Cannondale overraskede hele cykelverdenen, da de for flere år siden introducerede deres gravelcykel SLATE. Den i ved nok, med 27,5″ hjul og en Lefty 30mm forgaffel. Dengang var det banebrydende, den fik mange tilhængere og vandt prestigefulde løb, bl.a. Dirty Kanza 2017 med Alison Tetrick. Udover Slate har Cannondale haft Topstone i alu, én de fleste vil beskrive som en ægte gravelcykel. Hård i begge ender, så at sige, som vi kender en død og knap så tilgivende aluramme. Det er ikke desto mindre en flot og lækker cykel, forberedt på eventyr, med monteringer til dit og dat, når naturen skal opleves længe og måske over flere dage.

Slate som stadig kan fås, hvis du vil opleve en klassikker i gravel disciplinen

Tekst og fotos af Henrik Jappe. Fotos fra Cannondales hjemmeside og fra deres pressemateriale.

På Cannondales hjemmeside figurerer også Synapse, SuperX og CAADX under Gravel kategorien, men det er henholdsvis en endurance/Grandfondo cykel med lidt tykke dæk, samt to crosscykler som er modificeret til gravel. Vi ved at især crosser ofte går fint at modificere og køre på, så udbuddet må siges at være meget stort, omend ikke så ægte hele vejen.

Alu Topstone i smuk himmelblå og dropper, ikke så tosset endda.

Ny Topstone i carbon og med Kingpin link komfort.

Med Cannondales sædvanlige innovationsevne måtte der komme noget nyt, til dette vildt voksende segment – Gravel. Med den nye Topstone har de videreført eventyrelementet på cyklen med montering til tre flasker, div. udstyr til en bikepackingtur og også med mulighed for montering af skærme, som de vil kunne levere specifikt til Topstone. Det virker ret gennemtænkt og komplet, hvilket må kunne forventes, nu hvor gravel kategorien har været konkret i flere år, men ikke noget vi ser fra alle andre.

Alle skal jo ud på grusvejene og væk fra den kolde krig på asfalten. Forståeligt nok, det er tilbage til rødderne og ud i naturen, bare på tykkere dæk og carbon rammer

Læk mærke til de to skruer på overrøret. Det er til montering af “madkasse”, hvis den kræver skruer. Mine egen fra Revelate sættes fast med velcrobånd, enkelt og det virker. Læk også mærke til det meget tykke skrårør og kraftige kronrør,  de bidrager til stivhed og accelerationeevne.

Proportional Response

Selve rammen er lavet af carbon og med nogle meget tykke “rør”. Særlige skrårøret er tykt og firkantet, som vi kender det fra OPEN og 3T Explorer, benchmark cyklerne i gravel segmentet. Forgaflen ser helt normal ud og udover div. monteringsøjne er den selvfølgelig til skiver. Rammerne er lavet så stivhed og komfort følger rammestørrelsen og den rytter som skal bruge den. Det vil sige, at stivheden og komforten tilpasses forventet ryttervægt, styrke og position på størrelserne XS, S, M og XL. Det kalder Cannondale Porportional Response, hvilket vi også så brugt på ders nye Habit 29″. Læs her. Andre brands gør det samme og bør efterhånden være en standard, men desværre ikke endnu. Stel og forgaffel er forbedret til 700 x 40mm dæk eller 650B x 48mm dæk, igen en rigtig fin detalje.

En rigtig fin gravelgeometri, især kron- og sadelrørsvinklerne.

Styret SAVE på vores testmodel  – topmodellen – er også af carbon, monteret på en alu frempind. En lidt sjov konstruktion. Kombinationen af frempind og styr, skruet sammen underneden, giver dog flere kombinationsmuligheder for styrbredde og frempindslængde, ift. de fuldt integrerede styrtyper, vi ser mere og mere udbredt. På toppen af styret er der monteret en Garmin holder, som er sat på med en skrue i toppen, der er ikke videre elegant og en montering under frempinden/styret ville have været mere passende. I dette tilfælde er det ikke muligt, da styret er skruet fast under frempinden. Styret er et almindeligt carbon racerstyr, med en rigtig fin bukning og med komfort helt ned i bukningen, noget jeg har gjort meget brug af på de lange testture. Når det nu er en ægte gravelcykel så synes jeg Cannondale burde have monteret et ægte gravelstyr, med flair og knap så dyb bukning, det ville have gjort pakken lidt mere komplet. Det styr har de og det findes til i på nogle af de andre Topstone modeller. Det her er klart i detaljeafdelingen og hvis man ønsker det, så kan der monteres alle typer frempinde og styr, der er intet Cannondale-specielt over den del.

