I en gren af mountainbike, hvor hjulstørrelsen i mange år har svoret til 27,5-tommer hjul, er der ved at komme et skifte til de store hjul. De mange fordele ved de store 29-tommer hjul har været svære at komme udenom. Derfor er mange enduro specifikke cykler begyndt at dukke op i 29-tommer modeller og nu er tiden kommet til Cannondale’s Jekyll. Over to uger på alpine schweiziske singletracks er denne Cannondale Jekyll29 blevet testet til dens grænser, for at finde ud af hvordan den reagerer på hvad den er bygget til.

Af Frederik Mørkeberg Mikkelsen
Billeder af Andoni Lopez

Her er testcyklen, mon du kan finde rytteren? 😉

Som et led i deltagelse af cykelløbet Enduro2, var det oplagt at udnytte den krævende, barske og tekniske natur i de schweiziske alper, til at teste en cykel i denne kaliber. Cyklen blev testet på mere end 20.000 højdemeter i alt slags terræn både til løbet og til efterfølgende 9 dages træning i alperne.

Specifikationer

Mange af tallene er så vidt muligt beholdt fra deres 27,5″ version. Hvorfor også ændre på en fungerende løsning? If it ain’t broke, don’t fix it.

De tal jeg især vil fremhæve som de vigtigste er:

  • 150mm vandring foran og bagpå (i stedet for 170mm foran og 165mm bagpå som deres 27,5″, de store hjul hjælper til, at man kan skære ned på affjedringen og samtidig bliver cyklen heller ikke alt for lang)
  • Head tube angle: 65 grader (alt mellem 64 og 66,5 grader er det mest normale for enduro cyker, da det giver stabilitet og mindre nervøs cykel)
  • Seat tube angle: 75 grader (mellem 74 og 75 bliver set som det mest effektive i forhold til pedaltråd)
  • Reach: 44,1 cm (det ligger indenfor den moderne geometri uden at være utrolig lang)
  • Chain stay length: 44,2 cm (normalen er omkring 43,0 og 43,5, jeg mærkede dog ikke til de få millimeters forskel under baghjulskørsel)
  • Wheelbase 121,6 cm (dette tal er nok den største ændring i forhold til 27,5″ cyklerne, det her tal er dog sammenligneligt med de konkurrendes cykler)

Hvis det sammenlignes mod konkurrenterne er det hele opdateret og dog ligger den sig i den slacke (flade) ende i head tube vinklen, hvilket øger stabiliteten ved højere fart. Til hvad cyklen er lavet til giver det også fuld mening. Det er en cykel der skal ræses igennem nedad.

Der er tre modeller at vælge imellem og fire forskellige størrelser. Den billigste model er Jekyll29-3 som ligger til 30.600 DKK i vejledende udsalgspris, Jekyll29-2 ligger til 42.200 DKK mens top-modellen og testede er Jekyll29-1 til 49.600 DKK.

Se mere om modellerne her

Jeg er 179 cm høj og testede cyklen i medium. Det havde efter min mening passet mig bedre at komme på et størrelse large. Selvom cyklen har moderne geometri, er cyklen stadig kortere end dem der står i mit eget skur. 460mm reach på min personlige størrelse large enduro cykel kontra 441mm reach på Jekyll29’eren.

Cyklen føltes også kortere, da den samtidig kommer med en kort frempind på 35mm for at garantere hurtig styring, som den i den grad har. Jeg synes dog ikke længden på overrøret holdte mig tilbage under testperioden og de mange hårnålesving der er at finde i alperne blev kørt uden, at tænke jeg kørte på den store hjulstørrelse.

Affjedring

Affjedringen på cyklen kan få et helt kapitel for sig selv. Den testede cykel kommer med affjedring fra øverste hylde og der er altså noget at hente der. Det er noget lækkert grej og det spiller også bare max. Fox Factory med Kashima belægning kører bare så smooth. Forgafflen kommer med Fox’s relativ nye indmad kaldet Fit Grip2 damper. Det betyder man nu har endnu flere indstillingsmuligheder. Nu har den udover lufttryk, både high- og low speed-rebound, samt high- og low speed-compression. Det kræver en indsats at sætte op. Men når det først spiller er dét det hele værd og så skal der ikke rykkes mere på det. Der er heldigvis et godt udgangspunkt, at finde både fra Cannondale og Fox, til at starte med.

Jeg kan dog varmt anbefale, at være meget nysgerrig i forhold til opsætning af affjedringen, da det på mange punkter kan ændre helt på opførelsen af cyklen. Et godt tip er at lave en lille affjedringsbibel til at holde styr på ens opsætningsdetaljer, så man kan sammenligne og huske hvad man kører med.

