Bikings har haft denne top XCO racer, carbon2 modellen, til test i ca. tre uger. Det er ikke lang tid, men nok til et godt indtryk af cyklen og dens helt nye et-benede forgaffel. Vi kender alle til Cannondales Lefty gaffel, som har været på markedet i mange år, men nu har de taget venstrebenet et langt skridt videre – og Ocho er fantastisk. Ocho er navnet og herunder får i vores syn på den.

Ocho – a term for something that is cool, the roots are quite unknown, but it began in D.C. and spread West of there. The use of the word can differ, it can be a term of endearment to a term of hate.

Cannondale Scalpel har været på markedet i mange år og er en af topcyklerne i XCO feltet. Cannondale har sit eget fabrikshold med flere topryttere, så som Henrique Avancini, der er en af sportens største stjerner og som følges af et camera crew rundt til sine løb. Avancini har en vanvittig stor fanskare hjemme i Brasilien, så stor vi ikke kan fatte det i lille Danmark. Fabriksholdet består også af tyskeren Manuel Fumic og franskmanden Maxime Marotte og de kører typisk top ti tyve stykker i world cups alle tre.

Avancini i Nove Mesto World Cuppen. Foto fra Avancinis Instagram profil.

Tekst og fotos af Henrik Jappe og fra Cannondales hjemmeside.

Vi har tidligere testet to topcykler i XCO race kategorien. Canyon Lux og Scott Spark RC. Scalpel er vores tredie i rækken og da alle tre er testet under samme forhold, kan vi let give nogle sammenligninger og anbefalinger. Først og fremmest er de alle tre upåklagelige topfede cykler, med drys af nyeste teknologier. Det som adskiller dem er forgaflen, kinematikken og så selve geometrien, selv om vi her er nede i detaljer, så er det altså noget der kan mærkes.

Ocho gaflen, en lækker sag.

Lad os gøre det kort og sige: at kinematikken er helt i top på Canyons Lux, down hill egenskaberne er fantastiske hos Scott Spark RC og gaflen og alsidigheden er Scalpel´s største fordel. De kører alle rigtig godt opad med et lille plus til Lux, dernæst Scalpel og sidst Spark. Kronrørsvinklen, som afgør egenskaberne nedad, er Scotts fordel med en vinkel på kun 68,5, hvor Scalpel´s er 69,5 og Lux´s 70 grader. Omvendt gør det så også Lux mere anvendelig i de danske skove, hvor nedkørslerne er korte, men sporene mere snævre og mindre flowy. Scalpel lægger sig så at sige lidt i mellem de to og bliver dermed den mest alsidige cykel. Den kan køre det meste, regner vi med, da vi ikke har haft chancen til at tage den med til de rigtig lange nedkørsler, men vores fornemmelse plejer af være god nok.

Affjedringssystemet er solidt og kinematikken er rigtig god, når først dæmperen er sat rigtig op.
Bagtriangel i affjedringen baseres på en saddelstræber der giver sig under belastning. Derved spares der et link ved bagakslen.

 

 

 

 

 

 

Scalpels helt store plus er Ocho gaflen. Ved første blik kunne jeg slet ikke forestille mig at gaflen var stiv nok til XCO kørsel og kunne sammenligne med min egen Rock Shox SID med carbon krone, samt den Fox Stepcast gaffel der sad på min gamle Scott Spark RC, som var alt for blød til mig på sølle 70 kg. (Det er også grunden til Fox nu har opgraderet den og taget en minimal vægtstraf.) Begge top XCO gafler.

 That’s so Ocho!
I’ll go Ocho on your ass.
You’re my one and only Ocho

Da Bikings ikke har teknologisk testudstyr, som kan verifcere stivheden på tværs af de tre afprøvede gafler, bliver det vores fornemmelse og Amager Testen som afgør. Amager Testen blev kendt for mange år siden, hvor stålracere blev testet efter træningen og rytterne drøftede stabilitet, stivhed og acceleration. Man tog simpelthen fat i styr og saddel og jokkede med foden i krankboksen. Den som gav mest efter var blødest. Den anden del af Amager Testen var mere farlig, idet du skulle finde en lang stejl bakke nedad og få cyklen op i ca. 80-85 km/t, hvorefter du rejste dig op og slap styret. Begyndte cyklen at wobble så var det noget lort og i værste fald styrtede du og slog dig ad helvede til.