Styr og frempind samlet underneden. Garmin holder monteret med én skrue på toppen. Styret er uden flair og mere racer specifikt. Styret er af carbon og har en fin komfort i bunden af bukningen, som bidrager flot til den samlede komfort i cyklen
Samlingen under styret kan lige anes på fotoet.
Her ses gravelstyret med flair på damemodellen af Topstone

Kingpin trylleri.

Lad os nu se på det som er nyt og innovativt på Topstone, nemlig Kingpin linket mellem saddelrøret og saddelstræberen. Cannondale har monteret et link i samlingen mellem de to rør, som sammen med den fleksende karbonkonstruktion i kæde- og saddelstræbere, kan bevæge sig op og ned med 9 mm. Kingpin linket er lavet med gennemgående aksel, så trykket fra sadelstræberne kan overføres til sadelrøret og igen delvist til den bagerste del af overrøret. Således er komforten og den samlede 30mm bevægelighed i sadlen energifordelt over fire carbon-fleks områder: bagtriangel, sadelrør, overrør og sadelpind. Det er virkelig smart tænkt og energifordelingen, som jeg oplever det, bidrager til en mere komplet og komfortabel oplevelse, end hvis det hele skulle foregå i bagtrianglen. En fordeling i bagtriangel alene, vil typisk kunne give en bladfjeder oplevelse, der kan svare til en forgaffel uden rebound dæmpning. En slags kængurustylte, lige hurtigt op og ned og dermed store “slag” i bagen.

Kingpin link

Kingpin betyder mange ting: et centralt led i en mekanisk konstruktion, en mafiachef, eller den forreste kegle i bowling – du bestemmer i dette tilfælde 🙂

Udover den Kingpin konstruktionen, er den testede cykel forsynet med en lækker carbon sadelpind, som også flekser. Tilsammen giver det en hidtil uset god komfort på bumlede grusveje, græsmarker, ridestier og knap så krævende og tekniske MTB-spor. Jeg har kørt på cyklen de sidste tre uger og kørt alt hvad vejen og skov har kastet foran mig. Først når sporet bød på mange rødder og meget snævre sving, måtte cyklen og jeg give op. Ikke at det ikke kunne køres, men det sjove ved turen forsvandt.

De fire områder hvor carbon-fleks bidrager til energifordeling og komfort. Ialt 30mm fleks siddende i sadlen. På den testede topmodel bidrager carbonstyret også til komfort helt nede i bukningen.

Konstruktionen giver et baghjulsgreb i alle situationer, som er langt bedre end tidligere prøvet. Det er selvfølgelig en kombination med de brugte dæk og der har jeg varieret mellem WTB Riddler 37mm, som cyklen kommer med, og senest de helt nye Challenge Gravel Grinder 38mm. Begge meget lette dæk med forholdsvis bløde sider. Med ca. 2,0/2,2 bar bagpå, 1,8/2,0 bar foran og tubeless setup, er kombinationen mellem komforten og dæktrykket der, hvor cykel og rytter ikke hopper voldsomt op og ned, når ujævnheder rammes. Det krævede en del forsøg at finde det rigtig tryk, idet Kingpin konstruktionen og saddelpinden bidrager til bevægelse, en bevægelse som skal spille harmoni med dæktryk og rytterens måde at køre på og sidde på cyklen. Det minder lidt om at indstille rebound på MTB-dæmpere, så cyklen ruller over ujævnheder og ikke hopper og danser over dem.

Kingpin og Challenge Gravel Grinder kan godt lide hinanden med 2,0/2,2 bar i baghjulet

Rullemodstand i dæk defineres som den varmeenergi der udvikles når dækker ruller over forhindringer. Hvis dæktrykket er for højt, vil cyklen hoppe op i luften når forhindringer rammes, hvilket svarer til, at der bruges energi svarende til rytterens og cyklens samlede vægt. Det er ikke smart, så ned med dæktrykket, så de ruller over ujævnheder.

Der er ingen 100% ensartet carbon konstruktionsmetode idag og et kvalitetsstel ift. et Kina-stel, er et spørgsmål om kvalitetstjek og processer. Det har Cannondale styr på og det er den eneste måde hvorpå, man kan lave en Kingpin konstruktion baseret på fleksende carbon. Hvis ikke ingeniørene ved hvad de gør og tester det grundigt, så vil det ikke holde længe. Der er mange andre producenter som laver samme konstruktion, dog mest set på lette MTB racere, hvor full suspension cyklerne laves med bagtriangel uden link ved bagaksel. Det har haft en tendens til at virke et stykke tid, hvorefter enten carbonen knækker, eller lejerne skal skiftes. Det at lejerne skal skiftes er helt naturligt, men carbonen skulle helst holde mange år. Husk nu at tjekke dine lejer jævnligt, det både billigere og sikrer en langt sjovere køreoplevelse.