Dog skal det lige påpeges, at med den nye Fit Grip2 damper i forgaflen, ikke har mulighed for at låse affjedringen. Der er kun én indstilling og det er åben. Det er dog nok kun ryttere med en mere cross country baggrund, der vil savne den funktion. I bjergene, som cyklen helt klart er bygget mest til, er den funktion ikke nødvendig. På de normale lange opkørsler er det nok at låse affjedringen bagtil og ikke mærke noget energi blive spildt ned i affjedringen. På danske flade og flow spor, er det noget andet. For al type aggresiv tilførsel af kraft i cyklen, stående op i pedalerne, betyder det spildt energi i forenden af cyklen. Bagdæmperens låsemekanisme virker upåklageligt og her er der ingen energi der går spildt når den er låst, samtidig går den ikke i selvsving, når den er åben på flade stykker eller opkørsler.

Hvordan kører cyklen?

Førstehåndsindtryk

Inden jeg fløj til Schweiz for at testkøre cyklen, tog jeg til DH sporet i Rude Skov, som ligger i Nordsjælland, for at sætte affjedringen op og ellers føle mig til rette på cyklen. Jeg havde kun den ene dag til at få sat cyklen op, så det var meget at skulle forholde sig til. Så det handlede om hurtigt at kaste sig ud i de større hop og mærke hvordan cyklen opførte sig.

Mine første tanker gik på styret, som jeg virkelig ikke var tilfreds med. Det havde en sjov form, som jeg ikke helt kunne finde mig til rette på. Styret er 780mm bredt med 9 grader back sweep og 15mm rise. Det tog nogle timer på cyklen før jeg ikke længere havde denne mærkelige fornemmelse af styret, men det var muligt at vænne sig til.

Det store mål for denne træning var at finde mig godt til rette og stole på cyklens bevægelser. På trods af en lidt kritisk start, hvor der var mange ting, at finde sig til rette med, var førstehåndsindtrykket efter første tur relativt positivt. Jeg var især overrasket over hvor stabil cyklen føltes og især i luften var den helt i balance. Det hjælper på troen i cyklen og får en til at flytte grænser.

Alpine udfordringer

Den første rigtige test startede i Schweiz til løbet Enduro2 i Davos. Denne fantastiske oplevelser har jeg tidligere skrevet om og kan læses her. Cyklen klarede strabadserne uden defekter, hvilket på mange punkter var en sejr i sig selv, når man ser på hvordan min makker klarede sig igennem på hans cykel.

Den bedste følelse ved en cykel er når man føler sig så tilpas, at man glemmer at tænke over det. Med 12.000 højdemeter over 3 dage, var der rig mulighed for at lære cyklens bevægelser i al slags terræn. Sving, hop, brakebumps, rødder, sten, mudder, flow trails, vandrespor, berms, grus, jord og alt hvad alperne ellers havde at byde på.

Den cykel kan også køre sving. Jeg fandt den bedste muldjord i området omkring St.Gallen

Efter 4.000 højdemeter følte jeg mig virkelig godt tilpas på cyklen og jeg blev hurtigt revet med af cyklens egenskaber til at skubbe tempoet helt til grænsen. Jeg var især fascineret af cyklens stabilitet og jeg følte mig hele tiden i kontrol, så jeg kunne fokusere på udfordringer der lå foran mig, i stedet for under mig. Det var måske også det mest overraskende, at jeg ikke rigtig bemærkede at jeg var på 29″ hjul, da cyklen også føltes agil.

Det er helt klart en cykel der giver selvsikkerhed og man kommer let til at stole på den, da den er meget forudsigelig. Det fik mig også til at prøve alternative linjer af oftere, selv på spor jeg ikke kendte.

Selvom det ikke var opkørsler jeg fik kørt flest af, havde jeg dog stadig nogle tusind højdemeter den blev testet på. På grusveje og landevej var der ikke meget at påpege udover det jeg tidligere var inde på i forhold til affjedringen. På stejlere singletrail opkørsler kan man godt køre op, uden at gå på baghjul. Cyklen føltes relativt let at kontrollere af sådan en størrelse. Jeg var selv ret imponeret, hvor godt bagdæmperen blev ubemærket på opkørseler, da den både åben og lukket ikke gik svingninger eller spildt energi ind i bevægelser på den. Det er vildt hvad der er sket de sidste par år med affjedring der ikke tæger på en krop på opkørsler.

Alternative linjer blev også fundet, når sporet bød på hårnålesving.

Som jeg i den indledende fase nævnte er enduro kategorien begyndt at rykke mere og mere til 29-tommer hjul. Efter at have gennemprøvet cyklen i det mest krævende terræn i Schweiz forstår jeg også hvorfor. Cyklen føles utrolig stabil, men samtidig meget manøvredygtig. Det føles ikke som om man går på kompromis. Derimod får man den store fordel ved hjul der ruller over det meste, stabilitet i høj fart og så holder den farten lettere.