Ocho´s meget kraftige carbonkrone

Vores Amager Test af gaflen bestod i, at fastgøre forhjulet, vride i styret og måle udsvinget i cm. Belastningen varierede fra 20 til 50 kg. Fejlmuligheder ligger i styrets og forhjulets stivhed, men på begge cykler er der carbonhjul og carbonstyr, så helt forkert, er det nok ikke. Vi sammenlignede Ocho og Roch Shox SID med carbon krone. Begge gafler er nogenlunde lige stive, men en lille fordel til Ocho, hvilket er ret fantastisk i ét ben. Men nu er stivhed målt på den måde ikke alene repræsentativt for stivhed og køre præcision. Ocho er utrolig stiv i carbonkronen, som er en virkelig kraftig sag og den som giver mest udslag i Amager Testen. Et andet sted Ocho brillierer i stivhed og præcision, er måden gaflen vandrer på og undgår vrid i den del af benet der vandrer.

Cannondale har simpelthen lavet en ny metode til at få benet vridningsstabilt, hvor traditionelle gafler fra f.eks. Fox og Rock Shox, har et rundt ben vandrende i nogle bøsninger, gummi- og skumringe, som stabiliseres af kronen og den gennemgående aksel i forhjulet, der forbinder begge ben, så har Ocho en “kantet” vandring baseret på deres kendte nålelejer. Altså kan benet ikke dreje i forgaflen. Det er smart tænke, men også nødvendigt da der mangler både krone og gennemgående aksel og det virker. Ocho er meget stiv og præcis i sporet.

Et par lækre detaljer fra Ocho er beskyttelsen af den nedre ben. Ocho vandrer så at sige op i gaflen, hvor de traditionelle Fox og Rock Shox vandrer ned i gaffelbenene. Det kræver en beskyttelse mod skidt, møg og potentielle slag.

Beskyttelse af Ocho er flot udført.

En af de ting som har været en udfordring på tidligere modeller af Lefty´s, er måden forhjulet afmonteres ved punkteringer og at det tager længere tid end almindelige gafler, med gennemgående aksler i forhjulet. Det har Cannondale forbedret en hel del, men det er stadig lidt langsommere.

Afmonteringen foregår ved, at den lille knap (push) trykkes ind og femmer nøglen drejes op, så bremsekaliberen frigøres. Derefter kan forhjulet skrues af på modsatte side. Montagen foregår ved at, bremsekaliberen sættes på plads igen og låses med femmer nøglen igen. Ikke akkurat F1 hurtigt hjulskift.

Samlet vægtbesparelse fra letteste gafler på markedet til Ocho er ca. 200 gram.

Modellen vi har kørt hedder Carbon2 og findes midt på pristræet. Den er udstyret med Shimano XT bremser, hvilker er et plus fra os. Så er der en stabil og velfungerende SRAM X0 12 speed gruppe på, som er blevet benchmarken i MTB XCO, men som netop er blevet udfordret af Shimano med deres nye XT gruppe. Det skal blive meget spændende at se, om Shimano kan fravriste SRAM tæt-på-monopol på MTB geargrupper de kommende år. Gruppen virker rigtig godt.

Hjulene er af carbon og Cannondales egne og de er spitzenklasse sammen med Ocho gaflen. Sammen rammer de præcist hver gang cyklen kastes rundt mellem rødder og sten. Carbonhjul er efterhånden standard på mange cykler og således ikke noget særligt. Derfor er kvaliteten af dem blevet vigtigere og vigtigere, og flere store producenter har et stort og differentieret udbud af carbonhjul. Kig dig godt for og prøv dem gerne inden køb, læs nogle testartikler – carbonhjul er mange ting, så at sige.

Som en ægte XCO racer skal både forgaffel og dæmper kunne låses og åbnes on the fly og let og hurtigt. Det har Cannondale læst med en lock out mekaniske på styret som virker 100%. Let at betjene og den sidder hvor den skal. Kablet til bagdæmperen er trukket indvendigt og er meget elegant lavet.

Lock out styring på bagdæmperen er ført indvendigt i rammen. Rebound skruen er let at komme til, såvel som ventilen til gaffelpunpen. Husk nu at lege med tryk og rebound i dine dæmpere, der ligger guldet gemt.

Prisen for hele herligheden er kr. 48.100 vejl. uds. for ca. 11 kg.

Testen på mine lokale spor.

Som altid testes cyklen på de lokale spor som bruges ofte. Det giver de  bedste indtryk og sammenligning med andre lignende cykler er let. Da vi ikke havde Scalpel´n så længe blev det til lidt færre ture end sædvanligt, men nok til at få indtryk af en meget hurtig og præcis cykel. En sand fornøjelse at køre på og arbejde med. Ift. Canyon Lux og Scott Spark RC i medium er Scalpel´n kort i reach og jeg fik umiddelbart lyst til at montere en længere frempind, men lod være. Den skal prøves som leveret og efter nogle ture, både lange lette og korte teknisk svære, fandt jeg følelsen med cyklen og fik indstillet dæmperen ordentligt. Særligt forgaflen Ocho har mange lette justeringsmuligheder, hvilket var dejligt og udbytterigt.

