre bjerge, idet man undgår overophedning af fælgene med punkteringen til følge. Til gengæld kan de give den falske tryghed, at de bremser bedre, fordi de kan bremse hårdt og måske bremser bedre i regnvejr.
Hmmm – nedbremsningen foregår på den lille overflade der ligger mellem dækket og asfalten og her hjælper det altså ikke, at man nemt, (for nemt), kan blokere hjulet. Dette udgør en mindst lige så stor fare for styrt, som den faktor det kan være, at fælgbremser, skal holdes frie for vand for at bremse i vådt føre. Til gengæld er det pga. den noget større diameter på bremsefladen, betydeligt nemmere at dossere fælgbremser end discbremser.

Rotors hydrauliske gearskiftere er noget helt nyt og hvordan fungerer de så?

Det korte svar er, at de fungerer, men med den pris som denne gruppe koster og den kraft der skal anvendes ved skift til større, (tungere), gear, så vil jeg sige, at det er ”op ad bakke”, når man sammenligner med andre fabrikanter i dette prissegment. Det er som om, at Rotor i deres bestræbelser på at skabe noget nyt, har forsøgt at genopfinde den dybe tallerken. Selve skifterfunktionen er på samme måde som hos SRAM. Et kort swipe og du skifter i lettere gear både på for-og bagskifter og med et langt swipe, skifter du til tungere gear både på forklinger og på cassetten.

Rotors forskifter

Fordelen ved dette system skulle jf. Rotor være, at der nu ikke længere er mekanik, som kan gå i stykker i selve grebene, idet al teknikken er flyttet ned i selve skifterne. Videre at systemet er vedligeholdelsesfrit og at der ikke er behov for justering, når først systemet er grundjusteret. Dette er dog ikke helt korrekt, idet der på systemets hydaulikforbindelser er monteret nogle justerskruer, da systemet kan have behov for justering i forbindelse med tryksvingninger. Dette vil dog nok ikke frembyde det store problem i Danmark, da vil ikke har store bjerge. Disse justerskruer kan klapre op mod styret under kørsel på ujævnt underlag, men kan undgås, hvis justerskruerne placeres andetsteds end lige under styret.

Rotors bagskifter

Præcisionen i selve skiftene er ok og forskifteren fungerer fint i samspil med Rotor.s egne Q-rings. Ergonomien i grebene er udmærkede, men det er lidt skuffende at se hvorledes gummierne ved grebene sidder lidt løst og ikke sidder stramt til, som man ser det på Campagnolo, Shimano og SRAM. Et problem kan være monteringen, hvis man ikke er ”Gør det selv mand”. Du skal sætte dig grundigt ind i tingene for selv at kunne montere denne geargruppe, hvilket ikke er for alle og enhver.

Ovennævnte cykel med den viste konfiguration koster vejl. kr 59.995,-

Konklusion:

En topcykel med gode køreegenskaber, gode bremser, velfungerende kranksæt, men en geargruppe, som ikke virker helt færdig.

Posted by:Gert Caspersen

Jeg har været aktiv sportsmand hele livet. Har gennem de sidste 30 år deltaget i et utal af lange motionsløb i både Danmark og udlandet. I de senere har jeg også på licens niveau deltaget i banecykling og har bl.a. deltaget i Hold VM på bane med en bronzemedalje, som bedste resultat. Således stor erfaring inden for div. landevejs motionsløb og Grand Fondos i udlandet. Har også fungeret som guide og rejsearrangør af cykelture gennem mere end 25 år. Tidl. skribent på Cykel-Motion Danmark fra 1996 og frem til bladet lukkede her i år. Min passion er Grand Fondos i Italien og Frankrig, samt gadgets til cykling.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.