På hop følte man sig hurtig godt tilpas, da stabiliteten i cyklen gjorde en sikker på, at man ville flyve balanceret igennem luften. Nogle steder på vandresporene kom man til hårnålesving der knap var mulige at komme igennem uden at tage foden ud og selv på dem føltes cyklen ikke unaturlig lang. Jeg klarede de fleste og vil ikke sige cyklens ekstra længde betød noget. Det er helt sikkert en super god all round cykel til at kunne udforske de mest svære spor. Jeg vil dog understrege det er en cykel der er lavet til udlandet, det er en cykel, hvor det ville være en skam ikke at bruge den på de mest udfordrende spor.

Teknisk rapport

SRAM Code RSC
På trods af at være en Shimano mand i forhold til bremser var jeg, efter et par justeringer, imponeret over hvor tilpas jeg var med bremserne. Personligt har jeg altid syntes der var meget modulation på SRAM bremser (den funktion mange elsker ved SRAMs bremser). Men på de her Code, kan de også sættes op så de minder mere om Shimano følelsen, hvilket passede mig perfekt.
Eneste finger at sætte på bremserne var når de blev våde. Det var nu kun under cykelvask at jeg fik afprøvet dette, da de skreg som et dyr i nød. Det fortsatte vanvittigt længe selvom man konstant bremsede. Det første jeg ville overveje var at skifte til organiske bremseklodser, da jeg gætter på metal bremseklodserne kunne have spillet en stor rolle i den pibende lyd.

Stellet
Stellet består af en carbon front trekant, mens bagenden er af aluminium. Jeg gætter på at bagenden også bliver af carbon i senere modeller, men så kan man nyde, at have en bagende af cyklen, man ikke skal være så bange for at give nogle tæv. I mellemtiden kan Cannondale så få styr på kædebeskytteren på bagstelet, da den virkede til at være placeret forkert, så der allerede gik lakering af, efter slag fra kæden, efter kun nogle få ture. En ting Cannondale har holdt fast i, er at have plads til en flaske med 500 ml vand. En feature der faktisk virkelig er værd at nævne, for det er altså bare fedt, at kunne tage ud på korte ture med vand på cyklen. En anden detalje er beskyttelse under rammen, hvilket også bare skal være der når vi snakker carbon. Dejlig detalje og fedt at det er blevet så intereret en del af cyklen. Sidst men ikke mindst skal det nævnes, at stellet også har indenvendig kabelføring, hvilket altid får en cykel til at se ekstra skarp ud.

Stan’s NoTubes Flow MK3 Rims (29mm indvendig bredde)
Hjulene fik en masse tæv igennem test perioden. Både under løbet Enduro2, men også derefter på de mange ture i varrierende terræn. Det var ikke før nedpakningen af cyklen, at jeg bemærkede at op til flere eger var super løse. Det var mest baghjulet der var mærket og det mest impornerende var, at hjulet, på trods af det, ikke var slået meget ud af kurs. Det her understreger, udover de barske udfordringer, hvor vigtigt at opspænding af nye hjul bliver gjort i tide. Udover det var jeg positivt overrasket over, at der var sat aluminium fælge, af højeste kvalitet, på top modellen og ikke et par carbon hjul. Det er både fedt for prisen, men også for de mange tæv cyklen uden tvivl kommer til at opleve.

SRAM X01 Eagle
12-speed, 10-50 kassette. Virkede upåklageligt. Meget præcis og effektivt gear skift. Selvom man ikke bruger 50t ofte, medmindre man prøver at køre op af det stejleste man kan finde, så kan man altid sætte en større klinge på foran.

Fox Float Factory 36, 150mm, FIT Grip2 Damper
Forgaffel kan ikke låses. Ikke et umiddelbart problem når man sidder ned. Det understreger dog også 100%, at cyklen er lavet til fart djævle der har fokus nedad, og helst gerne i udlandet. Affjedringen er dog som sagt før af højeste kvalitet og det kan mærkes. Der er et eller andet ved så smooth affjedring, det giver selvtillid overalt.

Fox Float Factory DPX2 EVOL med Gemini
Bagdæmperen derimod låser helt. Man mærker ikke til noget “bob” når man kører opad. Hvis dæmperen ligefrem er låst er der ingen bevægelse.
Hustle-mode (funktion der lukker noget af luftkammeret) gør, at bagdæmperen effektivt virker som 120 mm vandring i stedet for 150 mm. Det var efter min mening svært at finde tidspunkter den funktion var nyttig. Denne funktion har ligefrem en remote på styret, hvorimod låsning af dæmperen skulle justeres på dæmperen.

Fox Transfer Dropper post
Virkede upåklageligt igennem hele testperioden. Det er den mest smooth dropper post jeg har prøvet og i den bedst tilpassede hastighed op og ned, efter min mening. Den var præcis og let at kontrollere. Eneste minus var den lidt gammeldags remote der var sat på, for også at få plads til Hustle-moden på styret.