Karlstrup Kalkgrav er en lille perle med gode spor op og ned, på et underlag som sjældent findes i Danmark. Det består af kridt og sten god blandet sammen.

Cyklen er meget stiv og accelererer vildt hurtigt op i fart, selv med åben bagdæmper. Her er det et spørgsmål om indstilling og fordeling af kropsvægt, som giver det positive udsalg. Sving blev taget let og præcist og netop her mærkes Ocho gaflens effektivitet. Som Lux og Spark har Scalpel 43,5 cm kædeststagslængde så cyklens egenskaber opad skal findes i stivhed, kinematik og vægtfordeling. Det sidste er helt op til dig, men få kroppen god indover Scalpel så flyver den op over rødder og sten. Kinematikken er formidabel med åben dæmper, tæt på Lux og bedre end Spark RC. Stivheden i cyklen er upåklagelig og med låste dæmpere er den et rent asfaltmonster opad, ja og sportsgrus-veje, som de klader det i Sverige, æder den også til helpension, men det er for alvor på sporet med åbne dæmpere den performer flot. Carbonkonstruktionerne er meget robuste og og bidrager helt sikkert til stivheden, men også lejerne på bagsvingeren virker meget solide. Det kræver typisk en længere testperiode for at placere deres holdbarhed. At skifte alle lejer i en bagsvinger kan være kostbar, hvis du ikke selv kan gøre det, så undersøg det godt på forhånd. Det værste er ofte den længere periode du måske skal undvære din cykel.

Tekst af Esben Juste, testrytter for Bikings.

Er et ben bedre end to? Normalt ikke et spørgsmål, som er specielt vanskeligt at svare på. Når det gælder Cannondales nyeste rendyrkede fully XC-racer med 100mm vandring for og bag, er svaret ikke så ligetil. Mere om det lige om lidt.

Først lidt om designet. Det er en virkelig flot cykel Cannondale har lavet. Super flot lakering med glimmer og det hele. Cyklen har et flot helhedsindtryk og ligner en cykel, som er klar til race. Den er udstyret med en god blanding af Shimano XT og SRAM XO1. Det spiller godt sammen. Bagdæmperen er fra FOX og fordæmperen er CANNONDALES egen super flotte og stive Lefty-Ocho-gaffel i fuld carbon. Det er ren lir. Både styr, saddelpind og hjulsæt er carbon – så vi har at gøre med en meget let fully.

Det eneste jeg havde at udsætte på valg af komponenter var grebene fra Fabric. Mine hænder blev hurtigt følelsesløse særligt på single track. De kan jo heldigvis hurtigt skiftes. Den anden tester havde ikke samme problem, så det er nok bare et individuelt spørgsmål.

Da det er en korttidstest har vi ikke testet cyklen, så grundigt som vi gerne ville. Derfor skal følgende tages med lidt forbehold.  På de fire ture jeg nåede, havde jeg lidt forskellige oplevelser med cyklen. Overordnet var det enormt positivt. Det er en virkelige lækker og lynhurtig cykel. De cykler jeg tester (bl.a. Canyon Lux og Scott Spark RC), får altid en runde på Boserup-sporet i Roskilde som en slags benchmark. Det er et hurtigt spor uden mange rødder og ikke specielt teknisk. Det passede perfekt til denne udgave af CANNONDALES Scapel. Farten holders suverænt godt og man accelerer meget hurtigt op i fart igen. Indstyringen ind i svingene er meget neutral og fuldstændig uproblematisk. Man opdager ikke, at man mangler et ben på sin forgaffel. Jeg satte også en ny PR på cyklen på sporet. Det man siges at være et kvalitetstegn, at man efter en enkelt tur, kan sætte en ny PR på en helt ny cykel.

Cyklen blev også testet på nogle lange lige grusstykker, hvor den med lukket affjedring, kørte super godt, hurtigt og stabilt. Så igen masser af point i bogen. Den er en rendyrket racer – ingen tvivl om det.

Min sidste testtur foregik på det Hvide Spor syd for Roskilde. Sporet er blevet vedligeholdt meget smukt – så en klar anbefaling herfra, hvis I ikke har kørt der allerede. Sporet er fedt med mange tekniske elementer, stejle opkørsler og mange rødder. De stejle opkørsler med mange rødder var ikke noget problem. Til gengæld kunne man godt mærke, at der kun var 100mm at arbejde med, når det gik hurtigt ned- og henover de mange rødder. Muligvis er dette et indstillingsproblem med dæmperne.  Det kalder på langtidstest, så der kan rodes lidt med for- og bagdæmper..

 

 

Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.