SRAM Force AXS på den testede cykel

Nu skal det jo ikke handle om den nye AXS gruppe her, men cyklen kommer med gruppen og nogle ord skal den have med, især fordi den spiller max. Jeg har for flere år siden prøvet den første SRAM RED eTap og var positivt overrasket, men ikke helt solgt. Shimanos Di2 Ultegra og DuraAce har jeg også kørt en del med, og gennem flere serier, og til dem har jeg heller ikke solgt min sjæl, selvom de virker rigtig godt. Der har ligesom manglet det sidste på dem alle. Force AXS, som reelt er helt den samme teknologi som RED AXS, fungerer brilliant og er langt mere intuitiv end det jeg tidligere har prøvet. Skifterne og måden at skifte på, man er aldrig i tvivl om der skiftes op eller ned, grebene og skifterne er ergonomiske supergode, AXS er meget let at sætte op og justere via APPén, og endelig så kører gearene helt fantastisk elegant og næsten lydløst. Den smule lyd der kommer fra skiftene er bare – nice!

SRAM Force AXS krankgarniture. Lækkerier.

SRAM har valgt at deres gravelgearing hedder 46/33 med en 10/33 kassette bagpå. 33 er det højeste AXS bagskifteren kan skifte, men en 33:33 – én til én – gearing er også ved at være gravel standarden, bare tjek den nye Shimano GRX gruppe her. Vi kigger nærmere på SRAM AXS Force og RED i en særskilt artikel senere og når de har været på markedet lidt længere.

AXS bagskifter.

Flere detaljer.

Cannondale ønsker med denne Topstone at levere den komplette gravelcykel til – ja det hele. Den kan køre: gravelrace, eventyr med oppakning, lette MTB-spor, i regn og slud med skærme og sætter du landevejsdæk på, så kører den nok også ret godt der. Den er nok det tætteste på et “multitool” jeg har set indtil nu, tæt forfulgt af Treks Checkpoint. Div. monteringshuller giver mulighed for tre flaskeholdere på skrårøret, taskeholdere foran på forgaffel, madkasse på overrøret og endelig monteringshuller og beslag til skærme.

Beslag til specifikke skærme

Sadelpinden er en 27,2mm fleksende på denne model. Der er gjort klar til at trække indvendige kabler, skulle du få lyst til en droppersadel. Det er noget som vinder frem i MTB og hvorfor ikke til gravel. Sjov-faktoren i form af forbedret teknik på sporet øges markant, så prøv det. En anden meget fin detalje er deres akselsystem SpeedRelease. Akslen løsnes let og trækkes et par cm. ud, men ikke helt ud som normalt på 12mm aksler.  Så kan både for- og baghjul tages af næsten som en gammeldags quick release.

SpeedRelease

Modellerne of priserne

Der kommer ialt 5 modeller, hvoraf én er damespecifik. Fra øverste hylde og ned.

Topstone Carbon – Force eTap – kr. 43.999
Topstone Carbon – Ultegra RX – kr. 30.399
Topstone Carbon – Ultegra RX – damemodel kr. 24.700
Topstone Carbon – Ultegra RX – kr. 23.999
Topstone Carbon – 105 – kr. 19.999
Topstone Carbon – 105 – kr. 19.999

Konklusion – Billedresultat for stjerner Billedresultat for stjernerBilledresultat for stjernerBilledresultat for stjernerBilledresultat for stjerner

Efter ca. tre ugers test er der fem stjerner fra os. Topscore for en meget komplet cykel med en høj grad af køreglæde. Man får lyst til at blive med og parkering af cyklen bliver altid på “korttidsparkering”. Priserne er okay, ikke de skarpeste men heller ikke de dyreste, en vurdering der er helt personlig og ikke vægtet ift. oplevelsen.

Læs mere her.

…få bestilt en prøvetur så er du nok også hurtigt solgt til Kingpin.

Sådan vil de fleste se Cannondale Topstone, bagfra 🙂
Posted by:Henrik Jappe

Cykling er min store hobby. Om vinteren kører jeg cykelcrossløb i massevis, lidt MTB og landevej, med en uge i februar på Gran Canaria. Om sommeren kører jeg MTB Liga, Gran Fondos i syden og lidt landevej. Ved siden af det arbejder jeg frivilligt med sporbygning, udvikling af B&U MTB samt MTB Ligaen. Mine artikler her handler mest om events og det udstyr jeg bruger til dem. Mvh Henrik, 56 år og på cykel siden jeg var 3.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.