Unsupported Grinder hed løbet i 2021 og det kan i læse om her. Der er stadig to distancer; 300 km og så en kortere på 130 km. Eventets, ellers løbets, hjemmeside finder i her.  

Artikel af Henrik Jappe, fotos og videos af Mario Guerrero Thorsbog og Caspar Gylling. 

Forberedelser til 300 km GRVL.

Sidste år blev de 300 km kørt på lige under 12 timer, hvilket var målet. I år var målet også under 12 timer, det blev 20 minutter hurtigere, på en hårdere og mere teknisk rute.

DMI lovede masser af regn i dagene op til løbet, men vejrguderne var med os og vi fik ingen regn.

Sidste år var forberedelserne mere strukturerede og det kan i læse om her. I år blev det helt anderledes, med fem uger i Colorado, hvoraf de to første af ugerne blev fordrevet med solo bikepacking i The Rockies – læs om den tur her. Højdetræningen var dermed på plads, selvom to uger konstant mellem 2500 – 4000 moh intet har med højdetræning at gøre.

Derefter tre uger med on/off træning i 1700 moh, efterfulgt af to uger hjemme, hvor der blev skruet op for intervallerne.

Det virkede godt, omend lidt tilfældigt.

Vi havde aftalt med arrangøren Adventure Cycling og Shimano Nordic at dække eventet med flere produktioner. Første produktion blev vores video og artikel om, hvordan 300 km ruten kunne bikepackes. Det kan i læse og se mere om her.

Til selve løbet var vi klar med video-, drone- og fotomand Mario på sporet, en fotomand Caspar mere på 130 km ruten og Ulrik også på 130 km ruten. Det kom der denne flotte video ud af, produceret af Mario.

Eventet og ruten.

Løbet køres i slutningen af august og har start og mål i Vejle. Det afvikles samtidig med Vejlefjord Festival og mange forbipasserende kigger ind på eventpladsen, får en sodavand og ser på cykeludstyr. Det giver en masse liv og værdi for udstillerne, som er med til at holde liv i vores events.

Starten køres med masterbil ud af byen og i år var de første ca. 50 km nye.

Direkte ud af Vejle i nordlig retning og op af flere stejle bakker, hvor bilen gav løbet frit. Efter få km blev feltet splittet på en meget stejl grusbakke og roen faldt over feltet. De fleste kører 300 km stille og roligt og de som giver gas i starten, falder som regel tilbage til andre grupper senere. Kun de færreste kan holde gassen hele vejen. Disponeringen er alpha og omega og et negativt 150 km split er bestemt ikke dumt.

300 km ruten

Gruppen fungerede fantastisk og kilometerne fløj afsted. Desværre kom en gren ind i baghjulet og Di2 bagskifteren gik i crash mode. Efter lidt Google søgning og trykken på knapper, fungerede den igen. Smadder smart funktion og havde hovedet været opdateret, havde det taget to minutter i stedet for 5-6.

Gruppen var fløjet og turen fra ca. 100 km blev solo næsten hele vejen.

Flere af de hurtige fra starten blev indhentet. Nogle var plaget af punkteringer, andre af kramper og endelig havde andre erkendt, at positivt 150 km split var eneste vej til mål.

Dr. Evil aka Mads Christensen, rutedesigneren, havde lagt flere ondskabsfulde skovveje ind på ruten, som var nye. To af dem burde ikke have været med, da de var overgroede og fyldt med affald i form af mursten, knuste teglsten mm. Bestemt ikke grusløb værdigt og med stor risiko for punkteringer og styrt. Resten af ruten er perfekt og især slutningen er spektakulær og krævende. Langs Vejlefjord går det op og ned hele tiden, herunder visse tekniske passager hvor bremserne skal bruges korrekt.

Mads Christensen aka Dr. Evil.

Noget af det mere kedelige, men også som grusløb skal være, er den Skæve Bane. Der forsvinder kilometerne hurtigt og der er tid til at spise og drikke. Den strækning nås efter ca. 55 km og er det stykke hvor benene kan hviles inden bakkerne ved Ry, Skanderborg og på vejen mod Moesgaard syd for Aarhus.

Langs Jyllands østkyst går det også hurtigt indtil bakkerne mellem Horsens og Vejle nås, men så kan målet skimtes og de sidste 25-50 km disponeres så tanken er tom efter 300 km.

…og selvfølgelig også et børneløb

Unsupported eller Supported.

Som noget nyt kunne man tilmelde sig løbet med eller uden support. Dvs. med eller uden depoter. Dog kunne de som kørte Unsupported godt tage vand i depoterne og i det midterste depot, efter ca. 140 km, kunne man lægge en pose med sin energi mm.

ja, det er hårdt

Unsupported eller ej, valget faldt på at slæbe alt med selv og finde vand på kirkegårdene. Det gik fint!

Energibarer og gels var vejen frem, suppleret med vand fra flere kirkegårde på ruten. Heldigvis helt uden omkørsler.

Mål.

20 minutter hurtigere end i 2021 var en god konstatering. Ingen kriser undervejs, bortset fra 3 km hvor energiniveauet faldt og tanken måtte fyldes op med gels.

I mål var der sodavand og sandwich, men øllen fra 2021 – ToØl – manglede, Carlsberg var erstatningsøl. Hum hum.

Til gengæld var der levende musik og det var virkelig godt. Stærkt gået Mads!!!

Ryggen skulle strækkes ud efter de mange timer i samme position og det tog tid. Heldigvis havde jeg chauffør til turen retur til Sjælland, mange tak Kasper.

Igen i 2023?

Måske, 300 km er langt og svært som et socialt event. Det tager jo hele dagen og i mål er der ikke det store overskud til at socialisere, for den sags tid til det. Tænker 130 km skal prøves af med gode venner i hyggetempo og masser af tid i målområdet.

SES!!!

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.