Vores behov for optimering stopper nok aldrig. Det ligger dybt i visse menneskers gener. Andre optimerer ikke bevidst og andre igen er bevidste om, at de ikke optimerer, men bare søger oplevelsen og hyggen, så at sige. Med det er vel også en form for optimering? I cykling er mulighederne for optimering gigantiske, da både cyklen og udstyret giver os store muligheder for Marginal Gains – som SKY kalder det. De seneste år har aerodynamik været omdrejningspunktet, ja i faktisk mange år, lige siden Greg Lemond vandt Tour de France, med sølle 8 sekunder foran Fignon. Lemond brugte en aero hjelm og aero bar, Fignon kørte uden hjelm, med sin “hestehale” og traditionelt TT-styr, under den afgørende TdF enkeltstart. Det blev startskuddet til – Det Store Aero Race. 

Tekst og fotos af Henrik Jappe, fotos Eventfotografi.dk, Martin Paldan, foto og videos fra div. artikler og hjemmesider. Forside foto er fra Dirty Jutland 2018 med Lazer Bullet.

De senere år er aero-trangen kommet til os dødelige. Aero hjelme, cykler, speedsuit, skoovertræk osv. Faktum er, at luftmodstanden stiger eksponentielt med farten. Så jo hurtigere du kører, jo vigtigere er aerodynamikken. Dertil kan føjes, at kroppens position på cyklen er er den vigtigste, da den udgør ca. 70-75% af den samlede effektforbedring man kan hente. Sid lavt og vandret med ryggen, så er den stort set hjemme. Derefter kan der optimeres yderligere på rytterens position i vindtunnel, dernæst på tøj, sko, hjelm, cykel og hjul.

Mange har regnet på effekterne, her er et godt eksempel

Her ser vi lidt på hjelme og længere nede i artiklen finder du en video, der grundigt og sjovt, gennemgår de forskellige hjelmtyper og deres aero effekt, samt trade off på vægten.

Hjelme er efterhånden et vidt begreb og alene til landevejscykling findes der fire typer. Ægte aero hjelme, med det langstrakte æggedesign og ofte med integreret visir. De bruges til enkeltstarter og Tri. Aero road hjelme er en forholdsvis ny kategori, som er blevet meget populær, da deres design er tiltalende og de samtidig giver det meste af den aero effekt vi søger. De bruges til de lange og forholdsvis flade etaper. Så er der den traditionelle landevejshjelm, som vi alle på et tidspunkt har haft, og endelig ser vi hjelme specielt til varme og bjergrige etaper, hvor behovet for minimal vægt og maksimal udluftning er kravet.

TT aero hjelm med lang hale, lav udluftning og optimeret til visir. Looket er ligegyldigt bare aerodynamikken er optimal.

I dag spiller hjelmens design en meget stor rolle for de fleste af os og køb af hjelm, bestemmes ikke ud fra optimale aero egenskaber, men snarere moden via design, farver og ikke mindst hvad vennerne kører med. Fællesskabet spiller en større og større rolle og tilhørighed signaliseres bl.a. via tøj og hjelm.

Pasform og indstillingsmuligheder har vi ikke rigtig set på og det er på en måde, det ultimative krav til hjelmen. Sidder den ikke godt, duer den ikke, og vi har alle forskellige præferencer og hovedform. Personligt kan jeg godt lide, at nakkespændet kan justeres op og ned, så hjelmen sidder til, men ikke stramt. Så er den også let at justere hvis vinterhuen skal på. Hagespændet er ofte det samme på alle mærker og her er det blot vigtigt, at spændet der samler stropperne, sidder lige under øret, hvorefter længden under hagen justeres. Hage spændet justeres ret sjældent, hvorimod, nakke spændet justeres hver gang hjelmen skal på. Så kig efter et godt, solidt og let justerbart nakkespænde.

Lazer er et stort belgisk hjelm mærke, ejet af Shimano, som laver rigtig gode spændesystemer og især deres nakkespænde virker godt og er solidt. Jeg har kørt med deres Z1 bjerg road hjelm i flere år og den holder stadig 100%. Systemet virker hele vejen rundt og spænder jævnt på hele hovedet. Spændet kan justeres op og ned i nakken. For et år siden fik jeg så deres Bullet hjelm. Det er en aero road hjelm, med en særlig åbne og lukke kanal i toppen foran. Ideen er at du kan åbne og lukke for luftindtaget og forbedre udluftningen eller aerodynamikken. Åbning og lukning kan gøres “on the fly”, dog ikke med tykke vinterhandsker.

 

Her ses Bullet med åben ventilationskanal. Gravelsko er Shimano XC5 som i kan læse om her. 
Snecross i Vestskoven. På en kold og våd vintertur er Bullet hjelmen perfekt. Der er lukket helt af og alligevel tilstrækkeligt med udluftning. Photo: Martin Paldan

I skabet ligger der efterhånden mange forskellige hjelme, men det er altid de samme som kommer ud. Det er samme rutine som med vinterjakken, skoene osv. Vi har alle vores favoritter som bliver brugt, resten ligger bare og samler støv. Lazer Bullet og HJC Furion er mine aero road favoritter. Bullet til det kolde forblæste danske vejr og Furion til grandfondos og varme landevejs- og gravelløb. Begge sidder godt og er flotte.

Til Dirty Jutland kørte vi 212 km med vinden ind fra nordøst, hvilket var modvind hele vejen fra Klitmøller til Skagen. Bullet var et godt valg den dag. Læs om løbet her.

Den nye Lazer Bullet 2.0 er netop lanceret. Aerodynamikken og ventilationen forbedret ift. den gamle version. Vægten er stadig til den høje ende, men lidt lavere med ca. 320-360 gram, afhængig af størrelse. Som tilbehør kan fås en måler, der placeres bagerst i hjelmen, og som fortæller dig om du sidder aerodynamisk optimalt. Kanalen i midten, der kan åbnes og lukkes, kan skiftes helt ud med fuldstændig lukkede paneler, hvis aerodynamikken skal optimeres helt. Endelig har Lazer, i samarbejde med Carl Zeiss, lavet et visir til hjelmen. Det fastgøres med to magneter i hjelmen og visiret kan placeres bag på hjelmen, også på magneter, når det ikke bruges. Man må konstatere at Lazer virkelig tænker over detaljerne og udviklingsmulighederne.

Ny Bullet 2.0 med aftageligt visir. Visiret kan fastgøres med magneter og kan placeres bagpå hjelmen, når det fjernes.

Mon ikke Lazer Bullet 2.0 bliver et populært produkt, sikkert forstærket af, at Søren Kragh Andersen, Team Sunweb, skal køre med hjelmen.

Bullet 1.0 uden Mips: 1.999 kr.
Bullet 1.0 med Mips: 2.249 kr.

Bullet 2.0 uden Mips: 2.099 kr.
Bullet 2.0 med Mips: 2.299 kr.

Advarsel! Videoen er ret nørdet,  men sjov.

Specialized har produceret flere videoer om aeroeffekter. Denne er ret god.

Links til sider om aerodynamik.

https://www.sheldonbrown.com/rinard/aero/aerodynamics

https://www.aeroweenie.com/data.html

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.