Cannondale C1 Riser, Carbon, 15mm rise, 9° sweep, 4° rise, 780mm
Som allerede nævnt i førstehåndsindtrykket var styret svært at vænne sig til. Jeg gætter på det var den meget backsweep. Udover det kom cyklen med en kort frempind på 35mm. Jeg er stor fortaler for jo kortere frempind jo bedre.

Fabric Scoop Shallow Elite
Sadlen var super. Ingen klager. Meget bekvæm og som det skal være. Ikke noget man tænkte over, selv på dage med over 5 timer i sadlen.

Dækvalget
Maxxis Minion DHF 2.5″ foran, Maxxis Minion DHR II 2.4″ bagpå. Et solidt valg og klart det fortrukne valg for de fleste enduro ryttere. Eneste ting man kunne ønske, og en risiko jeg løb under de mange alpine ture, var ikke at køre med Double Down eller Downhill casing i dækkene. Det ville nok være det sikreste valg til så hårdt terræn som cyklen kom igennem. Det skal dog siges at cyklen ikke havde nogen punkteringer i testtiden, så det virkede på trods.

Andre punkter
Ingen chainguide på som standard. Men tabte heller aldrig kæden. Dog ville jeg selv gerne have en på i forhold til sikkerhed og hvordan ville det virke når det var slidt? Det er sådan en let del at sætte på cyklen og garanterer man ikke kommer til at bøvle med tabte kæder.

Fordele

+ Stabil og balanceret cykel
+ Føles som en 27,5″ hjul, men med alle fordelene fra 29″ hjul (bedste fra begge verdener)
+ Bagdæmperen føles i kontrol, virker som den skal nedad og irriterer aldrig på opkørsler
+ En cykel der konsekvent er let at regne ud og stole på

Ulemper

Hustle-mode på bagdæmperne virker unødvendig og jeg ville personligt selv fjerne den funktion af styret og leve uden
Ingen låsning af forgaflen (på trods af de flere indstillingsmuligheder, giver det en begrænsning i forhold til aggressiv kørsel)
Bremserne vanvittige lyd under bremsning når det var vådt (kan måske undgås med organiske bremseklodser)

Cyklen var utrolig tilpas på baghjulet og det blev gjort endnu lettere af modelleringen af bremserne.

Konklusion

Jeg tror selv på indtoget af 29 tommer cykler i enduro segmentet vil blive set mere og mere. Der er mange fordele ved det og denne Cannondale Jekyll29-1 kørte fantastisk. Det er en utrolig stabil og balanceret cykel, der får ens bedste sider frem på sporet. Den føles effektiv opad, da der ingen “bob” er i bagdæmperen (svingninger op og ned i bagdæmperen), selv uden at være låst. Nedad er det en super maskine, der er klar til at rykke grænser. Det er en habil cykel og selvom det er topmodellen ligger den ikke i et urealistisk prisleje. Man kan se komponenterne er tænkt igennem og er klar på at få nogle tæv. Det er dog helt klart en cykel der brillerer på udlandske spor, hvor det virkelig er vildt!

I testperioden fik min makker fra Enduro2 også et par dage på cyklen. Så han også kunne komme med hans mening.

Andoni’s tanker

Min makker fra Enduro2, Andoni Lopez, fik også chancen for at prøve kræfter med cyklen. Det er værd at nævne han har været en af de ryttere der har svoret sig til 27,5 tommer hjul, så det kom bag på ham hvordan cyklens køreegenskaber på trods af de store hjul. Han sendte mig efterfølgende disse ord:

«The Cannondale Jekyll29 is a bike which makes you feel at home by the first time you sit on it. It rides uphill like a charm with nearly no pedal bob. But it’s on the descents where the bike shines the most, being a perfect combination of stable and nimble. It really needs a rough section to bring this bike to its limits, giving you plenty of confidence with the 29-inch wheels and a well balanced modern enduro geometry. I was also surprised how good this bike jumps with the big wheels, making it also easy to bunny hop and play around on trails. One note: Take your time with the suspension setup, you really have a lot of knobs to turn, but once you figured it out its only about enjoying.»

– Andoni Lopez

Posted by:Frederik Mørkeberg Mikkelsen

Mit navn er Frederik og jeg er 26 år gammel. Jeg har en lang historik med cyklen som centrum i mit univers. Mit hovedfokus er enduro og at have det sjovt på cyklen. Jeg er tidligere landsholdsrytter i mountainbike og tidligere Danmarksmester i XCM U19 tilbage i 2011. De sidste 3 år har jeg været bosiddende i Schweiz, hvor afhængigheden for at erobre bjergene nedad tog fart. At opsumere mine mål indenfor cykling er det flow, progression og teknik. Instagram

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.